Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digikam: afdrukken foto's uit verschillende mappen  (gelezen 2380 keer)

Digikam: afdrukken foto's uit verschillende mappen
« Gepost op: 2010/08/17, 08:52:51 »
Hallo,

na lange tijd Windowsgebruiker te zijn geweest, ben ik wijselijk eind vorig jaar overgeschakeld naar Linux (Kubuntu 10.04). Zelf vind ik dat ongeveer wel de beste beslissing die ik in de laatste 10 jaar heb genomen, enkel mijn vrouw moet ik af en toe nog overtuigen. Zo ook met volgend probleempje:
(heb de digikam handleiding gelezen maar niks gevonden wat me kan helpen)

ik print mijn foto's met Digikam. Nu zitten mijn foto's in verschillende mappen/albums (30-tal). Via de printer assistent lukt het me echter niet om te foto's op te halen uit verschillende mappen...

-moet ik eerst alle te printen foto's selecteren, ook wanneer die zich in verschillende mappen bevinden ? Zo ja, hoe doe ik dat overzichtelijk ?
-kan ik de foto's niet 'taggen' op een bepaalde manier, en dan enkel die getagde foto's printen ?
-of moet ik de af te drukken foto's in een nieuw album copiëren en dan dat album printen ? zo ja, wat is de beste manier ?

alvast bedankt,

g

Re: Digikam: afdrukken foto's uit verschillende mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 09:38:31 »
259 mensen hebben deze post gelezen, en niemand antwoordt ? zit ik op het juiste forum ?

Re: Digikam: afdrukken foto's uit verschillende mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/19, 22:20:54 »
Als ik foto's wil verzamelen om bv op een stick of cd te zetten, dan 'tag' ik ze; daarna kopieer ik de getagde foto's naar een aparte lege map en dan kan ik er mee doen wat ik wil. Een betere methode ken ik niet.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Digikam: afdrukken foto's uit verschillende mappen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/24, 21:45:22 »
Hoe ik het doe?

2 mogelijkheden


Met een speciale map met daarin kopie
1-- maak een map (in Digikam, welteverstaan) vb. "huwelijk Jos en Marie" (HJM)
2-- selecteer de foto's (met shift of CTRL ingedrukt)
3-- sleep die foto's naar HJM en kies voor kopiëren

voordeel: je behoudt je originelen en kan in die map HJM  eventueel je foto's nog wat aanpassen (croppen, kleurtoon wijzigen, contrast optrekken, ...)
nadeel: je maakt kopieën van je foto's en dat neemt wat meer plaats in


Met tags
1-- maak een tag aan (eventueel met sub-tags)
ik gebruik zelf als tag "Technical" met subtags "Voor afdruk HJM", "Voor nieuwjaarskaart" enzovoort
2-- selecteer dan alles met die tags

voordeel: werkt snel, je maakt geen kopieën en bespaart dus plaats
nadelen (en volgens mij een groot): je moet werken met je originelen, ook al zijn die voor sommige afdrukvormen en layouts minder geschikt // je kan natuurlijk je originelen aanpassen (als je echt maar 1 soort afdruk van een foto wil)

Er bestaat nog een mogelijkheid, maar die gebruik ik bijna nooit: plaats bij het inlezen van je foto's die foto's telkens in een andere, nieuwe map. Zo komen alle foto's op je geheugenkaart, genomen bij de trouw van Jos en Marie op 7 oktober 1924, terecht in eenzelfde map en vind je ze snel terug.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM