Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???  (gelezen 2040 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Gepost op: 2016/12/17, 19:34:08 »
nou brand maar los!! (wel leuk kadootje in ieder geval zo rond de feestdagen!)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/17, 19:40:29 »
Mooi spul! Met een paar belangrijke verbeteringen en verfraaiingen (zie de uitgiftenotities). Een aanrader!   :)

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/19, 11:10:48 »
staat er bij mij na een paar minuten op!
ff rondneuzen
wordt vervolgt

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/19, 11:49:50 »
Geen idee.

Gebruik het niet en zal het nooit gaan gebruiken.

Ik gebruik geen distributie die als enige verschil van de ouder distributie het meeleveren van een andere desktop of een paar codecs heeft.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/19, 12:10:48 »
Ik gebruik geen distributie die als enige verschil van de ouder distributie het meeleveren van een andere desktop of een paar codecs heeft.
Dat is lang niet alles.... Het kroonjuweel van Mint vind ik het beschermende niveausysteem in Updatebeheer. Op de lange termijn verlaagt dat niveausysteem het risico op stabiliteitsproblemen merkbaar.

Dat is een zegen, zeker als je systeembeheerder bent voor computers die niet bij jou in de buurt staan (oude tante die op Texel woont?).

Verder zitten er nog allerlei handige gereedschapjes in, zoals het kernelgereedschap (om makkelijk kernels te installeren en te verwijderen), de X-apps enz.

« Laatst bewerkt op: 2016/12/19, 12:14:06 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/19, 12:54:45 »
Na jarenlang gebruik van Mint dacht 1 der eerste op dit Forum ,heb ik nu al een paar jaren Xubuntu in gebruik ,licht (nog) simpel en goed.
Maar ik moet toegeven vind Mint nog altijd één der mooiste qua grafische uitvoering ,en niet zo oudbakken wie Ubuntu maar ja kwestie van smaak natuurlijk !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/19, 13:07:53 »
Ik heb hem naast Mint Mate 17.3 en Ubuntu12.04 (Classic Gnome) gezet en heb geen problemen
gezien bij het installeren. Ik zie alleen geen reden om mijn standaard OS te veranderen van Mint 17.3 naar 18.1

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/19, 15:34:23 »
Ik gebruik geen distributie die als enige verschil van de ouder distributie het meeleveren van een andere desktop of een paar codecs heeft.
Dat is lang niet alles.... Het kroonjuweel van Mint vind ik het beschermende niveausysteem in Updatebeheer. Op de lange termijn verlaagt dat niveausysteem het risico op stabiliteitsproblemen merkbaar.

Dat is een zegen, zeker als je systeembeheerder bent voor computers die niet bij jou in de buurt staan (oude tante die op Texel woont?).

Verder zitten er nog allerlei handige gereedschapjes in, zoals het kernelgereedschap (om makkelijk kernels te installeren en te verwijderen), de X-apps enz.

Het niveau verschil bij Update beheer zou eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn. Mensen moeten gewoon netjes lezen wat ze gaan updaten, maar dat is maar mijn mening. Ik krijg in openSUSE ook telkens een melding op het moment dat ik bijvoorbeeld een nieuwe kernel installeer als update.

Indien je beheerder bent van een computer van iemand die op afstand woont, dan zou ik gewoon VNC of SSH of Teamviewer configureren zodat je altijd op afstand een probleem zou kunnen verhelpen en er niet fysiek langs hoeft (een belletje van start de computer even op voldoet dan).

Kernelgereedschap is in principe helemaal niet nodig, tenzij je je gebruikers gaat uitdagen om custom kernels te gaan installeren. Ik dacht dat Mint bedoelt was voor de huis/ tuin/ keuken mensen en zich daar op richt. Die hebben geen custom kernel nodig, dus ook geen kernel gereedschap. Mensen die een custom kernel nodig hebben, hebben vaak genoeg kennis om dit zonder vooraf geinstalleerd gereedschap te doen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/19, 17:07:33 »
Ik zit in dezelfde richting als vincentlaborant. Elke keer dat ik mint probeer krijg ik ergens problemen mee, vaak hardware die het in Ubuntu ootb doen en niet in Mint enz. Dit zal zeker aan mij liggen, Mint en ik zijn gewoon niet compatible. Met Ubuntu heb ik dat niet zo, hoewel ik niet echt tevreden ben met de 16.04 versie.
Buiten dat ben ik ook niet enthousiast over de extra features van Mint. Meeste is in mijn ogen idd puur estetisch (zie xapps). Behalve idd de update management zoals Pjotr heeft aangegeven. Maar goed, ik wil het wel weer eens een keer proberen. Zal het zeker gaan downloaden en een weekje mee werken om ze zien wat ze veranderd hebben. Al is het alleen maar omdat een aantal mensen die ik ken wel blij worden van cinemon.

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/19, 17:24:14 »
Mint is wat Ubuntu had moeten zijn.
[/vloeken-in-de-kerk modus uit]  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/19, 18:06:08 »
Kernelgereedschap is in principe helemaal niet nodig, tenzij je je gebruikers gaat uitdagen om custom kernels te gaan installeren. Ik dacht dat Mint bedoelt was voor de huis/ tuin/ keuken mensen en zich daar op richt. Die hebben geen custom kernel nodig, dus ook geen kernel gereedschap. Mensen die een custom kernel nodig hebben, hebben vaak genoeg kennis om dit zonder vooraf geinstalleerd gereedschap te doen.
Het kernelgereedschapje van Mint gaat niet om aangepaste kernels, maar gewoon om het beheer van de normale kernels. Die in Ubuntu worden uitgerold als onderdeel van de gewone updates. Zie onderstaande schermafdruk (klik erop om hem te vergroten):


Zoals je ziet is het daarmee kinderlijk eenvoudig om oude kernels te verwijderen, alsook om desgewenst een kernel van een geheel nieuwe serie (thans de 4.8.x) te installeren (zie het linkerpaneel).
« Laatst bewerkt op: 2016/12/19, 18:17:46 door Pjotr »

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/20, 23:23:58 »
Al is het alleen maar omdat een aantal mensen die ik ken wel blij worden van cinemon.

Een nadeel daarvan is dat de werkomgeving heel vaak op de schop gaat en bestaande thema's niet meer werken.
Het zal ongetwijfeld de prijs van vooruitgang zijn.
Zelf moet ik hem nog proberen, al was het alleen maar om er een eerlijke mening over te kunnen hebben.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/21, 07:51:07 »
Al is het alleen maar omdat een aantal mensen die ik ken wel blij worden van cinemon.

Een nadeel daarvan is dat de werkomgeving heel vaak op de schop gaat en bestaande thema's niet meer werken.
Het zal ongetwijfeld de prijs van vooruitgang zijn.
Zelf moet ik hem nog proberen, al was het alleen maar om er een eerlijke mening over te kunnen hebben.
Het is ook niet aan mij besteed Theo, maar ik ben dan ook wel weer een echt nerd en zit 80% van de tijd in de commandline. Mijn opinie over Cinemon is dat het een engiszins saaie (lees dus ook 'goed werkende') desktop omgeving is, niet echt vernieuwend en heel geschikt voor mensen met de voorkeur voor een ouderwetse desktop. Ikzelf vind het wat inefficient, zo'n xp desktop zit niet echt meer in mijn workflow, maar ik denk uitstekend voor mensen die traditioneel zijn met hun computergebruik (voor zover de terminal niet traditioneel is dan :D ).

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.1 Serena???
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/21, 14:10:25 »

Het is ook niet aan mij besteed Theo, maar ik ben dan ook wel weer een echt nerd en zit 80% van de tijd in de commandline. Mijn opinie over Cinemon is dat het een engiszins saaie (lees dus ook 'goed werkende') desktop omgeving is, niet echt vernieuwend en heel geschikt voor mensen met de voorkeur voor een ouderwetse desktop. Ikzelf vind het wat inefficient, zo'n xp desktop zit niet echt meer in mijn workflow, maar ik denk uitstekend voor mensen die traditioneel zijn met hun computergebruik (voor zover de terminal niet traditioneel is dan :D ).

Dat is het mooie van linux er bestaan zoveel keuzes qua workflow. En wanneer je veel bezig bent met de commandline is Cinnamon/Unity/Gnome4/KDE eerder een 'sta in de weg' dan een prettige werkomgeving. Voor anderen die de kriebels krijgen van het zwarte schermpje zijn deze keuzes dan wel weer te begrijpen. Persoonlijk vind ik het jammer dat Mint destijds gestopt is met de Fluxbox editie. Deze was licht, netjes afgewerkt met begrijpelijke keuzes.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint