Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: performance video kwaliteit verbeteren  (gelezen 3788 keer)

Offline jazzper

  • Lid
performance video kwaliteit verbeteren
« Gepost op: 2009/02/03, 15:39:51 »
Ik heb een Nvidia 9500GT videokaart. Ik gebruik de standaard driver uit 8.10 (177). Ook in vorige versies van Ubuntu en met andere drivers ben ik matig tevreden over de video kwaliteit. Tijdens het afspelen van films komen er geregeld horizontale lijnen in beeld. Films zijn nog prima te zien, maar dergelijke schoonheids foutjes irriteren me toch. Dit gebeurd vaak bij snelle camera bewegingen. Uitschakelen van desktop effects maakt geen verschil. Video output in VLC heb ik alle mogelijkheden geprobeerd, maar het lijkt dat ik het toch niet beter kan krijgen.

Toch jammer want nu start ik toch vaak weer Windows op om een filmpje te kijken. Komt dit door slechte drivers van Nvidia of kan ik de kwaliteit nog verbeteren?

[edit] ik bedenk me nu, dat de Nvidia drivers hier niks mee te maken kunnen hebben, aangezien ik zonder restricted drivers de zelfde strepen heb bij films afspelen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/03, 15:43:10 door jazzper »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: performance Nvidia verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/03, 15:47:32 »
Waarschijnlijk komen die lijnen door een fenomeen genaamd "tearing".
Je computer is dan bezig om een nieuw venster op te bouwen, terwijl je monitor nog bezig is met een ander venster.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tearing

Je kan het waarschijnlijk oplossen door in de Nvidia Settings bij het onderdeel X Server XVideo Settings een vinkje te zetten bij Sync to VBlank.
Bij de OpenGL instellingen kan je ook zo'n vinkje zetten.

Als je de geavanceerde instellingen van Compiz gebruikt zit er ook zo'n instelling in General Settings, het 4e tabblad.
Dat is misschien niet van invloed op de weergave van films, maar wel op het slepen van vensters of het draaien van de kubus.

Je moet zelf even experimenteren met wat voor jou de beste instellingen zijn.

Offline jazzper

  • Lid
Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/03, 16:24:50 »
Bdankt, ik zal het vnv testen met een filmpje!!


Offline jazzper

  • Lid
Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/05, 09:13:59 »
Ik heb sync to blanc 2x aangevinkt. Ook met nog wat andere instellingen gespeeld, beeldkwaliteit een stuk lager gezet bijvoorbeeld. Helaas heeft dat alles niet mogen en baten en zien mijn films er nog steeds "beschadigd" uit.


Offline maarth

  • Lid
Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/05, 12:57:12 »
je moet zoiets doen van (in de terminal) sudo nvidia-xconfig --overlay-type=Xv ik doe het uit mijn hoofd maar zoiets moet je intikken en desktopeffects uitzetten en rebooten.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 19:42:42 door maarth »

Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/05, 14:19:49 »
je moet zoiets doen van (in de terminal) sudo nividiaXconfig --overlay-type=Xv ik doe het uit mijn hoofd maar zoiets moet je intikken en desktopeffects uitzetten en rebooten.
ctrl+alt+backspace werkt ook.

Offline jazzper

  • Lid
Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/06, 09:05:46 »
Bedankt het is inmiddels gelukt!!!
Het enige minpuntje dat overblijft is dat het beeld niet helemaal op mijn tv scherm past. De randen vallen net buiten beeld. Op internet heb ik gevonden dat sommige kaarten een overscan functie hebben. Helaas deze niet. Veel topics kom ik hierover op het internet tegen. Zou het zin hebben Nvidia hier mee lastig te vallen?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/06, 18:43:49 »
Nvidia zegt de 180.22 zoek is in synaptic.

Simpel en snel, de 9500 gt heb ik nooit geprobeerd.

Succes!

Offline jazzper

  • Lid
Re: performance video kwaliteit verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/06, 22:05:53 »
heb de 180.22 geïnstalleerd. The same...