Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre office lowriter en rtf  (gelezen 808 keer)

Offline MKe

  • Lid
Libre office lowriter en rtf
« Gepost op: 2017/06/23, 21:03:41 »
Hoi,

Mijn vrouw werkt veel met Libreoffice. Zij slaat daarbij meestal op in rtf formaat omdat dat portable is. Nu hadden we een vreemd probleem. Het bestand waar ze mee werkt kon ineens in LibreOffice niet meer geladen worden. LibreOffice begon het te laden maar bleef bijna aan het eind hangen. Ik ben het bestand gaan bekijken en het bleek dat het ineens van zo'n 200kb naar ruim 6mb was gegaan qua opslagruimte op de harde schijf. Nog nadere inspectie van het bestand m.b.v. less wees uit dat er midden in het bestand ineens enkele mb's aan bookmarks waren aangemaakt. Mijn vrouw heeft echter nog nooit bookmarks (bladwijzers) in dit bestand aangemaakt en zeker geen +/- 100.000. (Geen wonder dat het niet meer geopend kon worden). Ik heb nu zelf m.b.v. sed de bookmarks verwijderd en nu is het bestand weer mooi klein en werkt het gewoon weer.
Het vreemde is dat mijn vrouw al een hele tijd zo werkt en dit nog nooit is voorgekomen.

Mijn vragen: werkt er iemand van jullie ook met rtf in LibreOffice? Is LibreOffice uberhaupt geschikt voor het bewerken van rtf bestanden of is dit heel erg buggy? Of kan dit probleem ook bij ander bestandsformaten voorkomen?
Heeft iemand een idee hoe dit probleem ontstaan is en wat ik kan doen om het te reproduceren? Het is mij nog niet gelukt om dit voor elkaar te boksen.


Het probleem is dat ik LO nu niet echt meer vertrouw. Ik ben blij dat ik rtf nog makkelijk kan repareren omdat het kale tekst is, maar een binair bestand als odt o.i.d. zou ik niet eens meer goed kunnen krijgen.

Libreoffice versie: 4.2.8.2
Xubuntu 14.04.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre office lowriter en rtf
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/23, 21:33:52 »
Het klinkt vreemd, maar als je geen odt kan gebruiken wegens "compatibiliteit" met anderen, dan gebruik je veruit het beste het klassieke binaire Word 97 .doc formaat. Dat wordt het best ondersteund, voorlopig nog steeds veel beter dan docx. Voorwat rtf betreft, houdt LO zich enkel aan de minimale specificaties. Je botst al gauw op problemen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Libre office lowriter en rtf
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/23, 21:41:12 »
Ah okay. Ik vermijd het liefst binaire formaten tenzij het niet anders kan. RTF kan ook in allerlei tekst editors gebruikt worden en ook in lichte tekst editors op Android, vandaar.
Dus jij zou aanraden om rtf niet te gebruiken in combinatie met Libre Office?

Offline h2o

  • Lid
Re: Libre office lowriter en rtf
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/23, 21:50:02 »
Het klinkt vreemd, maar als je geen odt kan gebruiken wegens "compatibiliteit" met anderen, dan gebruik je veruit het beste het klassieke binaire Word 97 .doc formaat. Dat wordt het best ondersteund, voorlopig nog steeds veel beter dan docx. Voorwat rtf betreft, houdt LO zich enkel aan de minimale specificaties. Je botst al gauw op problemen.
Ik kan deze raadgeving van harte onderschrijven daar ik met dezelfde problematiek te maken heb. Bepaalde RTF bestanden komen blijkbaar verminkt terug en dan is de laadtijd enorm evenals het cpu- en harde schijf gebruik.
In dit geval werkt .doc uitstekend.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Libre office lowriter en rtf
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/23, 21:55:48 »
Libreoffice versie: 4.2.8.2
Xubuntu 14.04.
Ik zou toch overwegen om eens te kijken of je LO niet kunt upgraden naar bijv. 5.2 of 5.3. Pjotr heeft daar goede ervaringen mee (LO 5.3) en kan jou wel vertellen hoe je dat moet installeren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Libre office lowriter en rtf
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/23, 22:09:07 »
Het probleem is dat ik LO nu niet echt meer vertrouw. Ik ben blij dat ik rtf nog makkelijk kan repareren omdat het kale tekst is, maar een binair bestand als odt o.i.d. zou ik niet eens meer goed kunnen krijgen.
Hallo, vervelend die problemen. Maar odt is geen binair bestand. Open het met een archiefprogramma en dan zie je ergens het bestandje content.xml. Open dat weer en je ziet de tekst zoals die in het odt-document staat, omringd door xml-tags.

Libreoffice versie: 4.2.8.2
Xubuntu 14.04.
Zoals anderen al aangaven heb je mogelijk minder kans op problemen met recentere versies van beide programma's.