Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-installatie DRAMA  (gelezen 4532 keer)

Rik-Ubuntu

  • Gast
Ubuntu-installatie DRAMA
« Gepost op: 2008/08/25, 21:46:21 »
Ik heb zowel de 'installatie' vanaf de CD geprobeerd als installatie naar de harddisk. Beide werken niet.

Vanaf de live CD met 8.04 en upgrade naar 8.10; deze zit bij het Ubuntu Unleashed boek. De desktop met o.a. het incoontje voor install zou in beeld moeten komen. Dit gebeurde niet, ik kreeg een kale desktop met bovenin de balk de knoppen Applications, Places en System, geen icoon voor de volledige installatie. Verder bijzonder traag.

Naar de harddisk: het welkom-scherm, waarna het traject met keuzes zou beginnen, loopt al vast en na lange tijd geeft zelfs de monitor geen beeld meer: "No signal input", kortom geheel vastgelopen installatie. Bovendien doet mijn Experia Box modem moeilijk als ik XP weer heb opgestart (voor de zekerheid maar laten staan...).

PC is een Athlon 2200, 1.8 GHZ, 192 MB memory plus 64 MB shared. Netwerkkaart is een "VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter", voor zover van belang.

Iemand een idee wat te doen? Dank voor een reactie.

DarkEra

  • Gast
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/25, 21:50:13 »
192 MB is de RAM neem ik aan? Dat is al te weinig voor Ubuntu goed te laten draaien op de eerste plaats.

Offline ptb

  • Lid
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/25, 21:56:30 »
Je hebt in ieder geval te weinig geheugen voor installatie.Vermoedelijk heb je de livecd gekregen bij het boek,wat hogere eisen stelt aan de hoeveelheid geheugen dan de alternate versie.Geheugen bijplaatsen is mijn advies.
Kijk ook even op http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen

X

  • Gast
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/25, 22:01:13 »
@Rik-Ubuntu

Dat is te weinig geheugen.
Voor vlot gebruik heb je toch 500 MB nodig.
Lager gaat wel ; maar dan loopt het niet lekker.
Gewoon wat geheugen bijkopen.

Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/26, 02:36:21 »
Als je die computer wil gebruiken zonder extra geheugen, moet je een aangepaste versie installeren. Dat kan, maar als je nog nooit ubuntu hebt gebruikt, zou ik er niet aan beginnen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Skilltone

  • Gast
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 08:29:31 »
Citaat van: Rik-Ubuntu
PC is een Athlon 2200, 1.8 GHZ, 192 MB memory plus 64 MB shared. Netwerkkaart is een "VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter", voor zover van belang.
Even over dat "shared" geheugen.  Dat is toch je werkgeheugen niet, dat is je videokaart toch? Wat is dan je systeemgeheugen? Zover ik weet is je systeemgeheugen (werkgeheugen) nooit "shared'.

Heb je voor je de live cd helemaal opstarten uit het menu, ook de cd gecontroleerd? dat is de laatste regel.

MvG

Martin

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/26, 08:36:28 »
192 lijkt me een vreemd getal voor de videokaart dus er zal wel 128 plus 64 inzitten. geheel niet in verhouding met de toch wel snelle processor.
voor een paar euro waardeer je dat al op.

Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/26, 11:31:04 »
Nee hoor dave ??

192 MB memory plus 64 MB shared= 256 MB chippie.
Hij heeft dus 256 waar 64 van gepikt word voor de VGA kaart.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/26, 12:36:02 »
@Rik-Ubuntu:
Wat voor video-kaart/chip zit erin?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Rik-Ubuntu

  • Gast
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/26, 22:04:43 »
Aan iedereen die reageerde op mijn posting: hartelijk dank!

Ik heb 1 GB RAM gekocht en nu werkt Ubuntu wel prima. Ik werk nu vanaf cd en heb ook internet, zo bewijst deze posting. Het betekent wel dat de dagen van Linux-voor-gedateerde-pc's geweest zijn en er voor Unbuntu zelfs meer is vereist dan voor XP (die draaide op 256 - 64 MB goed)?

@Gandyman: klopt, zo was het eerst. Van de 1 GB gebruikt de videokaart nog 64 MB.

Handig verder dat de hele harddisk van onder XP gewoon zichtbaar en bruikbaar is.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/26, 22:13:34 »
Het is eigenlijk 8.04 dat nogal zwaar is. Ik hoor langs alle kanten dat de volgende versie, Intrepid Ibex (verwacht in oktober) terug een lichtere versie zal zijn die terug sneller draait ook.

8.04 Hardy Heron is een LTS (een Long Term Support) versie. Deze worden langer ondersteund. Dan kies je liever trage code die op zich bijna nooit crasht dan snelle code die over zijn eigen voeten valt. Om het even zo uit te drukken.
Ik neem aan dat ze voor 8.10 Intrepid Ibex allemaal code optimalisaties doorvoeren om het terug vlotter te laten werken.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline HP

  • Lid
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/26, 22:21:58 »
Citaat van: Rik-Ubuntu
Het betekent wel dat de dagen van Linux-voor-gedateerde-pc's geweest zijn
Dat valt te bezien. Xubuntu had op jouw systeem prima gedraaid.
Lees de draad http://forum.ubuntu-nl.org/message/296751#p296751 over Ubuntu op oude desktops maar eens.......

XXbuntu draait doorgaans juist goed op gedateerde pc's
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/26, 23:50:09 »
Citaat van: Rik-Ubuntu
Ik heb 1 GB RAM gekocht en nu werkt Ubuntu wel prima. Ik werk nu vanaf cd en heb ook internet, zo bewijst deze posting. Het betekent wel dat de dagen van Linux-voor-gedateerde-pc's geweest zijn en er voor Unbuntu zelfs meer is vereist dan voor XP (die draaide op 256 - 64 MB goed)?
Tja, je vergelijkt natuurlijk wel een besturingssysteem van ruim acht jaar oud (Windows XP) met een hypermodern besturingssysteem van vier maanden oud (Ubuntu 8.04).    :-)

Bovendien zijn er nog genoeg kleine Linuxjes voor oude hardware, zoals Antix, Puppy Linux en Damn Small Linux (DSL). En Xubuntu, zoals HP al schreef, die zou nog net geschikt zijn geweest.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu-installatie DRAMA
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/29, 17:18:56 »
Citaat van: Rik-Ubuntu
Het betekent wel dat de dagen van Linux-voor-gedateerde-pc's geweest zijn en er voor Unbuntu zelfs meer is vereist dan voor XP (die draaide op 256 - 64 MB goed)?
Ik heb met 192 MB en een 600 Mz processor (ongeveer) Ubuntu geinstalleerd. Je moet dan de alternate cd gebruiken. Hij DRAAIT er wel op, maar hij INSTALLEERT niet met de live-cd (grafisch te zwaar). Je zou bij wijze van spreken dus geheugen kunnen lenen en die na installatie kunnen teruggeven.