Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geschikt?  (gelezen 3230 keer)

JohnnyGx

  • Gast
Geschikt?
« Gepost op: 2009/03/31, 01:35:21 »
Omdat ik een beetje wil gaan kijken naar hardware en niet wil smurfen in men goede computer wil ik een oude computer gebruiken.
Ik heb het nu over een:

Dell optiplex GX110
Pentium 3 - 800 mHz
128mb Sdram
6.4 GB Harde schijf

Is deze geschikt voor Ubuntu?
en al is die dat niet, wat is er dan voor aan te raden?

Ik weet dat het een traag ding moet zijn, maar is enkel voor het uitproberen van mijn handtechniek.. dus veel internetten enzo zal ik er niet op gaan doen, daar heb ik 2 betere computers voor.

Offline track

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/31, 03:19:19 »
Hoi JohnnyGx,

een dergelijke computer ligt per geheugen en harde schijf een beetje aan da lage kant.
Misschien is het een leuk studieobject om een een "blokkendoos"- installatie er op te zetten, (-> http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBlokkendoos )
maar voor een praktisch gebruik moet je toch het geheugen en vooral de harde schijf iets opkrikken.
(-> http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/toekomst-linux/msg391532/#msg391532 en volgende)

Bij Linux hoef je trouwens niet bang voor het internet te zijn.  Door zijn veilige constructie kun je met minimale veiligheidsmaatregelen
met jouw werkcomputer ook surfen zonder een besmetting op te lopen.  (-> http://wiki.ubuntu-nl.org/Veiligheid )

Van die kant is er dus geen noodzaak voor een tweede computer.
(je kunt er wél een dubbel-boot-installatie doen, dan kun je nog steeds Win.. draaien als je wilt)
Goede tips voor het begin vind je hier:  http://sites.google.com/site/computertip/  en hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/31, 03:43:29 door track »

Offline woteb

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/31, 07:16:18 »
Hoi JohnnyGx,

een dergelijke computer ligt per geheugen en harde schijf een beetje aan da lage kant.
Misschien is het een leuk studieobject om een een "blokkendoos"- installatie er op te zetten, (-> http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBlokkendoos )
maar voor een praktisch gebruik moet je toch het geheugen en vooral de harde schijf iets opkrikken.
(-> http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/toekomst-linux/msg391532/#msg391532 en volgende)

Op een dergelijk systeem kun je prima werken hoor! Ik draai al een paar jaar op een dergelijk systeem, en als je weet wat ik daarmee allemaal doe? Dat is heus meer dan wat schrijven en e-mailen.
Bovendien, alleen al de voldoening dat je met een minimalistisch systeem grote prestaties neer kunt zetten is al een beloning op zichzelf.
Met tweaken en strippen kom je een heel eind en je leert er veel meer mee dan domweg een 'stripje geheugen bijplaatsen'. Eigenlijk vind ik dat ook een Windows argument. Bij Windows moet je ook domweg geheugen bijplaatsen omdat het anders niet vooruit is te branden. Wij werken toch met Linux?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/31, 07:18:00 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

JohnnyGx

  • Gast
Re: Geschikt?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/31, 13:38:37 »
Ik heb Ubuntu op mijn gewone pc..

Die andere wil ik hebben om te kijken aan de binnenkant, slopen en maken en dan kijken van doet ie het nog
vandaar :o

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geschikt?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/31, 15:48:43 »
Je HD is groot genoeg, ik gebruik op mijn webserver een HD van 3.9GB :lol:
Voor de snelheid zou ik er toch wat meer geheugen in zetten, verder mag het geen probleem zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/31, 16:33:19 »
En Xubuntu als desktop?

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/31, 16:43:30 »
En HD's zijn tegenwoordig goedkoop hoor!

JohnnyGx

  • Gast
Re: Geschikt?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/31, 18:31:17 »
ik ben niet van plan geld uit te geven aan een oude pc.. ik heb 2 goede :P
is meer om te zien of ik hem werkend krijg..

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geschikt?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/31, 18:53:38 »
En Xubuntu als desktop?
Als dat op mij slaat:
Een gestripte versie, XFCE met blokkendoos eigenschappen, alleen installeren wat je nodig hebt.
De handleiding van Woteb was hiervoor heel goed bruikbaar !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/31, 19:18:34 »
ik ben niet van plan geld uit te geven aan een oude pc.. ik heb 2 goede :P
is meer om te zien of ik hem werkend krijg..
O.k. ;)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/02, 11:11:02 »
Ja, daar kun je zeer goed Linux op draaien. Ik heb een soort gelijk systeem :

Pentium 3 500 Mhz ( het is eigenlijk een Coppermine, maar ik heb om te proberen hem eens teruggebracht naar 500 Mhz )
256 Mb RAM
20 Gb Harde Schijf

En dit alles draait zeer goed met een Hardy blokkendoos en Openbox.

Ik heb een schermafdruk bijgevoegd indien je wel eens wil zien hoe het eruitziet ;)


[verwijderd door de beheerder]

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Geschikt?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/02, 14:12:53 »
Ja, daar kun je zeer goed Linux op draaien. Ik heb een soort gelijk systeem :

Pentium 3 500 Mhz ( het is eigenlijk een Coppermine, maar ik heb om te proberen hem eens teruggebracht naar 500 Mhz )
256 Mb RAM
20 Gb Harde Schijf

En dit alles draait zeer goed met een Hardy blokkendoos en Openbox.

Ik heb een schermafdruk bijgevoegd indien je wel eens wil zien hoe het eruitziet ;)


Ik zie dat je het Darkroom thema gebruikt met blauwe vensterbalken.

Offline woteb

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/02, 14:30:15 »
Ja, daar kun je zeer goed Linux op draaien. Ik heb een soort gelijk systeem :

Pentium 3 500 Mhz ( het is eigenlijk een Coppermine, maar ik heb om te proberen hem eens teruggebracht naar 500 Mhz )
256 Mb RAM
20 Gb Harde Schijf

En dit alles draait zeer goed met een Hardy blokkendoos en Openbox.

Ik heb een schermafdruk bijgevoegd indien je wel eens wil zien hoe het eruitziet ;)


Ik zie dat je het Darkroom thema gebruikt met blauwe vensterbalken.

Nu nog fbpanel of lxpanel installeren, en je hebt een taskbar erbij op OpenBox. Met Rox (rox-filer) erop ben je helemaal klaar want dan kun je met iconen op je desktop draaien en heel simpel je achtergrond wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/02, 14:53:37 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Geschikt?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/02, 17:58:21 »
Citaat
Ik zie dat je het Darkroom thema gebruikt met blauwe vensterbalken.

Oeps, sorry, ik ben vergeten dat ik nu al Intrepid op dat bakje heb.

Het Darkroom thema heb ik vanaf mijn laptop gekopieërd naar deze computer. Het is een mooi thema voor als ik een Gnome werk.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Geschikt?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/04, 15:16:13 »
Citaat
Ik zie dat je het Darkroom thema gebruikt met blauwe vensterbalken.

Oeps, sorry, ik ben vergeten dat ik nu al Intrepid op dat bakje heb.

Het Darkroom thema heb ik vanaf mijn laptop gekopieërd naar deze computer. Het is een mooi thema voor als ik een Gnome werk.
Ik ben ook zeer te spreken over darkroom, maar waarom blauwe balken? Bij dat bruin en oranje ziet dat vrij afwijkend uit. Kan natuurlijk wel, tis immers jouw pc. :)

JohnnyGx

  • Gast
Re: Geschikt?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/05, 20:14:01 »
dan te bedenken dat de video kaart in dat p3 computertje 128 mb is :l