Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless adapter doet het niet meer  (gelezen 3350 keer)

Wireless adapter doet het niet meer
« Gepost op: 2011/05/30, 18:02:55 »
Ik heb een vrij oude laptop, waar ik een Senao EnGenius 802.11n Wireless USB Adapter op heb aangesloten voor draadloos internet thuis. In Ubuntu 10.10 deed alles het prima, maar na de upgrade naar 11.04 krijg ik de melding "firmware missing".

Hoe los je zoiets op?

Alvast bedankt.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/30, 21:39:58 »
De firmware, ofwel driver kan je zo installeren: http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet mocht je er niet uitkomen, dan schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/30, 22:23:59 »
De firmware, ofwel driver kan je zo installeren: http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet mocht je er niet uitkomen, dan schrijf je maar weer. :)
Heel vreemd, maar het hele internet werkt niet meer op mijn laptop. Ik probeerde de suggesties van de link op de volgen door een ethernetkabel aan te sluiten, maar - alhoewel er wel een icoontje rechtsboven verschijnt dat er verbinding is -, doet het internet het niet.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/30, 23:21:29 »
Klik eens met de rechtermuisknop op het icoontje. Nu opent er een menuutje, als het goed is. Klik op Verbindingen bewerken... Nu opent een venster, staat er onder het tabblad Kabel Auto eth0 o.i.d.? Selecteer deze, dan kan je je klikken op Bewerken. Kan je van elk tabblad een beschrijving van de gegevens geven of wat screenshots hier plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/31, 20:27:38 »
Ik heb hier de gevraagde screenshots gepost: http://bit.ly/jzsqBg

Als laatste screenshot heb ik de rechter bovenhoek, waar je kunt zien dat er wel een verbinding lijkt vanwege het icoontje, maar als ik FF open, krijg ik - zoals gezegd - een foutmelding dat hij geen verbinding kan krijgen met internet.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/01, 00:05:01 »
Bij mij ziet het er zo uit, klik op de plaatjes voor een groter plaatje, nog een keer voor een scherper beeld:











Zoals je ziet zijn er verschillen, kijk eens of je deze alsnog in kan stellen.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 19:33:46 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/01, 18:50:37 »
De firmware, ofwel driver kan je zo installeren: http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet mocht je er niet uitkomen, dan schrijf je maar weer. :)
De verbinding via de kabel doet het weer, eigenlijk door met de rechter muisknop op het netwerk/internet icoontje te klikken en de bestaande verbinding te verbreken. Toen werd er automatisch een nieuwe verbinding aangemaakt die het wel deed.

De USB adapter doet het nog niet. Ik heb bovenstaande link gevolgd en het artikel gelezen, maar niks werkt (d.w.z. ik heb alleen punt 3 geprobeerd: Installeer libstdc++5). Volgende keer is het misschien handiger om niet op goed geluk te upgraden naar de volgende versie, maar eest de Live Cd uit te proberen.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/01, 21:07:27 »
Goed dat de bedraade verbinding weer werkt, nu de USB adapter.
Eerst eens kijken wat er voor een chip er in de USB adapter zit. Open een terminal (onder Hulpmiddelen en type daar lsusb (de eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER, kan je de uitkomst hier plaatsen. Dit doen met een aangesloten USB adapter.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/01, 21:17:18 »
Het resultaat van lsusb is:

Senao EnGenius 802.11n Wireless USB Adapter

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/01, 21:39:46 »
Jammer, niet wat ik gehoopt had. Staat er een type nummer op de USB adapter? Zo ja, kan je die hier vermelden?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/01, 21:42:28 »
Dit staat er op de adapter: EnGenius EUB9706

Ik zie nu dat ik dit al eerder had gevraagd in het forum  :-[ (sorry), maar die oplossing die er stond

Citaat
Ik heb even gegoogeld volgens de specificatie zit  er een RT3072 chipset in. Dit kan je controleren door een terminal, staat onder Hulpmiddelen,te openen en in te typen lsusb(even in hoofdletters zo dat je ziet welke letters er staan, LSUSB). Hier is de driver te downloaden http://www.ralinktech.com/support.php?s=2
En hier hoe je dit voor elkaar krijgt http://sites.google.com/site/computertip/ralink vervang alleen RT2870 door jou RT3072.

dat lukte destijds niet. Volgens mij heb ik via Synaptic een backport geactiveerd (of hoe dat ook maar heet) en toen werkte het. Later werkte het gewoon zonder enige aanpassingen (in ieder geval in 10.10)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 22:03:56 door cothedo »

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/01, 22:43:21 »
Trouwens: het antwoord dat hier stond: http://sites.google.com/site/computertip/ralink om de firmware te installeren staat er niet meer bij.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/01, 23:04:35 »
Zover ik het kan achterhalen zit de driver al in de kernel.
Installeer via Synaptic, Ubuntu Software centrum of via de terminal het pakket rutilt
RutilT is a Gtk+2 utility for Linux that helps you configure your wireless
devices. Although primarily written for the rt2x00 project, it supports any
Linux wireless extensions compliant kernel module.
Lukt het hiermee?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/01, 23:40:41 »
Ik krijg deze foutmelding met Rutilt:

An error occured :
Can't get frequency/channel.
Code : 22

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/05, 16:14:57 »
Weet iemand het antwoord?

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/05, 20:02:28 »
Wat ik hier lees zou moeten werken. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-firmware/+bug/770232
1) Download de rt2800usb firmware en pak het uit. Zie antwoord #5 uit de link.
2) Zet de firmware in /lib/firmware  en start de computer opnieuw op.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/06, 11:00:32 »
Bij mij is rt2870.bin gewoon al aanwezig op het systeem. Volgens mij gaat dat niet helpen.

Controleer eerst of het pakket linux-firmware is geïnstalleerd, zo ja, dan helpt het niet om de firmware handmatig te plaatsen, want dan is die al aanwezig.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/17, 21:34:16 »
Bij mij is rt2870.bin gewoon al aanwezig op het systeem. Volgens mij gaat dat niet helpen.

Controleer eerst of het pakket linux-firmware is geïnstalleerd, zo ja, dan helpt het niet om de firmware handmatig te plaatsen, want dan is die al aanwezig.

Ja, ik heb zojuist gecheckt. Bij mij stond rt2870.bin ook al op mijn systeem...
Hoe nu verder?

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/17, 21:42:40 »
Ik lees in het bugrapport dat er de komende uren een update wordt uitgebracht om deze fout te verhelpen. Heb je wellicht toegang tot internet via bijvoorbeeld een netwerkkabel op die computer? Dan kun je de updates binnenhalen en zou het weer moeten werken. Doe dan: Ubuntu softwarecentrum -> Bewerken -> Softwarebronnen... -> tabblad Updates -> Vink aan "Proposed" -> Sluiten -> Herladen -> Installeer de updates via Updatebeheer, controleer of er een update voor linux-firmware tussen staat, anders heeft het geen zin om te upgraden.

Re: Wireless adapter doet het niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/17, 21:46:34 »
Ik lees in het bugrapport dat er de komende uren een update wordt uitgebracht om deze fout te verhelpen. Heb je wellicht toegang tot internet via bijvoorbeeld een netwerkkabel op die computer? Dan kun je de updates binnenhalen en zou het weer moeten werken. Doe dan: Ubuntu softwarecentrum -> Bewerken -> Softwarebronnen... -> tabblad Updates -> Vink aan "Proposed" -> Sluiten -> Herladen -> Installeer de updates via Updatebeheer, controleer of er een update voor linux-firmware tussen staat, anders heeft het geen zin om te upgraden.

Bedankt voor de tip!