Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetverbinding delen  (gelezen 7861 keer)

Quatroking

  • Gast
Internetverbinding delen
« Gepost op: 2007/10/02, 17:58:14 »
Ik heb m'n ubuntu met een 108MB WiFi kaart helemaal werkend, en ik vroeg me af of het mogelijk was om de verbinding via draad verder te delen. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe?

Offline b16a1

  • Lid
Internetverbinding delen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 20:56:34 »
Je kunt je PC inrichten als firewall / router. Het is zeker wel mogelijk (er zijn zelfs complete Linux-distros op gericht).

Dus ja het kan!

Helaas heb ik er nog niet naar gekeken en ik wil je dus geen aanbevelingen doen (ik heb namelijk geen idee wat er het beste voor werkt)
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Donderbokje

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 21:17:40 »
Welk modem en/of router heb je?

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/02, 21:19:18 »
Met firestarter is het delen van een verbinding redelijk gemakkelijk op te stellen.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Internetverbinding delen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/02, 21:41:51 »
De traditionele wijze is door IPTABLES te gebruiken. Je kunt Googlen op Netfilter en Iptables en dan vindt je zeker wat. Er zijn zelfs kant en klare scripts die Iptables voor je configureren.

Wat je eigenlijk doet is je PC inrichten als "default router" voor de rest van je lokale netwerk. De PC heeft dan twee netwerkverbindingen nodig: eentje naar de modem en eentje naar het netwerk, meestal via een hub of switch. De andere machines hangen in hetzelfde netwerkje via deze hub of switch. Denk er wel om dat je ze OF allemaal een vast IP adres geeft zoals 192.168.0.1 - 192.168.0.254 OF dat je je PC DHCP laat doen, waardoor ze automatisch bij je PC een adres opvragen. Via het het z.g. NAT (network address translation) doen de andere machines requests naar jouw PC die ze weer doorzet naar internet en vice versa. Klinkt wellicht heftig maar valt in de praktijk erg mee!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Quatroking

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/02, 23:07:06 »
Ik snap het nu niet even allemaal, wat ik dus graag wil is m'n ubuntu 7.04 met Sweex 108mb wifi kaart de verbinding via het draad verdelen, via de TP-Link router die ik heb.

Als ik eventueel de windows van m'n andere pc's (deze niet) moet verwisselen voor linux, prima, maar ik heb zogauw nog geen linux gevonden die goed werkt op 266MHZ pc's.

Waar kan ik Firestarter krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Internetverbinding delen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/02, 23:10:09 »
Citaat van: Quatroking
Als ik eventueel de windows van m'n andere pc's (deze niet) moet verwisselen voor linux, prima, maar ik heb zogauw nog geen linux gevonden die goed werkt op 266MHZ pc's.

Waar kan ik Firestarter krijgen?
Lichtgewicht Xubuntu doet het prima op Pentium II 266 Mhz. Mits minimaal 128 MB RAM. Bij 128 MB RAM wel installeren met de Alternate CD, dan hoeft-ie geen LiveCD-sessie in z'n RAM te hebben gedurende de installatie.

Firestarter kun je gewoon installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer. Zoekterm: firestarter (duh...)

Quatroking

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/03, 22:33:11 »
ik heb xubuntu met de alternate cd al eens geprobeert, maar hij deed er minstens 10 minuten over om op te starten, terwijl ik ongeveer 200Mb had. Is er misschien een andere goeie distro?

Quatroking

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/04, 18:53:03 »
ik heb firestarte erop staan, maar het lukt me niet om de draadloze verbinding en de draad-verbinding die naar m'n router leidt tegelijk te activeren. hoe moet dit?

Internetverbinding delen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/04, 21:04:38 »
Ik heb een oude 350Mhz pc als firewall/router geconfigureerd met IPCOP
En die werkt meer als goed.

Zoals al eerder geschreven in andere berichten moet het niet altijd ubuntu zijn ;-)

Want met IPTABLES manueel configureren en al die scriptjes op het internet is ook niet altijd eenvoudig werken.

breukkie

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/04, 23:02:35 »
Citaat van: Quatroking
Ik snap het nu niet even allemaal, wat ik dus graag wil is m'n ubuntu 7.04 met Sweex 108mb wifi kaart de verbinding via het draad verdelen, via de TP-Link router die ik heb.

Als ik eventueel de windows van m'n andere pc's (deze niet) moet verwisselen voor linux, prima, maar ik heb zogauw nog geen linux gevonden die goed werkt op 266MHZ pc's.

Waar kan ik Firestarter krijgen?
Zoals ik het lees wil je dus je draadloze verbinding die je hebt met de Wifi van Sweex via utp netwerk kabel verder uitzetten op je netwerk ?

Dat is dus niet mogeljik.
Je kan wel en draadloos en bekabeld via de router gaan werken.

Als ik je topic verkeerd lees hoor ik het wel.

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/05, 18:07:46 »
Citaat van: breukkie
Citaat van: Quatroking
Ik snap het nu niet even allemaal, wat ik dus graag wil is m'n ubuntu 7.04 met Sweex 108mb wifi kaart de verbinding via het draad verdelen, via de TP-Link router die ik heb.

Als ik eventueel de windows van m'n andere pc's (deze niet) moet verwisselen voor linux, prima, maar ik heb zogauw nog geen linux gevonden die goed werkt op 266MHZ pc's.

Waar kan ik Firestarter krijgen?
Zoals ik het lees wil je dus je draadloze verbinding die je hebt met de Wifi van Sweex via utp netwerk kabel verder uitzetten op je netwerk ?

Dat is dus niet mogeljik.
Je kan wel en draadloos en bekabeld via de router gaan werken.

Als ik je topic verkeerd lees hoor ik het wel.
Ik zou het raar vinden als het niet zou gaan. Bij mijn oude pentium 2 heb ik 2 wired netwerk kaarten inzitten.  1 krijgt internet binnen. En de andere is verbonden met mijn desktop die zo internet krijgt.
Ik vraag me af waarom het niet draadloos zou kunnen.  
Het kan zijn dat network manager dan wat in de weg licht maar voor de rest zie ik geen opstakels.

breukkie

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/05, 19:39:49 »
@Siegi,

Zoals  Quatroking het beschrijft wil hij zijn draadloze verbinding via de kabel naar zijn pc zetten,
Dit gaat niet werken, draadloos is draaloos en kabel is kabel.

Wat jij aangeeft is twee bekabelde netwerkkaarten  en voor de pentium en een voor de dekstop ja das logisch dat dat werkt.

kiss

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/05, 20:04:12 »
Citaat van: sniper_david
Ik heb een oude 350Mhz pc als firewall/router geconfigureerd met IPCOP
En die werkt meer als goed.

Zoals al eerder geschreven in andere berichten moet het niet altijd ubuntu zijn ;-)

Want met IPTABLES manueel configureren en al die scriptjes op het internet is ook niet altijd eenvoudig werken.
Is Vuurmuur niets voor je. Het is een iptables frondend. http://www.vuurmuur.org/trac/

pFsense en m0n0wall zijn rete cool:-) http://tinyurl.com/gsb27 , http://tinyurl.com/2atbjy

bb

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/05, 20:43:38 »
@kiss ik zou niet meerdere grafische tooltjes dooreen gebruiken.  Als je dan uiteindelijk de configuratie files gaat bekijken zie je een grote puinhoop.  Ik verwacht hier problemen mee.

@breukkie ik snap nog altijd niet waarom het niet zou gaan ik weet dat bv.  
internet wired nic en verder verdelen via wireless met een computer gaat.  Dus een computer gebruiken als wireless router.
lijkt me persoonlijk zelfs nog moeilijker dan omgekeerd.

Quatroking

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/07, 23:19:30 »
met windows is het me ooit gelukt, om het internet dat een WiFi kaart binnenkrijgt via de kabelaansluiting weer te delen nar 2 andere pc's. Firestarter kan ook gewoon bijde apperaten aanwijzen (wifi staat als internetdeling, via de bekabelde poort) maar m'n ubuntu wil maar niet de WiFi en de ethernetkaart tegelijk activeren. Als ik ze tegelijk geactiveerd kan krijgen zou het internetdelen gewoon moeten lukken.


PS
en een draadloze router is ook zo enorm goedkoop (sarcasme), dus dat is geen optie.

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/08, 18:02:52 »
wacht je moet eth0 manueel configuren. Dacht met de rechtse muisknop op dat netwerk icoontje of was het nu links :)  En dan zwervende modus afzetten.
Een ip adres geven etc.

Trolleystad

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/17, 13:01:01 »
Wacht even, je wilt dus het volgende doen?

Internet -> Wifi -> Linux pc -> Router -> andere pc's

Dat is echt af te raden. Ik neem aan dat het draadloze signaal bij de buren ofzo vandaan komt. Daar zit dus waarschijnlijk al een router. Dan als je je internet wilt delen wordt dat ook weer een router en daar plaats je nog een router achter? Dat wordt erg moeilijk. 2 routers kan nog wel, maar zelfs dan moet je op de IP-ranges gaan letten.

Dus kijk eerst wat voor IP adres jij krijgt. Is dit iets in de trant van 192.168.1.* ? Dan kun je het beste je eigen netwerkje achter je linux pc inrichten met 10.0.0.*

Verder moet je op je eigen router DHCP uitzetten zodat deze als een switch gaat werken. De WAN poort mag dan niet meer gebruikt worden.

Dan moet je je linux pc een vast IP geven (bijvoorbeeld 10.0.0.254) en dan met zo'n firestarter bijvoorbeeld ip's laten uitdelen d.m.v. DHCP in de range 10.0.0.1 t/m 10.0.0.253 bijvoorbeeld.

En dan zou het in theorie moeten werken

oasisforever

  • Gast
Internetverbinding delen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/11, 22:23:28 »
Citaat van: breukkie
@Siegi,

Zoals  Quatroking het beschrijft wil hij zijn draadloze verbinding via de kabel naar zijn pc zetten,
Dit gaat niet werken, draadloos is draaloos en kabel is kabel.

Wat jij aangeeft is twee bekabelde netwerkkaarten  en voor de pentium en een voor de dekstop ja das logisch dat dat werkt.
onzin.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem als de topicstarter. Wanneer ik met een draadloze sweex verbinding in windows zit, kan ik deze internetconnectie perfect delen met een bedraad netwerk. Gewoon een netwerkbrugje instellen, supergemakkelijk in XP. Maar in ubuntu?

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/12, 00:59:40 »
https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing
Dit zal je op weg kunnen helpen.

Normaal moet het ook gaan met firestarter, maar ik weet niet of firestarter met networkmanager omkan. In elk geval zal je bedraade netwerkkaart een vast ip moeten krijgen.

En idd het zou moeten werken hoor. :)
Omgekeerd zou iets moeilijker zijn, een wireless access point maken, dit kan niet elke draadloze netwerkkaart.