Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] ruimtegebrek server  (gelezen 3262 keer)

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
[OPGELOST] ruimtegebrek server
« Gepost op: 2010/02/04, 21:39:56 »
Ik heb een (web)server met daarop én Ubuntu Server Edition 9.10 én een oudere Desktop Edition.
Nu heb ik ruimtegebrek en wil ik de oudere Desktop Edition verwijderen en de partitie waarop deze staat/stond toevoegen aan de partitie waarop de Server Edition staat met bijbehorende websites en achterliggende databases.
Hoe kan ik dit realiseren? Ik wil zo weinig/kort mogelijk dat mijn websites "down" zijn.
Wie kan me helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/07, 23:02:09 door HochstJo »
Groet,
Jo

Re: ruimtegebrek server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/04, 22:57:18 »
Met de live CD van Gparted http://www.gparted.org/
of je maakt een verwijzing(Symlink) naar de betreffende partitie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 13:20:39 »
In principe hoeven je websites helemaal niet down.
Wat ik zou doen is die oude dekstop partitie leegmaken en ergens mounten. bijv mount je em als
/srv/EXTRAPARTITIE
Nu heb je daar extra ruimte.
Als je echt persé 1 grote partitie wilt zal de server wel ff down moeten. Maar ik raad niet aan om 1 grote partitie te doen. Ik raad aan 1 partitie voor je OS (dus gemount als / ) hoeft maar paar GB (5-10)
En 1 partitie voor alle data (de rest van de GBś)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline softbart

  • Lid
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 14:32:50 »
+ 1

groet,

Theo

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 21:12:16 »
Met de live CD van Gparted http://www.gparted.org/
of je maakt een verwijzing(Symlink) naar de betreffende partitie.

Bedankt. Dat ga ik dit weekend eens proberen. Ik heb inmiddels de iso op CD gebrand.

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/05, 21:16:13 »
In principe hoeven je websites helemaal niet down.
Wat ik zou doen is die oude dekstop partitie leegmaken en ergens mounten. bijv mount je em als
/srv/EXTRAPARTITIE
Nu heb je daar extra ruimte.
Als je echt persé 1 grote partitie wilt zal de server wel ff down moeten. Maar ik raad niet aan om 1 grote partitie te doen. Ik raad aan 1 partitie voor je OS (dus gemount als / ) hoeft maar paar GB (5-10)
En 1 partitie voor alle data (de rest van de GBś)

Bedankt. Ik denk dat ik dit eerst eens ga uitproberen. Lijkt me idd handiger om de websites op een aparte partitie te hebben. Maar aangezien ik geen Linux-goeroe ben, moet ik eerst even uitzoeken hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Mocht dit niet lukken dan heb ik nog altijd het alternatief van GParted.

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/05, 21:23:52 »
Op dit moment zijn dit mijn partities:

root@Limbo-WebServer:/home/beheerder# blkid
/dev/sda1: UUID="d06cbb2c-fa0b-4510-8af7-059d89a30f29" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda3: UUID="de6b2b08-2a9f-4544-ae91-91c992425a8e" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="e7e2efa6-512c-40ff-8d2a-ba6797557925" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="d5a01a0a-4895-46f9-9692-2c80449f3fec" TYPE="swap"

sda3 bevat Linux Ubuntu Server 9.10
sda1 bevat de te verwijderen Linux

Dan zal ik dus sda1 leeg moeten maken en deze mounten zodat Linux Ubuntu Server deze herkent. Toch?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/06, 00:06:59 »
Op dit moment zijn dit mijn partities:

root@Limbo-WebServer:/home/beheerder# blkid
/dev/sda1: UUID="d06cbb2c-fa0b-4510-8af7-059d89a30f29" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda3: UUID="de6b2b08-2a9f-4544-ae91-91c992425a8e" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="e7e2efa6-512c-40ff-8d2a-ba6797557925" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="d5a01a0a-4895-46f9-9692-2c80449f3fec" TYPE="swap"

sda3 bevat Linux Ubuntu Server 9.10
sda1 bevat de te verwijderen Linux

Dan zal ik dus sda1 leeg moeten maken en deze mounten zodat Linux Ubuntu Server deze herkent. Toch?
Dat heb je helemaal goed gezien!
Ik kan nu niet zo uit mn hoofd zeggen welke stappen je moet uitvoeren. (dus welke commando's)
Maar dit is niet zo heel moeilijk. Zoiets wordt ook wel online uitgelegd: https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive

Als dit iets te lastig is raad ik je aan om ff op irc te vragen hoe je dit kunt doen. Als iemand online is kan deze je gelijk helpen, dit werkt wat makkelijker dat het forum. Komende dagen ben ik er zelf niet.
Je kunt inloggen op de irc chat met het programma xchat of met een browser zie: http://chat.ubuntu-nl.org/

Succes!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/06, 17:56:01 »
Op dit moment zijn dit mijn partities:

root@Limbo-WebServer:/home/beheerder# blkid
/dev/sda1: UUID="d06cbb2c-fa0b-4510-8af7-059d89a30f29" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda3: UUID="de6b2b08-2a9f-4544-ae91-91c992425a8e" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="e7e2efa6-512c-40ff-8d2a-ba6797557925" TYPE="swap"
/dev/sda6: UUID="d5a01a0a-4895-46f9-9692-2c80449f3fec" TYPE="swap"

sda3 bevat Linux Ubuntu Server 9.10
sda1 bevat de te verwijderen Linux

Dan zal ik dus sda1 leeg moeten maken en deze mounten zodat Linux Ubuntu Server deze herkent. Toch?
Dat heb je helemaal goed gezien!
Ik kan nu niet zo uit mn hoofd zeggen welke stappen je moet uitvoeren. (dus welke commando's)
Maar dit is niet zo heel moeilijk. Zoiets wordt ook wel online uitgelegd: https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive

Als dit iets te lastig is raad ik je aan om ff op irc te vragen hoe je dit kunt doen. Als iemand online is kan deze je gelijk helpen, dit werkt wat makkelijker dat het forum. Komende dagen ben ik er zelf niet.
Je kunt inloggen op de irc chat met het programma xchat of met een browser zie: http://chat.ubuntu-nl.org/

Succes!

Dank je.
Ik heb inmiddels fstab aangepast en betreffende partitie opgenomen (UUID) als /srv/websites
Vervolgens heb ik fysiek de directory /srv/websites aangemaakt
De boel opnieuw gemount: geen fouten :) en idd de map is er.
Alles uit deze map verwijderd (de andere Linux Ubuntu installatie)
Ik heb nu weer lekker heel erg veel ruimte  =D
Alles dat in /var/www staat gekopiëerd naar /srv/websites...

THANX allemaal!!!!

Dus nu heb ik mijn websites etc op 2 lokaties staan.
Hoe maak ik nu kenbaar dat de websites gevonden dienen te worden op de nieuwe lokatie?  ???
Maw. dat niet naar /var/www maar naar /srv/websites gekeken moet worden?

1. als ik nu het externe IP-adres in de adresbalk van de browser invoer wil ik graag op deze nieuwe lokatie terechtkomen.
   Hoe krijg ik dat voor elkaar?
2. de databases welke door de websites gebruikt worden staan op /var/lib/mysql
   Kan ik dit ook overhevelen naar de nieuw-gemounte partitie, zodanig dat de websites deze weer gewoon kunnen vinden?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 17:57:55 door HochstJo »
Groet,
Jo

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/07, 21:00:57 »
Mooi dat het is gelukt.
1. als ik nu het externe IP-adres in de adresbalk van de browser invoer wil ik graag op deze nieuwe lokatie terechtkomen.
   Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Of je maakt een symlink  van /var/www naar /srv/websites. Of je zegt tegen apache dat hij de website moet zoeken in /srv/websites. Het eerste is makkelijker namelijk sudo ln -s /srv/websites /var/www
Als je dan naar /var/www gaat, kom je terecht in /srv/websites

2. de databases welke door de websites gebruikt worden staan op /var/lib/mysql
   Kan ik dit ook overhevelen naar de nieuw-gemounte partitie, zodanig dat de websites deze weer gewoon kunnen vinden?
Dat kun je in MySQL instellen. Ergens in een bestand in /etc/mysql
Check google voor uitleg. En vraag maar als je hier niet uitkomt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/07, 22:21:32 »
Mooi dat het is gelukt.
1. als ik nu het externe IP-adres in de adresbalk van de browser invoer wil ik graag op deze nieuwe lokatie terechtkomen.
   Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Of je maakt een symlink  van /var/www naar /srv/websites. Of je zegt tegen apache dat hij de website moet zoeken in /srv/websites. Het eerste is makkelijker namelijk sudo ln -s /srv/websites /var/www
Als je dan naar /var/www gaat, kom je terecht in /srv/websites

2. de databases welke door de websites gebruikt worden staan op /var/lib/mysql
   Kan ik dit ook overhevelen naar de nieuw-gemounte partitie, zodanig dat de websites deze weer gewoon kunnen vinden?
Dat kun je in MySQL instellen. Ergens in een bestand in /etc/mysql
Check google voor uitleg. En vraag maar als je hier niet uitkomt.

Thanks,
dit is echt geweldig! Heel hartelijk dank.
Ik heb eerst de hele map /var/www moeten verwijderen en toen het commando "sudo ln -s /srv/websites /var/www" uitvoeren en het werkte meteen.
De database verplaatsing ga ik binnenkort ook nog uitproberen.

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: ruimtegebrek server
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/07, 23:01:12 »
Dit gaat sneller dan verwacht.
ik heb de hele map /var/lib/mysql gekopiëerd naar /srv/websites waar nu dus ook een gevulde submap "mysql" staat.
(ik had eigenlijk eerst mysql moeten stoppen maar dat was ik vergeten, geen nood)

Vervolgens het bestand /etc/mysql/my.cnf inhoudelijk gewijzigd:
datadir = /var/lib/mysql -> datadir = /srv/websites/mysql

Vervolgens het bestand /etc/apparmor.d/usr.sbin.mysqld inhoudelijk gewijzigd:
/var/lib/mysql/ r,          -> /srv/websites/mysql/ r,
/var/lib/mysql/** rwk,   -> /srv/websites/mysql/** rwk,

apparmor.d en mysql.d herstarten en klaar.
Oude /var/lib/mysql map eerst hernoemd en toen bleek dat alles bleef werken deze alsnog verwijderd.

Alle problemen zijn de wereld uit!
Thanks allemaal.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [OPGELOST] ruimtegebrek server
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/08, 09:42:19 »
Goed bezig!
Nog ff 1 puntje. /srv/websites is denk ik niet zo'n mooie locatie voor je data dir.
Apache kan deze dir uitlezen volgens mij. Wat gebeurt er als je naar je server gaat in de adresbalk
SERVERNAAM/mysql ?
Ik hoop niet dat je dan alle bestanden in de dir ziet. Dat is erg onveilig ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline softbart

  • Lid
Re: [OPGELOST] ruimtegebrek server
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/08, 10:53:33 »
+1

Nooit in dezelfde laag.

groet,

Theo

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [OPGELOST] ruimtegebrek server
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/08, 11:01:46 »
Je hoeft trouwens niet elke keer "groet,Theo" erbij te zetten. Beetje overbodig in een forum als je het mij vraag. Maar thnx voor je +1 :P

Om gelijk een suggestie te geven. Ik zou die partitie mounten als bijv. /srv/data
En dan een dir maken /srv/data/websites voor je weet zelf
en bijv. /srv/data/mysql voor de data dir van mysql ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline softbart

  • Lid
Re: [OPGELOST] ruimtegebrek server
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/08, 12:09:06 »
Even offtopic

Dat is een oude gewoonte van me op een forum waar ze gewoon aardig tegen elkaar waren.  :P :P  :) :)

groet,

Theo

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: [OPGELOST] ruimtegebrek server
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/08, 12:39:08 »
Je hoeft trouwens niet elke keer "groet,Theo" erbij te zetten. Beetje overbodig in een forum als je het mij vraag. Maar thnx voor je +1 :P

Om gelijk een suggestie te geven. Ik zou die partitie mounten als bijv. /srv/data
En dan een dir maken /srv/data/websites voor je weet zelf
en bijv. /srv/data/mysql voor de data dir van mysql ;)

Inderdaad, als ik >IP-adres>/mysql in de adresbalk invoer zie ik bestanden.
Zal meteen e.e.a. aanpassen. Nogmaals heel hartelijk dank allemaal. Ik had het zelf, zonder jullie hulp, niet voor mekaar gekregen.

Alles aangepast en operationeel :):):)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 00:41:44 door HochstJo »
Groet,
Jo