Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) PDF document invullen  (gelezen 11309 keer)

Offline hadego

  • Lid
(OPGELOST) PDF document invullen
« Gepost op: 2013/05/16, 19:53:11 »
Ik heb een PDF document gedownload wat ingevuld moet worden.

Is er voor Ubuntu een programma waarmee dat mogelijk is ?

Hoor graag.

Bvd
« Laatst bewerkt op: 2013/05/17, 21:29:38 door hadego »

Re: PDF document invullen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/16, 20:32:59 »
Master PDF Editor. Zit in het Ubuntu Softwarecentrum :)

Offline hadego

  • Lid
Re: PDF document invullen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/16, 20:48:37 »
@ Vistaus,

Master PDF editor dient aangeschaft te worden, voor die enkele keer dat ik het gebruik vind ik dat een beetje overbodig.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/16, 21:05:36 »
Kan gewoon met de standaard viewer (Evince). De truc is: na het invullen, kies dan voor Afdrukken, Afdrukken naar bestand en daarna PDF (deze staat standaard ingevuld).
http://devrijepc.nl/wiki/doku.php?id=veelgesteldevragen#invullen_van_een_pdf-formulier

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF document invullen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/16, 21:10:25 »
Hallo Hadego,

Je hebt pdf documenten, die je moet invullen. Maar die zal je eerst gewoon moeten printen en dan eventueel inscannen. En je hebt erbij die invulvelden hebben. Die kan je met de normale documentviewer invullen. Gaat dat niet, dan zal je Acrobat Reader moeten gebruiken.

Die Master PDF Editor zit verder normaal in het Software Centrum en is zonder kosten te downloaden. Dat heb ik na een tip van Vistaus ook gedaan. Je kan verder aardig wat voor elkaar krijgen met Inkscape en met GIMP, maar dat is veelal nogal omslachtig en tijdrovend.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/16, 21:25:17 »
@Vistaus, jvecht. Nogmaals: het kan allemaal via de standaard viewer, je hoeft dus helemaal niets extra's daarvoor te installeren. Zie mijn vorige post.

Offline hadego

  • Lid
Re: PDF document invullen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/16, 21:41:40 »
@ markba

in de standaard viewer kan ik niets invullen, zijn blijkbaar geen invulvelden gedefinieerd ( zoals jvecht aangaf)

@ jvecht, ik heb Master Pdf editor binnen gehaald, staat netjes in het menu maar start niet op.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/16, 21:46:30 »
@ markba
in de standaard viewer kan ik niets invullen, zijn blijkbaar geen invulvelden gedefinieerd ( zoals jvecht aangaf)
Misschien lijkt het maar zo, de cursor is slecht te zien. Klik eens in zo'n veld en type eens wat in.
Kun je de link naar die pdf ook geven, dan kunnen we even meekijken.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/16, 22:11:53 »
@ markba

probeer maar

http://www.anwbwatersport.nl/assets/files/Vaardocumenten%20Buitenland/Engeland/3-engels-koopcontract-474644.pdf
OK, het betreft hier een formulier zonder invulvelden. De oplossing die ik gegeven heb werkt hier dus niet voor. Dan blijven de suggesties van jvecht en Vistaus over.

Edit. Je kunt die PDF ook openen in LibreOffice. Het pakket Draw zal dan gebruikt worden waarmee je teksten op de juiste plaatsen kunt invoeren. Maar erg handig werkt het allemaal niet; dat zal ook gelden voor Master PDF Editor, want die doet ongeveer hetzelfde. Dus praktisch gezien ben je waarschijnlijk het snelste klaar met uitprinten, invullen (met pen) en invullen.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/16, 22:33:41 door markba »

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: PDF document invullen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/16, 23:51:21 »
Je kan verder aardig wat voor elkaar krijgen met Inkscape en met GIMP, maar dat is veelal nogal omslachtig en tijdrovend.
Dit doe ik ook want ik vertrek hier van een invulblad op papier > scannen naar pdf > openen met Gimp > indien nodig rechttrekken, foutjes verwijderen ed. > exporteren naar hoge kwaliteit jpeg > invoeren als achtergrond in LibreOffice > invoervelden maken en de randen onzichtbaar maken, rekenformules inbouwen om netjes totalen te krijgen van werktijden en klaar.
Dit doe ik voor mijn vrouwtje die anders wekelijks zo'n 2 papieren moet invullen en faxen naar het werk.
Nu is het openen als sjabloon, invullen, opslaan en uitprinten of verzenden via mail.
Maar wat een feit is is dat de kwaliteit slechter is !
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/17, 09:46:06 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:16:54 door Max Null »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF document invullen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/17, 09:52:16 »
Nou hadego en meekijkers,

Zo hebben we samen de mogelijke oplossingen voor dergelijke situaties toch heel aardig in kaart gebracht, hè?

In mijn ervaring zijn er maar verdraaid weinig pdf formulieren met echte invulvelden.  Vandaar dat ik er van uit ging dat dat mogelijk een formulier was zonder velden.

Ik weet dat ze dergelijke formulieren bij mijn werkgever hadden in beperkte omvang. Nog niet zo heel lang geleden werd de organisatie knalhard door de leverancier van de software op de vingers getikt (ook financieel) omdat het maken èn online beschikbaar stellen van pdf's met zulke velden niet onder de standaard licentie vielen. Daar moet men blijkbaar nog apart voor aftikken.

Ik ken niet alle details, maar wat ik wel weet is dat Scribus dergelijke velden ook probleemloos kan aanmaken. Ik heb zelf een "Spreuk van de Week" A3 formulier gemaakt, waarin je een mooie spreuk kan inbrengen met de bron erbij. En aangezien Scribus geheel open source is en verder ook nog hoge kwaliteits pdf's kan maken is dat dus een geweldig alternatief.

Helaas wil men niet met software "zonder leverancier"aan de gang bij ons en ik kom zelf niet in aanmerking als zodanig. Het leven is toch hard.  8-)

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: PDF document invullen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/17, 10:50:31 »
.... Je kunt die PDF ook openen in LibreOffice. Het pakket Draw zal dan gebruikt worden waarmee je teksten op de juiste plaatsen kunt invoeren. Maar erg handig werkt het allemaal niet ...

@markba, kan je eens uitleggen hoe je een pdf geopend of ingevoerd krijgt in LO draw ? Ik vind het echt niet.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/17, 11:00:47 »
.... Je kunt die PDF ook openen in LibreOffice. Het pakket Draw zal dan gebruikt worden waarmee je teksten op de juiste plaatsen kunt invoeren. Maar erg handig werkt het allemaal niet ...

@markba, kan je eens uitleggen hoe je een pdf geopend of ingevoerd krijgt in LO draw ? Ik vind het echt niet.
Toen ik het opschreef, dacht ik nog: zou het alleen op LO 4.x en hoger werken? En ja hoor, PDF Import zit er dus (standaard) in vanaf 4.x: http://www.libreoffice.org/download/4-0-new-features-and-fixes/ (onder kopje Extensions).

Voor lagere versies zul je met een plugin aan de slag moeten.

Ik heb trouwens niet expliciet voor Draw gekozen, dat deed LO voor mij toen ik in Writer gewoon die PDF ging openen.

P.S.
Op al mijn machines, of het nu 12.04 of 13.04+ betreft, heb ik LO 4.x. Op 12.04 via een PPA, werkt prima.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: PDF document invullen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/17, 11:19:15 »
Heb nog eens geprobeerd maar ik krijg een mooi wit blad in Draw,  aan de naam te zien betreft het wel bedoelde pfd  :(
Zou het te maken hebben met de kwaliteit van mijn pdf ? Eens proberen met een andere...
Nou ja, de ene openen wel, maar zonder afbeeldingen, de andere niet. Wat zeker is, diegene die ik ooit geëxporteerd had met Writer openen goed, behalve de afbeeldingen dan.
In de link dat je gaf staat dus wel degelijk geschreven:
Extensions
  PDF Import, the Presenter Console, and the Python Scripting Provider are no longer bundled extensions but core features. (Stephan Bergmann)

Goed, ik weet voorlopig genoeg,  bedankt markba.

1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline joop905

  • Lid
Re: PDF document invullen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/17, 11:51:18 »
Dat kan ook online

http://www.pdfescape.com/open/?expired

werkt goed

Offline Tod

  • Lid
Re: PDF document invullen
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/17, 14:25:36 »
.... Je kunt die PDF ook openen in LibreOffice. Het pakket Draw zal dan gebruikt worden waarmee je teksten op de juiste plaatsen kunt invoeren. Maar erg handig werkt het allemaal niet ...

@markba, kan je eens uitleggen hoe je een pdf geopend of ingevoerd krijgt in LO draw ? Ik vind het echt niet.
Toen ik het opschreef, dacht ik nog: zou het alleen op LO 4.x en hoger werken? En ja hoor, PDF Import zit er dus (standaard) in vanaf 4.x: http://www.libreoffice.org/download/4-0-new-features-and-fixes/ (onder kopje Extensions).

Voor lagere versies zul je met een plugin aan de slag moeten.

Ik heb trouwens niet expliciet voor Draw gekozen, dat deed LO voor mij toen ik in Writer gewoon die PDF ging openen.

P.S.
Op al mijn machines, of het nu 12.04 of 13.04+ betreft, heb ik LO 4.x. Op 12.04 via een PPA, werkt prima.
Als ik een pdf met Draw wil openen? Krijg ik eerst dit scherm, wat moet ik hier instellen of de pdf goed zichtbaar te krijgen? Want met de standaard instellingen krijg ik alleen maar rare tekens?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/17, 16:23:57 »
@Allen. Op de een-of-andere manier lijk ik tot de expert pdf-importeren-in-lo-draw te zijn gebombardeerd, maar eigenlijk weet ik daar niets vanaf. Het enige wat ik heb gedaan is bij het openen in LO klikkerdeklik op dat PDF-bestand en toen startte LO-Draw op. Ik heb wel LO 4.x, dus oudere versies kunnen zich anders gedragen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF document invullen
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/17, 16:45:31 »
Hoi Markba,

[plaag] Nee, zo kom je er niet meer vanaf [/plaag]

Ik heb hem geopend met mijn oude LO 3.6.22, standaard versie van Ubuntu 12.10. Gewoon Writer gestart, Openen gekozen en die pdf gekozen. Opent hem, alles in beeld.

Dat is dan toch niet moeilijk.

Draw: zelfde resultaat!

Dus wat er bij jou gebeurt, lacer, is even een raadsel.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PDF document invullen
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/17, 17:42:10 »
Dus wat er bij jou gebeurt, lacer, is even een raadsel.
En Tod ook....

Re: PDF document invullen
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/17, 20:20:14 »
KWord? Je bedoelt Calligra Words ;) KWord bestaat nog wel maar wordt nauwelijks nog bijgehouden. Calligra is dé opvolger en al sinds 12.04 aanwezig i.p.v. KOffice/KWord.

Re: PDF document invullen
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/17, 21:06:21 »
Wel l@#lig dat ANWB dit formulier niet aanbied als een word of excel document.
Het blijkt wel een intelligente PDF te zijn zodat je de verborgen text-laag er uit kan halen met pdftotext
Zit in poppler-utils:
pdftotext -layout 3-engels-koopcontract-474644.pdf Bestand.txt
Je heb dan wel de volledige tekst van het formulier en nog wat van de indeling.
Hierna kan je aan de slag in een text-editor of LO Wrtiter

Hoe je draait of keer... Uitprinten, handmatig invullen, ondertekenen en een kopie van maken zal sneller zijn.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline hadego

  • Lid
Re: PDF document invullen
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/17, 21:29:15 »
@ allen, die hebben mee gedacht hoe met dit document om te gaan.

Dank voor de hulp.

Groet

PS Ik zet de topic op OPGELOST


Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: PDF document invullen
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/18, 00:46:00 »
Dus wat er bij jou gebeurt, lacer, is even een raadsel.
En Tod ook....
Nog eens reageren om af te sluiten...
De ene pdf is de andere niet
Volgens wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format
Een tekst in een PDF-bestand kan als tekst of als afbeelding zijn opgeslagen, of allebei, in geïntegreerde vorm.

Dus vandaar dat bij mij de test met LO Draw niet lukte, het betrof een ingescande text in pdf formaat  =D
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550