Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu opnieuw installeren  (gelezen 1981 keer)

raoulg

  • Gast
ubuntu opnieuw installeren
« Gepost op: 2007/07/27, 11:33:19 »
Hallo Allemaal,

ik ben sinds een paar dagen gestart met ubuntu.
Het bevalt me prima, ik heb alleen uit nieuwschierigheid Kubuntu geinstalleerd en het is nog niet zo makkelijk om daarvan af te komen.
Ik heb al geprobeerd handmatig alles te verwijderen, maar ik ben bang dat ik dan alles overhoop haal.
Ik heb her en der wat rondgeneusd, en vind bijvoorbeeld hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7567/2 een soortgelijk probleem wat uiteindelijk wordt besloten met het schoon installeren van Ubuntu.

Ik zit daar eigenlijk ook aan te denken, maar lees dan ook weer allerlei problemen met Grub enzo.

Wat is de slimste manier om Ubuntu opnieuw te installeren? Zonder dat ik alles overhoop haal?
Ik wil ook graag een extra partitie in Fat32 aanmaken, zodat ik in de dual-boot bestanden kan delen. Maar ik begrijp dat dat ook tricky kan zijn.

Is zit te denken aan via de live-cd de ext3 partitie te forrmatteren, en vervolgens ubuntu daar opnieuw op te zetten?  Ik check het maar even, ik heb ooit eerder mijn computer dagenlang onbereikbaar gemaakt met dit soort grappen ;-)

Alvast bedankt voor de hulp ,
Groeten Raoul

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/27, 11:41:58 »
Je hoeft niet eerst te formatteren; dat wordt automatisch voor je gedaan bij de installatie. Ook Grub wordt automatisch goed ingesteld bij de (nieuwe) installatie van Ubuntu.

Je kunt een uitwisselingspartitie aanmaken in FAT32, maar dat kost wel weer een hoop ruimte opde harde schijf. Zonde eigenlijk. Ik doe dat daarom ook niet meer; uitwisselen doe ik gewoon via mijn USB geheugenstaaf.

Groet, Pjotr.

raoulg

  • Gast
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/27, 11:49:13 »
Hoi pjotr123,
bedankt voor de tip.
Ik ga het ontdekken.
Groetjes Raoul

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/27, 11:50:42 »
Succes!

Mocht je later nog vragen hebben, je weet de weg....  :-)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/27, 11:56:43 »
Een eenvoudige manier om van Kubuntu naar Ubuntu te gaan is via de terminal (of adept voor KDE)
sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get remove kubuntu-desktop

Als je die laatste regel niet gebruikt kun je in het opstartscherm bij sessies kiezen of je in Ubuntu of Kubuntu wilt opstarten
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/27, 12:13:28 »
Als het je niet te doen is om partities aan te passen, kan je gewoon Ubuntu installeren van de life CD en zeggen de partitie van je vorige installatie te gebruiken: zou geen enkele down-time van je PC mogen opleveren.

Verder zie ik eigenlijk niet de noodzaak van herinstallatie. Je kan via synaptic éérst ubuntu-desktop installeren om in één klap een volledige Ubuntu gnome installatie te hebben (er is ook xubuntu-desktop). Het enige wat je dat kost, is schijfruimte, maar als je de schijfruimte ingenomen door KDE applicaties wil reclaimen, verwijder die dan. Zolang alles via synaptic loopt (of apt-get aan de commandolijn) worden je pakketten en dependencies correct bijgewerkt.

Nog wat uitleg over wat hierboven staat: de verschillende desktops van Ubuntu worden via "meta-pakketten" geinstalleerd. Die pakketten hangen af (de gevreesde "dependencies"!!!) van alle pakketten die tot die desktop behoren. Door derhalve ubuntu-desktop te installeren, worden automatisch alle "dependencies" mee geselecteerd. In het geval van ubuntu-desktop zijn dat alle  applicaties die bij de Ubuntu-desktop behoren, zoals evolution, gbaker, sound-juicer, ...

Verwijderen werkt niet op die manier. Als je enkel kubuntu-desktop verwijdert, dan verwijder je ... enkel dat kleine meta-pakketje. Als je daarentegen een KDE applicatie verwijdert die opgenomen is in kubuntu-desktop, dan zal automatisch ook het kubuntu-desktop meta-pakket verwijderd worden, want dat hangt er van af! Om KDE te verwijderen moet je dus handmatig die KDE pakketten selecteren in synaptic die je niet meer op je schijf wil hebben.

Wat de uitwisseling betreft: ik aarzel niet meer om ntfs-3g, de schrijfondersteuning van ntfs partities, aan te raden. Dat is ondertussen stabiel en zou naar ik opgevangen heb standaardopgenomen worden in de volgende Ubuntu. Dan kun je gewoon schijfruimte van je windows partities blijven onder linux gebruiken. Je kan zelfs thunderbird zo opzetten dat hij het profiel onder Windows gebruikt, zodat je steeds dezelfde mailboxen ziet, of je thunderbird onder Windows dan wel onder Linux gebruikt. Ik heb twee jaar geleden een tijdje zo gewerkt met Linux Mandrake.

raoulg

  • Gast
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/27, 12:52:44 »
Hallo Pjotr123, bartek en vanadium,
bedankt voor alle hulp!
Het is me ondertussen gelukt om met de live dc ubuntu opnieuw te installeren.
Ik had kubuntu via synaptic geinstalleerd, maar toen ik dat wilde verwijderen, werd inderdaad alleen dat ene kleine pakketje verwijderd...
En dat handmatig die pakketten verwijderen, dat zijn er nogal wat... bovendien had ik al andere programmas geinstalleerd van de kde met allerlei lib... erbij.  Ik durfde al die kdelib... niet zomaar te verwijderen, ik las in de reeds genoemde andere post dat allerlei programmas niet meer wilde werken. Ik had eigenlijk gehoopt dat het via synaptic wel mogelijk zou zijn om bijvoorbeeld de laatste installtie terug te draaien ofzo. Maar dat moet je dan dus echt via apt-get doen.

Bartek, als ik het via die sudo apt-get doe, verwijdert het dan wel alles in een keer wat er op dat moment werd opgezet?
Of ben ik dan ook meteen alle dingen als amarok enzo kwijt, als ik die handmatig eerder heb geinstalleerd, oftewel echt alles wat bij kde hoort?

Maar ik denk dat ik het voorlopig bij handmatig installeren via synaptec (of de terminal) houdt als ik programmas uit KDE wil proberen.

vanadium, bedankt voor de tip over nffs-3g! Ga ik zeker proberen.
Ik ben voorlopig tevreden met mijn "schone" installatie.
Groeten Raoul

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/27, 13:27:22 »
programma's die je apart installeert zullen gewoon op je pc blijven staan.
Mijn methode is eigenlijk alleen geschikt voor mensen die willen dual-booten.
Zo kun je dan bij het inloggen kiezen met welke grafische schil (GNOME of KDE) je opstart.

Hebt ge Kubuntu en installeer je daarbovenop de Ubuntu-desktop dan zul je alle bijhorende progjes ook in je Kubuntu desktop zien verschijnen. Start je daarna Ubuntu op zullen alle progjes die je standaard meekrijgt met Kubnutu ook zien in je GNOME. Je kan dan wel handmatig alle standaard progjes die je niet wil gebruiken handmatig uit de menu's verwijderen.

De methode apt-get remove kubuntu-desktop is niet zo goed om alle pakketten te verwijderen die daar bij horen en dan moet je inderdaad nog wat gaan zoeken naar restbestanden. Hoewel het toch al over meer dan 100mb gaat zo klein is dat meta bestandje niet hoor.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/27, 13:28:25 »
De "sudo apt-get remove kubuntu-desktop" van bartek zal het ook niet doen: apt-get is het commando-lijn equivalent van synaptic.

Van zodra je via synaptic pakketten verwijdert, hoef je je geen zorgen te maken. Natuurlijk, van zodra je zo'n kdelib verwijdert, zal je mogelijk ook een heleboel programma's die ervan afhangen ook verwijderen (maar kde programma's verwijderen was net je bedoeling, dus in jou geval kon het zeker geen kwaad.) Punt dat ik hier wil maken: zolang je synaptic (of apt-get of aptitude) gebruikt, blijft je systeem consistent. (kan wel goed zijn eens apt-get check te doen om mogelijke inconsistenties te detecteren en te repararen: ook apt-get kan zich verslikken).

In jou geval was het vast de moeite om maar meteen te herinstalleren: gaat zowiezo vlug.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/27, 13:37:03 »
Citaat van: vanadium
Van zodra je via synaptic pakketten verwijdert, hoef je je geen zorgen te maken.
Ook alleen als je voor volledige verwijdering kiest en dan nog moet je eens in je /home folder kijken of er geen verborgen restmappen overblijven. In de terminal moet je aptitude gebruiken in plaats van apt-get als je voor volledige verwijdering wilt gaan.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"