Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 vast ?  (gelezen 696 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
Ubuntu 10.10 vast ?
« Gepost op: 2011/02/25, 20:44:10 »
Natuurlijk gebeurd dat niet . . tenminste, veel minder dan Windows, maar toch komt het wel eens voor dat als ik een filmpje fullscreen bekijk dat de boel vast loopt. In Windows heb je zo iets als taakbeheer (CTRL+SHIFT+ESC) op een proces te beeindigen. Natuurlijk heeft Ubuntu dat ook, alleen ken ik het nog niet. Mijn hele scherm is dan gevuld met een vast staand beeld en er is geen werk of systeembalk te bekennen. welke toetscombinatie (of andere) oplossing is er behalve dan de PC te rebooten ?

Als ik dit weet komt natuurlijk de vervolgvraag . . . hoe laat ik mijn ubuntu-PC niet meer vast lopen, maar even 1 ding tegelijk . . .anders loop ik vast :)

Re: Ubuntu 10.10 vast ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/25, 20:58:29 »
Ik werk nu even met 10.10 ubuntu, en ik heb ook merkwaardige vastlopers.
Zo is het bij mij dat zelfs met het systeem gewoon werkende dat de hele boel plots vastloopt, geen beginnen meer aan.

Oplossing: instelling te doen: Systeem/ Voorkeuren/ Toetsenbord --> ga naar tabblad "Indelingen" en klik op "Opties"
Vervolgens ga je naar "Toetscombinatie om X server af te breken" klik erop en zet een vinkje bij Ctrl+ALT+ Backspace.

Bij een volgende vastloper druk je die combinatietoetsen in dus: Ctrl+ALT+Backspace . Op die manier wordt Gnome geforceerd afgesloten en ga je terug naar het inlogscherm. Terug inloggen en KLAAR !!!

Een beetje onhandig nog, maar voorlopig voldoende. Ik vermoed dat dat voor jou ook goed zal werken.  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Ubuntu 10.10 vast ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/26, 00:25:34 »
Natuurlijk gebeurd dat niet . . tenminste, veel minder dan Windows, maar toch komt het wel eens voor dat als ik een filmpje fullscreen bekijk dat de boel vast loopt. In Windows heb je zo iets als taakbeheer (CTRL+SHIFT+ESC) op een proces te beeindigen. Natuurlijk heeft Ubuntu dat ook, alleen ken ik het nog niet. Mijn hele scherm is dan gevuld met een vast staand beeld en er is geen werk of systeembalk te bekennen. welke toetscombinatie (of andere) oplossing is er behalve dan de PC te rebooten ?

Als ik dit weet komt natuurlijk de vervolgvraag . . . hoe laat ik mijn ubuntu-PC niet meer vast lopen, maar even 1 ding tegelijk . . .anders loop ik vast :)

Wat je misschien ook kunt doen is op het paneel gaan staan, dan rechtsklik, toevoegen aan paneel, afsluiten forceren (icoontje toevoegen)

Bij vastlopend prog op icoontje klikken dan prog dwingen af te sluiten...klaar is kees . Je hoef dan alleen het progje opnieuw op te starten. Trouwens Totem loopt wel eens vast. Probeer SMplayer even. Persoonlijk vind ik die beter...

groet

Boris
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 vast ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/27, 15:02:38 »
dat afsluit-forceer apje heb ik al, maar ik praat over dermate beeldvullend dat zelfs de systeemwerkbalk uit zicht is.

Voorlopig heb ik de CTRL + ALT + Spatiebalk optie in gesteld en hoop dat het zal helpen.

Ik zal ook eens kijken naar een andere mediaspeler. Muziek speel ik in rhythmbox af, maar voor video is totem dacht ik inderdaad de standaard speler.

Bedankt voor het mee denken.

Richard