Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LVM Partitie en ruimte maken  (gelezen 1917 keer)

Offline vaastaf

  • Lid
LVM Partitie en ruimte maken
« Gepost op: 2019/09/12, 20:52:58 »
Hallo,

Ben helemaal nieuw bij Ubuntu, en heb de afgelopen uren naar een manier gezocht om de indeling van mijn LVM ingedeeld partitie te wijzigen.
Ik kon tijdens de installatie ook niks doen aan de partitie, kon mijn vorige indeling van LVM partitie niet verwijderen en of wijzigen of nieuwe aanmaken.
Was makkelijker geweest als ik tijdens de installatie van Ubuntu had kunnen doen.

Maar goed, Ubuntu is nu geïnstalleerd over een heel schijf van 300GB, en wat ik eigenlijk wou doen en probeerde in Gparted..
Is 100GB voor Ubuntu/home/root etc houden.
En de overige 200GB een aparte partitie van maken, om mijn persoonlijke bestanden op te zetten.

Maar hoe meer ik erover lees op internet, hoe verwarrende het lijkt..  Ik zie allemaal mensen in het Engels roepen.
Dat ik het terminal moet openen en bepaalde comandos moet intoetsen. Wat ik eigenlijk helemaal niet kan, en niet durf te doen.

Is er geen makkelijke manier om dit voor elkaar krijgen?

Offline Gamer

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/12, 23:04:13 »
Hoi,

Ik zou mij daar niet meer zo duk over maken, en laten voor wat het is. En genieten van je installatie van Ubuntu.

Ik heb er namelijk ook geen duidelijk andwoord op kunnen vinden toen ik met Ubuntu begon.
De een zweert er namelijk bij om root en home op een aparte partitie te zetten.
En de ander zweert er bij, om bijde op een partietie te zetten.

swake

  • Gast
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/12, 23:56:03 »
Citaat
De een zweert er namelijk bij om root en home op een aparte partitie te zetten.
home is een folder voor je persoonlijke bestanden .
Voordeel van je home folder naar een andere partitie te verplaatsen is dat je niet telkens een backup moet maken telkens je een nieuwe installatie uitvoert.
Hier in dit topic valt er ook  over te lezen .
« Laatst bewerkt op: 2019/09/12, 23:58:04 door swake »

nahjo

  • Gast
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/13, 08:59:22 »
Voordeel van je home folder naar een andere partitie te verplaatsen is dat je niet telkens een backup moet maken telkens je een nieuwe installatie uitvoert.
Backuppen van je home folder moet je regelmatig doen! Het maakt niet uit of het op een andere partitie of schijf staat, backuppen moet gewoon  :)
Voordeel zou dan zijn dan je geen restore van je home hoeft te doen na een 'schone' installatie.  ;)

Voor een starter is het beter om te beginnen met je home onder / en later bij meer ervaring de zaak te gaan verbouwen met diverse partities.

Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/13, 10:13:02 »
Waarom wil je LVM gebruiken (logische volumemanager)? Dat is meer bedoeld voor professioneel gebruik in bedrijven; voor een eindgebruiker levert het volgens mij geen enkel voordeel op - behalve onnodige problemen.

Is het geen optie om je harde schijf volledig te formatteren met Gparted? Om dan vervolgens de partities aan te maken die je hierboven noemde?

Uiteraard wel eerst een backup van je bestanden maken!
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 10:14:54 door Paul Matthijsse »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/13, 11:24:46 »
Waarom wil je LVM gebruiken (logische volumemanager)? Dat is meer bedoeld voor professioneel gebruik in bedrijven; voor een eindgebruiker levert het volgens mij geen enkel voordeel op - behalve onnodige problemen.
Zeer mee eens!

Ik raad aan om opnieuw te beginnen met een schone lei. Zonder, en ik herhaal zonder, gebruik te maken van LVM.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/13, 12:57:45 »
Ik raad aan om opnieuw te beginnen met een schone lei. Zonder, en ik herhaal zonder, gebruik te maken van LVM.
Inderdaad, EXT4 is tegenwoordig de norm voor een werk-PC/laptop.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vaastaf

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/13, 16:53:29 »
Waarom wil je LVM gebruiken (logische volumemanager)? Dat is meer bedoeld voor professioneel gebruik in bedrijven; voor een eindgebruiker levert het volgens mij geen enkel voordeel op - behalve onnodige problemen.
Zeer mee eens!

Ik raad aan om opnieuw te beginnen met een schone lei. Zonder, en ik herhaal zonder, gebruik te maken van LVM.

Dat is wat ik heb geprobeerd tijdens mijn eerste installatie, alleen lukte dat niet. Het verwijderen van oude lvm partities ging gewoon niet.
Op het installatie scherm stonden er meerdere opties om partities te maken. Maar ik kwam er gewoon niet uit.

Ik heb toen & erna op Google gezocht naar een "how to" voor oude partities verwijderen en nieuwe maken zonder lvm oftewel het ouderwetse(standaard) manier.
Maar ik kwam alleen dingetjes tegen die verwarrend waren en of ontzettend duidelijk.

Heb jij nog of iemand anders een Linkje voor me? Naar een Nederlandse handleiding(Tutorial) (Engels mag ook), die uitleggen hoe je tijdens de installaties oude LVM Partities kan verwijderen en op normale wijze Partities kan aanmaken + een aparte partitie waar ik mijn persoonlijk bestanden kan bewaren.

Zou me echt enorm helpen, sinds ik al bijna een hele bezig ben geweest naar het zoeken van mijn passende Distro en nu nog eens het oplossen van Partitie probleem.

Ik wil graag Ubuntu opnieuw installeren, maar als ik weer tegen hetzelfde probleem aanloop en niet weet hoe ik het oplos, dan heeft het weinig nut denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 16:58:48 door vaastaf »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/13, 16:59:17 »
Start je computer op vanaf de Ubuntu DVD / Live-USB, start GParted en formatteer daarmee gewoon de hele bliksemse boel.

Start daarna de installatie en fiets mee met de voorgestelde standaardopties.

Offline Gamer

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/13, 17:49:07 »
Zo als ik het in de eerste vraag lees van @ vaastaf. Dan heeft hij / zij tijdens het installeren van ubuntu gekozen om de gehele disk te gebruiken.
Dan worden alle partieties verwijderd. En de benodigde patrities aangemaakt en geformateerd.

Dus eerst de vraag aan @ vaastaf. Heb je bij het installeren van ubuntu een partitie gekozen om op te installeren. Of heb je gekozen om de volledige disk te gebruiken?

Offline vaastaf

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/13, 21:02:02 »
Start je computer op vanaf de Ubuntu DVD / Live-USB, start GParted en formatteer daarmee gewoon de hele bliksemse boel.

Start daarna de installatie en fiets mee met de voorgestelde standaardopties.

Yes! Dat was em! helemaal gelukt.

Ik heb nog een klein vraagje. Ik heb dus 200Gig aan "unallocated space".
Wat raden jullie mij aan om te doen? Welke bestandssysteem zou ik deze naar moeten veranderen?  (ntfs/fat32/ext234???) etc.

Reden dat ik het vraag:
Ik werk graag met een USB Stick, dus ik wil dat mijn nieuw partitie van "200GB" compatibel is met mijn USB Stick, zodat ik bestanden heen en weer kan verplaatsen/kopieren.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 23:22:19 door vaastaf »

Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/13, 22:22:12 »
Ik heb nog een klein vraagje. Ik heb dus 200Gig aan "unallocated space".
Wat raden jullie mij aan om te doen? Welke bestandssysteem zou ik deze naar moeten veranderen?  (ntfs/fat32/ext234???) etc.
Hallo, als deze 200GB als een Linux-partitie gebruikt gaat worden, kies dan voor ext4, de standaard van de huidige Linux'en.

Ik werk graag met een USB, dus ik wil dat mijn nieuw partitie "persoonlijk bestanden" compatibel is in de zin van dat ik telkens bestanden heen en weer kan kopiëren/verplaatsen.
Als je met 'USB' een externe schijf bedoelt, zou je *die* (en niet de eerdergenoemde 200GB-partitie) als fat32 kunnen formatteren. Fat32 is een standaard die prima werkt om bestanden van de ene harde schijf of het ene besturingssysteem naar een andere harde schijf/BS te kopiëren. Als de USB gewoon een externe harde schijf is die je met je Linux-systeem wilt gebruiken, is ext4 ook goed.

Ik formatteer USB-sticks altijd met fat32 om een draagbaar medium te hebben dat je overal (Windows, etc.) in kunt steken.

Offline vaastaf

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/13, 23:34:27 »
Werkt dus niet....

Heb mijn partitie van 200GB geformatteerd als Ext4..
En ik kan niks vanaf mijn USB Stick ernaar kopieren/verplaatsen(naar partitie van 200GB)..
Ook kan ik niks vanaf /home naar mijn Partitie van 200GB kopieren en of verplaatsen.
(Enigste wat wel lukt is vanaf mijn USB Stick bestanden naar /home kopieren/verplaatsen.)

Wat er niet lukt, is vrij simpel, ik kan de functie "kopiëren" in rechtersmuisknop lijstje wel aanklikken.
Maar dan is de functie "plakken" (in het lijstje) in mijn partitie van 200GB, simpelweg niet aanklikbaar.
.

Wat wel werkt, als ik mijn partitie van 200GB als NTFS instel, dan kan ik plots wel bestanden wisselen met mijn USB Stick.
Probleem is dan wel opgelost ermee, maar vroeg me af of dit wel gebruikelijk is? en meer mensen het zo doen -> (Partitie instellen als ntfs) ?
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 00:10:43 door vaastaf »

Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/14, 08:45:42 »
Volgens mij heb je geen rechten voor die partitie vandaar dat je wel kan lezen maar niet schrijven.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/14, 12:39:34 »
Werkt dus niet....

Heb mijn partitie van 200GB geformatteerd als Ext4..

De vraag is, waarom heb / wil je een aparte partitie van 200 GB? Ik zou hem gewoon toevoegen aan de partitie waar je Ubuntu-installatie op staat. Dat doe je door met Gparted die partitie te verwijderen (wel eerst eventuele bestanden die daar op staan backuppen), en dan rechtsklikken op je Ubuntu-partitie en te kiezen voor Herschalen/verplaatsen. Je kan dan met de muis de schuif helemaal naar rechts trekken. Bevestigen en op de groene vink bovenin de balk klikken. Dan heb je gewoon 1 grote partitie, je hele schijf.

Ben je ook van problemen met rechten af.

En het maakt dus niet uit of je op je harde schijf Ext4 hebt, en op een USB-stick wat anders, fat32 bijvoorbeeld. Dat maakt voor het verplaatsen van bestanden etc. niet uit.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vaastaf

  • Lid
Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/14, 21:01:41 »
Volgens mij heb je geen rechten voor die partitie vandaar dat je wel kan lezen maar niet schrijven.

Idd dankjewel, heb enkele minuten geleden een oplossing voor gevonden. Staat op de volgende pagina:
 https://itsfoss.com/set-write-permission-ext4-partition-ubuntu-linux/

Probleem opgelost!
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 22:31:55 door vaastaf »

Re: LVM Partitie en ruimte maken
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/14, 21:11:12 »
Mooi dat het opgelost is.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"