Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren  (gelezen 2900 keer)

Offline morjos

  • Lid
geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Gepost op: 2012/09/08, 18:23:15 »
Hallo allen,

Ik wilde graag op mijn nieuwe zwaardere PC Ubuntu naast Windows7 installeren. Echter : ik krijg niet de keuze om Ubuntu 12.04 naast windows7 te installeren, enkel "windows verwijderen en gehele schijf gebruiken" of "iets anders". Waneer ik "iets anders" aanvink en "volgende" klik komt een venster met bovenaan een oranje balk met achteraan een stipje blauw en daaronder een raster met DEV/sda, DEV/sda1, enz. En hier zit ik vast !!!

Dit alles zegt me niets of nauwelijk iets en ik durf niet op de knoppen "wijzigen" of "toevoegen" te klikken, want ik heb eerlijk geen flauw idee hoe het dan verder moet, die partitiebenamingen zeggen me niets (wat is wat ???? :|


Ik wilde een schermafdruk bijvoegen maar dat lukt niet wegens te groot. Sorry.

Goede raad is meer dan welkom

Gr
Jos

Offline Bloom

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/08, 18:31:32 »
Bij veel Windows 7 notebooks en pc's zijn vier primaire partities aangemaakt (twee voor Windows en vaak nog een met drivers van de computerfabrikant en de vierde met een noodherstelvolume). Bij het klassieke indelingssysteem voor harde schijven zoals dat - zeker in de Windows-wereld - nu nog altijd gebruikt wordt, kun je maar vier primaire partities op een harde schijf hebben. De weg daaromheen is een zogenaamde uitgebreide partitie waarin dan veel meer logische volumes aangemaakt kunnen worden. Bij de hogervermelde computers heeft de fabrikant daar echter niet voor gekozen maar vier primaire partities of volumes aangemaakt. Daardoor kunnen er nu geen partities meer toegevoegd worden. Als je Linux start op zo'n systeem, krijg je geen optie om naast Windows te installeren omdat daar geen ruimte meer voor is, maar alleen een optie om Windows te wissen of de hele schijf te hergebruiken.

De oplossing is om zelf de nodige ruimte aan te maken. Daarvoor moet je twee partities kunnen vrijmaken. Voor de hand liggen de twee fabrikantspecifieke partities met drivers en noodherstel. In feite hebben die weinig zin vermits je ze nodig gaat hebben als de harde schijf stukgaat, waarna die twee partities natuurlijk ontbreken op een nieuw te plaatsen schijf. Drivers en noodherstel horen dus op startbare cd's of dvd's te staan.
Gebruik een partitiebeheerprogramma zoals Symantec Partition Manager of vergelijkbaar, of (als je weet wat je moet doen) het ingebouwde partitiebeheer van Linux. Wis de twee fabrikantspecifieke partities nadat je die desgewenst op cd-r's of een dvd-r/rw geback-upt hebt. Daarna kun je de installatie verder zetten en vermits die nu ruimte vindt om Linux te installeren (hoofdpartitie plus een swappartitie), krijg je nu de optie om dat naast Windows te installeren.

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/08, 18:48:04 »
Dank u voor de reactie, Bloom. Ze waren bij Medion wel zo lief er 2 cd's bij te leveren, 1 met Windows en een 2de "aplication and support" disc, dus dat zal wel goed zitten.

Maar ik denk dat die partities die u bedoeld tamelijk klein zijn en ik wilde Ubuntu toch een 500 Gig geven van de 1,5Gig.
Neen, ik weet echt niet hoe ik verder moet.

En die in Ubuntu ingebouwde patitions manager ???  Als je zo goed wil zijn daar wat nader op in te gaan ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/08, 19:18:10 »
Eén bestaande primaire partitie vernietigen volstaat. Ubuntu maakt dan vervolgens automatisch een nieuwe primaire uitgebreide (extended) partitie aan, waar-ie twee logische partities op zet: eentje voor zichzelf en eentje voor de swap.

Kijk hier eens:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier-primaire-partities
(punt 6.1, rechterkolom)

Lijkt lastig, maar het is in feite een kleinigheid.... :)

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/08, 20:33:40 »
euuuhhh ??? Primaire partitie vernietigen ? Is dat niet hetzelfde als formateren ? Dan is Windows eraf, toch ? Heb windows nog wel nodig voor dingen die niet draaien onder Linux.

Let wel : ik ben hierin een volslagen leek :( Ik ben enkel vertrouwd met de windows-benamingen ( c en d - partities)
Bedoeld Bloom dat ik in windows eerst een mijn C-partitie moet splitsen ??

Jos

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/08, 20:37:43 »
En eu...wat is het verschil tussen "logische" en "primaire" partities ?

Niet lachen aub....heb nooit een computer-opleiding gekregen, maar wil wel héél graag bijleren  :-[

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/08, 20:56:45 »
@Pjotr : Heb alles van uw link uitgeprint, in de handen gespuwd en hoewel het merendeel (vooral de G-parted handleiding) latijn voor me is, zal ik er eens een poging toe wagen.

thanks voor de tips

Jos

Offline Bloom

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/08, 21:55:10 »
En eu...wat is het verschil tussen "logische" en "primaire" partities ?
Niet lachen aub....heb nooit een computer-opleiding gekregen, maar wil wel héél graag bijleren  :-[
Lees dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgebreide_partitie

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/08, 23:41:37 »
Heb nu met G-parted van dev/sda4 (1gb) vernietigd, zodat er 1GB "ongebruikt" is, en krijg nu idd de mogelijkheid om Ubuntu naast Windows te installeren, so far so good.

Maar als ik met installatie wil beginnen, komt het venster met de 2 partities, waarbij Ubuntu de volle overige 1.2Terra pakt, te weten het linkse grijze veld met ong. 800GB en rechts ong. 400GB......en hier knaagt de twijfel :(

Ik veronderstel dat de 800Gb links voor Ubuntu bedoeld is en het rechtse grijze veld voor SWAP.

Dus vrees ik dat er voor Windows geen ruimte meer vrij is dan om eventuele bestanden op te slaan.

Hopelijk heb ik het mis en is het linkerveld voor windows en rechts voor Ubuntu.

Indien mogelijk wat verduidelijking graag, want ik durf toch niet op installeren klikken :|

Jos

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/09, 00:03:51 »
Het valt me trouwens nu pas op, dat dit voorstel van de installeerder, eigenlijk onduidelijk is. Er zou natuurlijk in elk vak moeten staan, welk besturingssysteem het betreft. Een duidelijke misser qua communicatie.

Enfin. Vermoedelijk is alles nu prima in orde. Als het er ongeveer zo uitziet, dan is het goed:


« Laatst bewerkt op: 2012/09/09, 00:12:49 door Pjotr »

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/09, 00:59:03 »
@Pjotr : idd, zo ziet het er uit.

Mag ik dan aannemen dat, in uw geval hierboven, Ubuntu zich in het RECHTERvak (als ik het zo mag uitdrukken) installeert (in uw geval 149,1GB - in mijn geval 500GB) ?

De installeerder is hier idd zéér onduidelijk en vooral een leek als ik weet niet wat er gaat gebeuren.

Ik vrees dat veel mensen hierom stoppen met de installatie (begrijpelijk, ikzelf trouwens ook) Zeker die mensen die wel Ubuntu of andere distributie willen maar niet van het bestaan van dit fijne forum afweten. Je doet dan m.i. een sprong in het duister.

Als installatie idd in het "rechtervak" plaats vind ben ik morgen bezitter van een dualboot ^-^

gr
Jos


Offline chaos7

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/09, 09:23:15 »
en toch heb ik nog mijn twijfels of het goed gaat
hij heeft 1 Gb vrij gemaakt, daar kan je ubuntu niet op installeren.
en toch laat de schijfindeler  800Gb en 400Gb zien. wat gebeurt er nu precies?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/09, 09:55:06 »
De installer kan de Windowspartitie zelf inkrimpen.

Citaat
There are several ways you can reduce the size of a Windows 7 or Vista partition. It doesn't really matter which one you choose. Linux programs get the job done faster because you don't need to defrag first, but using the Windows Disk Management would be the more conservative option.

Two of the free Linux partition editors are on the Ubuntu CD, one being the installer and the other being GParted Partition Editor.
https://help.ubuntu.com/community/HowtoResizeWindowsPartitions#Resize_the_Windows_partition


Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/09, 10:09:26 »
Erik1984 : heb de link bekeken, maar mijn Engels is nu ook niet om over naar huis te schrijven......

Ik had begrepen om in windows de partitie te verkleinen....maar hoe herken ik de vrrijgekomen ruimte dan in Ubuntu-installer ?

Offline RikRik

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/09, 10:20:31 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopMaverick?action=AttachFile&do=get&target=toewijzen.png

Je zou tijdends het installeren de optie moeten krijgen zoals de afbeelding laat zien. De nieuwe Ubuntu partitie staat rechts. De afbeelding van Pjotr is inderdaad niet duidelijk en kon wel eens een bug zijn in Ubuntu 12.04 ..   Eerlijk gezegd is mij deze "bug" nooit opgevallen.

FrSu

  • Gast
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/09, 10:23:56 »
@morjos: Eerst even wat anders doen. Je hebt nu partities verwijdert etc. Start nu eerst je PC gewoon op in win en kijk of deze goed werkt. Dan eerst een defragmentatie doen, dan weet je zeker dat je geen data verliest bij het aanpassen van de partitie waar win op staat. Gaat bij win 7 automatisch, maar je kunt er dacht ik ook voor kiezen. (Ik gebruik win 7 bijna niet meer... ;)) Je kunt nu in Win ook even checken hoe groot je schijf indeling nu geworden is. Weet je ook gelijk hoe groot jouw win partitie in de Linux indeler moet zijn.

Zorg dat je de laatste versie van Ubuntu gebruikt, desnoods neem je 12.10. Anders zou ik even een andere Live CD/USB gebruiken bv Mint om te kijken of daar de info m.b.t. de voorgestelde partitie wel weergegeven wordt. Het zou toch echt in beeld moeten komen. Dan kun je ook de juiste keuze maken. Rechts voor Ubuntu is wel de meest gebruikelijke. Maar het niet zichtbaar zijn heb ik nog niet gehad.

Weet zo even niet of je in de Live CD/USB Gparted in de Ubuntu 12.04 beschikbaar hebt, maar daarmee kun je ook je (aangepaste) schijfindeling goed zien.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/09, 10:34:47 »
RikRik, de afbeelding van Pjotr is een schermprint; bij mij ziet het identiek uit, enkel met andere waarden betreffende de grootte.

Ik heb nl een HD van 1.5Terra en ik vrees gewoon dat Ubuntu zich en het Linkerdeel installeert en rechterdeel voor SWAP gebruikt.

Ik heb momenteel 1.2Terra vrij op mijn HD en ik zie de installer gewoon die 1.2Terra innemen en onderverdelen in Links 800 en rechts 500GB, en als mijn ongerustheid gerechtvaardigd is komt Windows wel héél krap te zitten.

Ik wil gewoon ff de zekerheid dat Ubuntu zich in de Rechter 500GB installeert en de 800GB vrijblijft voor Windows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/09, 10:39:50 »
Ik heb nl een HD van 1.5Terra en ik vrees gewoon dat Ubuntu zich en het Linkerdeel installeert en rechterdeel voor SWAP gebruikt.
Dat gebeurt niet. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Een swap-partitie van 500 GB zou pure waanzin zijn, en het installatieprogramma is niet gek....  :)
Je kunt gewoon installeren.

Overigens: die partitie die je zelf hebt verwijderd, wat stond daar op?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/09, 10:47:03 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/09, 11:08:17 »
off topic: zeer duidelijke handleiding  FrSu !!

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/09, 11:12:17 »
@Pjotr : gewoonlijk heb je gelijk, dus zal nu ook wel het geval zijn.
Ubuntu vliegt er dadelijk op.

Of the record : heb daarnet geprobeert met de LiveDVD van Zorin (heb ik op het notebookje van mijn vrouw gezet :) :) ) en geeft zowat hetzelfde scherm bij de installer.

Wat er op die verwijderde partitie stond ? Goeie vraag; ik vermoed het "noodagregaat" zoals beschreven in "Mogelijk probleem : max. van 4 partities" nl die van 1 GB.

Heb Windows gecheckt en werkt zonder probleem, dus ik vermoed dat het wel goed zit ;)

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/09, 11:15:07 »
@RikRik : idd, als je kennis van de Engelse taal ook zo duidelijk is, wat bij mij niet het geval is.

Kan me behelpen maar als het echt technisch wordt...... :|

Maar we leren dagelijks bij

Offline RikRik

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/09, 11:55:23 »
@RikRik : idd, als je kennis van de Engelse taal ook zo duidelijk is, wat bij mij niet het geval is.

Kan me behelpen maar als het echt technisch wordt...... :|

Maar we leren dagelijks bij

Hier een handleiding in het Nederlands: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
En het schermpje van de indeling van de partities :   http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopPrecise?action=AttachFile&do=get&target=toewijzen.png
Ik hoop voor je dat nu alles goed gaat !

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/09, 12:17:02 »
Neen, is niet goed gegaan. :(

Wel betreffende de partitieindeling, die is OK!!

Maar krijg Windows niet meer aan de praat. Waneer het grub scherm verschijt bij opstarten staan er verschillende Ubuntu-mogelijkheden en onderaan Windows.
Ik zou met de pijltjestoetsen moeten selecteren, maar die WERKEN NIET. >:( >:(

Telkens start Ubuntu op.

Als ik "Caps Lock" inschakel en doe herstart, staat "Caps Lock" weer uit.

Heb nochthans de partitie met windows gevlagd.

Heb het aan mijn rekker vrees ik  :evil:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/09, 12:19:35 »
Komt wel goed....

USB-toetsenbordje? Schakel in het BIOS even de ondersteuning in voor USB legacy. Dan doen de pijltjestoetsen het waarschijnlijk wel in het Grubmenu.  :)

Offline morjos

  • Lid
Re: geen mogelijkheid "ubuntu naasdt windows7" te installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/09, 12:32:12 »
Sorry, foutje hierboven !! Bedoelde natuurlijk "Num Lock"

Is van de altenatie vermoed ik