Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: adobe en wine  (gelezen 1394 keer)

adobe en wine
« Gepost op: 2013/04/02, 01:08:14 »
Ik heb een pc met xubuntu, daar heb ik met wine een adobe programma
geïnstalleerd. Is het systeem nu kwetsbaarder voor virussen?

Aangezien hij dus een .exe kan uitvoeren. Of is dit een loze kreet?

met vriendelijke groet,

ljusagrova

Re: adobe en wine
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/02, 01:09:57 »

Re: adobe en wine
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/02, 01:22:17 »
Dank voor de reactie, wine gaat er dus af bij mij.

Re: adobe en wine
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/02, 02:01:07 »
Dank voor de reactie, wine gaat er dus af bij mij.
In de praktijk zul je erg je best moeten doen om het tot een besmetting te laten komen. Zoals altijd bevindt het grootste gevaar zich tussen bureaustoel en toetsenbord. ;)

Re: adobe en wine
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/02, 02:07:04 »
In het geval van besmetting hoef je alleen naar .wine weg te gooien en dan is het weer schoon.

Re: adobe en wine
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 08:29:12 »
Is Adobe er niet gewoon native voor Linux?
Ik heb het ooit geïnstalleerd gehad vanuit het software center toen ik nog 10.04 draaide.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: adobe en wine
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/02, 09:30:57 »
Is Adobe er niet gewoon native voor Linux?
Ik heb het ooit geïnstalleerd gehad vanuit het software center toen ik nog 10.04 draaide.
Als je Reader bedoelt zit die volgens mij niet meer in het Software Centrum bij mijn 12.10. En toen het downloaden van de Reader voor Linux bij Adobe weer eens heel erg langzaam ging ben ik het maar zónder die rommel gaan doen.

Zal je ik wat vertellen? Heerlijk!! Het gaat allemaal veel beter! Enne, ik doe heel veel met pdf bestanden.  Met mijn gehobby met DTP en fotobewerkingen bak ik de ene na de andere pdf. Pdf en Linux, een wereldcombinatie!!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: adobe en wine
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/02, 10:54:56 »
Is Adobe er niet gewoon native voor Linux?
Ik heb het ooit geïnstalleerd gehad vanuit het software center toen ik nog 10.04 draaide.

Ja, Flash Player is er, Phonegap is er en Reader was er. Maar de rest van de Adobe-software is er niet.

Re: adobe en wine
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/02, 23:08:42 »
mmm sorry voor de verwarring het gaat om adobe Photoshop elements 2.0. Niet echt heel byzonder. maar aangezien ik vanuit mijn foto verleden het werken met photoshop prettig vind, probeerde ik het onder linux uit met wine. Ik ga toch voor de veiligheid en heb wine er af gegooid.

De volgende vraag  zal wel naief zijn  maar wat is nou echt een bedreiging voor mijn pc.
Ter info: 6 jaar oude HP met dual pentuim 4. Geheugen 3 gig.

 

Re: adobe en wine
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/03, 00:19:32 »
mmm sorry voor de verwarring het gaat om adobe Photoshop elements 2.0. Niet echt heel byzonder. maar aangezien ik vanuit mijn foto verleden het werken met photoshop prettig vind, probeerde ik het onder linux uit met wine. Ik ga toch voor de veiligheid en heb wine er af gegooid.

De volgende vraag  zal wel naief zijn  maar wat is nou echt een bedreiging voor mijn pc.
Ter info: 6 jaar oude HP met dual pentuim 4. Geheugen 3 gig.

 
Het is volkomen veilig om Photoshop in Wine te draaien; pas wanneer je opzettelijk geïnfecteerde programma's gaat draaien en je wine als root draait, bestaat de mogelijkheid dat je systeem wordt aangetast (als het virus überhaupt werkt).

Re: adobe en wine
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/03, 22:03:18 »
oké dat is goed nieuws, dan kan het dus veilig. Ik wilde er al een duo boot
 van maken, maar gelukkig nog niet gedaan.
Maar kun je uitleggen hoe je wine als root gebruikt? De root is toch linux?

Re: adobe en wine
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/03, 22:28:40 »
oké dat is goed nieuws, dan kan het dus veilig. Ik wilde er al een duo boot
 van maken, maar gelukkig nog niet gedaan.
Maar kun je uitleggen hoe je wine als root gebruikt? De root is toch linux?
root is de naam voor zowel de beheerdersaccount als de hoofdmap van het bestandssysteem. Vergelijkbaar met Administrator en C: van Windows. de gebruikersaccount root heeft ongelimiteerde toegang tot alle systeembronnen, alle programma's die je draait als root dus ook. Bedenk zelf maar wat er kan gebeuren wanneer je een virus als root draait... Zelfs onder Wine is dat gevaarlijk ;)
Je hoeft je echter in dit geval geen zorgen te maken en wel om de redenen die ik hierboven heb genoemd.

Re: adobe en wine
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/03, 22:47:52 »
oké dank voor de uitleg!