Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cloning, Iso-software  (gelezen 5323 keer)

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #25 Gepost op: 2018/12/01, 22:26:34 »
4GB RAM in je systeem is aan de krappe kant om comfortabel te virtualiseren.
Ik ben benieuwd of het zal lopen of dat de ondergrens voor problemen zal zorgen.

Normaliter gaf dat geen problemen die 4GB ook omdat ik ook nog LM als 32 bits had geïnstalleerd.
Dat werkt virtueel perfect totdat ik de update van Digitizer installeerde. Toch draait het gek genoeg ook nog wel op mijn oude joybook met maar 2 GB geheugen en maar een 60 GB harde schijf.
Die 128 GB op mijn BTO werd problematisch omdat ik het ook als data opslag gebruikte.
Op mijn nieuwe SSD is dat al geen probleem.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #26 Gepost op: 2018/12/01, 22:29:31 »
Wil je de 4GB RAM benutten omdat Digitizer nogal veeleisend is, dan kun je beter een dual-boot systeem optuigen om teleurstellingen te voorkomen.

Of heb je plannen om eventueel wat RAM-geheugen bij te plaatsen?

Dat ga ik ook nog een keer doen 4 GB RAM-geheugen erbij te plaatsen. E
De nieuwe SSD is nu wel groot genoeg.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #27 Gepost op: 2018/12/01, 22:35:37 »
Programma's op zelfde schijf als besturing systeem gok ik, kan je daar niet beter (lijkt mij iig logisch)) aparte schijf voor gebruiken ?  Misschien verkeerd gegokt,  kon even niet laten, als hopelijk even mocht. Doeg.

Dat 'probleem' lijkt niet aanwezig te zijn, eerder nog deed ik dat wel met  aparte partities voor XP en voor Xubuntu, nu draai ik het liever virtueel!
Als er dan wat mis gaat met windows, dan zal LM er geen probleem mee hebben omdat het  in de zandbak draait/werkt en eigenlijk ook alleen maar voor mijn borduur ontwerp programma.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #28 Gepost op: 2018/12/02, 18:33:14 »
@EvC; Nu is VMware geinstalleerd net als Windows 7 Prof. maar nu wil het niet meer openen en staan er in de lijst
van virtuele machines 2 x een map met Windows 7  maar geen van beiden willen het nu openen.

Waar kan dat aan kunnen liggen? geven ook geen foutmeldingen!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #29 Gepost op: 2018/12/02, 18:50:06 »
Wat je beschrijft is mij nog nooit overkomen. Met Linux Mint heb ik altijd een beetje ruzie. Bij een nieuwe versie hoop ik altijd dat het goed komt.

Wat je kunt proberen is het installeren van DKMS (Dynamic Kernel Module Support) en dan kijken of het geholpen heeft:

sudo apt install dkms
reboot
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #30 Gepost op: 2018/12/03, 20:13:57 »
Wat je beschrijft is mij nog nooit overkomen. Met Linux Mint heb ik altijd een beetje ruzie. Bij een nieuwe versie hoop ik altijd dat het goed komt.

Wat je kunt proberen is het installeren van DKMS (Dynamic Kernel Module Support) en dan kijken of het geholpen heeft:

sudo apt install dkms
reboot

Dit is al gebeurd en werd ook niet gemist, maar ik heb 2 virtuele mappen met Windows 7 maar geen ervan wil openen.
Mogelijk gebeurd nadat ik de Windows update van Windows 7 van BTO installeerde na het nieuw installeren van Windows 7.
Zoals BTO stelt op hun update-DVD. (zie ook hetscherm hieronder maar) 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #31 Gepost op: 2018/12/03, 20:56:08 »
Windows 7 zou al zichtbaar moeten zijn in VMware omdat je met Create a New Virtual Machine Windows 7 al hebt geïnstalleerd.

Mocht het een eerdere Windows 7 back-up zijn die je binnen wilt halen dan manoeuvreer je via Open a Virtual Machine naar Windows 7 met de .vmx extensie.
In de tutorial - helemaal onderaan - is het eveneens te lezen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #32 Gepost op: 2018/12/04, 16:38:51 »
Windows 7 zou al zichtbaar moeten zijn in VMware omdat je met Create a New Virtual Machine Windows 7 al hebt geïnstalleerd.

Mocht het een eerdere Windows 7 back-up zijn die je binnen wilt halen dan manoeuvreer je via Open a Virtual Machine naar Windows 7 met de .vmx extensie.
In de tutorial - helemaal onderaan - is het eveneens te lezen.

Het lijkt erop dat LM 18.3 ook bij mij de boosdoener is .
 Dkms helpt ook niet omdat het al geïnstalleerd is, dus de reboot doet daarom ook niets bij mij .
Het opnieuw installeren in Vmware maakt ook niets uit in LM 18.3, want het opent al weer niet.

Dat houdt dus in dat ik VMware dien te verwijderen en maar weer een omslachterige Virtualbox dien te installeren.
Vmware lijkt immers wel op een iets andere/betere manier te werken . (mijn conclusie zover)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #33 Gepost op: 2018/12/04, 17:09:45 »
Wellicht kun je eens kijken naar de bevoegdheden van de nieuwe SSD.
Rechtsklik ik bij Windows 10 met de .vmx extensie en kijk ik bij eigenschappen dan zie ik dat het uitvoerbaar is en wat de bevoegdheden zijn:



Op de gehele map zie ik deze eigenschappen:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #34 Gepost op: 2018/12/04, 17:38:21 »
Misschien is Secure Boot in de UEFI ingeschakeld en zorgt dat voor problemen?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #35 Gepost op: 2018/12/04, 21:14:59 »
Vmware lijkt immers wel op een iets andere/betere manier te werken . (mijn conclusie zover)

Dat is ook mijn ervaring.
Helaas is er niet zo veel videomateriaal van VMware en is dat de verklaring dat VirtualBox makkelijker gekozen wordt.

Een geschikte video met Linux Mint als host en Windows 7 als guest kon ik dan ook niet vinden.

Wel met Ubuntu en Windows 10. Vanaf 3:10 start het eigenlijk.
Wellicht overbodig voor je en zijn de handelingen bekend. Voor anderen is het dan informatief.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #36 Gepost op: 2018/12/05, 09:31:53 »
Heb LM 18.3 er weer afgehaald en nu LM 19 geïnstalleerd, ga vandaag even jouw tips uitproberen en hopelijk werkt het wel
onder  LM 19 omdat die nog meer op Ubuntu werkt en minder op debian. Jij werkt immers op/onder Ubuntu 18

Misschien is Secure Boot in de UEFI ingeschakeld en zorgt dat voor problemen?

Kijk ik ook nog na in de Bios.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #37 Gepost op: 2018/12/05, 12:38:40 »
In UEFI is inderdaad Secure Boot ingeschakeld, maar in VirtualBox geeft dat geen problemen.

Wel heb ik alle rechten in Windows 7 Professional, maar weer opent het niet terwijl in dat ene scherm van VMware is daar de optie suspend ingeschakeld.
Zou dat de reden ervan kunnen zijn, dat ik daarom Windows 7 niet weer kan openen?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #38 Gepost op: 2018/12/05, 14:12:29 »
Ook in LM 19 opent Windows 7 Prof. niet.
Ook staat Secure Boot actief in UEFI, weet niet of ik dat wel mag veranderen (doe niets meer met mijn bios, tijd geleden kon ik daardoor LM niet meer openen)

Dan mogelijk maar weer naar VirtualBox met 'n 2 aparte zaken te laden en in te stellen.
Dat gaat naar mijn idee wel veel mooier in VM dan in VB ! (daar was ook pas een nieuwe versie van VMware uit, maar ook dan dus niet bij mij in LM 17 t/m 19.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #39 Gepost op: 2018/12/05, 14:52:02 »
Ik denk dat we iets heel simpels over het hoofd zien wat ik nog niet kan duiden.
Windows 7 zie je toch wel in het VMware venster? Alleen Power on werkt niet?

Oorspronkelijk is je BTO een Windows machine? en ziet de UEFI in VMware dat het software van derden is die niet door Microsoft is ondertekend.
Secure Boot kun je gerust uit schakelen om te kijken of dat de remedie is.

Suspend kom ik alleen maar in dit venster tegen en dat gebruik ik nooit:



Automatically power on this virtual machine after creation is standaard aangevinkt in het installatieproces. Dat zul je niet gewijzigd hebben, neem ik aan?





« Laatst bewerkt op: 2018/12/05, 15:25:19 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #40 Gepost op: 2018/12/05, 18:30:58 »
Heb UEFI uitgeschakeld maar... dat lijkt geen verschil te maken want wanneer ik op open een virtuele machine klik,
dan komt weer Windows 7 niet in het scherm en springt terug naar het menu-scherm in VMware, vind dit heel vreemd.

Ook is Linux Mint 19 nu door LM op Sata 0 gezet en in Gparted wordt het dan niet sda maar sda1.
Verder staat daar dus ook de virtuele schijven op in VM, maar ze open niet in VM.

Ben geneigd terug te gaan naar VB, want daar werkt het wel.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #41 Gepost op: 2018/12/05, 18:31:53 »
Heb UEFI uitgeschakeld maar... dat lijkt geen verschil te maken want wanneer ik op open een virtuele machine klik,
dan komt weer Windows 7 niet in het scherm en springt terug naar het menu-scherm in VMware, vind dit heel vreemd.

Ook is Linux Mint 19 nu door LM op Sata 0 gezet en in Gparted wordt het dan niet sda maar sda1.
Verder staat daar dus ook de virtuele schijven op in VM, maar ze open niet in VM.

Ben geneigd terug te gaan naar VB, want daar werkt het wel.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #42 Gepost op: 2018/12/05, 18:35:36 »
Heb UEFI uitgeschakeld maar... dat lijkt geen verschil te maken want wanneer ik op open een virtuele machine klik,
dan komt weer Windows 7 niet in het scherm en springt terug naar het menu-scherm in VMware, vind dit heel vreemd.

Ook is Linux Mint 19 nu door LM op Sata 0 gezet en in Gparted wordt het dan niet sda maar sda1.
Verder staat daar dus ook de virtuele schijven op in VM, maar ze open niet in VM.

Ben geneigd terug te gaan naar VB, want daar werkt het wel.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #43 Gepost op: 2018/12/05, 19:33:59 »
Waarom highlight je in de afbeeldingen de windows 7 met de .vmx.kk extensie als je de .vmx dient te gebruiken?

We gaan wat anders proberen:
Ga eens in de bestandsbeheerder naar Persoonlijk map => vmware => Windows 7 x64 (2).vmx en dubbelklik daar eens op. Windows 7 zou nu in VMware moeten openen.
Zo niet, dan is Windows 7 niet correct geinstalleerd. De hele Windows 7 map kun je gewoon in de prullenbak gooien en een nieuwe poging doen.

De aanduiding (2), hoe is die ontstaan?

Zo kun je een virtueel besturingssysteem ook verwijderen met een rechtsklik (Delete VM From Disk) . Hierna is het in de bestandsbeheerder ook niet meer aanwezig:



Hier heb ik op de .vmx file gedubbelklikt en Windows 10 wordt keurig in VMware geopend:









« Laatst bewerkt op: 2018/12/05, 19:45:41 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #44 Gepost op: 2018/12/06, 16:28:44 »
Waarom highlight je in de afbeeldingen de windows 7 met de .vmx.kk extensie als je de .vmx dient te gebruiken?

Daar heb ik niet op geklikt om 't te openen, wel daaronder op .vmx. (ging vanuit dat je dat wel begreep)

We gaan wat anders proberen:
Ga eens in de bestandsbeheerder naar Persoonlijk map => vmware => Windows 7 x64 (2).vmx en dubbelklik daar eens op. Windows 7 zou nu in VMware moeten openen.

Dus duidelijk niet, het verschil in ons komt ook weer tevoorschijn, gelukkig maar!

Zo niet, dan is Windows 7 niet correct geinstalleerd. De hele Windows 7 map kun je gewoon in de prullenbak gooien en een nieuwe poging doen.

Het verschil, volgens mij, dat jij een logisch mens bent en ik een visueel ingesteld mens. Ik moet er een filmpje van kunnen laden als het ware.
Wat je intypt in Terminalvenster daar begrijp ik eigenlijk heel weinig van pas wanneer ik het visueel kan omzetten dan blijft het als het ware aanwezig op mijn 'harde schijf'!

Dat wat jij in Windows 10 toont begrijp ik dus ook al niet, ik klik dus in het menu van VM om iets te openen en dat ging dus niet, wel heb ik beide opties van VM nu dan ook verwijderd in Persoonlijke Map.

Kun je me visueel dan uitleggen hoe je het dan dient te installeren ?

De aanduiding (2), hoe is die ontstaan?

Heel simpel door het een tweede maal te installeren en de eerste niet te verwijderen, vandaar dus die (2) erachter in VM!

« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 16:30:45 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #45 Gepost op: 2018/12/06, 19:13:28 »
Even alles op een rijtje omdat ik niet weet waar het probleem ligt.
Als er forumleden zijn die VMware prima werkend hebben in Linux Mint dan kunnen we die twijfel schrappen.
Helaas kan ik dezelfde situatie niet reproduceren omdat mijn hardware problemen heeft met de Linux Mint software rendering mode.

Met Linux Mint als gastheer heb je ervaring, dat zou geen struikelblok mogen zijn.
Het installeren van VMware Player zelf - met behulp van de tutorial - zal neem ik aan ook gelukt zijn. VMware heb je waarschijnlijk in de taakbalk staan.
Mocht je twijfelen of dat goed is gegaan dan raad ik je aan om VMware en alle configuratie files te verwijderen (te lezen in de tutorial) en het opnieuw te installeren.

Nu wil je Windows 7 in VMware installeren en daar heb je een ISO van.

In deze video stappen we dan in.
Ik verneem graag of je de handelingen herkent of dat je een andere weg hebt gevolgd.

VMware werkt in mijn beleving simpeler dan VirtualBox.
Als er leden zijn die ook willen testen of Linux Mint en VMware goed samengaan dan zou ik dat zeer waarderen.


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #46 Gepost op: 2018/12/07, 19:34:17 »
Even alles op een rijtje omdat ik niet weet waar het probleem ligt.

't is al eerder gelukt met VMware, Windows start ook uit de VM map in de Persoonlijke Map.

Kan nog steeds niet verder want heb nog geen bericht gehad van mijn Digitizer dealer waarom mijn code in de box  niet meer werkt en nu al weer vervallen is.
Weg dus zover € 550,00 !!! Wilcom is meer en meer de bepaler van Janome's Digitizer  >:(
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #47 Gepost op: 2018/12/07, 19:59:54 »
Voor Linux zijn er maar weinig alternatieven.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #48 Gepost op: 2018/12/08, 08:34:13 »
Voor Linux zijn er maar weinig alternatieven.

Ja, dat wist ik ook al, heb naast Digitizer eerst nog 2 gratis borduurontwerpprogramma's geprobeerd en 1 andere betaalde.
Digitizer was voor mij de beste keuze.

Wil natuurlijk weer een blijvende werkende code van hen!
« Laatst bewerkt op: 2018/12/08, 08:43:10 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Cloning, Iso-software
« Reactie #49 Gepost op: 2018/12/08, 15:44:59 »
Dit kwam ik tegen bij het zoeken naar een oplossing.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes