Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19  (gelezen 1492 keer)

Offline aartje

  • Lid
e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Gepost op: 2018/06/30, 10:38:48 »
Ik heb op een partitie (15GB) op mijn Samsung SSD830 Mint19 Mate 64 bit ge-installeerd. Mijn normale "werk"systeem
is Mint 17.3. Daar heb ik de root-partitie van Mint 19 in mijn /etc/fstab gezet zodat ik er vanaf Mint 17.3 bij kan.

Bij het opstarten van Min 17.3 wordt die partitie niet gemount en moet ik dat skippen om op te kunnen starten.
Ben ik opgestart en check ik die partitie met "fsck" dan krijg ik de volgende melding:

 fsck /dev/sda8
'fsck' uit util-linux 2.20.1
e2fsck 1.42.9 (4-Feb-2014)
Bestandssysteem /dev/sda8 heeft functies ingeschakeld die niet ondersteund worden: metadata_csum
e2fsck: Installeer een nieuwere versie van e2fsck!

Hebben er meer dit probleem(pje) en weet iemand welke versie en waarvandaan ik dat onder Mint 17.3 zou moeten
installeren ?  Ik wist niet dat het ext4-filesysteem veranderd was van Mint 17.3 naar Mint 19.

Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/30, 13:29:32 »
Kun je eens kijken met de applicatie in Mint genaamd Disks, daar heb je eigenlijk alle mogelijkheden om via deze GUI deze disk te mounten.

Veelvoorkomend probleem is, dat men een mountpoint aanwijst die niet bestaat in de betreffende folder.
Er moet dus een folder bestaan waar fstab die partitie op kan mounten.

REF: https://www.ryananddebi.com/2016/01/04/linux-auto-mount-ext4-partition/
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/30, 14:05:22 »
Check eerst die rootpartitie eens vanuit de nieuwere mint: niet zo eenvoudig aangezien het net de rootpartitie is van die versie. Het eenvoudigst is wellicht een live CD opstarten en vandaar de check doen (sudo fsck -f /dev/sd##>). Anders volgens één van de methoden hier: https://unix.stackexchange.com/questions/400851/what-should-i-do-to-force-the-root-filesystem-check-and-optionally-a-fix-at-bo (er is een derde oplossing die niet vereist dat je permanent configbestanden aanpast, en dat is booten naar de grub prompt en daar eenmalig de grubparameter fsck.mode=force toe te voegen). Als die partitie volledig clean is, zou die wel automatisch moeten gemount worden door je oudere "werksysteem".

Vraag je ook eens af waarom je die rootpartitie moet mounten. Is dit om aan persoonlijke data te kunnen onder die installatie? Dan heb je toch beter alle persoonlijke data beschikbaar onder je werksysteem? Je kan gemakkelijk in je nieuwe systeem je Documenten, Films enz. doorlinken naar de overeenkomstige folders op je werksysteem.

Offline jan11000

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/30, 22:53:53 »
Natuurlijk fsck doen vanuit je nieuwere linux versie.

En dat je skip moet doen betelend je fstab is niet goed.
of haal je root van je nieuwere linux weg, of stel dit goed in.

Offline aartje

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #4 Gepost op: 2018/07/01, 08:59:49 »
Hartelijk dank voor de reacties, maar er is eigenlijk niets fout maar wel lastig dat de ext4-filesystemen van
Mint 17 en 19 niet meer compatible zijn.
Het blijkt dat de nieuwe Mint een extra feature heeft ingebouwd zodat de integriteit van
het ext4-filesysteem meer gewaarborgd is. In mint 19 zit dat wel, in mint 17 zit het niet.
Zie:  https://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Ext4_Metadata_Checksums

en daaruit:
==========================================================
 Overview

TLDR: Add crc32c to ext4 superblock, inode, block and inode bitmap, extent tree, directory block, htree block, MMP block, journal, and extended attribute objects with as few disk layout adjustments as possible.

Regular: As much as we wish our storage hardware was 100% reliable, it is still quite possible for data to be corrupted on disk, corrupted during transfer over a wire, or written to the wrong places. To protect against this sort of non-hostile corruption, it is desirable to store checksums of metadata objects on the filesystem to prevent broken metadata from shredding the filesystem. In theory, btrfs has stronger guarantees against corruption (uniform checksums on _all_ metadata blocks, redundant copies of all metadata, etc.) but this retrofit to ext4 will provide stronger protections for users who desire to stay with or refuse to migrate off of ext4, and at the fairly low cost of a single tune2fs/e2fsck.

This code started going upstream in mid-2012. As of October 2012 it is not all upstream yet.
How to Use
TL;DR

    Install Linux 3.6+ and e2fsprogs 1.43-WIP.
    modprobe crc32c-intel
    mkfs.ext4 -O metadata_csum,64bit /dev/path/to/disk
    mount /dev/path/to/disk /mountpoint -o journal_checksum

=======================================================

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met de filesystemen onder Linux in de afgelopen 26 jaar dus denk er
sterk over om die feature er uit te halen zodat ik weer backward-compatible ben.
Dat zou moeten kunnen met een "dump" van het rootfilesysteem, dan een mkfs zonder die checksum-feature,
dan een "restore" en  grub opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 2018/07/01, 09:36:54 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #5 Gepost op: 2018/07/01, 09:52:52 »
Misschien zelfs eenvoudig met een "tune2fs"?

Ik bedenk evenwel dat die code er al in met Kernel 3.6 en werd reeds algemeen in 2012. Zeer eigenaardig dan dat de vorige Linux Mint dit niet zou hebben. Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand moet zijn.

Schakel eens het automatische checken van die partitie in je werksysteem uit. Mogelijk zorgt dat er meteen al voor dat de partitie wel aangekoppeld wordt.

Werkt dat nog niet, probeer dan de fsck vanuit de nieuwe installatie zoals ik al aanraadde.

« Laatst bewerkt op: 2018/07/01, 10:08:17 door vanadium »

Offline aartje

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #6 Gepost op: 2018/07/01, 12:04:39 »
Misschien zelfs eenvoudig met een "tune2fs"?

Ik bedenk evenwel dat die code er al in met Kernel 3.6 en werd reeds algemeen in 2012. Zeer eigenaardig dan dat de vorige Linux Mint dit niet zou hebben. Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand moet zijn.

Schakel eens het automatische checken van die partitie in je werksysteem uit. Mogelijk zorgt dat er meteen al voor dat de partitie wel aangekoppeld wordt.

Werkt dat nog niet, probeer dan de fsck vanuit de nieuwe installatie zoals ik al aanraadde.
Ja, volgens de omschrijving bestaat het al sinds 2012 maar is het nog niet algemeen ingevoerd, volgens die beschrijving,
in oktober 2012. Een fsck met de installatie-DVD van Mint19 geeft ook geen fouten op die rootpartitie.
Als je een mkfs (ext4) doet op een Mint 17 systeem wordt die feature niet gebruikt (zie ook  /etc/mke2fs.conf) op een Mint 19 systeem wel.
Ik kan het filesysteem wel gewoon mounten op mijn Mint17 systeem, alleen  niet checken.
Ik laat het maar even zo, ik begrijp het wel (ongeveer) en beschouw dit maar als opgelost.

Bedankt, allen, voor het meedenken !

Offline vanadium

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #7 Gepost op: 2018/07/01, 14:01:50 »
Ik kan het filesysteem wel gewoon mounten op mijn Mint17 systeem, alleen  niet checken.
Ik laat het maar even zo, ik begrijp het wel (ongeveer) en beschouw dit maar als opgelost.

Bedankt, allen, voor het meedenken !
Geen probleem dan. Je checkt die schijf immers wanneer je 19 opstart. Indien je die partitie automatisch in je 17 zou willen aankoppelen via fstab, zet dan het checken tijdens opstart uit voor die partitie.

Offline aartje

  • Lid
Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #8 Gepost op: 2018/10/29, 09:38:37 »
Ter aanvulling:

Ik heb de sources van e2fsprogs 1.44-4 gedownload in Mint 17.3, ze gecompileerd en toen de binaries ge-installeerd
volgens de gebruiksaanwijzing:

tar -xvf e2fsprogs-1.44.4.tar.gz
cd e2fsprogs-1.44.4/ 
mkdir build
cd build
../configure
make
make check

en toen :
sudo make install

Toen een herstart van het systeem en toen kon ik het root-filesysteem van mint 19 wel fsck-en onder mint 17.3