Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kom er niet uit  (gelezen 4731 keer)

Offline Paulus66

  • Lid
kom er niet uit
« Gepost op: 2016/11/24, 13:02:45 »
 :| Ik kom er niet meer uit.
Dit OS is niet geschikt voor Jan en Alleman, te veel dingen die teveel afwijken van wat gebruikelijk is.
Kan praktisch geen software vinden, omdat de packetmanager te goed is (onbegrijpelijk goed) Krijg verschillende dingen niet in NL, krijg geen opdates, kortom 't is niks

Offline jan11000

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/24, 13:23:47 »
Linux is juist wel goed voor iedereen.
Veel beter dan windows, zeker veiliger.

En ja, je moet wel leren hoe en wat, dit heb je voor windows ook gedaan, dus je moet er wel tijd in steken.
Tip , gebruik alles in het Engels, dan heb je met zoeken via google meer tips/uitleg, om iets te doen in linux, dus je vind meer info.
Ergens op het forum heb je bijv een thread over goede software.
Met google zoeken naar websites die uitleg geven over linux.
Dus forum en websites dus regelmatig lezen, zodat je kennis uitgebreid wordt, net zoals je windows geleerd hebt.

Om de tijd om te leren te overbruggen, laat windows ook nog op je pc, dan kun je later overstappen, en als backup misschien windows erop laten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: kom er niet uit
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/24, 14:24:21 »
te veel dingen die teveel afwijken van wat gebruikelijk is.
Zie het als autorijden in Engeland.
Ze rijden aan de verkeerde kant en het stuur zit ook aan de verkeerde kant.
Na een paar weken weet je niet beter en heb je er geen problemen meer mee :lol:
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 14:37:19 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: kom er niet uit
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/24, 14:29:02 »
Citaat
Ik kom er niet meer uit.

Kop op!

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/24, 14:58:11 »
@ Ron:

Autorijden in Engeland is geen goede vergelijking, dat is n.l. alleen andersom (en heel relaxed).
Bij Kubuntu is de totale opzet anders, wat op zich niet erg is, als er logica inzat, en dat ontbreekt, of is van een astraal niveau. Waarom bijvoorbeeld allemaal volkomen onduidelijke afkortingen tot een naam vormen die dan de lading niet dekt? In de packetmanger zoek ik me mottig, omdat er geen duidelijke omschrijving als eerste staat, ik moet dus alles doorlezen om mogelijk te vinden wat ik zoek.

@Jan11000:
Ik had het niet over Linux of veiligheid, ik had het over Kubuntu.
Ik ben bekend met het idee dat Linux veiliger zou zijn als win, maar door die veiligheid is het ook een stuk minder gebruiksvriendelijk, het moet uit de lengte of uit de breedte.
En aangezien ik Nederlander ben, en er een Nederlandse versie is, wil ik in  het Nederlands werken, en als ik een applicatie nodig heb, moet ik die in de packetmanager kunnen vinden, dat heet juist een van de grote voordelen van linux te zijn, dat alles in de packetmanager zit.
Prima, maar dan wel graag (zo was het 8 jaar geleden ook) netjes gesoorteerd op functie en naam in een text-georienteerde manager, en niet in een stripboek.
En jij geeft nu weliswaar een redelijke reactie, maar echt veel heb je aan het forum niet.
Ben nu een image aan het branden van Mint, kijken of die beter bevalt

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/24, 15:33:47 »
zou dus even een image downloaden en branden (in Kubuntu) Maar K2B heeft er geen zin in, brand maar een halve iso......

Voorlopig toch maar Windows als ik wat gedaan wil krijgen.

Zal wel af en toe wat proberen. Eerst maar een ISO downloaden via Windows en branden met Burnaware.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: kom er niet uit
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/24, 15:57:20 »
Ik ben bekend met het idee dat Linux veiliger zou zijn als win, maar door die veiligheid is het ook een stuk minder gebruiksvriendelijk, het moet uit de lengte of uit de breedte.
Nee hoor, dit gaat uitstekend samen. Alleen is Kubuntu niet echt de distro voor een beginner (veuls te veel instelbaar/configureerbaar = leuk voor iemand die van rommelen houdt). Als je een simpeler distro pakt als Xubuntu of Ubuntu Mate, dan zul je zien dat die idd gebruiksvriendelijk zijn.
Citaat
Ben nu een image aan het branden van Mint, kijken of die beter bevalt
Weet het bijna wel zeker...   :) ^-^
Keep us posted!

Re: kom er niet uit
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/24, 16:04:04 »
Tot zo'n 9 maanden geleden had ik Ubuntu naast Windows 7 geïnstalleerd. Na twee maanden kwam ik erachter dat ik alleen nog maar met Ubuntu bezig was. Windows 7 eraf gehaald en voor de zekerheid VMware geïnstalleerd. Ook die gebruik ik niet meer. Als ik een bepaald programma zoek dan zet ik die vraag op dit forum en in no-time krijg ik antwoord waar ik wat aan heb. Neemt niet weg dat de leercurve om met Ubuntu te werken langer is dan met Windows 7. Maar het is zeer de moeite waard om hier toch wat tijd in te steken. Je houdt een veilig systeem over en je computer wordt niet trager in de loop van tijd zoals bij Windows 7. Je hebt geen anti-virus programma nodig. Software technisch is linux veel gestructureerde dan windows. Data, programma en instellingen, om maar wat te noemen, zijn strikt van elkaar gescheiden en is niet zo'n rotzooi als bij MS.
Het is zeer de moeite waard om er tegen aan te gaan.
Succes.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/24, 16:13:07 »
zelfs als het zou lukken om Linux in Nl draaiend te krijgen, kan ik niet overstappen, er is n.l. geen driver voor mijn filmscanner in lin en geen programma dan kan tippen aan de raw converter van Nikon, en ook niets dat photoshop evenaard.
Zal dus altijd win (of mac) moeten hebben.  Linux is leuk voor internet. (downloaden b.v.)

Re: kom er niet uit
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/24, 16:16:19 »
@  Paulus66,

nu niet de moed gaan verliezen. Alle begin gaat moeilijk of niet naar de zin zoals je gewoon was met MSWindows.

Wij, de forumleden kennen dit gevoel, ik was ook beginneling, 'we' waren allen beginneling.
Maar, gaandeweg, met kleine stapjes lukt het nu wel en raken we meer en meer bedreven in het gebruiken van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

Onthou het volgend: Linux is géén MSWindows !
Het vraagt een inspanning, opzoeken van info, je moet de mouwen opstropen want het gaat niet vanzelf, je moet je even weer inleren ...

Alle 'Linux-gestuurde besturingssystemen zijn, van oorsprong, Engelstalig. Tijdens de installatie moet je de instellingen naar jou land (locale), taalomgeving, aanpassen (tijdens de installatie mag je niet zitten 'slapen' --je moet 'allert' blijven).

Een goede leiddraad is daarvoor de website van 'Pjotr':  https://sites.google.com/site/computertip   ---> lees die maar eens goed door -- er staat daar ook in hoe je een .iso brandt op een DVD of op een USB-Stick ... heel veel info.

Voor je verder gaat ---> eerst bovenstaande website rustig doornemen en dan pas eens één én ander proberen.

Software kan je vinden / installeren in /uit Ubuntu onder het 'oranje valiesje met de A' of via Synaptic pakketbeheer.
Om ook eens eerst even te doorgronden moet je daar ook eerst even in "snuisteren" . Al doende leer je het wel... ;).
Software installeren kan ook via de terminal maar dit is niet geschikt voor 'een beginneling'.
Kan je wel, al doende leren gebruiken en toepassen --- er is daar veel info over te vinden op het internet en op de Ubuntu-Wiki.

Kom je er ooit even niet uit, dan vraag je hier maar raad op dit forum  --- geef voldoende gegevens over jou systeem mee en stel de vraag ook heel duidelijk en goed omschreven weer.

Succes.

Groet,
spievensterke.

Succes.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/24, 16:24:26 »
@spieven
Als ik jou bericht doorlees krijg ik de indruk dat mijn kubuntu lam is.
Ik heb geen oranje valiesje met een A en synaptic ken ik van vroeger, en wist daar ook mee om te gaan, maar is hier niet aanwezig. de software manager heet hier ontdekken, en is een prentenboek met een mateloos irritante bewegende banner over de complete bovenhelft van mijn scherm.
Was bezig Mint binnen te halen, maar via Kubuntu is dat in ieder geval mislukt

Re: kom er niet uit
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/24, 16:29:25 »
Citaat
zelfs als het zou lukken om Linux in Nl draaiend te krijgen, kan ik niet overstappen, er is n.l. geen driver voor mijn filmscanner in lin en geen programma dan kan tippen aan de raw converter van Nikon, en ook niets dat photoshop evenaard.
Zal dus altijd win (of mac) moeten hebben.  Linux is leuk voor internet. (downloaden b.v.)

Daar zullen enkele forumleden niet mee eens zijn nl.: je kan heel wat vervangers voor de bovenstaande en opgesomde programma's in Ubuntu of andere 'Linux-gestuurde besturingssytemen' terug vinden bvb: Rawtherapee, Gimp, om er al twee op te noemen. Gimp is zelfs stukken beter dan Photoshop. En wat ook heel belangrijk is, is, de kostprijs ... Gimp en alle fotobewerkingsprogramma's in "Linux" zijn ... GRATIS én voor niet.
Je moet alleen de moeite willen doen om "het / ze" te leren kennen én te gebruiken ....
JVecht weet daar heel veel over te vertellen...

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 16:42:21 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: kom er niet uit
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/24, 16:36:48 »
Citaat
@spieven
Als ik jou bericht doorlees krijg ik de indruk dat mijn kubuntu lam is.
Ik heb geen oranje valiesje met een A en synaptic ken ik van vroeger, en wist daar ook mee om te gaan, maar is hier niet aanwezig. de software manager heet hier ontdekken, en is een prentenboek met een mateloos irritante bewegende banner over de complete bovenhelft van mijn scherm.
Was bezig Mint binnen te halen, maar via Kubuntu is dat in ieder geval mislukt

Ik gebruik Kubuntu niet ( = Kde uitvoering) maar dat vind ik toch vreemd dat dit niet aanwezig zou zijn onder Software.
Als jou Kubuntu 'lam' is dan zou je die best herinstalleren -- vooraf eerst alle belangrijke documenten en foto's veilig stellen.
Haal dan wel een nieuwe .iso van Kubuntu binnen en brandt die op een DVD zoals Pjotr beschrijft.
Haal eventueel die .iso van Kubuntu vanop de website van Pjotr op (even zoeken waar het staat --ik denk bij andere besturingssystemen ??? ).

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 16:41:14 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: kom er niet uit
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/24, 16:37:30 »
Citaat
en ook niets dat photoshop evenaard.
Wat dacht je van Gimp?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/24, 16:45:13 »
Hoi,
Ik ken rawtherapee en ik ken Gimp, en ik weet dat beide heel aardig presteren, maar geen van beiden een werkelijk alternatief zijn voor mij.  RAW therapee kan echt niet wat NikonNX doet, en al zeker niet zo snel, en voor gimp heb je minimaal twee schermen nodig, vanwege de vele losse vensters, en dan zit je nog met functies die ontbreken, voornaamste daarvan het 'snel retoucheer penseel' .
En mijn filmscanner is al helemaal rijp voor het stort als ik geen win of mac kan gebruiken.
Nee, ik had linux willen gebruiken voor surfen ed , vanwege de "veiligheid".

@ hansPiso:
zie hierboven, leuk maar niet afdoende, hoewel ik van de laatste jaren slechts de windows versie ken, en die vind ik zeer onhandig, al die losse schermpjes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/24, 16:48:53 »
Gimp daar kun je ook de schermen vastzetten, misschien moet je een nieuwere versie hebben(of staat standaard uit).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kom er niet uit
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/24, 17:25:49 »
Hoi Paulus,

Je hakt er hier heel fors op los met allerlei dingen die in jouw ogen fout zijn. Nu zal ik de laatste zijn die gaat beweren dat Linux zo geweldig is, maar er zijn ook genoeg mensen die van andere platforms meer dan genoeg hebben.

Als je wilt dat we hier iets goeds voor je doen, geef ons dan een fatsoenlijke kans. Ik zou er zo langzamerhand achteraan roepen "koop anders een **** met de nodige software" en laat ons met rust.

Bot misschien, maar wel wat ik er van vind. GIMP heeft al lang de enkel venster modus. Die verschillende vensters hadden een heel duidelijke reden en tegenwoordig kan je gewoon kiezen. Jij bent dus of met een oude versie bezig of je hebt een vraag.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/24, 17:54:46 »
Sorry,
was niet zo bedoeld, gaf alleen aan dat voor mij Linux alleen geen optie is. Mijn hobby is fotografie, heb een Nikon reflex, en om daar het optimale uit te halen heb ik NX nodig. Raw therapee is knap gemaakt, maar voldoet niet (ook dure comerciele pakketten vaak niet, b.v. Corel Aftershot)
Gimp heb ik nog niet zolang geleden de windows versie van geprobeerd, en die had nog de losse  vensters.
En mijn filmscanner krijg ik niet aan de gang onder Linux.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/24, 19:01:29 »
Je kunt rustig beide systemen gebruiken, en van elk het beste gebruiken.
Je kunt natuurlijk ook in de toekomst, tijd in linux besteden, om zo om te schakelen, of om te leren.
Vaak kom je te zoeken hoe het gaat of welk software heb ik nodig, dit kun je dus rustig aan doen, omdat je ook windows nog hebt.

Linux is zeer zeker niet perfect, maar wel erg goed, en je bent van alle problemen van windows kwijt.
Maar ook linux heeft beveiliging nodig, en vooral dat de gebruiker kennis heeft van beveiligen, want dat is het beste tav veiligheid.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kom er niet uit
« Reactie #19 Gepost op: 2016/11/24, 19:47:10 »
Hoi Paulus,

Je zal gemerkt hebben dat je hier van harte welkom bent. Iedereen is hier van harte welkom en dat iemand iets niet snapt maakt totaal niet uit. Daar hebben we allemaal last van. We zijn ons eerste begin niet vergeten.

Wat ik begrijp is dat je helemaal wilt overstappen naar Linux. Die filmscanner is je dierbaar. Nou, bekend probleem. Sommige mensen zijn blij met hun TomTom. Die doet het ook niet onder Linux, terwijl het ding wel op Linux draait. Daar hebben we een oplossing voor en dus waarschijnlijk ook voor jouw filmscanner.

Fotografie? Dat is ook mijn hobby. Ik heb het een na populairste model van een ander merk. Nou ben ik zo'n principiële idioot dat als "het" onder Linux niet wil, dan maar helemaal niet. Er zit hier niets van "een ander computersysteem" op mijn drie PC's te vinden. Voor een amateur kan ik me trouwens meer dan puik redden qua software.

Kom maar op met concrete problemen! Leuke uitdaging. Daar leren we weer wat van. Natuurlijk is sommige professionele software beter. Het zou wat moois zijn als dat niet zo was. Je betaalt er toch ook fors voor? Maar voor amateurgebruik heb je dat niet nodig en ook geen hardware als zo'n ronduit schitterende Macbook Pro.

De software hier is kosteloos. Maar het is niet gratis. Het heeft wel degelijk een prijs en nog een forse ook. Die software wordt gemaakt door met elkaar samenwerkende enthousiasten. Dat wordt alleen wat met de nodige zweetdruppels en respect voor elkaar.

Zo, dat was hij wel weer! Als je nou inderdaad met een concreet probleem aankomt (ik hoop het!), maak er dan een apart onderwerp van. Het mag best kritisch van toon zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: kom er niet uit
« Reactie #20 Gepost op: 2016/11/24, 20:40:29 »
@ Paulus66,

als je enkel een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' wil om te internetten, installeer dan een lichte distro zoals:  Lubuntu, AntiXLinux, LinuxMint Xfce, PCLinuxOS Lxde, ...
Succes.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: kom er niet uit
« Reactie #21 Gepost op: 2016/11/24, 23:11:40 »
Sorry,
was niet zo bedoeld, gaf alleen aan dat voor mij Linux alleen geen optie is. Mijn hobby is fotografie, heb een Nikon reflex, en om daar het optimale uit te halen heb ik NX nodig. Raw therapee is knap gemaakt, maar voldoet niet (ook dure comerciele pakketten vaak niet, b.v. Corel Aftershot)
Gimp heb ik nog niet zolang geleden de windows versie van geprobeerd, en die had nog de losse  vensters.
En mijn filmscanner krijg ik niet aan de gang onder Linux.
Alleen een onbenul, of iemand die geen verstand heeft van fotografie of raw-verwerking, heeft Nikon NX nodig om "het optimale" uit haar NEF's te halen. Dat 'optimale' bestaat echt heus niet, elke raw-conversie is een persoonlijke interpretatie. Net zoals elke bewerking van een jpg dat is. Dat RawTherapee niet voldoet kan ook zijn omdat je dat programma niet weet te gebruiken, wellicht helpt het om de handleiding eens te lezen. Probeer anders eens Darktable, dat geeft betere raw-conversies dan RawTherapee met de standaardinstellingen. Zelf gebruik ik vooral dcraw als ik het nodig vind om een NEF+jpg naar 16-bit tiff te converteren.

Verder: losse vensters in Gimp is iets uit 2013 of 14, probeer eens een recente versie te installeren, bijvoorbeeld eentje uit 2016 en dan liefst de 2.9.5-versie ipv. de 2.8-versie, want die is oud.

Mijn Epson Perfection 3200 filmscanner werkt goed onder Xsane/Gimp. Wat is jouw filmscanner die je niet aan de gang krijgt?

Frederik

  • Gast
Re: kom er niet uit
« Reactie #22 Gepost op: 2016/11/25, 01:35:53 »
Alleen een onbenul, of iemand die geen verstand heeft van fotografie of raw-verwerking, heeft Nikon NX nodig om "het optimale" uit haar NEF's te halen.
Kan het nog botter en respectlozer ?

De oplossing voor u is heel simpel. Gebruik een Linux distributie naar wens voor de dagelijkse dingen en neem een Windows distributie naar keuze voor foto- en filmbewerking. Hoe moeilijk is dat ?

Moderator edit: quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 2016/11/25, 13:18:36 door Ron »

Re: kom er niet uit
« Reactie #23 Gepost op: 2016/11/25, 12:09:41 »
Kan het nog botter en respectlozer ?
Dat was inderdaad wat te kort door de bocht, waarvoor excuses. Wat ik wilde aangeven was dat als je slechts met één enkel programma fatsoenlijke foto's kunt produceren, er ergens iets niet klopt.

Offline Paulus66

  • Lid
Re: kom er niet uit
« Reactie #24 Gepost op: 2016/11/25, 19:14:21 »
@paulmathijsse

Bedankt voor je compliment.
Ik doe het niet pas sinds gisteren, en weet dus wel zo' n beetje van de hoed en de rand.
Heb aan jou opmerking dus niets. 
NEF files zijn compleet anders als die van Canon of Pentax, en je kunt inderdaad ook die nef files opnenen met Rawtherapee of een andere linux oplossing. Die hebben echter niet de ingebouwde truckjes van Nikon. En een  Epson 3200 is een hele mooie scanner, maar geen filmscanner, ik heb de voorganger ervan gehad, maar alles wat ik ermee gescand heb, heb ik opnieuw gedaan met de plustek scanner, die alleen overweg kan met dia's en negatieven, maar dan wel even beter, maar  (nog) niet onder linux, voor zover mij nu bekend.

@ allen:
Heb kubuntu inmiddels vervangen door Mint, en de meeste problemen waar ik over sprak zijn gelijk verdwenen, merkwaardig genoeg. Heb gelijk Gimp (standaard) en rawtherapee getest, valt niet tegen, maar ik blijf erbij dat de NX sotware beter presteert en meer mogelijkheden heeft.

Ga de komende tijd experimenteren, en zal mijn bevindingen hier posten. Alleen beetje koud aan het worden op zolder, dus zijn het korte trajectjes per keer.

Is er trouwens een programma als spotnet voor inux?