Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie internet en 2 andere vragen  (gelezen 2425 keer)

Offline LWM

  • Lid
installatie internet en 2 andere vragen
« Gepost op: 2009/12/16, 14:14:46 »
Ik heb sinds gisteren Ubuntu op mijn pc (waar nu ook nog W-XP op zit). Voor het installeren van internet en email moet ik volgens de helpinfo op een beeldschermicoontje rechtsboven klikken, maar dat icoontje staat er niet. Hoe nu verder?
Ook wil ik de juiste tijd manual instellen exact volgens helpinfo, maar de tijd (Europa/Amsterdam) springt vanzelf steeds terug naar een uur later.
Ik heb Nederlands ingegeven als taal (met keyboard op USA Internationaal als bij XP), maar alles blijft Engelstalig. Ik ben beslist geen wizzkid. Wie helpt me verder? Alvast bedankt.   

Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/16, 15:23:03 »
Ik neem even aan dat je Ubuntu 9.10 hebt?
Klik met de rechtermuis knop op de bovenste balk>klik op Toevoegen aan paneel>Selecteer Networkmonitor>klik op toevoegen>klik op sluiten> klik nu rechts op het icoontje en kies eigenschappen. Als je draadloos hebt moet je waarschijnlijk nog eerst een driver installeren. Tijd instellen, Systeem>Beheer>Datum en tijd>Klik op ontgrendelen>Vul je wachtwoord in> Nu kan je kiezen bij instellingen of synchronizeren met de tijdservers. Mocht onverhoopt de tijd een uur blijven verschillen, zal je de tijd in de BIOS goed moeten zetten.
Wat de taal betreft heb je nog niet alles geinstalleerd, mischien de multimedia ook niet, kijk hier eens http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 17:59:09 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Canrith

  • Lid
Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/16, 15:27:13 »
En tot slot voor de taalinstellingen (bij mij staat alles in 't Engels dus ff zelf zoeken): System > Administration > Language Support. Daar kun je alles in NL zetten en kijk ook eens op: http://sites.google.com/site/computertip/ voor andere instellingen. Suk6

Oeps, iets te snel  =D

Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/16, 15:57:03 »
Toch lijkt me dit een typisch geval van installatie zonder werkende internet verbinding.
Als je de installatie doet vanuit de live omgeving met internet verbinding, was m.i. alles in 1 keer goed gegaan.


Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/16, 16:32:43 »
Tijdens de installatie wordt normaal gesproken automatisch de Nederlandse taal gedownload en geïnstalleerd. Als je geen internetverbinding hebt tijdens de installatie, gebeurt dat dus niet. Je kunt het alsnog installeren zoals hierboven is uitgelegd.

Zie je trouwens in het systeemvak rechtsboven een icoontje voor het netwerk? Je kunt ook alle icoontje langsgaan totdat je het juiste hebt. Heb je draadloos of bedraad internet?

De tijd staat normaal op UTC. Dit betekent dat Ubuntu de tijd van de computer uitleest en daar zelf een aantal uren vanaf haalt of bij optelt, afhankelijk van waar je je bevindt op de wereld. Windows doet dat niet, die stelt de tijd inclusief tijdzone gewoon in in het systeem. Gevolg: een tijdverschil tussen Ubuntu en XP. Je moet de tijd in Ubuntu dus instellen op +1 door rechts te klikken op de tijd en dan te kiezen voor "Voorkeuren" geloof ik.

Offline LWM

  • Lid
Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/19, 17:41:16 »
Dank voor jullie reacties, maar ik kom er na veel proberen nog niet uit. Ik heb inderdaad 9.10 vanaf DVD. Daar had ik ook de taalkeuze Nederlands ingevoerd. Verder heb ik draadloos internet via een Thomson Modem van KPN Internet+bellen met een Siemens Gigaset USB adapter (waarvan onder Ubuntu het WLAN-ledje niet brandt). Met XP werkt dat goed. Dan installeer ik de internetverbinding probleemloos door het invoeren van Gebruikersnaam, SSID en WPA-PSK.
Ik heb zoals geadviseerd, geprobeerd die Netwerkmonitor te selecteren, maar die optie ontbreekt in de lijst die ik krijg (het is een Engels scherm, maar ik zie geen Engelse term die in de buurt komt).
Via de Firefox-button krijg ik Server not found. Wel kan ik via de antenne-button twee invul-schermen bereiken waar ik mogelijk iets mee moet doen: 'Editing DSL Connection' en 'Editing Wireless Connection'. Welke van de twee ik zou moeten gebruiken weet ik niet. Ik zie dan bovendien kreten die ik niet ken, zoals VPN.

Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/19, 18:21:11 »
Als het mogelijk is, dan kan je het beste een installatie via een bedraade verbinding doen.
Lukt dat niet dan eerst je wifi verbinding voor elkaar brengen, ik neem aan dat je via Windows op internet kan kijken. http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet eventuele pakketjes die je nodig hebt kan je via Windows downloaden. De Netwerkmonitor heet in de Engelse versie NetworkManager applet, dit is de site http://projects.gnome.org/NetworkManager/ kan je zien hoe het eruitmoet zien.
Probeer anders via de DVD(waarschijnlijk staat deze er op) de network manager te installeren.
Via de terminal apt-get install network-manager-gnome
Of via internet http://packages.ubuntu.com/search?keywords=network-manager-gnome&searchon=names&suite=karmic&section=all
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 18:23:00 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/20, 14:40:20 »
Als het mogelijk is, dan kan je het beste een installatie via een bedraade verbinding doen.
Lukt dat niet dan eerst je wifi verbinding voor elkaar brengen, ik neem aan dat je via Windows op internet kan kijken. http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet eventuele pakketjes die je nodig hebt kan je via Windows downloaden. De Netwerkmonitor heet in de Engelse versie NetworkManager applet, dit is de site http://projects.gnome.org/NetworkManager/ kan je zien hoe het eruitmoet zien.
Probeer anders via de DVD(waarschijnlijk staat deze er op) de network manager te installeren.
Via de terminal apt-get install network-manager-gnome
Of via internet http://packages.ubuntu.com/search?keywords=network-manager-gnome&searchon=names&suite=karmic&section=all
Gijsbert, je hebt het mis. Netwerkmonitor is niet NetworkManager, maar gewoon een paneelapplet dat het netwerkverkeer bijhoudt. NetworkManager is géén applet, het is gewoon een programma dat zich in het systeemvak nestelt. NetworkManager is gewoon aanwezig op de cd, waarom zou je het dan via een commando opnieuw installeren? Nergens voor nodig toch?

Ik denk dat het probleem de internetadapter is die niet ondersteund wordt door Ubuntu. Wat voor model is dat (exact modelnummer en zo, dat staat doorgaans op de adapter)?

je moet met de linkermuisknop op het netwerkicoon klikken in het systeemvak. Dan moet je normaal gesproken een overzicht krijgen van beschikbare netwerken, als de netwerkadapter goed werkt.

Offline LWM

  • Lid
Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/20, 18:32:58 »
Ik ben er achter waarom ik met Ubuntu geen internetverbinding krijg. Uit info op internet blijkt dat mijn Siemens Gigaset Adapter 108 (USB WLAN die hoort bij KPN InternetPlusBellen) geen driver bevat voor Linux. Schijnt ook op dit forum in het verleden al eerder onderwerp te zijn geweest.
Er wordt nu voor mij op internet gekeken naar een progje dat het probleem oplost, dat ik dan vanaf een stick zou kunnen downloaden. Of weet iemand een USB WLAN die mijn Gigaset kan vervangen (en natuurlijk werkt met mijn KPN Thomson modem-router) en voor Windows + Linux werkt?   

Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/20, 19:28:30 »
Met de Windows-driver net5523.inf zou de adapter via Ndiswrapper moeten werken. Kun je dat bestand ergens vinden op de installatie-cd? Ik neem aan dat je ndis-gtk al hebt geïnstalleerd?

Offline LWM

  • Lid
Re: installatie internet en 2 andere vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/14, 17:32:12 »
Ik heb het draadloze probleem nu opgelost met een setje Devolo mini's via het stopcontact en dat werkt perfect. Dank voor alle hulp.