Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto beheer Ubuntu?  (gelezen 2245 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Foto beheer Ubuntu?
« Gepost op: 2017/07/02, 10:21:36 »
Sinds ik vader ben (2 jongens, 1,5 jaar en 4 maanden) maak ik veel meer foto's en filmpjes dan vroeger. De bronnen zijn verschillend, telefoons, foto toestellen van onszelf, grootouders en overige familie. Best een behoorlijk aantal en de stroom blijft maar komen.

Wat is nu een handige manier om dat alles goed te beheren, welk software pakket raden jullie aan? Foto bewerking ben ik niet zo van, het gaat vooral om overzichtelijk beheren. Ik draai momenteel Ubuntu GNOME 16.04.

Het is overigens de bedoeling om de foto's uiteindelijk op een nas te zetten. Nu nog op een data schijf in mijn pc, met backup.


Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/02, 10:39:16 »
@ de jonge vader valk,

Als het eenvoudig en simpel, zonder veel 'poespas' moet zijn: misschien, gThumb eens proberen?
gThumb zit in de Ubuntu Software / kan ook via Synaptic Pakketbeheer worden geïnstalleerd ...

Succes.
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/02, 10:44:24 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/02, 10:44:23 »
Hier zal wel een pak antwoorden komen, denk ik.

Ik gebruik wel het programma Shotwell dat standaard met Ubuntu meekomt, maar ik beheer en organiseer mijn foto's zelf in een georganiseerde mappenstructuur - ik laat dat Shotwell niet zelf doen. Dit maakt mij onafhankelijk van Shotwell - als het eens ophoud te bestaan, of ik wil naar een ander systeem, dan kan dat.

Ik organiseeer handmatig per jaar, en dan per datum met een korte beschrijving, bijvoorbeeld:

~/Fotos/2017/2017-04-20 Reis Schotland

Voor de foto's zelf: als die van één bron komen, zijn die benoemd met een oplopende nummering, of, beter nog, met met datum en tijd. Foto's van verschillende bronnen die je in één collectie wil brengen, moet je dan wel een consistente benaming geven. Er bestaan wel grafische tooltjes om dat te doen, maar ik gebruik daar het commandolijntooltje "renrot" voor.

Shotwell gebruik ik daar dan "bovenop" met de volgende instellingen zodat renrot werkt met de folder zoals *ik* die inricht.

Edit - Preferences

Library location: mijn standaard Fotos folder (Pictures)
Aangevinkt: Watch library directory for new files: zo zal Shotwel uitzoeken of er nieuwe foto's toegevoegd werden en die opnemen in zijn databank.
Importing: speelt geen rol, want ik importeer niet naar mijn fotobibliotheek via Shotwell, ik zet de bestanden er zelf in
Metadata: aangevinkt: Write tags, titles and other metadata to photo files. Zo worden de shotwell tags ook opgeslaan in de foto's zodat die misschien ooit ook voor andere programma's beschikbaar zijn.

Iedereen heeft hier wel zijn eigen meug. Laat maar komen!

Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/02, 22:12:14 »
@valk, de vraag is wat je precies bedoelt met 'beheren'!

Ik zou zeker even naar Digikam kijken. Met dat programma (uit de KDE-hoek) kun je tags meegeven, foto's op een zogenaamde lichttafel vergelijken en nog veel meer. Eenvoudige bewerkingen kun je er ook mee doen.

Vroeger, als je een enkel KDE-programma installeerde, kreeg je eens per week een halve gigabyte aan updates voor de hele KDE-winkel voor je kiezen. Dat is niet meer zo, je kunt dus Digikam op Ubuntu installeren, zonder lastig te worden gevallen door een overdosis updates.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/03, 22:12:09 »
Op basis van de originele vraag: Digikam, Digikam en nog eens: Digikam.

Kan meerdere verzamelingen op meerdere media tegelijk aan, klasseert vlot en je kan perfect kiezen hoe je wil selecteren of sorteren: aanmaakdatum, bewerkingsdatum, kleur, markering, label, titel, diafragma, cameramodel ...
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/03, 22:18:40 »
@valk, de vraag is wat je precies bedoelt met 'beheren'!

Ik zou zeker even naar Digikam kijken. Met dat programma (uit de KDE-hoek) kun je tags meegeven, foto's op een zogenaamde lichttafel vergelijken en nog veel meer. Eenvoudige bewerkingen kun je er ook mee doen.


Met beheren bedoel ik handige overzichten, makkelijk importeren, eventueel hernoemen en tags geven. Ik moet wel zeggen dat Vanadium me wel triggerde met het zelf maken van een folder structuur zodat je niet helemaal vast zit aan software pakket xyz...

En digikam heb ik zelf ook goede dingen over gelezen. Ook goed om te horen dat er niet zoveel extra KDE zooi meer meekomt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/03, 23:25:44 »
Digikam kan je zelfs gebruiken ... zonder Digikam. Ik bedoel daarmee het volgende: je kan, zonder dat Digikam draait, foto's toevoegen aan een map waarin al foto's staan. Als je dan nadien Digikam opstart, zal 'ie een scan uitvoeren naar nieuwe foto's en deze mooi mee opnemen in de database.

Je kan ook zeer vlot foto's exporteren (mét tags en heel de zooi) naar Flickr. Naar Facebook? Geen probleem met Digikam.

(De waarheid gebiedt me wél om te zeggen dat ik andere programma's slechts sporadisch heb gebruikt, zoals Shotwell)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/03, 23:37:32 »
Met beheren bedoel ik handige overzichten, makkelijk importeren, eventueel hernoemen en tags geven. Ik moet wel zeggen dat Vanadium me wel triggerde met het zelf maken van een folder structuur zodat je niet helemaal vast zit aan software pakket xyz...

Je zit niet automatisch vast aan software, je kunt je fotoverzameling inrichten zoals je wilt en die vervolgens met elk fotoprogramma beheren. Ik importeer mijn digitale foto's sinds jaar en dag naar de volgende mappenstructuur: fotoos/jaar/maandjaar/, met eventuele onderverzamelingen als vakantie daar-en-daar of feestje zus-en-zo.  Dus bijvoorbeeld fotoos/2017/jul17/<submap>.
Die kun je in alle fotobeheer- of foto-organiseerprogramma's inlezen en er je ding mee doen.

Wat ik wil zeggen is dat je alle vrijheid hebt om je fotoverzameling naar eigen goeddunken in te richten, de software waarmee je de foto's bekijkt volgt gewoon die structuur. Dus wat ik zei in het begin, je zit nergens aan vast.

Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/03, 23:40:54 »
Je kan ook zeer vlot foto's exporteren (mét tags en heel de zooi) naar Flickr.
Dat gaat ook prima met Darktable. Of tags ook worden geëxporteerd weet ik niet uit m'n hoofd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/04, 09:27:06 »
Met beheren bedoel ik handige overzichten, makkelijk importeren, eventueel hernoemen en tags geven. Ik moet wel zeggen dat Vanadium me wel triggerde met het zelf maken van een folder structuur zodat je niet helemaal vast zit aan software pakket xyz...

Je zit niet automatisch vast aan software, je kunt je fotoverzameling inrichten zoals je wilt en die vervolgens met elk fotoprogramma beheren.
Je kan er ook voor kiezen de foto's te laten "importeren" door het beheerprogramma (zoals Shotwell of Digikam). Je geeft dan in de opties van het programma aan hoe je het wil. Dan zal het programma voor jou volautomatisch die foto's gaan klasseren. En die folderstructuur kan je inderdaad ook meenemen naar een ander programma.

De keuze van de folderstructuur is dan beperkt tot wat het programma aanbiedt. Ik heb graag ook een foldercommentaar, zodat ik ook via mijn bestandsbeheer "vakantie schotland" kan zoeken. Daarom klasseer ik mijn foto's handmatig telkens als ze binnenkomen, en laat ze achteraf "scannen" door Shotwell.

Om tags die je toevoegt, ook overdraagbaar te maken buiten het programma, kan je het programma instellen om de tags naar de fotobestanden te schrijven.

Shotwell of Digikam? Digikam is een typisch programma van de KDE desktop: zeer krachtig en configureerbaar, maar ook wel intimiderend met al zijn knoppen en opties. Shotwell is meer beperkt tot de "essentials" en eenvoudiger van opzet.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/06, 12:00:40 »
(...)
Shotwell of Digikam? Digikam is een typisch programma van de KDE desktop: zeer krachtig en configureerbaar, maar ook wel intimiderend met al zijn knoppen en opties. Shotwell is meer beperkt tot de "essentials" en eenvoudiger van opzet.
(...)


Het probleem met het vergelijken van software is inderdaad dat je meestal één pakket ooit hebt gekozen -- voor mij was dat Digikam -- en je daar enkele jaren aan hebt gehouden. Ik ga niet om de 7 weken eens testen of Shotwell of andere systemen beter zijn, dus eigenlijk kan ik alleen maar zeggen dat Digikam erg goed is. Ik durf vermoeden dat Shotwell ook wel goed is. Voor zover ik het me kan herinneren is Shotwell grafisch wel wat plezanter, terwijl DIgikam een -- inderdaad -- nogal technisch uitzicht heeft.

Wat me écht stoort aan Digikam: bij sommige mogelijkheden wordt amper uitleg gegeven. Zo kan je bv. gegevens van de foto's in zogenaamde xmp-sidecar-bestanden laten zetten of er gegevens uit lezen, maar nergens (maar dan ook echt nergens) wordt GOED uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn, wat je moet doen als je halverwege het jarenlang gebruik van DK ZONDER die xmp-bestanden zou overschakelen naar wél sidecar-bestanden gebruiken. Zo zijn er nog hier en daar mogelijkheden om foto's in kleuren te groeperen, maar ook hier: zonder uitleg.

Wat zeker héééél goed is aan DK: je kan in batch werken: bestandsnamen hernoemen, labels toekennen, croppen, herschalen, ... Zo goed als alles kan je op een groep foto's uitvoeren.


(Maar dat er mogelijkheden in programma's zitten, zonder dat er eigenlijk wordt uitgelegd hoe ze werken en welke invloed ze hebben op bv. de snelheid van je computer, wordt nogal vaak in Linux-programma's, niet vermeld)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/07, 13:41:44 »
Daar bevestig je alles  :) Veel van die KDE programma's zijn pure kracht, maar soms wat overdonderend. En zoals je aangeeft, dit is dikwijls niet goed (of niet  =D) gedocumenteerd.  Shotwell is eenvoudiger, niet alleen omdat het eerder de "gnome" filosofie volgt, maar ook al omdat het in een veel vroeger stadium van ontwikkeling zit dan Digikam. Zie je aan het versienummer: 0.26.2: nog steeds maar de aanloop naar een versie 1.

Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/10, 00:08:11 »
Wat me écht stoort aan Digikam: bij sommige mogelijkheden wordt amper uitleg gegeven. Zo kan je bv. gegevens van de foto's in zogenaamde xmp-sidecar-bestanden laten zetten of er gegevens uit lezen, maar nergens (maar dan ook echt nergens) wordt GOED uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn, wat je moet doen als je halverwege het jarenlang gebruik van DK ZONDER die xmp-bestanden zou overschakelen naar wél sidecar-bestanden gebruiken.
Voordelen: je kunt die sidecar-gegevens in een volgende versie van Digikam ook goed gebruiken, lezen.

Nadelen. Het is de vraag of die sidecar-info (exif, xmp, etc.) ook over 5 jaar in de volgende versie van Digikam te lezen is. Laat staan in andere programma's, die er misschien weer net een andere sidecar-inrichting op nahouden...

Zelf ga ik niet uit van een tegen-de-tijd-en-andere-software-bestande sidecar/xmp/pp3/whatever robuuste info. Anders gezegd, wat je nu aan info over je foto hebt en wat je nu aan info over je foto toevoegt (tags, personen, gps, etc.) kan je over een paar jaar gewoon weer kwijt zijn omdat er naar mijn weten nog geen harde/vaste/officiële standaarden bestaan waar alle softwares zich aan moeten houden.

Zo zijn er nog hier en daar mogelijkheden om foto's in kleuren te groeperen, maar ook hier: zonder uitleg.
.
Ah, deze optie nog nooit gezien! Maar waarom zou je je foto's op kleur willen selecteren? Voor een expo in rood of zo?


Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/10, 09:12:26 »
Neen, ik bedoelde dat niet (hoewel je wel dégelijk ook kan selecteren op kleur!), maar ...  je kan niet alleen tags toekennen aan foto's (vb. vakantie, brandnetel, ...), maar ook een soort verwerkingsstatus (aanvaard, in behandeling, verworpen, ...) maar ook -- en dat bedoelde ik -- een kleur; er zijn een 9-tal mogelijkheden. Je kan daarop selecteren. Ik kan me voorstellen dat dat voor sommige gebruikers in hun workflow nuttig kan zijn, maar dan kan je dat m.i. beter doen door een aparte label (evt. met sublabels) toe te kennen.

Zo zijn er nog hier en daar mogelijkheden om foto's in kleuren te groeperen, maar ook hier: zonder uitleg.
.
Ah, deze optie nog nooit gezien! Maar waarom zou je je foto's op kleur willen selecteren? Voor een expo in rood of zo?
[/quote]
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Haris

  • Lid
Re: Foto beheer Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/11, 17:47:24 »
Wel saai en misschien niet eens het vermelden waard, maar ik bewaar ze gewoon in home/Pictures....
Ieder maand een nieuwe folder, en dan zet ik er achter waar de foto's op slaan....dus:
2014-5 reis Timboektoe, of 2009-2 verjaardag drieling. Kan alle fotos zo al 10 jaar prima vinden, weer bekijken....en bewerken in welk programma ik maar wil.