Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SAMBA installeren vanaf cd  (gelezen 5602 keer)

SAMBA installeren vanaf cd
« Gepost op: 2007/01/18, 14:32:55 »
Hai, ik heb dankzij de goede hulp v. dit forum build-essential kunnen installeren vanaf mijn Ubuntu Dapper liveCD kunnen installeren. Staat SAMBA ook op deze cd? En is SAMBA goed genoeg voor een webserver die gebruikt gaat worden voor shared networkstorage?

Offline nicolas

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/18, 16:20:00 »
Of Samba op de CD staat weet ik. Zou me niks verbazen. Kijk maar eens rond op de CD zelf. Daar is een directory ergens die heet POOL. Daaronder staat dacht ik main en vervolgens een heel alfabet aan directories. Samba zal wel in staan.

Met Samba connect je naar een server die op windows draait of zorg je t een windows machine naar je linux server kan connecten. Hiermee kun je de mogelijkheid maken dat vanaf een windows desktop en een linux laptop je toch de zelfde bestanden kunt delen.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/18, 17:35:47 »
Dus als ik op mijn server Ubuntu 6.06.1 met Samba installeer, dan kan ik vanaf Windows clients de bestanden op die server bekijken? Oftewel: Ubuntu Dapper + Samba = server?

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/18, 17:49:27 »
Samba staat niet op de cd. Zijn er nog andere manieren om Samba te installeren zonder internet?

Offline nicolas

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/18, 22:01:32 »
Citaat van: Florian
Dus als ik op mijn server Ubuntu 6.06.1 met Samba installeer, dan kan ik vanaf Windows clients de bestanden op die server bekijken? Oftewel: Ubuntu Dapper + Samba = server?
DAPPER kan op zichzelf prima als server fungeren. Kijk hier (http://www.howtoforge.com/lamp_installation_ubuntu6.06 voor een HowTo). Met Samba zorg je er ook voor dat je vanaf een windows machine bij de bestanden kan op die server. Kijk hier voor een HowTo (http://www.howtoforge.com/taxonomy_menu/1/51)
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline nicolas

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/18, 22:02:34 »
Citaat van: Florian
Samba staat niet op de cd. Zijn er nog andere manieren om Samba te installeren zonder internet?
Niet als je niet toevallig de Ubuntu server versie van de CD hebt.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/18, 22:19:39 »
Ok. Maar het is dus: Ubuntu Dapper zonder extra software = server, enkel toegankelijk voor Linux pc's & Ubuntu Dapper + Samba = server, toegankelijk voor Linux en Windows pc's?

Offline woteb

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/18, 22:27:03 »
Als je een hybride netwerk (dus Linux en  Windows) wil draaien is Samba onontbeerlijk. Als je een Mac wil gebruiken op je netwerk is Appletalk zelf noodzakelijk (werkt niet met Samba).
Samba is eigenlijk SaMBa, waarin SMB voor komt, het protocol waarmee MS systemen communceren op een netwerk. Die klinkers zijn er aan toegevoegd om het wat makkelijker te laten klinken. Zo is Apache afgeleid van A PAtCHY server. Het is maar een weet.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/18, 22:43:05 »
Ok... Scenario: ik installeer op alle clients die ik in 't netwerk wil gebruiken Ubuntu of Xubuntu. Op de server installeer ik (K)Ubuntu Dapper met de desktop cd, ik installeer geen andere software op de server. Dan werkt dat netwerk dus goed? En wat is het beste OS voor m'n server: Kubuntu, Ubuntu of Edubuntu? En welke werkt het snelst?

Offline woteb

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/18, 23:01:29 »
Citaat van: Florian
Ok... Scenario: ik installeer op alle clients die ik in 't netwerk wil gebruiken Ubuntu of Xubuntu. Op de server installeer ik (K)Ubuntu Dapper met de desktop cd, ik installeer geen andere software op de server. Dan werkt dat netwerk dus goed? En wat is het beste OS voor m'n server: Kubuntu, Ubuntu of Edubuntu? En welke werkt het snelst?
Zoals je bij mijn postings onderaan kunt zien, draaien al mijn werkstations (3) op Ubuntu. Dat kunnen ze ook aan. Allemaal 192 of meer MB aan RAM en de sloomste is een PII van 330 Mhz. Ubuntu (dus de basis Gnome) voldoet prima, ook voor beginners. Wil je wat meer fancy zaakjes en wat meer willen knutselen, dan is Kubuntu (dus de KDE versie) uitstekend. Xubuntu is vooral als je van snelheid houdt en voor oudere systemen of systemen met < 192 MB.

En dan de server. Daar moet je NIETS op zetten, dus geen Gnome, KDE of XFCE, maar alles kaal en spartaans. Het is een server en geen desktop. Waarom geen desktop? Omdat een desktop enorm veel performance vreet en onnodig zijn. Het is geen Windows NT/2000/2003 server waarop je spelletjes kunt spelen. Daar gebruik je geen server voor.
Zoals je kunt zien draai ik met Debian 3.1, codenaam Sarge, de stabiele tak. En Debian en Ubuntu zijn sterk aan elkaar verwant, beter gezegd, Ubuntu is uit Debian voortgekomen.
Omdat op een server geen desktop draait moet je een en ander met commando's regelen. Gelukkig kun je via apt-get ook mc (Midnight Commander) installeren. Daarin zit een goede editor. En als je Webmin installeert, dan kun je vanaf een werkstation de server bedienen en beheren via Firefox. Ziet er allemaal menugestuurd uit met allemaal knopjes en instellingen, zelfs helpfiles ontbreken niet. Heb je mc en webmin geïnstalleerd, dan kun je in feite het toetsenbord en het beeldscherm van de server verwijderen, in ieder geval, je hoef die niet meer te gebruiken.

Dus instelleer je een server, even apt-get install mc webmin

En op de werkstations doe je dan in een terminal: sudo apt-get install putty.

Met PuTTY kun je een terminal opstarten die de bediening van de server over neemt, dus op op afstand mc te draaien (bijvoorbeeld).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/18, 23:57:06 »
Kun je ook een server op Linux/Ubuntu laten lopen zonder dat je internet hebt? Of zul je dan toch (-SNIF-) de server op Windows moeten laten lopen?

Offline woteb

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/19, 00:04:39 »
Citaat van: Florian
Kun je ook een server op Linux/Ubuntu laten lopen zonder dat je internet hebt? Of zul je dan toch (-SNIF-) de server op Windows moeten laten lopen?
Als je Debian gebruikt, kun je een netinstall CD downloaden. Daarmee installeer je alleen het hoognodige, de rest wordt dan via het internet gedownload.
Ik heb mijn server in zoverre niet aan het internet hangen dat ik enkel handmatig apt-get update en apt-get upgrade kan doen (via putty op mijn laptop). En met Ubuntu kan het ook. dan moet je dacht ik de server installatie volgen. Bij Hoary was dit makkelijk, ging eigenlijk hetzelfde als bij Debian, maar sinds Breezy (en dapper en Edgy) is er een grafische installatie, maar als je de Alternate CD gebruikt kan de server installatie nog steeds.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/19, 01:22:11 »
Wat je misschien gemist hebt woteb.

Hij zegt aldoor dat hij geen internet heeft !

Enige wat ik dan niet snap is dat hij aldoor kan posten hier ?
internetcafe ?
bibliotheek ?


:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/19, 07:54:59 »
Mobieltje dacht ik :)

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/19, 14:05:35 »
inderdaad, m'n mobieltje met de webbrowser Opera Mini.

Offline nicolas

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/19, 17:44:32 »
Florian, zorg dat je de DAPPER CD hebt en geef aan bij installatie op je server dat je de server editie wilt installeren. Die zorgt automatisch voor dat de belangrijkste componenten worden geïnstalleerd.

Wanneer je server een DVD lezer heeft heb ik eventueel wel de 4 DVD's voor je met de complete DAPPER mirror erop. Kan ik toesturen.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/19, 19:12:04 »
m'n server heeft geen DVD speler. Kun je gewoon met de Dapper liveCD van de desktop versie aangeven dat je een server install wilt doen?

Offline nicolas

  • Lid
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/20, 08:47:38 »
Nee, volgens mij heb je de DAPPER server iso nodig.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Bartbes

  • Gast
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/20, 13:32:12 »
Jammer dat je geen dvd-speler hebt, want ik heb hier de dvd van hcc!dosgg en daar staat toevallig dan wel samba op (die staat dus op de dvd-versie van ubuntu)
Edit: Heb je op geen enkele pc internet?

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/20, 19:03:15 »
En Edubuntu, die heeft standaard een server-install, kan je die ook als normale server OS gebruiken?

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/22, 08:48:50 »
Nee, ik heb op geen enkele manier internet

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/22, 12:54:02 »
Kan iemand antwoord geven op mijn vraag over Edubuntu vs. server? Zou ik zeer op prijs stellen.

SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/31, 16:06:18 »
iemand??

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/01, 10:10:57 »
Heeft edubuntu standaard een server install? ik dacht een normale installatie met gnome, tenzij je hoary of breezy gebruik oid kom je zover ik weet geen server install tegen. Voor server zou ik gewoon ubuntu-server aanraden.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
SAMBA installeren vanaf cd
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/01, 11:11:33 »
In essentie is er eigenlijk geen verschil tussen een server en een desktop installatie. Alleen bij MS is dat zo. In Unix en Linux wereld is sowieso elke machine een server. Mensen die servers installeren zullen waarschijnlijk ervoor kiezen om alle grafische zaken achterwege te laten, maar dat is je eigen keuze.