Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken  (gelezen 4854 keer)

Offline Anouk

  • Lid
Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Gepost op: 2020/11/15, 16:20:06 »
Hoe kan ik een eenvoudige handleiding vinden over Samba en netwerkmap in NAS aanmaken? Ik gebruik Kubuntu 20.04 en NAS van Synology
Welke path moet ik gebruiken bij configuratie van Samba?

Is er iemand die mij via Teamviewer op afstand kan helpen? Stuur een persoonlijk bericht naar mij

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/15, 16:39:57 »
Hallo Anouk,

Ik heb Ubuntu icm een Synology NAS. Net iets anders dus. Volgens mij hoef je samba niet apart te installeren.

Als het goed is heb je in bestandsbeheer een 'netwerk' icoon (zie afbeelding). Als je dat kiest zou de NAS gewoon zichtbaar moeten zijn. Als je dan voor de NAS kiest moet je een gebruikernaam en wachtwoord invoeren. Dat is een gebruiker zoals je die op de NAS hebt ingesteld. De mappen op de NAS die je daarna te zien krijgt zijn de mappen waarvoor die gebruiker is gemachtigd.

Als je eenmaal in de juiste map op de NAS bent kun je daarvoor een bladwijzer aanmaken die dan in je bestandbeheerder (dolpin) in de linkerkolom komt te staan.

Offline Anouk

  • Lid
Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/15, 16:45:40 »
DirkJan, mijn NAS is niet in Dolphin zichtbaar.
Als ik op 'Netwerkmap toevoegen' aanklik, wat moet ik dan allemaal invullen?

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/16, 09:27:48 »
Welke share opties heb je aan staan in je NAS (Configuratiescherm - Bestandsservices)? Ik heb daar SMB (samba) ingeschakeld staan. Samba staat bij mij geïnstalleerd op de PC. Dacht eigenlijk dat het een standaard onderdeel is van (K)Ubuntu maar misschien heb ik dat mis.

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/16, 10:07:24 »
Ik heb Kubuntu (20.04) even opgestart vanaf een USB. Wanneer ik in Dolfin op "Netwerk" klik heb ik de optie "Gedeelde mappen (SMB)". Wanneer ik die aanklik krijg ik alle shares te zien incl mijn Synology NAS (met de netwerknaam die ik aan die NAS heb gegeven). Die aanklikken en er wordt om mijn inloggegevens voor de NAS gevraagd.

Samba is dus inderdaad onderdeel van de standaard Kubuntu installatie.

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/16, 13:25:45 »
Samba instellen kan lastig zijn, ik heb het zelf ervaren.
Daarom heb ik onderstaande werkwijze maar even op geslagen.
Bij mij werkte het perfect.

sudo apt install samba
Maak de gebruikers aan waar je mee wilt delen (hoeft niet een gebruiker op het Linux systeem te zijn)
sudo smbpasswd -a <naam>
Pas eventueel de naam van de werkgroep aan
sudo nano /etc/samba/smb.conf
Deel een map (voorbeeld Downloads)
net usershare add Downloads  /home/<gebruiker>/Downloads “” Everyone:F guest_ok=n Eventueel systeem herstarten
<naam> = de inlognaam van degene met wie je wilt delen
<gebruiker> = de naam van de eigenaar van de te delen map

Het delen opheffen is dan
Code: [Selecteer]

net usershare delete Downloads

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/16, 13:55:39 »
Samba instellen kan lastig zijn, ik heb het zelf ervaren.
Daarom heb ik onderstaande werkwijze maar even op geslagen.
Bij mij werkte het perfect.

sudo apt install samba
Maak de gebruikers aan waar je mee wilt delen (hoeft niet een gebruiker op het Linux systeem te zijn)
sudo smbpasswd -a <naam>
Pas eventueel de naam van de werkgroep aan
sudo nano /etc/samba/smb.conf
Deel een map (voorbeeld Downloads)
net usershare add Downloads  /home/<gebruiker>/Downloads “” Everyone:F guest_ok=n Eventueel systeem herstarten
<naam> = de inlognaam van degene met wie je wilt delen
<gebruiker> = de naam van de eigenaar van de te delen map

Het delen opheffen is dan
Code: [Selecteer]

net usershare delete Downloads



Als samba is ingeschakeld op de Synology NAS is dit niet noodzakelijk. Samba shares zijn gewoon benaderbaar met de standaard Kubuntu installatie.  Je kunt gewoon via Dolphin bij de NAS. Wat jij hier aangeeft is hoe je een map van je lokale PC deelt met andere netwerkgebruikers. Dat is een heel andere situatie.

nahjo

  • Gast
Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/16, 16:02:52 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:25:54 door nahjo »

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/16, 22:35:58 »
Op mijn netwerkje en mijn NAS een DS418+ werkte het via de boven geplaatste manier direct en perfect.
Ik heb mijn NAS wel een vast IP adres gegeven dat maakt het zoeken wat makkelijker.

JorisC

  • Gast
Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/17, 14:14:30 »

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/18, 09:15:42 »
Snap niet goed de bedoeling van Samba bij Synology NAS

Handleiding

https://global.download.synology.com/download/Document/Software/UserGuide/Firmware/DSM/6.2/nld/Syno_UsersGuide_NAServer_nld.pdf


Het nut is dat je het protocol kiest waarmee de NAS benaderbaar is. Bij Synology kun je daarvoor uit meerdere protocollen kiezen. Ik gebruik samba omdat dat goed werkt in een netwerk met zowel linux als windows machine's die met de NAs moeten praten. Wat heb je aan Network Access Storage als je die niet via het netwerk kunt benaderen. Maar laten we verder on-topic blijven.

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/18, 09:25:43 »
Op mijn netwerkje en mijn NAS een DS418+ werkte het via de boven geplaatste manier direct en perfect.
Ik heb mijn NAS wel een vast IP adres gegeven dat maakt het zoeken wat makkelijker.

Wat je aangeeft is niet noodzakelijk om de Synology via Dolphin te kunnen benaderen. Het lijkt me zeker niet de veiligste manier omdat je met deze formulering van de opdracht iedereen als gastgebruiker toegang geeft tot de map die je op deze manier deelt. Wanneer je via Dolpin een samba share toevoegt krijg je een inlogscherm waar je als een bestaande gebruiker van de NAS in kunt loggen. Bij mij thuis heeft niet iedereen (volledige) toegang tot alle mappen. Zo kunnen de kinderen wel foto's bekijken maar niet bewerken/verwijderen en ben ik de enige die toegang heeft tot de reservekopie van mijn bedrijfsadministratie. Bijvoorbeeld.

nahjo

  • Gast
Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #12 Gepost op: 2020/11/18, 16:17:49 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:25:40 door nahjo »

Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #13 Gepost op: 2020/11/19, 09:15:10 »
Citaat
net usershare add Downloads  /home/<gebruiker>/Downloads “” Everyone:F guest_ok=n
geeft geregistreerde samba users lees en schrijfrechten F tot de map en gasten zijn niet welkom.

Maar is inderdaad niet de oplossing om de NAS in de verkenner zichtbaar te krijgen. Is de NAS up-to-date bijgewerkt qua besturing software dan zou het wel zichtbaar moeten zijn onder netwerk.

Een handmatige verbinding in de verkenner maken als smb://<ip_adres>/gedeelde_map kan misschien een oplossing zijn.


Je hebt gelijk, ik had beter moeten lezen, excuus. Bij de Synology is het een kwestie van 1 vinkje zetten in het configuratiescherm van de NAS en je ziet hem in de verkenner, je hoeft dan geen samba users aan te maken en te beheren, enkel op de NAS.

Ik begrijp van Anouk via PM dat het probleem inmiddels is opgelost.

nahjo

  • Gast
Re: Samba installeren en netwerkmap in NAS aanmaken
« Reactie #14 Gepost op: 2020/11/19, 17:38:18 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:25:06 door nahjo »