Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04  (gelezen 2942 keer)

Offline Nassara

  • Lid
Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Gepost op: 2020/10/01, 12:01:58 »
Hallo,

ik heb een Readynas netwerkschijf die ik al jaren gekoppeld heb aan verschillende PC's en laptops in de woning.  ik gebruik hiervoor het nfs protocol met koppeling via fstab.

Sedert een tijdje merk ik netwerkproblemen op de Desktop PC (Ubuntu 20.04) die met kabel verbonden is op het netwerk: de netwerkverbinding valt geregeld uit of wordt heel traag. Dit probleem ontstaat enkel op de desktop die met kabel verbonden is via de router naar de NAS.  De laptops die met Wifi op het netwerk ingelogd zijn, ondervinden geen probleem.
Ik ontdekte nu dat, wanneer ik het nfs-protocol verwijder, de internetproblemen opgelost zijn. Helaas kan ik  nu niet meer met de NAS verbinden op de desktop: ik krijg in het bestandsbeheer de NAS wel te zien bij "andere locaties" als "Netwerkschijf (CIFS)" maar als ik daar op klik krijg ik de foutmelding "Kan de locatie niet benaderen. Verbinding verbroken door en lokaal probleem".

Mijn vraagjes:
- Kan ik het nfs-protocol verbeteren zodat ik toch de NAS kan koppelen met mounten van shares, zonder de netwerkproblemenen die ik ondervind?
- Of is er een alternatieve manier (en niet te moeilijke) om de NAS te koppelen en shares te mounten?

Dankjewel!

Bart

Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/01, 14:14:34 »
Het probleem dat je de locatie niet via bestandsbeheer kunt benaderen heeft waarschijnlijk met de software op je NAS te maken. 20.04 gebruikt een nieuwe versie van samba, en die praat niet met de samba versie die vaak op een oudere NAS staat. Misschien kun je dat oplossen door de software van je NAS te updaten, dat zal van de leverancier afhangen. Er zijn in de periode april van dit jaar meerdere mensen geweest die hier op het forum melding van hebben gemaakt. Zoek op NAS en je vindt meerdere topics, misschien dat daar nog een oplossing tussen staat.

Van nfs heb ik geen kaas gegeten, misschien dat iemand anders daar een oplossing voor weet zodat je die route weer kunt gebruiken.

Offline Nassara

  • Lid
Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/01, 18:49:23 »
Bedankt... een update van de NAS heeft het probleem alvast nog niet verholpen.

Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/02, 10:08:31 »
Kun je wel zien welke versie van samba de NAS nu gebruikt?

JorisC

  • Gast
Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/02, 10:39:40 »
Citaat van: SirkJan
Kun je wel zien welke versie van samba de NAS nu gebruikt?
Er word gebruik gemaakt van het NFS protocol .
Wat is de huidige NFS versie .

Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/02, 11:28:24 »
Citaat van: SirkJan
Kun je wel zien welke versie van samba de NAS nu gebruikt?
Er word gebruik gemaakt van het NFS protocol .
Wat is de huidige NFS versie .


Er werd gebruik gemaakt van het nfs protocol, dat gaf (ook) problemen. Als alternatief heeft TS het via bestandsbeheer geprobeerd, en dan wordt er gebruik gemaakt van samba. Maar ook dat werkt dus blijkbaar niet. Er zijn dus twee sporen naar een mogelijke oplossing: nfs werkend krijgen of samba werken krijgen. Zoals ik al aangaf heb ik van nfs geen verstand en wel ervaring met samba problemen.

@TS Misschien dat nu na je update van de NAS nfs wel weer goed werkt?

Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/02, 11:39:03 »
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Nassara

  • Lid
Re: Readynas netwerkschijf koppelen Ubuntu 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/02, 14:46:46 »
ik heb op de NAS het aantal NFS-threads verhoogd naar 16 (stond lager) en nu lijkt het netwerk alvast sneller en voorlopig blijft internet niet meer hangen... ik wacht even af en laat jullie weten of dit de oplossing was!