Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Citrix receiver op Lubuntu 14.04?  (gelezen 6506 keer)

Offline eddy1964

  • Lid
[OPGELOST] Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Gepost op: 2014/06/21, 12:21:05 »
Hallo allemaal,

Ik heb van de officiele Citrix site de laatste versie (13) van de receiver gedownload (32bits Deb-file) en met Gdebi geinstalleerd. Installatie gaat vlekkeloos maar als ik de receiver start en mij gevraagd wordt het serveradres in te vullen dan krijg ik daarna de melding dat deze niet is toegestaan en  ik moet controleren of ik hem goed heb ingevuld. Ik weet zeker dat deze juist is.

Wie kan me helpen om - desnoods op een andere manier - de receiver aan het werk te krijgen?

B.v.d.
Eddy
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 20:01:18 door eddy1964 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/22, 11:19:23 »
Advies: verwijder de versie 13 van de ICA-client en gebruik de versie die Ubuntu adviseert voor 14.04.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline eddy1964

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/22, 12:41:20 »
Bedankt voor het advies. Ik had deze ook al gezien maar omdat het voor 64 bits stond beschreven niet geprobeert. Nu toch precies zo gedaan als beschreven, maar ik krijg de ene na de andere melding dat pakketten niet kunnen worden gevonden of verouderd zijn. Waarschijnlijk omdat ik een 32-bits systeem heb,
Als ik het x386 pakket met GDebi installeer dan lukt het wel maar als ik de receiver probeer te openen dan gebeurt er niets (was te verwachten) Staat ook overal bij dat OpenMotif nodig is, maar deze kan ik niet vinden in Synaptic pakketbeheer.

Nog maar even verder zoeken dus. Zucht .

Offline HarzG

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/22, 13:36:15 »
Bedankt voor het advies. Ik had deze ook al gezien maar omdat het voor 64 bits stond beschreven niet geprobeert. Nu toch precies zo gedaan als beschreven, maar ik krijg de ene na de andere melding dat pakketten niet kunnen worden gevonden of verouderd zijn. Waarschijnlijk omdat ik een 32-bits systeem heb, ...
Excuus, ik ging ervan uit dat je een 64bits systeem hebt. ... had ik kunnen weten, tenslotte heb je niet voor niets Lubuntu.

Volgens mij kan je de stappen uitvoeren zoals die voor een 32bits-Ubuntu_11.10 zijn beschreven.
Als er niets te zien is, kan het ook daaraan liggen dat je dit niet hebt gedaan:
Citaat
Attempt to access your Citrix site. If Firefox prompts you to open a .ica file, choose to open it with /opt/Citrix/ICAClient/wfica.sh, and tell Firefox to remember that choice.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/22, 13:59:28 »
Hoi, probeer eens deze code in een terminal-venster (copy/paste).

sudo ln -s /usr/share/ca-certificates/mozilla/* /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts
Waarschijnlijk doet ie het dan wel. Bij mij in ieder geval wel!

Succes, Steven

Offline eddy1964

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/22, 14:46:20 »
Ik heb de 32bits installatie voor 11.10 gevolgd en ben zover dat ik de Citrix receiver kan starten. Nu nog uitzoeken hoe ik de verbinding moet instellen. Ik heb wel het volledige https serveradres maar waar moet ik wat invullen? Zal even kijken of ik op de site van citrix wat kan vinden of anders morgen op m'n werk vragen.

Als ik het volledige adres in firefox invul dan kom ik wel op de site maar krijg de melding dat er geen client gedetecteerd is.

Up-date.
Heb gevonden hoe dit werkt op http://itswapshop.com/tutorial/how-configure-citrix-receiver-linux-and-create-desktop-shortcut
Mijn werkapplicaties zijn nu zichtbaar alleen het verbinding maken lukt nog niet, na een tijdje krijg ik de melding "Netwerk onbereikbaar controleer je instellingen en probeer het nog een keer"

Gr.
Eddy
« Laatst bewerkt op: 2014/06/22, 15:13:02 door eddy1964 »

Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/22, 19:54:42 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/22, 21:41:53 »
btw.: Je moet de add-ons NoScript e/o AdblockPlus vertellen dat zij de site van je werkgever mogen toestaan.

De Citrix-omgeving gebruikt een eigen map met certificaten /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/. Deze map is na de installatie leeg.
Voordat ingelogd kan worden op de Citrix-server moet in deze map eerst een certificaat worden opgehaald en in de cacerts-map geplaatst worden. Dat kan op de manier zoals steef76 dat beschrijft, maar ik doe dat niet "generiek" - ik sta alleen het certificaat van de werkgever toe en zet dat in de map /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/.

Als de login-site wordt benaderd, kan in Firefox de pagina-info worden opgevraagd (onder de rechter muisknop) en vervolgens kan het certificaat worden geëxporteerd (zie bijlage b1): voorbeeld voor een certificaat van TrustDVSSLCA.

Het bestand wordt als een certificaat met een met als X.509-certificaat (PEM) bewaard in de map Downloads onder de naam GeoTrustDVSSLCA.crt. De extensie .crt moet handmatig erbij worden geschreven.
Nadien wordt het bestand via de terminal in de certificaten-map van de Citrix-client geplaatst.
:~$ sudo mv ~/Downloads/GeoTrustDVSSLCA.crt /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/Controleer of het certificaat met de (weergave)naam bijv. "GeoTrust DV SSL CA" bij Firefox aan staat, d.w.z. er moet een vinkje bij de eerste optie staan voor het certificaat. Firefox->menu bewerken->Geavanceerd->Certificaten->Certificaten bekijken. Daar ga je bij de tab Organisaties bladeren totdat je naam/onder-adres ziet van de instantie, klik op "vertrouwen bewerken" (zie bijlage b2, de naam van het certificaat van je werkgever is ongetwijfeld anders, het gaat mij om de manier waarop je het certificaat/vertrouwen aan zet).

Het certificaat staat dus op 2 plekken: Firefox moet dat hebben+mogen en de ICA-client met het hebben in de .../keystore/cacerts/.
De manier van steef76 is dus "wat Firefox mag, mag de ICA-client ook" (=eenvoud), mijn manier is "alleen 1 certificaat mag door de Citrix-receiver" gebruikt worden (=aijemolweysincontroll).

Het verschil tussen de ICA-client 12.1 en 13 zag ik vooral in het wel niet delen van "alle partities". Misschien heb ik nog niet goed genoeg gezocht in de configuratie van versie 13 ...
Met 12.1 kan ik in de configuratie vastleggen dat er maar 1 share-map gezien wordt door de server van de baas. Die stel ik expliciet beschikbaar. Met 13 lukte mij dat niet, daar werden alle partities die Ubuntu zag ook impliciet als "beschikbare shares" zichtbaar nadat ik was ingelogd in de Citrix-omgeving.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline eddy1964

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/24, 20:40:12 »
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, maar hier moet ik eens even goed voor gaan zitten en als ik het goed begrijp dan gaat het erom om d.m.v. Firefox de citrix client te starten en verbinding te maken.

Wat ik eigenlijk wil is verbinding te maken met de citrix client zonder tussenkomst van de webbrowswer, iets wat met Winows zo werkte.
Als ik de client via het menu start dan krijg ik m'n applicaties te zien en wordt ik als ik verbinding wil maken gevraagd om mń inlognaam, wachtwoord en de domeinnaam in te vullen. Daarna start het verbinden, maar dat lukt dus nog niet. Toch eerst nog maar eens kijken of er iets in de instellingen niet goed staat. Alleen wat?

Gr.
Eddy
« Laatst bewerkt op: 2014/06/24, 21:59:18 door eddy1964 »

Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/25, 01:01:17 »
Hoi Eddy,

Ik heb zonet geprobeerd om direct via de citrix receiver in te loggen op de server van mijn werk, en het werkt niet.
Je moet echt inloggen via firefox (vergeet ook niet om in firefox bij addons/plugins/Citrix Receiver For Linux op altijd activeren te zetten).

Als je dan bent ingelogd, dan kan je de citrix receiver in firefox openen en dan ben je op je virtuele werkplek met alle applicaties die je op je werk ook hebt.
Applicaties zoals outlook, ms word, excel en powerpoint werken dan zonder enig probleem.


Steven

Offline eddy1964

  • Lid
Re: Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/25, 20:00:17 »
Hallo Steven,

Zojuist toch maar geprobeerd de client te starten via Firefox door mń gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen ondanks dat ik de melding kreeg dat er geen client gedetecteerd was. Ik moest door wat velden heen en firefox zelf laten zoeken naar een geinstalleerde client, en tot mijn verbazing lukte dit zonder dat ik een pad hoefde op te geven waar deze staat.

Ik begrijp het niet helemaal, maar het werkt.

Bedankt

Gr.
Eddy

Offline dvenema

  • Lid
Re: [OPGELOST] Citrix receiver op Lubuntu 14.04?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/08, 22:48:44 »
Ik had op 14.04 64bit ook weer problemen Citrix ICAClient aan de praat te krijgen voor een connectie met mijn werk.
Echter, ik heb de instructie op Ubuntu-site gevolgd: https://help.ubuntu.com/community/CitrixICAClientHowTo#Citrix_Receiver_12.1_on_Ubuntu_14.04_64-bit
maar dan niet voor de 12.1-versie maar de nieuwste 13.0-versie. Dat werkte voor mij wel, maar overigens wel alleen in Firefox.
Eigenlijk gebruik ik overal Chromium voor maar deze kan niet goed omgaan met het ica-bestand dat opgestart wordt via de site van m'n werk. Dat wordt door de site als een 'aspx' aangeboden en dan komt Chromium met een 'save as'-dialoog.
Firefox ziet dit aspx-bestand kennelijk wel als een ica-bestand en heeft daarnaast trouwens een aparte Citrix HDX Plugin (weet niet of die default is op dat dit door de installatie van de icaclient-package is gedaan).