Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10  (gelezen 20375 keer)

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Gepost op: 2008/11/08, 21:08:19 »
Hoi mensen,

ik heb zoals ik al eerder aangaf op een van mijn machines nu 8.10 gezet en het ziet er goed uit, behalve dan dat ik geen geluid heb.
Dat is lastig, want het is de machine die ik gebruik om video's te kijken en internet tv.

Op de vorige installaties werkte het geluid altijd. Ik heb ook geen idee waar ik naar moet kijken


Voor het overige moet ik zeggen dat de luitjes met 8.10 weer een zeer uitstekende distro hebben geleverd. Het ziet er gaaf en strak uit, heel betrouwbaar en mooi van vormgeving.




##### Na deze draad en alle adviezen uitvoerig te hebben gevolgd, zonder resultaat, heb ik even een life cd van KUBUNTU erin gedaan en Bingo. Geluid!!!!!  Ik stap (al dan niet tijdelijk) over op KDE Ieder hartelijk dank voor de support.  ########
« Laatst bewerkt op: 2008/12/01, 14:34:38 door Schredders »

Offline Petervdw

  • Lid
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/08, 21:20:58 »
Aan Schredders
Kijk eerst eens bij de computertips.
http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid
Vr.groet, peter

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/08, 21:31:22 »
Citaat van: Petervdw
Aan Schredders
Kijk eerst eens bij de computertips.
http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid
Vr.groet, peter
Ik heb zoujuist de tips op de aangegeven pagina bekeken en voor zover kon/van toepassing geprobeerd. Echter, nog steeds geen sound.

De zaak deed het vanochtend noch met 8,04 en nu na de verse installatie met 8.10 niet. Dat is toch raar.

Offline Petervdw

  • Lid
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/08, 22:09:14 »
Aan Schredders
Wat is het merk en type van je computer die geen geluid geeft? In de alsa-base file kunnen meer toevoegingen gedaan worden.
En vooral even goed naar de schuifjes kijken. Bij de HDA Intel mixer staat onderaan een toets Voorkeuren. Kijk of de weergave is aangevinkt en Lijn In. Soms komt de titel van de schuifjes niet overeen met de echte werking.
Vr.groet, peter

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/08, 22:44:17 »
Citaat van: Petervdw
Aan Schredders
Wat is het merk en type van je computer die geen geluid geeft? In de alsa-base file kunnen meer toevoegingen gedaan worden.
En vooral even goed naar de schuifjes kijken. Bij de HDA Intel mixer staat onderaan een toets Voorkeuren. Kijk of de weergave is aangevinkt en Lijn In. Soms komt de titel van de schuifjes niet overeen met de echte werking.
Vr.groet, peter
Ik heb een Aopen minicomputer staan. Ik weet niet het typenummer. Ik heb hem barebone gekocht. Ik heb hem begin dit jaar gekocht.

Offline Petervdw

  • Lid
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/08, 23:02:40 »
Aan Schredders
OK. Geen notietsen van voorhanden.
Als je nu die HDA Intel mixer voorzet, dan zie je aan het eind achter: Apparaat: HDA Intel -------> een pijltje. Als je die uitrolt komen er een paar mixers voor de dag. Kun je die proberen?
Misschien doet het geluid het daarop.  De derde en de vijfde horen bij elkaar voor resp. weergave en opnemen.
Vr.groet, peter

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/09, 20:04:43 »
Citaat van: Petervdw
Aan Schredders
OK. Geen notietsen van voorhanden.
Als je nu die HDA Intel mixer voorzet, dan zie je aan het eind achter: Apparaat: HDA Intel -------> een pijltje. Als je die uitrolt komen er een paar mixers voor de dag. Kun je die proberen?
Misschien doet het geluid het daarop.  De derde en de vijfde horen bij elkaar voor resp. weergave en opnemen.
Vr.groet, peter
Uitgeprobeerd... Geen geluid nog achter de andere mixers.

Zou een herinstallatie zin hebben? Of zit ik dan alsnog met hetzelfde.

Offline ohjajoh

  • Lid
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/09, 22:06:02 »
post de output eens van:
cat /proc/asound/cards

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/10, 13:33:12 »
Citaat van: ohjajoh
post de output eens van:
cat /proc/asound/cards
Dit is:

aopen@aopen-desktop:~$ cat /proc/asound/cards
 0 [Intel          ]: HDA-Intel - HDA Intel
                      HDA Intel at 0xfdff8000 irq 16
aopen@aopen-desktop:~$


Ik heb inmiddels ook nog iets in mijn archief gevonden, een beschrijving van MiniPC Duo
Bij 'audio' staat:
Realtek High Definition on Board
5.1 channel

Ik hoop dat dit wat clues geeft. Indien ik drivers zou moeten installeren, waar en hoe vind ik die?

Offline ohjajoh

  • Lid
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/10, 14:38:46 »
Je post bewijst alleen dat je kaart wordt herkend en dat alsa er iets mee wil. Ik heb ook een Realtek (onboard) kaartje en heb eigenlijk altijd met iedere distro gezeur gehad. Ik zal eens in mijn 8.10 test install kijken wat er mee gebeurd is, ik weet dat ik daar wel geluid heb, maar of dat met alsa of pulseaudio is weet ik niet. Ik heb wel ooit de alsa-drivers voor mijn kaart geinstalleerd van realtek zelf, dit had alleen geen verbeterd resultaat.

Je zou eens kunnen proberen om het volgende te doen:
(gejat van Autostatic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/32512)

quote: Preferences - Sound en dan alles op ALSA zetten ipv Autodetect of PulseAudio.
Je kunt dat schermpje ook oproepen door Alt+F2 en dan gnome-sound-properties ingeven. : einde quote :-)

Waarschijnlijk heb je dat al gedaan daar het ook op de pagina's van Pjotr123 staat.....

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/10, 14:54:19 »
Heb je een upgrade gedaan of opnieuw geïnstalleerd?

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/10, 15:24:55 »
Citaat van: ohjajoh
Je post bewijst alleen dat je kaart wordt herkend en dat alsa er iets mee wil. Ik heb ook een Realtek (onboard) kaartje en heb eigenlijk altijd met iedere distro gezeur gehad. Ik zal eens in mijn 8.10 test install kijken wat er mee gebeurd is, ik weet dat ik daar wel geluid heb, maar of dat met alsa of pulseaudio is weet ik niet. Ik heb wel ooit de alsa-drivers voor mijn kaart geinstalleerd van realtek zelf, dit had alleen geen verbeterd resultaat.

Je zou eens kunnen proberen om het volgende te doen:
(gejat van Autostatic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/32512)

quote: Preferences - Sound en dan alles op ALSA zetten ipv Autodetect of PulseAudio.
Je kunt dat schermpje ook oproepen door Alt+F2 en dan gnome-sound-properties ingeven. : einde quote :-)

Waarschijnlijk heb je dat al gedaan daar het ook op de pagina's van Pjotr123 staat.....
Ik heb dit gevolgd. Maar nog geen geluid. (Ik heb geen systeemgeluiden, noch van film, noch van flash)

@ Autostatic: Ik heb een verse installatie gedaan. (Voor de zekerheid 2 keer) Ik had nochthans bij vorige installaties nooit problemen

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/11, 11:01:55 »
Ik heb nu van alles en nog wat geprobeerd. Maar nog geen geluid. Voor de zekerheid heb ik nog even de life versie van 8.04 gedraaid. Meteen bij het opstarten het vrolijke opstart muziekje. Kortom, in de 8.04 deed alles op dit gebied het.

Wat me opvalt is dat bij het opstarten van 8.10 ergens in het vroege opstarten een klik uit de luidspreker te horen is en dat daarna een ruis verdwijnt die eerder wel is te horen. Bij het afsluiten is tijdens de afsluitcyclus ook weer een klik te horen en komt er weer een lichte ruis.

Het lijkt erop dat 8.10 ergens de geluidskaart uitzet.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft. Ik wil desnoods alles wel nog een keer vers installeren, maar ik deed dat natuurlijk al een keer.

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/11, 11:08:58 »
Kijk eens in dit topic voor een mogelijke oplossing:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/34002

Verder in uiterste nood kun je altijd nog pulseaudio deïnstalleren, dat loste voor mij een hoop problemen op in Hardy, maar dat moet je alleen maar doen als niets anders helpt.

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/11, 11:12:54 »
Die klik betekent dat je geluidskaart word aangesproken, en die ruis zou eigenlijk het geluid moeten zijn.
Dit alles mislukt dus een beetje.....

Wat je kan proberen is de tip van llevering :
Citaat
Open de Terminal (in Applications/Toepassingen --> Accessoires --> Terminal)
Typ in: alsamixer -c 0 [enter]
Ga met de pijltjes toetsen naar PCM (meestal tweede balkje) en zorg dat deze helemaal open staat.
Nu zou het probleem opgelost moeten zijn.

Met CTRL-C kan je de alsamixer weer verlaten.
Uit deze post: http://forum.ubuntu-nl.org/message/328048#p328048
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/11, 14:18:17 »
Dank Gandyman & Lievering

Ik heb de tip opgevolgd (Typ in: alsamixer -c 0 [enter])
Ik krijg dan een plaatje te zien waarin de drie schuifjes gekleurd zijn en het lijkt of ze openstaan, maar ik kan er niets in wijzigen. Is dat normaal?
Ik heb bij pulseaudio gekeken, en dit stond niet geinstalleerd. Ik heb het dus maar eens proberen te installeren.

Na al deze excercities, nog geen geluid.

Kan dit  ooit goed komen?

[img=http://img233.imageshack.us/img233/8483/77615571ln9.th.png]

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/11, 14:27:32 »
Met pijtljes naar boven en naar beneden op het toetsenbord zou je de schuifjes moeten kunnen wijzigen (en links rechts om te wisselen tussen de schuifjes). Ik zou geen goede reden weten waarom je ze niet zou kunnen verschuiven. Dus het is niet normaal als dat niet kan.

Verder kun je altijd nog proberen om pulseaudio wel te installeren. Het is namelijk bedoeld om problemen te verhelpen met het afspelen van geluid, wie weet helpt het bij jou wel. Het is allicht te proberen.

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/11, 14:40:00 »
Citaat van: llevering
Met pijtljes naar boven en naar beneden op het toetsenbord zou je de schuifjes moeten kunnen wijzigen (en links rechts om te wisselen tussen de schuifjes). Ik zou geen goede reden weten waarom je ze niet zou kunnen verschuiven. Dus het is niet normaal als dat niet kan.

Verder kun je altijd nog proberen om pulseaudio wel te installeren. Het is namelijk bedoeld om problemen te verhelpen met het afspelen van geluid, wie weet helpt het bij jou wel. Het is allicht te proberen.
Ah, ik heb nu de schuifjes kunnen bedienen. Stom van me. Maar zoals je op het plaatje ziet, is alles al open. En pulsaudio heb ik inderdaad zojuist geïnstalleerd, maar er gebeurd nog niets.

ik heb nog wel deze clue die iets zegt voor de deskundigen:

http://img142.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukaopenaopendth1.png

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/11, 15:12:45 »
Dat klopt want het pakket heet linux-backports-modules-intrepid

Maar dat gaat je probleem niet oplossen, want je geluidkaart is herkend en de driver is geïnstalleerd, gezien de output van cat /proc/asound/cards

Ik heb ook even geen ideeën in, maar het gaat mis ergens tussen de applicaties en de driver zelf, want die is wel keurig geladen. Dus ergens een instelling of bug in alsa lijkt het probleem te veroorzaken, maar hoe of wat heb ik even geen idee.

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/11, 15:22:39 »
Er ging me ineens een lampje branden. Na m'n upgrade heb ik eerst:
sudo alsa force-reloadMoeten uitvoeren, er schijnen meer mensen die dat eenmalig na de upgrade moesten uitvoeren en dat daarna de problemen over waren. Een laatste stro-halm maar wie weet.

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/11, 16:29:48 »
Citaat van: llevering
Er ging me ineens een lampje branden. Na m'n upgrade heb ik eerst:
sudo alsa force-reloadMoeten uitvoeren, er schijnen meer mensen die dat eenmalig na de upgrade moesten uitvoeren en dat daarna de problemen over waren. Een laatste stro-halm maar wie weet.
Ik krijg de volgende output:

http://img526.imageshack.us/my.php?image=schermafdruknu9.png

Nadat ik de volume regeling weer heb teruggezet (en ook daarvoor) geen geluid.

Tijdens het uitvoeren klonk er wel een tik in de luidspreker. (Ik had even hoop)

Indien nog iemand een idee heeft.......... (Ik heb overigens een clean install gedaan, geen upload)

(Ik zou het erg jammer vinden als dit probleempje niet opgelost kan worden. Ik ben echt weg van 8.10. Het ziet er zo ontzettend goed uit en het werkt zo lekker. Maar ja, zonder geluid op een multimediamachine doet ie een van de belangrijkste dingen niet.)

Offline ohjajoh

  • Lid
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/11, 16:45:53 »
Ik raak nu toch benieuwd om welke geluidskaart het gaat. Bij mijn 8.10 test-install werkt m' n Realtek kaart met alle systemen (OSS, ALSA en PulseAudio) Het volume laat nog steeds te wensen over maar och...

Wat verteld het commando lspci over jouw geluidskaart?

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/11, 17:25:27 »
Citaat van: ohjajoh
Ik raak nu toch benieuwd om welke geluidskaart het gaat. Bij mijn 8.10 test-install werkt m' n Realtek kaart met alle systemen (OSS, ALSA en PulseAudio) Het volume laat nog steeds te wensen over maar och...

Wat verteld het commando lspci over jouw geluidskaart?
output lspci:

aopen@aopen-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GHM (ICH7-M DH) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 RAID bus controller: Intel Corporation 82801GHM (ICH7-M DH) SATA RAID Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82573L Gigabit Ethernet Controller
03:03.0 FireWire (IEEE 1394): Agere Systems FW323 (rev 70)
03:04.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413 802.11bg NIC (rev 01)
aopen@aopen-desktop:~$

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/11, 18:32:19 »
Aangezien ik exact dezelfde chipset heb, snap ik niet waarom het niet werkt bij jou.

- Skip dit -
Zou je het volgende commando willen uitvoeren en de inhoud willen posten?
cat /etc/modprobe.d/alsa-base^ het bovenstaande kan je laten, daar staat eigenlijk niets in dat echt een verschil zou kunnen maken


En wat gebeurd er als je het volgende commando uitvoert?
aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wavEn wat is de output van:

aplay -l

Stilte uit luidsprekers na installatie 8.10
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/11, 18:51:27 »
Ik zat zo ff naar het plaatje te kijken en zo te zien staan de schuifjes volgas open.
Het is bekend dat dit fout gaat.
Zet de schuifjes eens een stukje lager of in het midden ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D