Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk automatisch mounten  (gelezen 2612 keer)

Offline sloezz

  • Lid
Harddisk automatisch mounten
« Gepost op: 2010/05/29, 10:35:26 »
Helemaal nieuw op dit forum en met Linux

Ik wil een NAS / Fileserver bouwen om zo samen met mijn Dune Prime 3.0 (standalone mediaplayer)met gemak de media te beheren,
ik heb gekozen voor Ubuntu 10.04 (server) met Gnome, ik ben redelijk vloeiend door de installatie verlopen.

Ubuntu staat op een HD van 80 gb, daarnaast heb ik nog een 1000 GB disk die ik wil gebruiken voor de media en een externe HD 500 GB.

Ik stuit op twee probleempjes, allereerst moet ik de 1TB HD telkens als ik opnieuw ben opgestart, opnieuw mounten om zichtbaar te krijgen in mijn mediaplayer, ik ben al op internet aan het zoeken geweest om dit automatisch te laten verlopen maar ik kan alleen iets vinden over het mounten maar niets over automatisch. Het is natuurlijk niet handig om telkens naar boven te lopen, schijf te mounten en een filmpje te gaan kijken, ook valt me op dat de mappen die ik geshared heb niet meer geshared staan, dit moet ik telkens opnieuw doen !?!?

2e probleempje, heeft iemand enig idee hoe ik de server op kan laten starten met behulp van mijn Dune, ik kan met de Dune geen magic packet o.i.d. verzenden, ik heb gelezen op internet dat wanneer je de server aanspreekt in het netwerk, deze automatisch opstart, maar dat lukt mij niet...

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen..






Offline jan11000

  • Lid
Re: Harddisk automatisch mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/29, 10:46:58 »
gksudo pysdm
Dus pysdm installeren, en bovenstaande starten (staat ook bij administratie).
Dan de schijf mounten aan een map, bijv in je home partitie een map "muziek" maken.
Dan met "gksudo nautilus" de map "muziek" de eigennaar naar je gebruiker zetten, zodat je schrijven en lezen kunt.

Met gparted kun je goed zien welke harde schijf het is.

Offline sloezz

  • Lid
Re: Harddisk automatisch mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/29, 13:44:00 »
Wonder boven wonder het is gelukt !!


Het leek allemaal abacadabra maar het is nu toch gelukt..




Offline liffey

  • Lid
Re: Harddisk automatisch mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/13, 09:47:17 »
gksudo pysdm
Dus pysdm installeren, en bovenstaande starten (staat ook bij administratie).
Dan de schijf mounten aan een map, bijv in je home partitie een map "muziek" maken.
Dan met "gksudo nautilus" de map "muziek" de eigennaar naar je gebruiker zetten, zodat je schrijven en lezen kunt.

Met gparted kun je goed zien welke harde schijf het is.

Hoi,
Ik probeer dit ook uit te voeren om een externe schijf continue te mounten.
Heb pysdm erop gezet, kan administratie echter niet vinden en kan dus niet doorgaan naar de volgende stap.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Harddisk automatisch mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/14, 13:20:36 »
open een terminal scherm en type

gksudo pysdm
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........