Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alt-code  (gelezen 2572 keer)

Offline Atwist

  • Lid
Alt-code
« Gepost op: 2015/10/03, 15:40:29 »
Hoe kan ik Alt-codes gebruiken in Linux mint, heb namelijk niet altijd de beschikking over het invoegen van speciale tekens.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/03, 15:53:17 »
Hoe kan ik Alt-codes gebruiken in Linux mint, heb namelijk niet altijd de beschikking over het invoegen van speciale tekens.

Ik heb er zelf wat verzameld, zie het onderstaande,

 Voor Linux is dat,
altgr + a = á En altgr + e = é  Tilde teken en de e= è En de altgr + 5= €
En de altgr + 6 = ¼ En de altgr + 7 = ½ En de altgr + 8 = ¾
En de altgr + r = ® En de altgr + c = © AltGr+m = µ  Shift+6 en de de S = de Ŝ  shift en " + i = ï

Offline Atwist

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/03, 17:17:12 »
Dank je HenkP

een paar kende ik al maar de nieuwen zijn ook bruikbaar, toppie
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/03, 17:24:16 »
@Atwist,

Graag gedaan.

Als er nog leden zijn die er nog meer weten. Dan hou ik mij aanbevolen.  =D

Re: Alt-code
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/03, 18:03:04 »
AltGr + [ '/"/`/^/~ ] loslaten en gevolgd door klinker, geeft de betreffende klinker + het 'teken' erop:  é/ë/è/ẽ

~ (tilde)                                            ñ (Alt n), ã, õ
` (aanhalingsteken achterover)    à, è, ì, ò, ù
^ (circonflex)                                    â, ê, î, ô, û
' (aanhalingsteken, apostrof)    á (Alt a), é (Alt e), í (Alt i), ó (Alt o), ú (Alt u), ç (Alt komma), ý
" (dubbel aanhalingsteken)            ä (Alt q), ë, ï, ö (Alt p), ü (Alt y), ÿ

Offline Henkp

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/03, 19:08:44 »
@VuurVosje,
Ook vriendelijk bedank.  =D

Ik mis er nog voor mij zelf  een en dat is deze > Š

Offline Bloom

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/03, 19:26:20 »
Ik werk als Vlaming met een AZERTY-toetsenbord en dat heeft een andere layout dan het Nederlandse QWERTY-toetsenbord. Als ik het goed heb, werken jullie in Nederland met het US International toetsenbord. Indien dat zo is, komt dat overeen met dit:

Bijzondere tekens zoals de Šš (diaktrische uitbreiding van de letter S met een haček) komen vooral in Slavische talen voor. Die kun je met een standaard Nederlands toetsenbord niet typen, maar je kunt wel elke letter en elk karakter typen met een Unicode-toetsencombinatie.
Dit teken kun je bijvoorbeeld tikken met U+0160. Dat tik je als ctrl+shift+U <code> Enter. Let wel: dat kun je alleen doen in een editor ontworpen voor de Linux desktop. De editor van dit forum waarmee ik dit nu typ staat geen U-codes toe. In dat geval kun je de gewenste tekens opzoeken met [ur=http://unicode.org/cldr/utility/character.jsp?a=0160]een webpagina[/url] en ze dan kopiëren en plakken waar je ze wil hebben.

Offline Atwist

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/03, 19:46:25 »
Ja dit werkt bij mij weer niet ik werk met een Duits toetsenbord QWERTZ.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.


Offline Henkp

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/03, 22:44:31 »
Allemaal leuk en aardig. maar ik krijg niet  de Š uit mijn toetsenbord getoverd.

Maar daar heb ik het volgende op gevonden. Ik heb een txt bestandje aangemaakt met de asci codes er in.

En dat naar mijn bureau blad gekopieerd, dus zodra ik die Š of andere tekens nodig heb, ik hem daar dan uit kan kopiëren. En tevens als geheugen steun kan gebruiken om die ik wel kan uit voeren om die uit mijn hoofd te leren.   

Offline Bloom

  • Lid
Re: Alt-code
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/04, 01:20:22 »
Ctrl+Shift+U+160
zou die Š tevoorschijn moeten toveren, maar dus niet in het editeervenster van dit forum.