Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fat32 externe wd schijf  (gelezen 1747 keer)

janloeckx

  • Gast
Fat32 externe wd schijf
« Gepost op: 2007/09/29, 15:55:26 »
Ik heb een fat 32 externe wd schijf ik slaag er echter enkel in om bestanden te lezen ik kan niets verwijderen of op de schijf zetten
vriendelijke groet
jan

Offline vliegje20

  • Lid
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/29, 16:00:19 »
de schijf is dan geformatteerd als ntfs. Installeerd via synaptic ntfs configuratie tool en dan moet t lukken.

Speedboy

  • Gast
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/29, 20:27:50 »
Misschien staat root als eigenaar ipv jou gebruikersnaam?

janloeckx

  • Gast
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/30, 12:34:55 »
hoe zie je of dit zo is en hoe verander je dit

Fat32 externe wd schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/30, 12:55:11 »
je gaat naar het mount punt van je externe schijf
en geeft dan het volgende commando
ls -lnu krijg je eerst een overzicht van de rechten en daarna de eigenaar en dan de groep.
Het ziet er uit als volgt:
drwxrwxrwx     eigenaar     groep

Kijk nu of jij als eigenaar staat en of je schrijf en lees recht hebt.

Offline vanadium

  • Lid
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/30, 13:05:23 »
We mogen onderstellen dat dit een schijf is die via een USB aansluiting aangekoppeld wordt? Een externe schijf wordt normaal standaard met lees en schrijfrechten voor de gebruiker gemount. Ofwel is deze schijf toch ntfs, ofwel is er een probleem met het bestandssysteem, waardoor Linux het als read-only mount.

Type eens, met de schijf aangekoppeld, "mount" in de commandolijn: zo kan je zien welk bestandssysteem je schijf is en waar de schijf gemount is. Zoek niet verder als blijkt dat je schijf ntfs is.

Indien een vfat volume

- Controleer hoe de rechten zijn van het mount point. Een externe schijf wordt normaal in /media gemount, dus je schijf zal dan te zien zijn in de output van

ls -l /media

- Doe een schijfcontrole: eerst schijf unmounten, dan

dosfsck /dev/sd#

(/dev/sd# vervang je door de werkelijke devicenaam van je schijf zoals te zien in de output van mount)

Offline Hanssun

  • Lid
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/30, 13:10:29 »
Citaat van: janloeckx
Ik heb een fat 32 externe wd schijf ik slaag er echter enkel in om bestanden te lezen ik kan niets verwijderen of op de schijf zetten
vriendelijke groet
jan
Goedemiddag Janloeckx,

Ik heb ook dat zelfde probleem gehad :) , maar wat ik altijd deed was heel lomp :( ik deed  het knopje van mijn schijf uit zonder hem eerst uit te werpen en dat moet je natuurlijk nooit doen , dus wat je moet doen is eerst rechts klikken op de schijf  [ kan op de werkblad staan of ander locaties computer] en dan uitwerpen dan kan je hem veilig aan het knopje uitzetten.......want als het goed is staan er op de mappen allemaal slotjes? en als je hem nu aanzet dan zijn alle slotjes verdwenen , dus eerst uitwerpen en dan pas aan het knopje uitzetten.


Gr Hans,

janloeckx

  • Gast
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/30, 15:17:05 »
Citaat van: vanadium
We mogen onderstellen dat dit een schijf is die via een USB aansluiting aangekoppeld wordt? Een externe schijf wordt normaal standaard met lees en schrijfrechten voor de gebruiker gemount. Ofwel is deze schijf toch ntfs, ofwel is er een probleem met het bestandssysteem, waardoor Linux het als read-only mount.

Type eens, met de schijf aangekoppeld, "mount" in de commandolijn: zo kan je zien welk bestandssysteem je schijf is en waar de schijf gemount is. Zoek niet verder als blijkt dat je schijf ntfs is.

Indien een vfat volume

- Controleer hoe de rechten zijn van het mount point. Een externe schijf wordt normaal in /media gemount, dus je schijf zal dan te zien zijn in de output van

ls -l /media

- Doe een schijfcontrole: eerst schijf unmounten, dan

dosfsck /dev/sd#

(/dev/sd# vervang je door de werkelijke devicenaam van je schijf zoals te zien in de output van mount)
het is idd via usb het is een vfat volume en linux ziet het enkel als read only de schijf is te zien in /media
tot hier ben ik geraakt
nu hoe doe je deze schijfcontrole en hoe unmount je?
vriendelijke groet
jan

Offline vanadium

  • Lid
Fat32 externe wd schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/30, 21:12:21 »
Zoals reeds vermeld

dosfsck

vind je terug in de output van mount, éérste veld, typisch iets als /dev/sdb1. Indien partitie niet gemount, dan zal ze niet verschijnen in de output van mount, maar wel nog in "sudo fdisk -l", eveneens éérste veld van de regel.

unmounten gebeurt met (voor USB schijven):

pumount /dev/sdb1

waarbij je terug inplaats van /dev/sdb1 de juiste naam van je schijfpartitie moet ingeven.

Mogelijk moet je opties meegeven aan dosfsck om effectief reparaties door te voeren. Bestudeer eens de man pages

man dosfsck

vooraleer er in te vliegen.