Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server  (gelezen 3577 keer)

Offline wowo

  • Lid
Als ik van mijn Ubuntu pc een OpenOffice document op mijn NAS-server wil opslaan, krijg ik de 2x volgende melding:
Fout bij opslaan van document Test:
Fout bij gelijktijdige toegang tot /media/NAS-Documenten/Test.odt

en 1x de melding:
Fout bij opslaan van document Test:
Algemene fout
Algemene invoer/uitvoerfout

Overigens kan ik met gedit gewoon tekstbestanden opslaan. Ook kan ik met Word onder Wine gewoon bestanden opslaan op mijn NAS-server.

Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen?
Ik wil namelijk graag geheel overschakelen naar OpenOffice.....
« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 17:52:15 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline ruujan

  • Lid
Re: Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/14, 16:12:53 »
Oei, dat heb ik ook eens gehad, maar het volgende hielp bij mij. Uit mijn fstab:

Citaat
//digserver/bigdata /media/bigdata smbfs dir_mode=0777,file_mode=0777,noperm,nosetuids,auto,credentials=/etc/fstab_smb_credentials_1,nobrl 0 0

die nobrl, daar gaat het om. Het staat voor iets als "no byte range lock". Geen idee waarom het nodig is (heb ik nooit uitgezocht iig).

Offline wowo

  • Lid
Re: Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/14, 16:31:45 »
Bedankt voor je antwoord. Ik zal het dan ook in mount-sferen gaan zoeken.

Zelf werk ik onder Linux niet met samba maar met nfs.
Mijn fstab ziet nu als volgt uit:
ip-adres server:/Gebruikersnaam/Documenten /media/NAS-Documenten nfs intr

Ik zal tzt eens dieper in nfs gaan duiken om wat met de instellingen hiervan te gaan experimenteren.

Wat ik wel zeer vreemd vind is dat dit vervelende probleem bij het opslaan met Word onder Wine niet optreedt. ???


Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/14, 17:51:52 »
Hoera!  :D
Ik kan nu ook werken met OpenOffice op mijn server. ;)
Omdat jij het had over nobrl ("no byte range lock"), heb ik iets gezocht bij nfs wat ook te maken heeft met locks.

Ik heb in mijn fstab bij nfs de optie "nolock" toegevoegd. En nu werkt alles weer zoals het hoort.
Mijn aangepaste fstab:
ip-adres server:/Gebruikersnaam/Documenten /media/NAS-Documenten nfs nolock intr

Wat het precies doet, is mij ook niet duidelijk. En het is ook nog eens applicatie afhankelijk, want Word onder Wine had hier geen last van.

Kan iemand hier misschien nog wat duidelijkheid over verschaffen ? ???
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline ruujan

  • Lid
Re: [Opgelost] Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/14, 22:35:50 »
Nou euh, het probleem treedt specifiek op bij OpenOffice. Het heeft iets te maken met de manier waarop die bestanden opent en creeert. Ik weet dat er toen een aantal bugreports van waren bij OOo, met name mbt Samba. Hoe de status daarvan nu is, weet ik niet en omdat ik er geen last meer van heb, heb ik er verder ook geen aandacht aan besteed.
Het lijkt me trouwens wel een interessante test als je OOo voor windows ook eens onder wine zou starten en dan eens kijken wat er gebeurt.

Offline wowo

  • Lid
Re: [Opgelost] Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/14, 23:03:00 »
Het lijkt me trouwens wel een interessante test als je OOo voor windows ook eens onder wine zou starten en dan eens kijken wat er gebeurt.
Ik heb OpenOffice even ook onder Wine geïnstalleerd en een document (OpenOffice Tekstverwerker) gemaakt en opgeslagen op de NAS-server (nfs).
Dit heb ik gedaan op een gedeelde map die niet gemount was met "nolock".

Dit leverde geen problemen op.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 23:05:44 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: [Opgelost] Fout bij opslaan OpenOffice document op NAS-server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/24, 23:56:21 »
In plaats van alle nfs mounts op nolock te zetten, heb ik nu de oplossing gebruikt die hier staat: http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/openoffice-kan-niet-bestanden-openenopslaan-op-nas-via-nfs/new/#new
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS