Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voordelen van /home directory op een andere partitie?  (gelezen 6071 keer)

DigitalOverdose

  • Gast
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Gepost op: 2007/07/25, 22:16:34 »
1 voordeel zal alvast zijn dat je bij een herinstallatie na een crash (of whatever) je bestanden  die erin staan niet kwijt bent. Maar dan denk ik: zet die gewoon regelmatig op een CD/DVD...

Of zijn er nog onmiskenbare voordelen?

Offline siegi

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/25, 22:24:22 »
Persoonlijk ben ik er niet zo voor om een apparte home partitie te hebben. Ik heb het dus niet.    
Ik denk dat je het belangrijkste voordeel al hebt opgenoemd.
Maar het kan bv ook helpen als er ooit iets mis gaat en je moet files gaan recoveren dan helpen die aparte partities.

NoiK

  • Gast
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/25, 22:25:35 »
cd/dvd lijkt mij daar niet zo handig voor, die ken je maar 1x aanpassen, of iets meer met een RW

maar wil je er meer bij(meer bestanden)zetten of een documentswijziging maken, en wil je dat "bewaren"
lijkt het mij juist irrirtant om dan weer te gaan branden..

Offline woteb

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/25, 22:30:26 »
Bij het terugzetten kun je misschien problemen krijgen met de rechten e.d.

Voordeel: Je kunt desnoods deze /home partitie vanuit Windows benaderen, zie hier: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12551

Ander voordeel: Je kunt een andere distributie gebruiken/testen met dezelfde /home partitie.

Nog een ander voordeel: Het is gewoon veiliger. Bij een mislukte installatie van een programma (komt gelukkig weinig voor) kun je met partimage een kopie (vooropgesteld dat je die eerst hebt gemaakt) van je systeem terugzetten, en de gegevens in /home blijven dan buiten schot.

Het is trouwens -ALTIJD- aan te raden om je gegevens op een andere partitie dan je programma/OS partitie te zetten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/25, 22:43:43 »
een vraag over aparte home partitie...

wat als ik nu een nieuwe install moet doen, dan hou ik mijn bestanden, maar wat met de geinstalleerde programmas?

Offline woteb

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/25, 23:05:24 »
Citaat van: Nunslaughter
een vraag over aparte home partitie...

wat als ik nu een nieuwe install moet doen, dan hou ik mijn bestanden, maar wat met de geinstalleerde programmas?
Die staan niet in /home en worden dus opnieuw geïnstalleerd.

Er zijn lieden die voor /home en /usr een aparte partitie maken. In /usr staan bijv. de binaries en de thema's. In een ander topic schrijf ik dat ik met een /home op een nfs share bezig ben. Dan kun je deze /home door het hele netwerk gebruiken.
Heel interessant allemaal.

@ Siegi: Wat heb jij tegen een aparte /home partitie? Heb je daar een goede reden voor?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

hosti

  • Gast
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/25, 23:44:37 »
Citaat van: Nunslaughter
een vraag over aparte home partitie...

wat als ik nu een nieuwe install moet doen, dan hou ik mijn bestanden, maar wat met de geinstalleerde programmas?
Dit is juist de truck: indien je alle hidden files uit je home terugzet is er percies of er niks is gebeurt na een herinstallatie :) alle programma's werken terug zoals je die had ingestelt inc. (firefox) themes ed.

Ikzelf opteer voor de standaard .../home en een aparte partitie /server
Vooralleer je een nieuwe install doet -> backuo van je home/. doen en daarna alles terugzetten...

Works like a charm

Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/26, 03:03:34 »
Nog een (klein) voordeel: als systeem en /home in 1 partitie staan, en de harde schijf raakt volledig vol, dan wil de boel niet meer opstarten. /home op een aparte partitie zetten voorkomt dat.

Als het goed is wordt dat trouwens verholpen in Gutsy Gibbon (of misschien heeft Feisty al stiekem een update gehad).

Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/26, 08:55:56 »
Een nadeel van een aparte home partitie is er ook.
Ik heb zelf ondervonden dat sommige programma's een andere methode gebruiken om bijv configuratiebestanden weg te schrijven.
Als je naar een nieuwe versie gaat van een distro en je home mount dan kun je met sommige programma's moeite krijgen.
Een voorbeeld is amarok, vaak helpt het dan om de betreffende directorie leeg te maken, maar dan ben je uiteraard al je instellingen kwijt. Kortom: enige voorzichtigheid is geboden als je naar een nieuwe versie gaat.

Monk.

Offline siegi

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/26, 12:28:17 »
Citaat van: woteb
@ Siegi: Wat heb jij tegen een aparte /home partitie? Heb je daar een goede reden voor?
Eigenlijk wel, ik gebruik soms nogal eens wat aparte distributies en nieuwe versies beta,alpha door elkaar. Je krijgt dan regelmatig problemen met de configuratiebestanden in je homedir.  Bij een gemeenschappelijke homedir.
Ook haat ik het dat ik opslagruimte verlies doordat alles zo verdeeld is.

Offline Dave

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/26, 13:12:23 »
zo is het voor ieder toch weer anders en gelukkig is er de keuze.
de ene heeft vele gb's aan belangrijke data en de ander slechts een paar mb onzinmails waar weinig aan gemist wordt.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/26, 17:23:52 »
Ikzelf heb men /home ook op een apparte partitie gezet op aanraden van ik-weet-niet-meer-wie hier op het forum toen ik met Ubuntu begon en ben dat blijven doen. In het begin heb ik Ubuntu regelmatig een nieuwe install gegeven, door zoveel te proberen en te frutselen - wat niet aangeraden werd natuurlijk - was ik af en toe verplicht een frisse install te voeren. Al men bestanden en instellingen bleven op die manier behouden, alleen het systeem werd opnieuw geïnstalleerd.

Is er enig voordeel bij om nog extra partities aan te maken zoals bv. het aangehaalde /usr of /tmp of /etc of ... ??
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/26, 17:31:56 »
Hier kan je meer info vinden over mappen en aparte partities:
http://www.linuxsa.org.au/tips/disk-partitioning.html
In het algemeen is dat niet nodig. Alleen in specifieke situaties kan het handig zijn.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/26, 17:39:38 »
Interessant, bedankt!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

DigitalOverdose

  • Gast
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/26, 23:47:13 »
Dus als ik het goed begrijp:

Stel je hebt je /home op een andere partitie staan en je krijgt een crash of zo. Je moet je systeem weer opnieuw installeren en natuurlijk ben je dan alles weer kwijt...
Dan kun je dus weer in je systeem instellen dat je /home op een andere partitie staat en dan die 'oude' /home map (die reeds al op de andere partitie stond) je huidige /home weer laten worden? Juist?

Of moet je gewoon alles wat in die oude /home staat weer copiëren naar je (tijdens de verse installatie van je systeem) nieuw gemaakte /home?

En werken dan alle vroeger geïnstalleerde progs weer direkt zonder ze te moeten installeren? Ik bedoel dan bijvoorbeeld wine (staat toch in de map '.wine' in de /home map)?

Offline woteb

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/26, 23:59:19 »
Citaat van: DigitalOverdose
Dus als ik het goed begrijp:

Stel je hebt je /home op een andere partitie staan en je krijgt een crash of zo. Je moet je systeem weer opnieuw installeren en natuurlijk ben je dan alles weer kwijt...
Dan kun je dus weer in je systeem instellen dat je /home op een andere partitie staat en dan die 'oude' /home map (die reeds al op de andere partitie stond) je huidige /home weer laten worden? Juist?

Of moet je gewoon alles wat in die oude /home staat weer copiëren naar je (tijdens de verse installatie van je systeem) nieuw gemaakte /home?

En werken dan alle vroeger geïnstalleerde progs weer direkt zonder ze te moeten installeren? Ik bedoel dan bijvoorbeeld wine (staat toch in de map '.wine' in de /home map)?
Alles wat oud was (en goed voor de crash) is opnieuw bruikbaar bij een verse installatie. En alle opnieuw geïnstalleerde programma's werken ook, dus ook Wine e.d.

Het kan nog straffer worden verteld: Ik heb vandaag op mijn server een /home directory aangemaakt en die /home wordt via nfs over het hele netwerk gedeeld. Wanneer ik nu op systeem A mijn achtergrond verander, is dat op systeem B te zien. Al mijn Firefox bestanden bijv. zijn over het hele netwerk hetzelfde omdat het maar op één plek staat. Die /home staat dus op al mijn werkplekken extern, en alle programma's draaien normaal (heel ietsje langzamer omdat het allemaal over het netwerk gaat).

Zolang je zelf niet teveel experimenteert met andere distro's of alpha's en beta's van Ubuntu kun je rustig jouw /home op een andere partitie zetten. Is zelfs aan te bevelen.
Pas als je veel aan het rommelen slaat, kun je het beter niet doen, zoals Siegi ergens schrijft. Dus, wanneer je normaal aan het werk bent, is het aan te bevelen.

En je moet niets kopiëren, is helemaal niet nodig.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

DigitalOverdose

  • Gast
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/27, 01:15:31 »
Interesting... Ik zou het vooral nuttig vinden voor't volgende:

Ik speel nogal graag een aantal Halflife 2 mods. Heel dat zootje is geïnstalleerd met Wine en als ik nu eens besluit om m'n systeem opnieuw te installeren dan ben ik dat allemaal kwijt. Gevolg: weer Steam installeren en alles weer downloaden...
Dat zou ik dus kunne vermijden door de hele .wine map die in m'n /home folder staat te back uppen naar een andere partitie en na een herinstallatie terug te plaatsen?
Staat Wine dan ook weer in m'n Toepassingen menu?

Laatste vraagske: Ik werk nu met de standaard Ubuntu (lees: geen Kubuntu of Xubuntu) en overweeg alles er weer af te gooien (systeem werkt de laatste tijd enorm traag om onduidelijke reden) om dan Xubuntu eens te proberen. Zou het dan ook lukken om m'n /home map (of enkel .wine daarin) zo te back uppen en daar in terug te plaatsen (liefst zonder al te veel poespas)?

Offline woteb

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/27, 08:23:34 »
Op het momen dat je Wine -OPNIEUW- installeert, staat het bij de toepassingen. Eerder niet. Maar alle oude instellingen staan nog steeds op je schijf. Dus zodra je Wine installeert, kun je met de oude instellingen verder gaan.
Pas als je de hele .wine eraf gooit moet je helemaal opnieuw beginnen (met Wine dan).

Als je Xubuntu gaat gebruiken blijven jouw Wine instellingen van kracht.

Zo heb ik gisteravond mijn Firefox-instellingen van mij laptop naar de /home van de server gekopieerd. Die /home wordt via nfs gemound naar de werkstations. ALLE instellingen (en wachtwoorden e.d.) van mijn laptop werken nu ook op mijn netwerk. Dit als voorbeeld.
Zo draai ik nu met mijn laptop isntellingen op een van mijn werkstations op zolder (waarop ik nu aaan het werk ben).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline vanadium

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/27, 09:30:20 »
Bj grotere unix serversystemen worden verschillende grote delen van het systeem op verschillende partities gezet, en trouwens op verschillende schijven, wat toelaat bij crashes sneller het systeem te herstellen. De truk met de /home directory op een server dateert reeds uit lang vervlogen tijden voor Linux en laat toe om gebruikers "transparant" op verschillende workstations in te loggen, waar ze steeds hun eigen configuratie ("desktop" de dag van vandaag) terugvinden. Op PC tjes die door één of enkele gebruikers wordt gebruikt, kan je dat ook allemaal doen, natuurlijk, maar mijn advies is: keep it simple. Het belangrijke is dat je zorgt dat je gegevens (documenten, foto's) goed gebackuped zijn. Programma's en configuraties kan je herstellen mocht het noodlot toeslaan. Je eigen gegevens niet.

Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/27, 11:32:27 »
Citaat van: DigitalOverdose
Interesting... Ik zou het vooral nuttig vinden voor't volgende:

Ik speel nogal graag een aantal Halflife 2 mods. Heel dat zootje is geïnstalleerd met Wine en als ik nu eens besluit om m'n systeem opnieuw te installeren dan ben ik dat allemaal kwijt. Gevolg: weer Steam installeren en alles weer downloaden...
Dat zou ik dus kunne vermijden door de hele .wine map die in m'n /home folder staat te back uppen naar een andere partitie en na een herinstallatie terug te plaatsen?
Staat Wine dan ook weer in m'n Toepassingen menu?

Laatste vraagske: Ik werk nu met de standaard Ubuntu (lees: geen Kubuntu of Xubuntu) en overweeg alles er weer af te gooien (systeem werkt de laatste tijd enorm traag om onduidelijke reden) om dan Xubuntu eens te proberen. Zou het dan ook lukken om m'n /home map (of enkel .wine daarin) zo te back uppen en daar in terug te plaatsen (liefst zonder al te veel poespas)?
Je hoeft er alles niet af te zwieren als je Xubuntu wilt installeren.  sudo apt-get install xubuntu-desktop zou ook moeten helpen als ik me niet vergis.  Als je dan opnieuw opstart, kan je in het opstartscherm kiezen of je met Ubuntu dan wel met Xubuntu opstart en of je die keuze voor één sessie maakt of dat je Xubuntu als standaard opstartsessie wilt gebruiken.

Offline woteb

  • Lid
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/27, 20:45:32 »
Citaat van: vanadium
Bj grotere unix serversystemen worden verschillende grote delen van het systeem op verschillende partities gezet, en trouwens op verschillende schijven, wat toelaat bij crashes sneller het systeem te herstellen. De truk met de /home directory op een server dateert reeds uit lang vervlogen tijden voor Linux en laat toe om gebruikers "transparant" op verschillende workstations in te loggen, waar ze steeds hun eigen configuratie ("desktop" de dag van vandaag) terugvinden. Op PC tjes die door één of enkele gebruikers wordt gebruikt, kan je dat ook allemaal doen, natuurlijk, maar mijn advies is: keep it simple. Het belangrijke is dat je zorgt dat je gegevens (documenten, foto's) goed gebackuped zijn. Programma's en configuraties kan je herstellen mocht het noodlot toeslaan. Je eigen gegevens niet.
Mijn werkstations worden behoorlijk vaak gebruikt. Tot nu toe werden alleen de documenten op de server gezet of gehaald. En vaak wat klagen omdat de wachtwoorden van gmail e.d. op -DIE- computer staan, en daar werkt nou net -zij- op.
Dat gezeur ben ik nu kwijt. En backups maak ik simpel door een tarbal van de /home directory te maken op de /files schijf. Dat gaat via een cronscriptje 's nachts. En die tarbal gaat een paar keer per week naar een landisk.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/30, 20:30:34 »
Hoe kan ik onder Ubuntu Feisty een programma (Gmail notifier) gelijk met Ubuntu op laten starten?
En in welke map worden normaliter programma's geïnstalleerd? Is dat /etc?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Voordelen van /home directory op een andere partitie?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/30, 20:45:32 »
Kijk eens bij Systeem -> voorkeuren -> Sessies of je dat progje kunt toevoegen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"