Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast  (gelezen 949 keer)

Offline konrad

  • Lid
ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast
« Gepost op: 2011/08/01, 16:05:15 »
Op dit moment heb ik ubuntu 9.04 op mijn desktop draaien en dat loopt zonder problemen. Hiervoor heb ik wel enige aanpassingen moeten doen aan het xorg.conf bestand.

Option "DRI" "off"
Option "BusType" "PCI"
Option "AGPMode" "4"
Option "AccelMethod" "XAA"

Daarvoor liep hij constant vast.

Direct upgraden naar 10.04 is volgens het systeem niet mogelijk via de update manager. Daarom heb ik de Live CD van 10.04 gestart en uit voorzorg gekozen voor "ubuntu uitproberen." Nadat deze zonder moeilijkheden was gestart ging ik wat door mijn home partitie scrollen. Het systeem liep na enkele minuten vast. Muis en toetsenbord reageerden nergens meer op, enkel de reset knop. Snel de CD eruit gehaald om in elk geval mijn "veilige" 9.04 te kunnen starten. (deze wordt niet meer ondersteund)


Is mijn systeem geschikt voor upgraden naar 10.04? Ik heb voldoende harde schijfruimte, 512 MB RAM, een AMD sempron 2800+ en een ATI Radeon video kaart. Of moet ik de aanschaf van extra hardware of een nieuwe computer overwegen?

Re: ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/01, 17:13:01 »
Citaat
Is mijn systeem geschikt voor upgraden naar 10.04? Ik heb voldoende harde schijfruimte, 512 MB RAM, een AMD sempron 2800+ en een ATI Radeon video kaart. Of moet ik de aanschaf van extra hardware of een nieuwe computer overwegen?

In principe zou het moeten gaan, hoewel 512Mb RAM geheugen wat aan de krappe kant is; dat kan je alsnog oplossen door er wat geheugen bij te steken tot +- 2 gb of toch op zijn minst 1 gb.

Upgraden zou ik niet doen; enkel door een schone installatie van 10.04 heb je met zekerheid een goed werkend OS.

Dus eerst je data veiligstellen en dan ubuntu volledig schoon installeren.

Ik draai Ubuntu 10.04 zelfs op een AMD Athlon XP, dus jou processor zou in principe zeker moeten voldoen.

Misschien ook je gebrande CD in twijfel trekken; opnieuw branden en kies een ZO LAAG MOGELIJKE brandsnelheid, en vervolgens opnieuw proberen.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/01, 18:47:09 »
Citaat
Is mijn systeem geschikt voor upgraden naar 10.04? Ik heb voldoende harde schijfruimte, 512 MB RAM, een AMD sempron 2800+ en een ATI Radeon video kaart. Of moet ik de aanschaf van extra hardware of een nieuwe computer overwegen?

In principe zou het moeten gaan, hoewel 512Mb RAM geheugen wat aan de krappe kant is; dat kan je alsnog oplossen door er wat geheugen bij te steken tot +- 2 gb of toch op zijn minst 1 gb.

Upgraden zou ik niet doen; enkel door een schone installatie van 10.04 heb je met zekerheid een goed werkend OS.

Dus eerst je data veiligstellen en dan ubuntu volledig schoon installeren.

Ik draai Ubuntu 10.04 zelfs op een AMD Athlon XP, dus jou processor zou in principe zeker moeten voldoen.

Misschien ook je gebrande CD in twijfel trekken; opnieuw branden en kies een ZO LAAG MOGELIJKE brandsnelheid, en vervolgens opnieuw proberen.

Succes !

ik heb vroeger met succes (enkel wat traag) 512 mb gebruikt voor 10.04. Alles was te gebruiken, alleen wat minder snel.

Offline konrad

  • Lid
Re: ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/01, 19:39:47 »
Ok, dus als ik het goed begrijp is de hardware tot op zekere hoogte toereikend.

Als ik na een schone installatie de overbodige eye-candy uitzet en dezelfde aanpassingen in de xorg.conf doorvoer, is het probleem van het grafisch vastlopen verholpen? Of is het aanpassen van de xorg.conf zelfs niet nodig?

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/01, 19:40:32 »
Zoek op je moederbord of er problemen zijn.
Zoek op je videokaart of er problemen zijn.
Misschien acpi problemen, zoek op je moederbord.
Zet eens alle stroom besparende dingen uit in ubuntu, en kijk of hij dan nog vastloopt, dus harde schijf uitschakelen uitzetten, screen saver uitzetten.

Zonder een lijst van je hardware kunnen we niks.

Mint lxde loopt lichter.
lubuntu loopt ook lichter.
1000MB geheugen is meer dan genoeg, indien je upgrade.
Beter sparen voor een nieuwe pc.

Offline HarzG

  • Lid
Re: ubuntu 10.04.3 live CD loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/01, 21:33:11 »
Het werkt ook met Xubuntu 10.04.3 ook op systemen die ik echt als minimum zie:
Pentium III (Coppermine) 750MHz, 384MB RAM.
LibreOffice (ppa) is wat traag bij het 1e opstarten (1e keer 15sec, daarna 7sec), maar als het een keer opgestart is, zie ik weinig problemen.
Ook Firefox en Thunderbird moeten even vriendelijk naar het bureaublad gedragen worden. Beiden hebben ca. 15sec nodig, ook bij de 2e keer starten is dat niet sneller. Maar als die programma's een keer actief zijn, heb ik verder geen irritante vertragingen (ook spele.nl FF en Lightning TB werken prima).

Er is wel 1 harde eis: geen eye-candies gebruiken en op zoek gaan naar de beste/snelste Linux-driver voor je videocard.

Btw:
Er zijn pc-recyling bedrijven (soms van de gemeente / sociale werkplaatsen) die je voor een tientje bruikbaar 512MB werkgeheugen aanbieden. Kijk wat je in je pc hebt (is er nog een stekplaats vrij?) en ga op zoek naar 512MB RAM met dezelfde specificaties. Denk even ook aan de specificaties van je moederbord (handleiding?) "wat kan die zien". Het helpt niets als je snel werkgeheugen erin schroeft en het moederbord vanwege de "modernere" specificaties er niets mee kan.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 22:04:11 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce