Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re-partioning ivm home folder  (gelezen 829 keer)

MrWhammy

  • Gast
Re-partioning ivm home folder
« Gepost op: 2007/10/03, 21:10:29 »
Met de op punt staande nieuwe versie had ik graag een cleanere install gemaakt van m'n Ubuntu installatie.

Momenteel ziet m'n (ene) harddisk er zo uit:
/dev/sda1: 90 gig, /
swap: 3.4 gig (blijkbaar veel te veel, want daar wordt zelden of nooit wat van gebruikt)
/dev/sda5: 92 gig (m'n oude D:-schijf (NTFS), die ik maar gelaten heb voor wat ie is, als backup-partitie zeg maar)

Volgens fdisk:
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       11914    95699173+  83  Linux
/dev/sda2           11915       24321    99659227+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5           12353       24321    96140961    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           11915       12352     3518172   82  Linux swap / Solaris


Ik had liever een aparte partitie gecreeerd voor m'n /home, en sowieso mag het wel eens opgekuist, want ik heb nogal zitten prutsen in het begin.

Drie vraagjes:
- hoe begin ik daaraan (er staat niets echt kwetsbaar of waardevol op, maar ik had graag m'n settings en email en zo behouden)
- voorzie ik nog een partitie voor dit of dat?
- wat is de beste verhouding om die 90 gig in home en root (ev. en ...) te verdelen?

Alvast bedankt!

Re-partioning ivm home folder
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 21:59:22 »
Misschien heb je aan deze dingen iets:
http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome over hoe je een aparte /home maakt (werkte bij mij, behalve voor m'n e-mail, maar die kreeg ik zo terug...)  :)
Over de betere keuzes van verschillende partities kun je dit misschien lezen.  Er zijn betere artikels en ik heb ooit een héél goed gelezen, maar ik vind het niet meer.

Om te weten hoe je het dan uiteindelijk allemaal doet, lees je de Nederlandse handleiding maar eens door.

Succes.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

MrWhammy

  • Gast
Re-partioning ivm home folder
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 23:37:03 »
Eerst en vooral bedankt voor je uitleg.

Heb geprobeerd een aparte home op te zetten. Het liep helaas al mis bij het partitioneren.

Ik gebruikte de live cd van Breezy Badger (de enige die ik hier liggen had), en GParted bleef maar fouten geven dat de disk busy was. Heb dan ontdekt dat de swap active was. Heb sudo swapoff -a gedaan, waarna hij niet meer als active stond, maar GParted wou nog steeds niet...

Nog ideeen?

Offline vanadium

  • Lid
Re-partioning ivm home folder
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/04, 19:30:35 »
Eens een recentere live CD proberen, of de gparted live CD downloaden. De gparted live CD dient daarvoor, dus daar zou echt niets mis kunnen geven. Die disk busy foutmelding begrijp ik niet. Misschien weet iemand wat dat betekent?

MrWhammy

  • Gast
Re-partioning ivm home folder
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/04, 20:26:40 »
- recente live cd: deze mount alle drives, en als je ze unmount remount hij ze automatisch opnieuw, kan ik dus niks mee
- gparted live cd: deze ondersteunt mijn videokaart/monitor niet, mijn scherm zegt 'input not supported'

Misschien toch terug naar Windows :)

MrWhammy

  • Gast
Re-partioning ivm home folder
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/19, 19:58:12 »
Het is gelukt met de live cd van Gutsy Gibbon! Bedankt jongens!

Morgen eens aan de slag met die installatie.