Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk  (gelezen 4170 keer)

gwbosma

  • Gast
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Gepost op: 2007/12/06, 09:21:44 »
Hoi,

Mijn kennis over Ubuntu zit nog op een laag niveau (maar ik weet er wel steeds meer van), dus mijn bijdragen aan dit forum beperken zich tot nu toe tot vragen. Er komt op een later moment wel verandering in, hoop ik. Ik zit nu met het volgende:

Ik ben druk doende met het aanleggen van een netwerk. Het fysieke deel is af, nu alles operationeel maken. Ik wil een Ubuntu-computer inrichten als computer die altijd aan staat en die je kunt benaderen vanaf alle andere computers binnen het netwerk. De installatie van Ubuntu lukt mij wel, maar hoe maak ik vervolgens contact met XP Pro SP2 (en andersom)? Aan de Ubuntu-computer wil ik een tweede harde schijf toevoegen (320GB) om als centrale opslagplaats/backup-ruimte te gebruiken. Ubuntu zelf om mee te experimenteren (Remote Desktop). Is het mogelijk om Vanaf XP volledig toegang te hebben tot de opslagruimte in de Ubuntu-computer en andersom?

Willem


Offline Thom

  • Lid
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/06, 10:50:38 »
Om met het goede nieuws te beginnen. Een netwerk tussen Ubuntu en XP pro is prima mogelijk. In mijn netwerk thuis heb ik 2 XP pro, 1 XP home, 1 Windows 98 en 1 Ubuntu 7,10, 1 Ubuntu 7.04. Op de XP Home heb ik ook een een aparte harde schijf met een speciale versie van Ubuntu 7.10. En binnen dit netwerk 3 netwerkprinters die allen gebruikt kunnen worden.
Echter bij het opzetten van dit netwerk ben ik in een aantal gevallen tegen lastig op te lossen problemen opgelopen. Stug doorgaan en door gebruik te maken van informatie op het internet of via dit forum werkt nu alles naar behoren.
Ik neem aan dat je Ubuntu 7.10 heb geïnstalleerd. Mijn ervaring is dat 7.10 meer problemen kan geven dan de vorige versie (in een geval moest in terug naar 7.04 op de PC in het netwerk te krijgen).
In het kort de te nemen stappen bij Ubuntu
1) Ga naar Systeem-Netwerk-Eigenschappen-Haal vink weg bij Zwervende modus-selecteer DHCP als configuratie
2) Ga naar Systeem-Beheer-Gedeelde Mappen-Installeer de pakketten Samba en NFS
3) Opnieuw Systeem-Beheer-Gedeelde Mappen-Voeg gedeelde map toe.
4) Ga naar Toepassingen-Hulpmiddelen-Terminalvenster- typ sudo smbpasswd -a (typ wachtwoord in en twee maal SMB wachtwoord)
5) De tweede harde schijf dient ook nog als gedeelde map te worden toegevoegd
6) Op de XP pro computer dient ook een thuisnetwerk te worden ingesteld. Volg hiervoor de instructies via de helpfunctie (benoem wel je thuisnetwerk MSHOME, dit is de standaardbenaming, zowel in XP als in Ubuntu). Zorg er wel voor dat je de mappen die je wil delen instelt als Sharing mappen.
7) Ga naar Locaties - Netwerk. Als je "geluk" heb dan staat op het scherm de naam van de XP pro en de Ubuntu PC op het scherm. Klik op de naam van de XP computer en je heb toegang tot de mappen op de XP computer
8) Op de XP computer zou je via Start-My Networkplaces (of de Nederlandse tekst) ook de Ubuntu PC moeten zien en bestanden kunnen laden.

Indien alles werkt dan kun je desgewenst ook nog een printer delen.

Echter indien het niet direct werkt, dan wordt het zoeken. Ik heb daarvoor geen kant en klare oplossing. In mijn geval moest ik bij een van mijn XP Pro computer een aanpassing doen in het register. Mocht je tegen problemen aanlopen, adviseer ik je om de probleem melding in Google in te typen. Op die manier vind je bijna altijd het antwoord. Mijn ervaring is namelijk dat zeer velen tegen dezelfde problemen oplopen. Klik op de links en zie of er een oplossing voor jouw probleemmelding staat.

Succes ermee.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

gwbosma

  • Gast
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/06, 11:15:59 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Maar...

4) Ga naar Toepassingen-Hulpmiddelen-Terminalvenster- typ sudo smbpasswd -a (typ wachtwoord in en twee maal SMB wachtwoord)

Is gebruikersnaam de naam die je ingeeft als je op Ubuntu inlogt? En wat is het SMB-wachtwoord?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/06, 12:34:04 »
Het eerste password is het password dat je altijd gebruikt om in te loggen en om programma's te installeren.
Het SMB-password is het password voor je netwerk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dirk Tas

  • Lid
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/06, 12:54:50 »
Citaat van: gwbosma
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Maar...

4) Ga naar Toepassingen-Hulpmiddelen-Terminalvenster- typ sudo smbpasswd -a (typ wachtwoord in en twee maal SMB wachtwoord)

Is gebruikersnaam de naam die je ingeeft als je op Ubuntu inlogt? En wat is het SMB-wachtwoord?
Citaat van: r0n
Het eerste password is het password dat je altijd gebruikt om in te loggen en om programma's te installeren.
Het SMB-password is het password voor je netwerk.
Je kunt dus met andere woorden verschillende passworden maken, 1 waarmee je inlogt op je linux account en 1 voor windows-smb. Je gebruikers naam moet natuurlijk wel hetzelfde zijn.

Dirk.
Ubuntu User #14670

Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/06, 15:21:34 »
nog even een vraag (sorry voor het topic-vervuiling): binnenkort heb ik een lanparty met wat vrienden van me, en ik ben de enige met Linux (Feisty). Kan ik wel gewoon met ze meegamen? Ik heb namelijk totaal nog geen ervaring met netwerken in Linux...

Offline Thom

  • Lid
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/06, 16:19:08 »
Allereerst denk ik dat het beter is om deze vraag als aparte post in te dienen. Ik denk dat je dan meer en mogelijke ook betere antwoorden krijg. Ik heb geen enkele ervaring met gamen over een lan netwerk. Indien het echter een spel is dat ook geïnstalleerd moet worden op je PC, dan zul je het spel in een soort Winbox binnen Linux moeten installeren. Heb ook hier geen ervaring mee. Als het spel volledig op een server draait en je alleen toegang tot die server moet hebben, dan zou het moeten kunnen werken. Wel moet je Ubuntu PC zodanig worden geïnstalleerd (zie bovenstaand hoe dit te doen), dat je Ubuntu PC in het lan netwerk wordt herkend.
Succes
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

gwbosma

  • Gast
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/19, 13:58:32 »
Nu nog het bureaublad op afstand...

Ik gebruik op mijn werk XP en zou graag Ubuntu thuis op afstand willen beheren. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/19, 14:22:15 »
Zou je die vraag even in een nieuw draadje willen stellen?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline DivinGGoD

  • Lid
Ubuntu 7.10 en XP Pro SP2 in één netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/11, 22:25:40 »
Ik heb ook nog een vraag over XP en Ubuntu

Ik wil thuis de volgende opstelling

pc met Windows XP aan de printer gekoppeld op het netwerk
laptop met ubuntu draadloos in netwerk!

Nu met 2 xp pc's gaat die naadloos
maar gaat dit echter ook als  ik ubuntu op mijn laptop zet?
of kan ik dan al een paar problemen tegen komen?

zo ja,
Welke liggen het meest voor de hand?

Met vriendelijke groeten,
Melvin Smits