Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!  (gelezen 1249 keer)

Offline John K

  • Lid
Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Gepost op: 2011/02/01, 19:06:55 »
Wanneer ik Ubuntu 10.10 server of de 10.04 alternate op VirtualBox wil installeren meldt de installatie dat er geen disc is gevonden en komt er een hele lijst met disc drivers waar ik 1 uit moet kiezen, maar geen van allen werkt. Hoe kan ik dit oplossen?

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/01, 19:27:38 »
Probeer het met de iso.

groet,

Theo

Offline John K

  • Lid
Re: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/01, 19:39:48 »
Ik heb de .iso toegevoegd aan VirtulaBox, tijdens de installatie van Ubuntu server onder VirtualBox 'vind' Ubuntu server de disc niet, dus de virtuele hard disc waar Ubuntu server in VirtualBox op geinstalleerd moet worden.

Het installeren van een 'gewone' Ubuntu desktop versie lukt wel.

Offline John K

  • Lid
Re: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/01, 21:10:54 »
Niemand???

Re: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/01, 21:38:38 »
Sorry hoor John K maar ik begrijp niet helemaal wat je wilt.
Waar gaat het nu over 1: je virtuele disk of 2: je installatie CD?
Het lijkt mij dat wanneer je Ubuntu server in VirtualBox wilt installeren je aanloopt tegen de beperkingen van je "gastheer-systeem", welke onvermeld is.
Wanneer je idd de server-editie van Ubuntu 10.10 wilt installeren lijkt het mij trouwens verstandiger om deze als "dual-boot" naast/ipv je huidige OS te installeren en niet onder VirtualBox.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline John K

  • Lid
Re: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/01, 21:44:05 »
Ik wil Ubuntu server testen binnen Virtualbox. Tijdens de installatie vraagt de serverinstall om een disc (schijf) om zichzelf op te installeren, omdat hij deze niet vindt.

Ditzelfde gebeurt wanneer ik alternate installeer binnen VirtualBox, terwijl wanneer ik een 'gewone' Ubuntu installeer ik deze vraag niet krijg en de disc/schijf (lees virtuele schijf van VirtualBox) gewoon herkent wordt.

Het lijkt mij vreemd dat ik een alternate of een serverinstallatie niet op VirtualBox kan draaien om te testen, daar is het juist voor bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/01, 21:50:07 door John K »

Re: Ubuntu server op VirtulaBox lukt niet!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/01, 23:23:21 »
Ik wil Ubuntu server testen binnen Virtualbox. Tijdens de installatie vraagt de serverinstall om een disc (schijf) om zichzelf op te installeren, omdat hij deze niet vindt.
Hallo, hier lopen wat dingen door elkaar volgens mij. De "serverinstall" vraagt *niet* om een schijf om op te installeren. Het is VirtualBox die daarom vraagt (ongeveer à la: "Wilt u een bestaande harde schijf gebruiken of een nieuwe virtuele schijf aanmaken om Ubuntu-server te installeren? - kies hier voor 'nieuw').

Ditzelfde gebeurt wanneer ik alternate installeer binnen VirtualBox, terwijl wanneer ik een 'gewone' Ubuntu installeer ik deze vraag niet krijg en de disc/schijf (lees virtuele schijf van VirtualBox) gewoon herkent wordt.
Wanneer je een nieuwe virtuele machine aanmaakt, valt er geen enkele virtuele schijf 'te herkennen'. Tenzij je eenzelfde VM al eerder hebt aangemaakt, dan kun je toe met de optie "Gebruik bestaande schijf". Maar normaal gesproken moet je voor elke nieuwe VM een aparte virtuele harde schijf aanmaken. Volgens mij zit hier je probleem.

Het lijkt mij vreemd dat ik een alternate of een serverinstallatie niet op VirtualBox kan draaien om te testen, daar is het juist voor bedoelt.
Daar is het inderdaad voor bedoeld (en voor nog wat andere dingen). Je doet ergens iets verkeerd, want zowel Ubuntu desktop als server als alternate als alle andere Linux-varianten zijn probleemloos in VirtualBox te installeren.

Groet, Paul.

Edit. Cool, m'n duizendste bericht hier, zie ik nu! :-)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/01, 23:26:22 door Paul Matthijsse »