Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?  (gelezen 5640 keer)

Offline Jorisvh

  • Lid
geachte

Ik heb thuis een desktop met Ubuntu 10.04 en een laptop met windows 7. Ik heb een LAN met ethernetkabels zodat deze met elkaar verbonden zijn.
Hoe kan ik nu vanop mijn ubuntu PC mijn laptop besteren?
Ik heb in Ubuntu reeds het volgende geprobeerd:
Toepassingen -> Internet -> Werkplek op afstand
knop [Verbinden]
Host: 192.168.1.66

dan druk ik op [Verbinden]

Ik krijg als resultaat een zwart kader en na enkele seconden verschijnt een venster:
"Verbinding verbroken"
"Verbinding met host 192.168.1.66 is gesloten"

Wat kan ik doen om wel verbinding te kunnen maken?

Ik ben zeker dat dat IP adres correct is. Mijn laptop stond aan en ik heb op mijn router kunnen kijken naar het IP adres!

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/22, 19:06:38 »
Ik denk het makkelijkste met Samba. Helaas is het artikel hier op de site wat verouderd. Dus in het Engels http://www.unixmen.com/how-to-install-and-configure-samba-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat-via-gui/ mocht het niet lukken schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/22, 23:59:33 »
Ik denk het makkelijkste met Samba. Helaas is het artikel hier op de site wat verouderd. Dus in het Engels http://www.unixmen.com/how-to-install-and-configure-samba-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat-via-gui/ mocht het niet lukken schrijf je maar weer. :)
Dit heeft niets met Samba te maken.

Je moet natuurlijk wel een stuk software hebben op de Windows 7-laptop dat die functionaliteit verschaft. Werkplek op afstand doet aan VNC. Installeer een VNC-server op je Windows 7-laptop en het zal werken.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/23, 08:33:52 »
Vnc is inderdaad de beste oplossing. Teamviewer werkt ook, maar is wat minder stabiel onder Linux.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/23, 09:58:54 »
Ik heb thuis een desktop met Ubuntu 10.04 en een laptop met windows 7. Ik heb een LAN met ethernetkabels zodat deze met elkaar verbonden zijn.
Hoe kan ik nu vanop mijn ubuntu PC mijn laptop besteren?
Via RDP. Dit is een protocol wat standaard in Windows is ingebouwd. Je moet dit wel even aanzetten = toestemming geven.

Citaat
Ik heb in Ubuntu reeds het volgende geprobeerd:
Toepassingen -> Internet -> Werkplek op afstand
knop [Verbinden]
Host: 192.168.1.66

dan druk ik op [Verbinden]

Ik krijg als resultaat een zwart kader en na enkele seconden verschijnt een venster:
"Verbinding verbroken"
"Verbinding met host 192.168.1.66 is gesloten"
Deze optie maakt gebruik van VNC en vereist dat op de te besturen PC een VNC-host draait, wat bij Windows standaard nooit het geval is.

Het gemakkelijkst (zonder software op de Windows-machine te installeren) is dus om de optie Hulp op afstand aan te zetten (zie bijlage) en met behlup van een RDP-client als Remmina de verbinding op te zetten.
http://www.7tutorials.com/connecting-windows-remote-desktop-ubuntu

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/23, 12:50:18 »
@markba, het punt met RDP is dat je werkelijk een nieuwe sessie start op je PC op afstand en niet het gerenderde beeld op afstand op je lokale computer weergeeft. Het is maar net welke voorkeur TS heeft. RDP is in ieder geval een stuk sneller en veelzijdiger dan het lompe VNC.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/23, 13:05:41 »
@Cumulus007. Klopt, met deze terechte toevoeging moet de TS er wel uit komen dacht ik zo.

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/23, 16:52:49 »
Na wat opzoekingswerk heb ik het volgende gevonden:
Ik heb een Windows 7 Home Premium en deze heeft géén ondersteuning voor Extern bureaublad.
Ook zoek ik een alternatief voor Teamviewer.

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/23, 17:04:43 »

Je moet natuurlijk wel een stuk software hebben op de Windows 7-laptop dat die functionaliteit verschaft.
Werkplek op afstand doet aan VNC. Installeer een VNC-server op je Windows 7-laptop en het zal werken.
Waar kan ik de software vinden om een VNC-server op mijn windows 7 te installeren?
Hoe kan ik dan verbinding maken vanuit Ubuntu?

Ik heb een Windows 7 Home Premium die deze functionaliteit NIET verschaft!! Heb reeds opgezocht!
Waar kan ik de software vinden om een VNC-server op mijn windows 7 te installeren?
Hoe kan ik dan verbinding maken vanuit Ubuntu?

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/23, 17:21:50 »
Ik denk het makkelijkste met Samba. Helaas is het artikel hier op de site wat verouderd. Dus in het Engels http://www.unixmen.com/how-to-install-and-configure-samba-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat-via-gui/ mocht het niet lukken schrijf je maar weer. :)
Dit heeft niets met Samba te maken.
Waarom niet? De TS schrijft dit: Ik heb thuis een desktop met Ubuntu 10.04 en een laptop met windows 7. Ik heb een LAN met ethernetkabels zodat deze met elkaar verbonden zijn. Kan toch met Samba?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/23, 17:30:03 »
Hij wil de pc van afstand besturen.
Hij wil niet een map delen, wat je met samba kunt doen.

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/23, 17:50:13 »
Oke, duidelijk, jan11000 . :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/23, 18:05:47 »
Bij een gesloten besturingssysteem zoals Windows bepaalt Microsoft wat je ermee kunt doen en niet jij als gebruiker.
Het blijkt echter wel mogelijk om Win7HP te hacken zodat RDP vanop afstand toch mogelijk wordt.
Meer info: http://andrewblock.net/2010/02/23/enable-remote-desktop-on-windows-7-home-premium-64-32-bit

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/23, 20:48:42 »
probeer logmein anders eens.
enkel op die windows machine installeren en je kunt vanaf elke plek inloggen en de machine overnemen.

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/24, 10:01:44 »
Je kan Teamviewer Host installeren op de Windows computer en dan met de volledige Teamvieuwer op Ubuntu besturen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/24, 15:19:48 »
Ik denk het makkelijkste met Samba. Helaas is het artikel hier op de site wat verouderd. Dus in het Engels http://www.unixmen.com/how-to-install-and-configure-samba-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat-via-gui/ mocht het niet lukken schrijf je maar weer. :)
Dit heeft niets met Samba te maken.
Waarom niet? De TS schrijft dit: Ik heb thuis een desktop met Ubuntu 10.04 en een laptop met windows 7. Ik heb een LAN met ethernetkabels zodat deze met elkaar verbonden zijn. Kan toch met Samba?
Omdat TS zegt:
Citaat

Hoe kan ik nu vanop mijn ubuntu PC mijn laptop besteren?


(met "besteren" bedoelt hij "besturen" uiteraard)

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/24, 15:51:55 »
@Cumulus007, jan11000 had ook al duidelijk gemaakt dat het om besturing op afstand gaat. Dat gaat inderdaad niet met Samba. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/24, 17:56:33 »
@Cumulus007, jan11000 had ook al duidelijk gemaakt dat het om besturing op afstand gaat. Dat gaat inderdaad niet met Samba. :)
Oh, ik zie het ja. Sorry, ik stop meestal met lezen van het topic wanneer iemand mij quote ;)

Offline edwin515

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/25, 23:05:02 »
gewoon teamviewer gebruiken.
Heb zelf diverse computers in onderhoud bij diverse mensen en die benader ik vanaf thuis al verschillende jaren met teamviewer zonder enig probleem.


Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe vanop mijn Ubuntu 10.04 mijn laptop met windows 7 besturen?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/05, 13:19:35 »
ubuntu kant: werkplek op afstand/ RDP

W7 kant: systeem/externe verbindingen/verbindingen... ongeacht de versie. + gebruikers selecteren.

groet,

Theo