Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP Skin plugin  (gelezen 1393 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
GIMP Skin plugin
« Gepost op: 2013/11/03, 22:54:42 »
Het is weer de tijd van de schoolfoto's. Dit jaar kreeg ik een erg belabberde foto. Verkeerd uitgesneden. En met de over het algemeen altijd wel leuke standaard lichte roodzweem (lees warm licht) zag het er verder, in de puberleeftijd aangeland, ook niet echt geweldig uit.

Die uitsnede was, na even 600 DPI inscannen via Xsane, en bijwerken in GIMP zo voor elkaar natuurlijk. Maar nou die akelige wangen. Ik draai mijn hand niet om voor een lichte glamour touchup met het klonen gereedschap van GIMP. Pukkels wat minder heftig maken.

Hier was echter zwaarder geschut vereist. Nu weet ik dat er voor de dames fotomodellen speciale mogelijkheden zijn in de bekende professionele software pakketten. Dat gaat vaak heel erg ver. Dat is natuurlijk helemaal mijn bedoeling niet. Maar iets moest er toch gebeuren.

Wel, dat is dus de Wavelet Decompose plugin voor GIMP: http://registry.gimp.org/node/11742

Dat ding ontleed je foto in vijf lagen en een kleurlaag. Je maakt een selectie van wat je bijgewerkt wilt hebben met het vrij selecteren gereedschap (de lasso) [met SHIFT ingedrukt kan je nog een volgend gelijksoortig gebied er gelijk achteraan doen. Wang links en wang rechts bijv.].

Dan vervolgens vervaag je laag voor laag Gaussiaans. Laag nummer 5 (met de meeste doortekening) doe je zo rond de 33. 40 was voor mij duidelijk iets te veel. En dan ga je de lagen 4 tot en met 1 steeds een forse stap terug: 13, 6, 3, 1 of zo.

Als je SHIFT indrukt en je klikt op het oog in het Lagenpalet, dan verberg je alles behalve die laag. Hoogst handig.

Op zich is het een simpele klus. Leuk om te doen ook. De werking van deze plugin is bij zwaardere klussen niet meer echt fraai, maar voor de lichte gevallen die ik voor ogen heb vind ik hem heel prima. Gebruik het vooral met grote reserve, dan gaat het juist goed.

Je maakt zo een plaat zoals je die in de glossy's ziet als je die vervaging lekker stevig zet. Je weet voortaan precies hoe je bedonderd wordt. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig ook al in de bekende TV series van Amerikaanse oorsprong.

Mijn wijsheid komt uit deze Engelstalige website: http://blog.patdavid.net/2011/12/getting-around-in-gimp-skin-retouching.html

Die plugin moet gecompileerd worden. Dat ging hier in Xubuntu 13.04 en GIMP 2.8 probleemloos nadat ik GIMPtool via het softwarecentrum geïnstalleerd had (Dat GIMPtool zit in een anders genaamd pakket opgeborgen, maar zoeken op GIMPtool was genoeg). Doe het liefst als root. Zie de MAKE tekstfile in de map van de plugin.

Ik hoop dat iemand hier er zijn voordeel mee kan doen!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

(Weer helemaal in de nopjes met GIMP)

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021