Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e harddisk installeren  (gelezen 621 keer)

2e harddisk installeren
« Gepost op: 2012/08/18, 12:49:26 »
Hallo,

Heb opnieuw mijn labtop geinstalleerd met alleen ubuntu.
De tweede harddisk werkte als opslagdisk, dat werkte.
Nu had ik shortcuts op mijmn desktop naar locaties op die tweede schijf en dat werkte niet omdat de tweede schijf niet opstart tijdens de boot.
De shortcuts werkte wel na een aantal keer klikken en een aantal foutmeldingen.

Hoe moet ik de tweede schijf installeren zodat hij hij automatisch mee boot?

Heb al een aatal dingen geprobeerd met gparted,formatted als ntfs en ext4, had geen invloed.
Maar nu werkt de hele schijf niet meer,hij is wel zichtbaar en geformateerd als ntfs.
Ik kan er geen bewerkingen op doen en de schijf reageert niet op de "mount" knop.

Iemand een idee?


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 2e harddisk installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/18, 13:05:37 »
Je moet de disk mounten bij het opstarten, dan gaat alles vanzelf.
Het mounten kan op een aantal manieren, b.v. in FSTAB, maar er zijn ook (hulp) programma's voor.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: 2e harddisk installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/18, 17:00:22 »
Hoe moet ik de tweede schijf installeren zodat hij hij automatisch mee boot?

Met die schijf zelf hoef je niets bijzonders te doen. Om die automatisch te mounten moet je het volgende doen:

typ in een terminalvenster sudo blkid Je krijgt dan een overzicht van de harde schijven/partities van je pc. Elke schijf/partitie heeft een UUID-code. Kopieer de UUID-code van die tweede schijf (zal waarschijnlijk sdb1 zijn?).
Open vervolgens Nautilus met gksudo nautilus en open het bestand fstab in de map /etc
Onderaan de tekst die daarin staat zet je de volgende regels:
# /dev/sdb1
UUID=08D5F5A924EBD3A9  /media/sdb1  ntfs  defaults,uid=1000,utf8,fmask=0177,dmask=0077  0  0
wanneer sdb1 inderdaad de tweede harde schijf is (wijzig # /dev/sdb1 anders in de juiste naam) en wijzig de UUID-code in de code die jouw schijf in het commando sudo blkid had.

Maak tenslotte in de map /media een nieuwe map aan met exact de naam die je die tweede schijf hebt gegeven. In bovenstaand voorbeeld zou die map dus sdb1 moeten heten.

fstab opslaan en sluiten, Nautilus-venster sluiten en in de terminal het commando sudo mount -a typen. Waarbij geen output betekent dat alles goed is gegaan.


Op deze manier kun je trouwens alle schijven/partities in het systeem automatisch aankoppelen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/18, 17:06:50 door Mikkel »