Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?  (gelezen 4956 keer)

Offline molly w

  • Lid
Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Gepost op: 2019/05/11, 14:46:29 »
Het valt me op dat Mint 19 de eerste keer op een dag erg snel opstart tot aan het inlogscherm. Daarna "ratelt" ie maar door, het lampje van de HDD knippert haast onophoudelijk. Dat kan wel een kwartier tot half uur duren, maar zeker doe ik dat niet, ik zit er niet met de stopwatch bij. Het bureaublad staat netjes op het scherm maar al die tijd kan ik vrijwel niks. De muis reageert niet of heel laat en geen enkel programma start.
Is dat normaal? Wat is ie aan het doen??? Ik dacht eerst het systeem bijwerken, maar dat moet je blijkbaar zelf in gang zetten heb ik vandaag geleerd. En als dat niet normaal is, wat is er aan te doen?
Mijn machine is niet de nieuwste meer, misschien wel 15 jaar oud, destijds een van de laatste die met WindowsXP werd geleverd. Ik heb voor Linux gekozen toen de ondersteuning voor XP stopte en ik het zonde van de machine vond om het om die reden weg te gooien. Er wordt vandaag de dag teveel weggegooid, vind ik, dat het nog prima doet. Daarom is het Linux geworden, en ook nog gratis.  =D
Het geheugen is - dacht ik - 1 GB, dat houdt niet over. Ik heb al de swap-neiging wat onderdrukt, maar daar merk ik geen verschil van.
Wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 14:48:20 door molly w »

Offline peer

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/11, 15:36:32 »
hdd vervangen door ssd
geheugen bijzetten
mint vervangen door een 'lichtgewicht' os. Dat betekent dat je een os moet hebben met lxde, mate of xfce.

Daarna is het os zoveel mogelijk ballast verwijderen.

Of een minimale installatie uitvoeren maar dat kost veel tijd en achteraf instellen. Dus dat raad ik niet aan.

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/11, 20:36:47 »
Ik heb een xfce.
Geheugen bijplaatsen heb ik al aan gedacht als mogelijkheid.
Ballast verwijderen ... moet ik wel weten wat de ballast is.

FrSu

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/11, 21:01:11 »
Probeer eens Zorin. Ik vond die altijd lekker vlot draaien op een oudere machine. Met een Live USB kom je er snel achter.

Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/12, 00:01:42 »
Ik denk niet dat het geheugen een probleem is in dit geval. Mint 19 Xfce zou het zelfs met maar 1GB geheugen nog redelijk moeten doen. Ik heb deze week Xubuntu 18.04 LTS op mijn netbookje geprakt omdat de eerdere Xubuntu 14.04 LTS op zijn einde liep. Ondanks die 1GB geheugen op dat machientje, zeker geen snelheidmonster dus, start Xubuntu op met acceptabele tijden. Ik heb niet gemeten hoe snel, maar het ligt vanaf het beroeren van de powerknop tot het moment dat ik het bureaublad zie zo rond de één minuut.

Het probleem zit - denk ik - ergens anders. Slechte sectoren op je harde schijf wellicht? Of heb je een upgrade uitgevoerd vanuit een eerdere versie?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/12, 00:58:02 »
Zonder info over de hardware kunnen we niet meer dan gissen. Dus bezorg ons eerst wat informatie. Open een terminal en typ:
inxi -Fxz
Kopieer de uitkomst daarvan  en plak het in je volgende bericht tussen de codetags.



Offtopic:
@Marqeaux,
Ik heb hier een minimale installatie gedaan van Xubuntu 18.04.2 via een minimal iso op een 10 jaar oude netbook met 1GB (eigenlijk is het nog maar 990MB door het gedeelde video geheugen). Het werkt nog wel maar Youtube video's bekijken gaat op dat ding voor geen meter meer. Muziek beluisteren is nog alles waar 'm goed voor is. Misschien als servertje te gebruiken eventueel maar that's it.
Netbooks waren leuk een 10 jaar terug en werkte alles naar behoren, maar tegenwoordig en zeker met Atom processors die bagger zijn, valt er niet echt meer over te spreken. Eens kijken wat ik met dat ding ga doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 01:04:51 door Maik »

Offline peer

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/12, 07:44:30 »
zo'n netbookje (wel met extra geheugen en ssd) heb ik ook.  daar draait een minimale debian 8 lxde op. Start snel op maar ook hier is het weergeven van video's en het laden van sommige websites niet zo best.

daarnaast heb ik een toshiba laptop van ongeveer 10 jaar oud. Hier heb ik een minimale installatie van debian 9 lxde gezet. Deze draait redelijk maar het is duidelijk te merken dat het een oud beestje is. Ik wilde er een ssd inplaatsen maar er zit een 2.5 inch hdd in met ide aansluiting. Daar zijn geen betaalbare ssd's voor. Dat betekent dus langzaam opstarten en langzaam laden van programma's.

Zoals Maik zegt: geef eens duidelijke informatie over je laptop met inxi -Fz in de terminal. Misschien moet je dit eerst nog even installern

Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/12, 13:51:01 »
We gaan hier een beetje offtopic (mijn eigen schuld, ha ha...), maar ik zal toch even reageren:

Allicht dat het kijken van YouTube niet lekker gaat op zo'n netbookje. Je kent de beperkingen van dat ding ten opzichte van vele bagger websites die veel te zwaar zijn geworden om fatsoenlijk te kunnen draaien op zwak(k)(er)e computers. Daarvoor moet je zo'n ding ook niet gebruiken. Ik gebruik dat computertje puur en alleen om het mee te nemen als ik ergens heen ga. Bijvoorbeeld in de trein, waar ik verslagen voor mijn werk op kan typen als ik onderweg ben. Voor normale websites lezen  (met een werkende scriptblocker uiteraard), mail ontvangen en kantoorwerk is dat ding nog prima geschikt. Zelfs werken met GIMP op dat ding is nog redelijk te doen als je het niet te gek maakt. Maar ga je bijvoorbeeld op YouTube of Facebook, tja.... dan gaat zo'n netbookje over zijn nek en begint de boel te piepen en te kraken!

Mocht je op zo'n zwakke machine YouTube met alle geweld willen kijken, download het filmpje dan met youtube-dl en bekijk 'm offline. Wil je op Facebook? Ga dan naar de light-versie van Facebook (mbasic.facebook.com).

De reden dat ik mijn netbookje als voorbeeld aanhaalde voor de topicstarter is juist omdat het een zwakkere computer is die, ondanks de zwakke hardware, toch met acceptabele starttijden opstart. Die 1GB geheugen van de TS kan dus nooit de reden zijn dat Linux Mint 19 zo onacceptabel traag opstart.

Zeker weten doe ik het uiteraard niet, maar ik vermoed óf een niet helemaal lekker gegane upgrade of een probleem met de harde schijf (slechte sectoren). Maar de topicstarter zal eerst moeten reageren voordat we verder kunnen... ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/12, 14:19:27 »
Mocht je op zo'n zwakke machine YouTube met alle geweld willen kijken, download het filmpje dan met youtube-dl en bekijk 'm offline.

Niet met alle geweld maar ik wilde 'm gaan gebruiken voor wat gitaar lessen te volgen en Justinguitar maakt dus gebruik van Youtube om ze online te zetten. Ik ga zeker eens kijken naar youtube-dl. :)

Sorry voor het offtopic geklets molly w, het topic is weer geheel van jou en hoop dat je ons toch nog de info kan geven van je hardware.


Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/13, 12:10:34 »
Beste mensen, we dwalen erg af van mijn vraag. Maar ik heb nu een veel groter probleem. Zie nieuw topic

Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/13, 23:42:47 »
Beste mensen, we dwalen erg af van mijn vraag. Maar ik heb nu een veel groter probleem. Zie nieuw topic
Ja inderdaad, ik kwam dit draadje tegen van jou. Maar het ligt in het verlengde van het probleem wat je in dit draadje beschreef. Ik vermoedde een probleem met de harde schijf of een niet lekker verlopen update/upgrade. En dat blijkt ook zo te zijn, lijkt het...

Vervelend voor je, dat zeker!  :(
« Laatst bewerkt op: 2019/05/13, 23:53:18 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/18, 12:13:27 »
Ging het de laatste dagen redelijk vlot, vandaag is het een verschrikking. Is al een half uur bezig en ratelt maar door. Ik had wel al gauw libre office gestart, of dat mede debet is aan de langzame start, dat durf ik niet te zeggen
Gisteren wel weer eenzelfde probleem met de harde schijf als laatst opgelost. Dan zou je denken: gerepareerd, dus het moet soepel gaan, maar nee hoor.
Intussen zit alles vast.
Na 80 minuten, geteld vanaf aanzetten, was ik het zat - ik heb intussen wel iets anders gedaan hoor - en heb ik hem met de aan/uitknop uitgezet. Daarna weer aanzetten en binnen 4 minuten was de opstart klaar. Libreoffice erbij, nog één minuut.
Geen idee waarom het systeem vastliep. Ik heb wel vaker dat een toepassing die ik wil stoppen, niet reageert. Of een venster. Maar dan krijg ik de vraag of ik wil stoppen. En dan is het zo gepiept. Nu niets van dat alles, alleen een razend knipperend lampje van de harde schijf.
Wat kun je doen als Linux vastloopt? Bij Windows heb je ctrl-alt-delete, waarna je kunt proberen een toepassing die niet reageert, kunt proberen te beëindigen - lukt ook niet altijd.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/18, 13:17:30 door molly w »

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/18, 19:06:21 »
Waarom post je de uitkomst van inxi niet even zoals eerder gevraagd is geweest, mits je in je systeem kan komen, zodat we een overzicht hebben van de hardware van je machine. Dat scheelt een stuk in het geven van support. Giswerk zoals "Het geheugen is - dacht ik - 1 GB," en dat het bakkie 15 jaar oud zou zijn in je beginpost hebben we niet veel aan. ;)

En bij vastlopers met Linux is meestal een hardshutdown uitvoeren, dus de powerknop ingedrukt houden tot 'm uit gaat.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/18, 19:08:10 door Maik »

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/20, 15:38:16 »
Ja, was ik weer vergeten door allerlei zaken die aandacht vragen.
Hier de uitkomst van [ inxi - Fxz ]

System:    Host: PCZolder Kernel: 4.15.0-48-generic i686 bits: 32 gcc: 7.3.0
           Desktop: Xfce 4.12.3 (Gtk 2.24.31) Distro: Linux Mint 19 Tara
Machine:   Device: desktop Mobo: ASUSTeK model: P5VD2-VM v: 1.XX serial: <filter>
           BIOS: Phoenix v: ASUS P5VD2-VM 0402 date: 11/07/2006
CPU:       Single core Intel Pentium 4 (-MT-)
           arch: Netburst Prescott rev.5 cache: 2048 KB
           flags: (lm nx pae sse sse2 sse3) bmips: 5999
           clock speeds: max: 3000 MHz 1: 3000 MHz 2: 2400 MHz
Graphics:  Card: VIA CN896/VN896/P4M900 [Chrome 9 HC] bus-ID: 01:00.0
           Display Server: X.Org 1.19.6
           drivers: fbdev (unloaded: modesetting,vesa)
           Resolution: 1280x1024@77.00hz
           OpenGL: renderer: llvmpipe (LLVM 7.0, 128 bits)
           version: 3.3 Mesa 18.2.8 Direct Render: Yes
Audio:     Card VIA VT8237A/VT8251 HDA Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 80:01.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.15.0-48-generic
Network:   Card: Realtek RTL-8110SC/8169SC Gigabit Ethernet
           driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: cc00 bus-ID: 04:07.0
           IF: enp4s7 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 244.0GB (48.5% used)
           ID-1: /dev/sda model: MAXTOR_STM380215 size: 80.0GB temp: 43C
           ID-2: /dev/sdb model: Maxtor_6Y160P0 size: 163.9GB temp: 40C
Partition: ID-1: / size: 35G used: 28G (86%) fs: ext4 dev: /dev/sda6
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 50.0C mobo: 39.0C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: 1339 sys-1: 0
Info:      Processes: 170 Uptime: 1:00 Memory: 549.8/932.9MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 7.4.0
           Client: Shell (sudo) inxi: 2.3.56

Levert dit tips op?

drum

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/20, 16:05:46 »
Single core Intel Pentium 4, zegt genoeg imo.
Ga eens voor een minder grafische distro zoals AntiX of Bunsenlabs dat zal al iets vlotter draaien op dat machientje.
Just my 2 cents.

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/21, 13:53:18 »
Een volledige installatie van AntiX omvat ook diverse programma's. Welke zijn dat?
Kan ik daar ook Libre Office meer draaien? En Gimp? En Firefox en Thunderbird?
Hoe zit het met de ondersteuning??? Anders had ik niet over hoeven te stappen naar Mint19 doch kunnen volstaan met opnieuw installeren van Mint 13?

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/21, 14:01:07 »
Euhm... nee, Mint 13 is zeker geen optie omdat deze niet meer ondersteund wordt met veiligheids updates en bugfixes.

Wat heb je zelf al ondernomen om te kijken naar wat antiX aan programma's meelevert en kan? Niets? Dan download 'm en probeer de live sessie eens. Maar..... net als in andere topics al meermaals besproken is geweest, met 1GB aan RAM geheugen waar bij jou daarvan nog maar 932.9MB over blijft door het gedeelde videogeheugen, moet je niks meer verwachten want op internet browsen en video's bekijken wordt héél moeilijk met die zware websites van vandaag de dag. Ook gimp zal niet echt gaan werken, accepteer dat de machine te zwak is. Of je moet wat RAM erbij prikken als dat nog mogelijk is, gaat dat niet meer dan heb je pech.

Het was van te voren eigenlijk al te zeggen dat je met een 15 jaar oud bakkie niet veel meer kan.....
« Laatst bewerkt op: 2019/05/21, 15:53:38 door Maik »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/21, 19:16:43 »
Als je zin hebt om te knutselen doet Puppy het zeker nog wel. Je krijgt dan de laatste Firefox, en LibreOffice doet het ook. Maar Puppies worden niet geüpdated, dus erg veilig is het niet.

Maar het is wat de anderen zeggen, met een Pentium 4 en 1 GB kan je niet zoveel meer.

Je kan ook nog Bodhi proberen, maar internet met video's zal moeizaam blijven.

Maar ik denk toch dat die harde schijf gaar is, sowieso. Als je een SSD van € 25 koopt starten die bak, en programma's, in ieder geval lekker snel.

Dan nog 2GB geheugen erin zetten (in mijn geval kostte dat € 10), en het wordt nog leuker. Maar video's, daar gaat je processor van kreunen.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/21, 19:24:05 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/22, 10:04:45 »
Bedankt voor de tips. Ik ga zeker AntiX eens proberen.
Overigens, zo traag is mijn machientje nu ook weer niet dat ik tussen elke toetsaanslag koffie kan gaan drinken. Het is vooral het starten, dat nogal eens traag verloopt. Niet te vroeg juichen maar gisteren en vandaag gedraagt ie zich voorbeeldig.
Dat website zwaarder worden, dat heb ik ook al gemerkt. Er moet van alles opgehaald en gelezen worden en voordat FF klaar is ... soms verslikt die zich daarin en loopt vast. Daar had ik met Linux Mint 13 ook wel last van,aar dan hielp opfrissen wel.
Video's kijken op de pc doe ik eigenlijk nooit en uitgebreid surfen ook niet. Meer administratie en tekstverwerken met een enkele illustratie. Daarvoor gebruik ik GIMP en die draait prima. Licht werk eigenlijk, dus hele zware machines heb ik niet zo nodig.

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/05/28, 15:35:42 »
Ik heb AntiX gedownload. Op AntixLinux.com/download trof een hele lijst van downloadlocaties. Wat moet ik daarmee? Ik verwacht een downloadknop en vervolgens het dialoogvenster van Firefox: wat ie ermee moet. Maar nee, een lijst van namen/locaties. Ik kies de bovnste: EvoWise en klik. Weer een lijst met bestanden. Huh, wat is hier de bedoeling van??? Ik kies de eerste (voor 386-pcś neem ik aan. basis, lijkt me ook goed. iso .. dat in elk geval) Zie bijlage. Heb ik dat goed gedaan???

Hierna op dvd branden. Of is een een cd-rom ook groot genoeg?

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/05/28, 16:05:36 »
De waslijst met Evowise etc. is een lijst met mirrors waar de iso's op staan. Daar staan ook Nederlandse mirrors tussen wat het downloaden sneller laat gaan. Pak de full iso zodat je alles hebt:
https://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/mxlinux-cd/ANTIX/Final/antiX-17.4/antiX-17.4.1_386-full.iso

Als dat oude bakkie van je van usb kan opstarten pak dan een usb stick, zoniet dan wordt het op DVD branden.

Succes. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/05/28, 18:18:58 door Maik »

Offline peer

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/05/28, 18:17:02 »
of plop manager op de dvd zetten. dan kan je wel van usb opstarten

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/06/11, 14:56:02 »
Ik heb Linux AntiX op een dvd gezet en bekeken (live session). Ziet er aardig uit, maar stelt me ook voor vragen.
(1)
Om uit te testen, zonder mijn huidige OS = Linux 19, weg te doen, wilde ik AntiX installeren op een laptop naast Win7. Als ik goed begrijp moet ik daarvoor eerst onder windows een partitie maken. Klopt dat? Als ik dat namelijk niet doe, overschrijft ie Windows en dat wil ik niet.
(2)
Ik zie niet zoiets als programmabeheer (of synaptic??) waar je nieuwe programma's kunt installeren of bestaande updaten of verwijderen. Misschien zit dat niet in de live-sessie, maar daarvoor juist wilde ik op die laptop AntiX installeren.
(3)
Ik gebruik regelmatig Gimp. Is dat bijgeleverd -ik zag het niet. Of zo nee, kan Gimp draaien onder AntiX?
En Xsane?? Voor scannen van documenten of afbeeldingen.

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #23 Gepost op: 2019/06/11, 18:23:14 »
Ik heb Linux AntiX op een dvd gezet en bekeken (live session). Ziet er aardig uit, maar stelt me ook voor vragen.
(2)
Ik zie niet zoiets als programmabeheer (of synaptic??) waar je nieuwe programma's kunt installeren of bestaande updaten of verwijderen. Misschien zit dat niet in de live-sessie, maar daarvoor juist wilde ik op die laptop AntiX installeren.
(3)
Ik gebruik regelmatig Gimp. Is dat bijgeleverd -ik zag het niet. Of zo nee, kan Gimp draaien onder AntiX?
En Xsane?? Voor scannen van documenten of afbeeldingen.
Als iets niet in de live-sessie staat dan krijg je het ook niet na de installatie erbij. Je kan ze zelf na die installatie binnen halen via de terminal, of... je installeert eerst synaptic via de terminal en dan de rest via synaptict. Simple as that.
Alle programma's die je graag gebruikt kan je ook draaien onder AntiX, het is en blijft immers een op Debian gebaseerde distributie.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/11, 18:57:33 door Maik »

Offline molly w

  • Lid
Re: Mint 19. Opstarten duurt me erg lang. te lang?
« Reactie #24 Gepost op: 2019/06/12, 15:09:00 »
Mooi. 
(1)
Overigens heb ik nog eens een live session gedraaid op genoemde laptop. Synaptic staat al wél in de demo, heet in AntiX package installer. De naam is duidelijk maar je moet het maar even weten, in elke versie lijkt dit onderdeel anders genoemd te worden.
(2)
Zoals hierboven al door mij gezegd, wordt tijdens de installatie van AntiX gezegd dat je vanaf Vista beter onder windows de nieuwe partitie kunt maken. Toch heb ik even gekeken met Gparted of ik daar een nieuwe partitie kan maken. Ik ben erg huiverig voor dit soort dingen, dus ik verken de zaak grondig, vandaar ook deze reactie.
Ik merkte dat ik een partitie kon maken van maximaal slechts 2Mb. Daar heb ik natuurlijk niets aan, ik heb 5Gb nodig. Deze dus weer verwijderd, er bleef nu 2MB als unallocated staan. Is dat nu voortaan niet meer beschikbaar????
Ik begrijp het ook niet want aan vrije ruimte is er ruim 340 Gb beschikbaar. Ik probeerde eerst die partitie van 304 Gb te verkleinen - dat moet misschien eerst gebeuren, dacht ik, om ruimte te maken voor de nieuwe partitie - maar dat lukte ook niet. Dus alle acties maar teruggedraaid, alleen die eerste 2 Mb unallocated staan er nog.
Is dit allemaal wel nodig??? vraag ik me af. Toen ik in 2014 met Linux begon, zorgde de installatie zelf voor nieuwe partities naast die van XP. Gaat dat nu ook zo naast Win7??? Dat zou gemakkelijk zijn. Wat zijn jullie ervaringen?? En zijn er nog tips, voor als ik toch onder windows een nieuwe partitie moet maken? Bijvoorbeeld een swap.