Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC  (gelezen 3015 keer)

Quatroking

  • Gast
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Gepost op: 2008/03/11, 21:44:35 »
Ik heb weer eens een pc'tje gekregen, en ik zou graag willen weten wat de beste manier zou zijn om een snel werkend systeem te kunnen maken. Gewoon eentje die na een minuut is opgestart zoals m'n andere ubuntu pc's. Nu is het probleem, dat de CPU slechts 400MHZ kan trekken, en ik kan hem eventueel overklokken naar 550MHZ. Maar wat is nu de beste manier om Ubuntu te instaleren, en dan nog steeds een snel systeem te hebben? Ik zat zelf te denken aan een installatie vanaf alternate CD, en dan handmatig de Window Manager enzo te instaleren. Probleem, ik heb geen zin om de hele pc vanaf de zolder naar beneden te slepen. Is het mogelijk om de pakketten die ik nodig heb op een CD te zetten? Zo ja, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe?

Alvast bedankt!

Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/11, 22:06:32 »
Hallo, ik zou eens beginnen met een Xubuntu alternate-cd aan die machine te voeren en zien wat dat oplevert...

edit. er bestaat ook een programma waarmee je je eigen Ubu-distro kunt maken en dus kunt bepalen welke progjes daarmee geïnstalleerd worden. Ben even de naam kwijt - en ben net zoals jij te lui om naar boven te lopen om de pc aldaar aan te zetten... -;)

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/11, 22:14:02 »
hoe veel MB zit er in!!

Quatroking

  • Gast
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/11, 22:33:57 »
Er zit een 10GB schijf in en dan nog een 15GB schijf die ik voor de Home wil gebruiken.

@paul: als het je lukt om aan dat programma te komen, ben ik je zeer dankbaar. Ik heb liever een eigen samengestelde dan een standaard die software heeft die ik toch niet gebruik.

Oh, en trouwens, ik bedoelde dat ik geen zin heb om de pc naar beneden te slepen voor internet via de LAN. M'n enigste WiFi kaart staat al in gebruik.

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/11, 22:41:51 »
Citaat van: joop905
hoe veel MB zit er in!!
met MB bedoel ik het  Geheugen

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/11, 22:44:14 »
Ik denk dat joop905 geheugen bedoeld...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/11, 23:38:09 »
Xubuntu installeren, maar die zal denk niet binnen een minuut opgestart zijn. Je kunt ook eens kijken naar Fluxbuntu.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/12, 11:18:00 »
Citaat van: Quatroking
@paul: als het je lukt om aan dat programma te komen, ben ik je zeer dankbaar. Ik heb liever een eigen samengestelde dan een standaard die software heeft die ik toch niet gebruik.
Hallo, even gezocht en het gaat om het programma Reconstructor, zie deze link: http://www.livedistro.org/resources/software/remaster-tools/reconstructor

Je moet alleen niet teveel verwijderen, al snel maak je een live-cd die niet meer opstart!

Groet, Paul.

Quatroking

  • Gast
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/12, 16:50:25 »
bedankt paul, ondersteund het ook het maken van alternate cd's?
En joop, er zit op het moment 128MB RAM in maar dat kan ik nog wel verhogen.

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/12, 17:01:37 »
als je een beetje snel systeem wil, dan  helemaal volproppen hoe meer hoe beter.
zelf hier voor de lol een 400MHZ met 768 MB werkt goed ga er een Apache2 server
van maken

Quatroking

  • Gast
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/12, 17:10:18 »
och, er kunnen 3 modules in, en er zit er nog maar eentje in... genoeg 64MB's heb ik hier liggen.

Nu las ik daarnet iets over het instaleren vanaf alternate, in command-line. dat ik dus een systeem met alleen de benodigde pakketten heb. hoe werkt dit?


Quatroking

  • Gast
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/12, 20:36:30 »
Ik wil graag hulp met het instaleren van een gestripte xubuntu op een 400MHZ pc... niet een andere distro :/

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/13, 01:17:55 »

Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/15, 21:49:48 »
Citaat van: Quatroking
bedankt paul, ondersteund het ook het maken van alternate cd's?
Hallo, sorry voor de late reactie, was even bezig met andere dingen (onder andere de wielerkoers Parijs-Nice die door mijn Franse dorpje kwam, afgelopen donderdag!). Ja, het maken van alternate cd's wordt door Reconstructor ondersteund.

Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/15, 21:52:29 »
Citaat van: Quatroking
Ik wil graag hulp met het instaleren van een gestripte xubuntu op een 400MHZ pc... niet een andere distro :/
Of je gebruikt Reconstructor en zet daar nadien Xubu-desktop of, of je begint meteen met een Xubu-cd en daarna gebruik je Synaptic om alle overbodige progs te verwijderen.

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/15, 22:04:43 »
Citaat van: Quatroking
Ik wil graag hulp met het instaleren van een gestripte xubuntu op een 400MHZ pc... niet een andere distro :/
Je wordt op je wenken bediend.

Hier een scriptje dat je na een comandline installatie kunt uitvoeren:

#!/bin/sh
apt-get install xorg gdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support xlockmore gnome-mount rox-filer mc menu links synaptic xfce4 xfce4-goodies xfce4-terminal xfce4-mixer mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl xubuntu-default-settings

Dan heb je een basis Xubuntu met alleen Firefox en Thunderbird.

Wil je het ruimer opzetten:

#!/bin/sh
apt-get install xorg gdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support xlockmore gnome-mount rox-filer mc menu links synaptic xfce4 xfce4-goodies xfce4-terminal xfce4-mixer mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl xubuntu-default-settings krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm xmms gnome-media k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 dvd+rw-tools grdesktop  mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl wdutch

Beide scriptjes werken goed met Feisty. Voor Gurtsy moet je mozilla-firefox en mozilla-thunderbird veranderen in firefox en thunderbird.

Met bovenstaand script kun je een goed functioneel, maar ook vlot systeem bouwen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu instaleren op een 400MHZ PC
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/15, 22:05:05 »
Of je maakt zelf een Mini Xubuntu, maar dat bespaart alleen diskruimte, geen snelheid (voor zover ik weet).
Mijn test-PC is een Celeron 466MHz met 512 MB RAM.
Xubuntu loopt best redelijk daarop, alleen grote pakketten als b.v. FireFox hebben de tijd nodig om op te starten.
Misschien moet je daarmee gewoon beginnen en eventueel verwijderen wat je niet gebruikt ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.