Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 10.10 installeren naast windows  (gelezen 4944 keer)

Offline reckovice

  • Lid
ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Gepost op: 2010/10/31, 08:46:34 »
Dag,
Ik ben helemaal nieuw in deze wereld van Ubuntu, en zou graag wat informatie, hulp en advies willen bij installatie van Ubuntu 10.10.
Ik heb op mijn desktop op dit moment windows xp sp3 en windows 7 ultimate draaien.
Via dualboot maak ik de keuze voor W7 of Xp bij het opstarten.
Deze systemen draaien op een 250GB harddisk, ieder met hun eigen partitie.
Ik heb echter op mijn desktop nog een lege 2e interne harde schijf van 80 GB.
Op deze harde schijf wilde ik Ubuntu installeren, zodat mijn Windows sessies behouden blijven.
En eigenlijk zou ik dus een triple boot willen hebben, maar met Ubuntu op de andere hard disk.
Mijn vraag is dan ook, gaat dit, en hoe moet ik dit doen?
Ubuntu 10.10 heb ik op CD gebrand als ISO.
Graag U advies.
Dank U wel bij voorbaat.

Ad
 

Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/31, 10:54:04 »
allereerst: welkom op het forum.
dan nu naar het probleem/de vraag:

1. stop de cd in de pc
2. herstart de pc en boot van de cd (dit gaat door dit bij de bios in te stellen. aangezien je al een dualboot hebt, denk ik dat je al enige ervaring met de bios hebt)
3. klik op het icoontje install op je bureaublad (in de live-modus dus)
3. volg het menu.
4. als je bij het partitie-gedeelte aankomt (in hetzelfde menu), klik je op handmatig
5. selecteer hier de tweede hardeschijf (zeer waarschijnlijk /dev/sdb)

zo komt ubuntu op de tweede hd te staan.

ik weet niet zeker of het zo veilig is voor de windows partities, het is altijd belangrijk de bestanden te back-uppen.
een andere optie is (denk ik):
1. ontkoppel de eerste hd (met de windows erop)
2. verplaats de jumpertjes op de achterkant van de 2e hd zo dat hij master wordt.
3. vervolg het bovenstaande schema vanaf stap 1
4. bij het partitie menu klik je op: de gehele harde schijf gebruiken


wacht a.u.b. op antwoord van in ieder geval 1 ander forumlid, die hier iets van weet, ik weet namenlijk niet zeker of het zo werkt (ubuntu zal wel installeren, het moet alleen niet de windows beschadigen)

succes!

mvg
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline reckovice

  • Lid
Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/31, 11:52:00 »
Dank U wel voor Uw welkom, en Uw antwoord.
Met het opstarten vanaf de cd is geen probleem.
Ik heb inmiddels al een aantal Ubuntu sessies vanaf de Cd gemaakt.

Ik heb op mijn external HD recente back ups staan van mijn Windows.
Dus zoveel risico loop ik niet.
Wat ik eigenlijk zeker wil weten, of ik NA installatie van Ubuntu op de 2e harde schijf een triple bootscherm krijg met de keuze wat ik wil opstarten.
Ik wacht nog mogelijke reactie(s) af en ga aan de slag.
Ubuntu vanaf CD ziet er erg goed uit, alleen de snelheid is bedroevend.
Vandaar dat ik de volgende stap wil maken.
Nogmaals dank voor Uw reactie.

Ad

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/31, 12:10:38 »
Beste Reckovice,

welkom op het forum allereerst  ;)

Je zou ook nog Ubuntu gewoon naast XP en W7 kunnen zetten, op dezelfde HDD. Er is nl. altijd maar 1 systeem actief. In de installatiewizard zou je dan ook kunnen kiezen om de wizard zelf te laten indelen. Dan weet ik zeker dat je bij opstarten direct kan kiezen tussen de 3 OS'en. Of dat ook zo is, bij het installeren op een 2e HDD weet ik niet zeker.

Dat de live-sessie moddertraag is, komt omdat het een sessie vanaf een CDROM-station is, je zal zien dat Ubuntu belangrijk sneller is als die van een HDD loopt.

Wil je wat meer info over installeren en kennismaken met Ubuntu, kan ik je deze links aanbevelen:
http://sites.google.com/site/computertip (een site om wegwijs te raken in Ubuntu en Linux, van medeforumlid Pjotr)
http://wiki.ubuntu-nl.org (de wiki van Ubuntu NL)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/31, 12:14:45 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/31, 12:36:46 »
oja :P

de wiki van pjotr was ik vergeten toe te voegen :P

meteen de link naar tripple-boot:

http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

over die snelheid die zo slecht is:
de snelheid is vanaf de live cd inderdaad echt slecht,
maar wanneer het geinstalleerd is, is het tig keer sneller, omdat (volgens mij :P ) de snelheid ook afhangt van de hoeveelheid vrije ruimte op je hd (in je swap dus) en hij gebruikt geen swap bij de live sessie, dit is mijn theorie, het kan natuurlijk heel anders is.

het is dus wel zo dat de pc na de install veel sneller is dan bij de live sessie :)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/31, 12:40:16 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/31, 14:22:46 »
Een een kleine opmerking:
Nu krijg je als het goed is een scherm met de Windows Loader, die je vraagt welke windows je wilt starten.
Na installatie van Ubuntu, krijg je de keuze Ubuntu of Windows Loader.
Kies je voor de Windows loader, dan kan je daarna pas kiezen voor XP of Win7.
Dit was zo op mijn test systeem, waar eerst XP op stond, toen Win7 erbij en daarna Ubuntu.
Mogelijk is het anders, wanneer je eerst Win7 en dan pas XP er op zet, dat weet ik dus niet.
Mijn ervaring is wel, dat je steeds minder een Win variant zult gebruiken, omdat alles in Ubuntu logischer is (persoonlijke ervaring).

ps: mijn record is een octal boot systeem (8 voudig opstartbaar) en dat was nog op een 466MHz PC !!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/31, 15:23:13 »
6x DOS (of windows 95)
1x DSL
1x puppy linux
??

:P
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline reckovice

  • Lid
Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/01, 09:46:57 »
Beste allemaal,
EERST en VOORAL erg veel dank aan al die lieve mensen welke hun bijdrage geleverd hebben aan mijn vragen.
Ik heb alle suggesties ter hand genomen en ben begonnen.
Ik kan melden dat ik de troste gebruiker ben van Ubuntu.(het is dus gelukt)
Wel heb ik nog enkele vragen, maar hierover later meer, eerst zal ik U vertellen wat ik gedaan heb en wat het resultaat was.
Vanuit Windows XP heb ik de installatie cd van Ubuntu gestart, ik denk dat ik dit beter vanuit W7 had kunnen doen, maar ja.
Ubuntu vroeg waar te installeren, en dat was dus op de 2e internal HD.
Ik heb het installatieprogramma zijn gang laten gaan en na verloop van tijd moest ik opnieuw opstarten.
Bij het opstarten krijg ik in de DOS achtige omgeving alles te zien wat voorheen ook zo was.
Alleen het boot scherm is uitgebreid met Ubuntu, naast W XP en W 7.
Maar dit werkt niet als ik Ubuntu aanklik.
Waarschijnlijk wordt dit m.i. veroorzaakt doordat ik Ubuntu vanaf XP geïnstalleerd heb , want, als ik Windows XP aanklik krijg ik een ander 2e bootscherm met de mogelijkheid XP te starten of Ubuntu.
Als ik daar Ubuntu aanklik start Ubuntu volledig zonder problemen op.
Misschien wel een omslachtige manier, maar het is maar 1 handeling meer, en voor mij op dit moment van geen belang.
Ik heb dus gisteravond al wat zitten spelen met Ubuntu, en de snelheid is nu naar volle tevredenheid.
Ik moet inderdaad opmerken dat alles erg logisch is.
Zo stap bij stap hoop ik dat ik tzt Windows vaarwel kan ga zeggen.
Tenslotte nog een vraagje:
Hoe zit het met de installatie van een firewall en virusscanner?
Ik heb een betaalde AVG Internet Security business edition 2011 ter beschikking.
Kan ik deze in Ubuntu gebruiken en/of is dit wenselijk ?

Nogmaals mijn dank aan U allen voor de hulp.

Ad


Re: ubuntu 10.10 installeren naast windows
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/01, 11:54:38 »
Een firewall gebruiken is altijd aan te bevelen, zeker in een draadloos netwerk waar naast Ubuntu ook Windows en/ of Mac wordt gebruikt. De firewall is het makkelijkst te configureren met het programma Gufw. Deze kan u installeren vanuit het softwarecentrum. Start Gufw via System/Administration/Firewall configuration (sorry ik draai al een eeuwigheid Engelstalig, mijn laatste Nederlandstalige Ubuntu was 6.06)

Voer uw wachtwoord in, en vervolgens kan u de firewall inschakelen en regels invoeren. Er zijn vooraf ingestelde regels met poorten beschikbaar, die u gelijk kan toevoegen aan het beleid

Een handleiding voor Gufw (in het Engels): https://help.ubuntu.com/community/Gufw
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu