Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe regio/land vinden dat aan bepaalde criteria voldoet voor regenval, temp. etc  (gelezen 514 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Je vind overal wel klimaatdiagrammen van steden, landen, regio's.

Maar wat ik wil: je kiest de gewenste gemiddelde dagtemperatuur, evt. ook nachttemperatuur, hoeveelheid regenval (max. en/of min.), de periode van het jaar en dan krijg je een overzicht van regio's die aan deze criteria voldoen.

Concreet: in welke regio's van Europa is het in juli overdag 27°C, 's nachts minimaal 13°C, regent het maximaal 20 mm in die maand?

En dan heb ik het ook nog eens liefst gedetailleerd genoeg. Dus niet: Frankrijk als antwoord, maar wél: Franse kust aan de Middellandse zee.

Bestaat er zo'n site?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Henkp

  • Lid
Je vind overal wel klimaatdiagrammen van steden, landen, regio's.

Maar wat ik wil: je kiest de gewenste gemiddelde dagtemperatuur, evt. ook nachttemperatuur, hoeveelheid regenval (max. en/of min.), de periode van het jaar en dan krijg je een overzicht van regio's die aan deze criteria voldoen.

Concreet: in welke regio's van Europa is het in juli overdag 27°C, 's nachts minimaal 13°C, regent het maximaal 20 mm in die maand?

En dan heb ik het ook nog eens liefst gedetailleerd genoeg. Dus niet: Frankrijk als antwoord, maar wél: Franse kust aan de Middellandse zee.

Bestaat er zo'n site?

Misschien heb je wat aan de onderstaande link,
http://www.klimaatinfo.nl/klimaat/

Wikipedia vertelt je ook al veel over de temperaturen op regionaal niveau.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Jenske

  • Lid
Ok, maar dat zoek ik dus net niet. Ik zoek een cartografische database waarin ik zélf bepaalde zoekcriteria kan opgeven.

Ik verklaar nader:

Ik wil alle plaatsen in Europa kennen op een relatief gedetailleerde schaal -- dus niet op land-niveau, maar wél in blokken van maximaal 200 bij 200 km -- waar de gemiddelde nachtelijke minimumtemperatuur in juli ligt tussen 12°C en 17°C. Dit is een voorbeeld, hé.

Of anders: stel dat ik enkel op reis wil naar plaatsen (in Europa) waar de gemiddelde dagtemperatuur in augustus tussen de 21°C en 27°C ligt; waar of hoe vind ik daarvoor een kaart, zodat ik mijn reisbestemming kan bepalen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline EZ-man

  • Lid
Dan moet je op een heel ander type website zijn:  GIS + climatology

Offline Jenske

  • Lid
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Wat je zoekt heet een geografisch informatiesysteem, of kortweg GIS. Jammer genoeg weet ik zelf niet zo direct waar je aan een (gratis) GIS kan komen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net