Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemeisen verschillende ubuntu's  (gelezen 13911 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
systeemeisen verschillende ubuntu's
« Gepost op: 2011/08/05, 16:19:07 »
Ik was benieuwd wat voor systeemeisen er nu zijn voor de verschillende ubuntu's . Ik dacht ga even zoeken op de -nl.org, echter ik kan ze niet direct vinden. Zou het niet aardig zijn om dat te vermelden? Ik kan mij zo voorstellen dat iemand een oude pc heeft staan en voor de 1e keer de site bezoekt gelijk wil weten wat er op zijn machine kan draaien.. De distro's worden steeds uitgebreid of aangepast en dat zal wel extra schijf en geheugen nodig hebben. Zo las ik ergens dat je voor de mint het beste 1Gig geheugen kan hebben om dit soepel te draaien.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/05, 16:31:22 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/05, 16:32:25 »
En omdat dit meer een puntje is voor de documentatie/website verplaats ik het topic.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/05, 16:45:11 »
De systeemeisen staan in het onderdeel "veelgestelde vragen":
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#Wat_zijn_de_minimale_systeemeisen_voor_een_computer.2C_om_Ubuntu_te_kunnen_draaien.3F

Ik heb dit gelezen maar vind het wel magertjes en daar eigenlijk ook niet thuishoren.
Met 512 mb unity draaien wordt stroop volgens mij.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/05, 16:45:57 »
En omdat dit meer een puntje is voor de documentatie/website verplaats ik het topic.

Prima ik wist niet waar ik het moest plaatsen
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline vanadium

  • Lid
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/05, 17:30:49 »
Ik heb dit gelezen maar vind het wel magertjes en daar eigenlijk ook niet thuishoren.
Met 512 mb unity draaien wordt stroop volgens mij.
Unity is maar een kleine plugin van Compiz. Heeft volgens mij niet meer ram en processorkracht nodig dan een klassieke gnome 2 met compiz.
512 Mb is inderdaad een minimumvereist. Je kan behoorlijk het systeem en één toepassing (tekstverwerker, firefox) draaien. Waag het echter niet meerdere (grotere) toepassingen te openen. Maar ik vind het een realistische minimumvereiste.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/05, 19:40:57 »
Ik heb dit gelezen maar vind het wel magertjes en daar eigenlijk ook niet thuishoren.
Met 512 mb unity draaien wordt stroop volgens mij.
Unity is maar een kleine plugin van Compiz. Heeft volgens mij niet meer ram en processorkracht nodig dan een klassieke gnome 2 met compiz.
512 Mb is inderdaad een minimumvereist. Je kan behoorlijk het systeem en één toepassing (tekstverwerker, firefox) draaien. Waag het echter niet meerdere (grotere) toepassingen te openen. Maar ik vind het een realistische minimumvereiste.

Dank je voor het antwoord. Zo zit dat dus. Ik ging er vanuit dat je de dingen kunt doen die je normaal gesproken doet zoals z muziekjes,branden,office en zo. Dus het zou aardiger zijn als men voor minimum vereisten voor minimaal gebruik zou kiezen en een beetje uitleg erbij. Dan heb je een goede indicatie. Nu lijkt het alsof je op een "oud"systeem volledig kunt draaien.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/05, 20:09:07 »
Wat de minimale eisen zijn verschilt ook nog per persoon.
Als jij als eis stelt dat je tegelijkertijd aan meerdere documenten wil werken, een browser met 10 tabs open wil hebben, een muziekje luisteren enz. dan heb je veel meer nodig dan wanneer je dezelfde taken niet tegelijkertijd wil doen.
Er staat ook niet voor niets minimale vereisten. Dan kan je toch niet verwachten dat het ook geschikt is voor zwaar werk?

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/05, 21:10:02 »
Wat de minimale eisen zijn verschilt ook nog per persoon.
Als jij als eis stelt dat je tegelijkertijd aan meerdere documenten wil werken, een browser met 10 tabs open wil hebben, een muziekje luisteren enz. dan heb je veel meer nodig dan wanneer je dezelfde taken niet tegelijkertijd wil doen.
Er staat ook niet voor niets minimale vereisten. Dan kan je toch niet verwachten dat het ook geschikt is voor zwaar werk?

Duidelijk, maar ik heb het ook niet gehad over zwaar werk of een andere uiterste.
Nee, zoals ik al aangaf gewoon dagelijks gebruik. Bijv met lotta is downen, thunderbird open en op het forum schrijven. Lijkt mij niet zo zwaar ... Bijv ik merkte wel dat mijn pc trager werd toen ik unity draaide. Nu met xubuntu loopt het toch soepeler.
Ik hoop dat ik het je een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/06, 01:22:59 »
De systeemeisen staan in het onderdeel "veelgestelde vragen":
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#Wat_zijn_de_minimale_systeemeisen_voor_een_computer.2C_om_Ubuntu_te_kunnen_draaien.3F

Leuk linkje, alleen staat daar niks over de rest van de familie (Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu). Dus dan heeft het nog steeds weinig nut.

@Boris: Wat jij beschrijft, zijn de RAM-eisen voor dagelijks gebruik als volgt:

-Ubuntu: 384 MB
-Ubuntu met Unity: 768 MB
-Kubuntu: 512 MB
-Xubuntu: 384 MB
-Lubuntu: 256 MB

Voor enkele derivaten:

-Mint GNOME: 384 MB
-Mint KDE: 512 MB
-Elementary OS: 384 MB
-ZevenOS: 320 MB
-Bodhi: 128 MB

Offline vanadium

  • Lid
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/06, 14:48:35 »
Bijv met lotta is downen, thunderbird open en op het forum schrijven.
Dit is vooral een kwestie van ram. Op een trage processor met veel ram, kan je wél meerdere applicaties tegelijk open hebben zonder dat het ding bevriest.
Citaat
Lijkt mij niet zo zwaar ... Bijv ik merkte wel dat mijn pc trager werd toen ik unity draaide.
Ubuty is een compiz plugin, en essentieel werk je op een gnome 2 systeem. Ik vermoed dat de performantie met de klassieke gnome desktop én compiz niet beter/slechter zal zijn.
Citaat
Nu met xubuntu loopt het toch soepeler.
In plaats van de gnome 2 desktop, heb je de minder systeembronnen vereisende XFCE desktop.

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/06, 15:43:34 »
@vanadium: Maar het verschil is wel dat je in Unity Compiz nodig hebt en op de klassieke desktop kun je Compiz gewoon uitschakelen.

En XFCE is niet meer zo licht als eerst hoor. Het is wel meer lijkend op GNOME 2 Klassiek, maar lichter is het niet zozeer meer. Daarvoor hebben wel LXDE en E17.

Offline vanadium

  • Lid
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/06, 16:04:07 »
@vanadium: Maar het verschil is wel dat je in Unity Compiz nodig hebt en op de klassieke desktop kun je Compiz gewoon uitschakelen.
Het ging over het performantieverschil met de klassieke desktop + compiz. Unity heb je inderdaad niet zonder compiz. Hiervoor wordt evenwel Unity-2D ontwikkeld.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/07, 00:34:43 »
De systeemeisen staan in het onderdeel "veelgestelde vragen":
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#Wat_zijn_de_minimale_systeemeisen_voor_een_computer.2C_om_Ubuntu_te_kunnen_draaien.3F

Leuk linkje, alleen staat daar niks over de rest van de familie (Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu). Dus dan heeft het nog steeds weinig nut.

@Boris: Wat jij beschrijft, zijn de RAM-eisen voor dagelijks gebruik als volgt:

-Ubuntu: 384 MB
-Ubuntu met Unity: 768 MB
-Kubuntu: 512 MB
-Xubuntu: 384 MB
-Lubuntu: 256 MB

Voor enkele derivaten:

-Mint GNOME: 384 MB
-Mint KDE: 512 MB
-Elementary OS: 384 MB
-ZevenOS: 320 MB
-Bodhi: 128 MB

Bedankt hier heb ik wat aan, de processor heb je hier ook een idee over?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/07, 00:42:39 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/08, 00:22:24 »
Graag gedaan :)

Processor is bij alle behalve Lubuntu en Bodhi (uitgaande van dezelfde dagelijkse gebruikswaarden zoals bij het RAM hierboven):
800 MHz
Lubuntu: 500 MHz
Bodhi: 200 MHz

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/08, 08:44:26 »
Ubuntu kan draaien op een p3 500 mhz hoor, maar moet je wel wat meer ram erin zetten ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/08, 11:43:45 »
Maar ik heb toch echt gedraaid met een 32 mb graka, een 800 mhz processor en 384 mb geheugen en dat draaide heel soepel ;)

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/08, 12:18:11 »
Hetgeen aantoont dat jouw definitie van 'soepel' niet overeenkomt met die van Pjotr. Niets mis mee, het laat alleen zien dat je - denk ik - nooit een leidende aanwijzing kunt geven, die voor iedereen geldt. :)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/10, 14:40:51 »
Dat klopt, Pjotr heeft daarom ook erbij gezet:

Citaat
De onderstaande systeemeisen zijn gebaseerd op mijn eigen ervaring, en wijken af van de "officiële" minimale systeemeisen.
"Mijn" minimale systeemeisen voor Ubuntu zijn als volgt, uitgesplitst in redelijk functioneren (werkbaar) en soepel draaien (prettig werken).

Helemaal mee eens femke, ik vind het wel een beetje vreemd dat elk woordje gewogen moet worden. Het gaat toch gewoon om het gemiddelde of moet dat woord wederom uitgebeend worden. Je moet je voorstellen dat iemand graag linux wil draaien en aan je vraagt: ik heb (bijv) een p4 1.3 ghz met 1 gig geheugen, wat zou je mij aanraden te installeren... meer is het eigenlijk niet..

Ik kan mij  voorstellen dat de eisen wat na boven bijgesteld worden daar elke nieuwe distro meer vergt of ben ik daar mis mee.
Zijn de eisen nog precies als 3 jaar geleden?

« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 14:44:50 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/14, 00:36:46 »
Dat hangt af van de customization. Dingen als bijv. ZevenOS of Bodhi zullen nooit meer gaan eisen. Bodhi is gebouwd voor lichtgewicht en dat blijft ook zo.
Maar bijv. Ubuntu gaat met Unity de zwaardere kant op en GNOME 3 is ook zwaarder.

Daar hangt het dus vanaf.

Offline mrGee

  • Lid
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/14, 00:47:17 »
Hallo

En waar het ook nogal van afhangt, is het aantal zaken dat automatisch als dienst mee worden
opgestart. Een standaard gnome van 10.04, kan ik best nog wel in beweging houden, door
flink te wieden in niet noodzakelijke diensten en blingbling.
Is de machine te zwak en moet het ubuntu gevoel er toch nog een beetje in zitten, dan schakel ik
terug naar Lubuntu (Xubuntu ontloopt de gnome desktop niet meer zoveel helaas) en ook daar
haal ik niet noodzakelijke snicksnack weg. Laatst nog een "oude" netbook de Asus 701 opgeleukt met
Lubuntu (dat kreupele Xandros linux eraf; = vis noch vlees  ;)) en alles start binnen 20 seconden
incl. de desktop omgeving, waarbij minder als de helft van het geheugen in beslag werd genomen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Tom

  • Lid
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/14, 11:08:40 »
Nu qua verschil Lucid wat ik zeer lang gebruikt heb en nu Xubuntu merk ik toch duidelijk een verschil hoor wat opstarten en ook snelheid betreft van de progjes.
Ook ram en cpu gebruik merk ik een verschil en dan niet te spreken over de vrije ruimte op mijn HDD er zit dus een stuk minder meuk op dan in bv Lucid.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/14, 11:54:40 »
Redelijk functioneren:
Processor: Pentium III, 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 64 MB
Harde-schijfruimte: 8 GB

Soepel draaien:
Processor: Pentium 4, 1,3 Ghz
RAM-geheugen: 1 GB
Videokaart: 128 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

en verder nog meer systeemeisen:
http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies

met dank aan Pjotr.

Nu heb ik vandaag op een oudje PIII,667 met 512 sdram, Mint LXDE gezet. Dit is echt traag te noemen.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/14, 23:19:38 »
Daar zou ik Bodhi opzetten als ik jou was. Dan wordt ie weer supersnel.

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/14, 23:34:57 »
Daar zou ik Bodhi opzetten als ik jou was. Dan wordt ie weer supersnel.

Als je grafische kaart nog ondersteund wordt misschien wel ja anders is ook Bodhi traag. Voor mijn kaart zat geen legacy driver meer in de pakketbronnen van 10.04. Nu is mijn hobbyprutssyteem nog iets minder dan wat BorisM heeft maar volgens de vele lofzangen zou het genoeg moeten zijn voor Bodhi.