Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemeisen verschillende ubuntu's  (gelezen 14192 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/16, 12:07:32 »
Hallo

En waar het ook nogal van afhangt, is het aantal zaken dat automatisch als dienst mee worden
opgestart. Een standaard gnome van 10.04, kan ik best nog wel in beweging houden, door
flink te wieden in niet noodzakelijke diensten en blingbling.
Is de machine te zwak en moet het ubuntu gevoel er toch nog een beetje in zitten, dan schakel ik
terug naar Lubuntu (Xubuntu ontloopt de gnome desktop niet meer zoveel helaas) en ook daar
haal ik niet noodzakelijke snicksnack weg. Laatst nog een "oude" netbook de Asus 701 opgeleukt met
Lubuntu (dat kreupele Xandros linux eraf; = vis noch vlees  ;)) en alles start binnen 20 seconden
incl. de desktop omgeving, waarbij minder als de helft van het geheugen in beslag werd genomen.

Groeten Gerrit


Zou het dan niet een idee zijn om de distro's als uitgeklede versie te leveren (met handleiding) en dat je zelf er dingen aan kunt hangen zodat je toch een systeem hebt dat je kunt draaien op een niet al te snelle comp? Mijn reden om ubuntu te gaan gebruiken was en is dat je niet verplicht bent om zwaardere machines hoeft aan te schaffen omdat windows dat "verplicht" omdat de software te veel gaat eisen.
Om alles uit je distro te kunnen verwijderen heb je toch wat meer kennis nodig dan de gemiddelde gebruiker.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/16, 15:18:51 »
Hallo

En waar het ook nogal van afhangt, is het aantal zaken dat automatisch als dienst mee worden
opgestart. Een standaard gnome van 10.04, kan ik best nog wel in beweging houden, door
flink te wieden in niet noodzakelijke diensten en blingbling.
Is de machine te zwak en moet het ubuntu gevoel er toch nog een beetje in zitten, dan schakel ik
terug naar Lubuntu (Xubuntu ontloopt de gnome desktop niet meer zoveel helaas) en ook daar
haal ik niet noodzakelijke snicksnack weg. Laatst nog een "oude" netbook de Asus 701 opgeleukt met
Lubuntu (dat kreupele Xandros linux eraf; = vis noch vlees  ;)) en alles start binnen 20 seconden
incl. de desktop omgeving, waarbij minder als de helft van het geheugen in beslag werd genomen.

Groeten Gerrit


Zou het dan niet een idee zijn om de distro's als uitgeklede versie te leveren (met handleiding) en dat je zelf er dingen aan kunt hangen zodat je toch een systeem hebt dat je kunt draaien op een niet al te snelle comp? Mijn reden om ubuntu te gaan gebruiken was en is dat je niet verplicht bent om zwaardere machines hoeft aan te schaffen omdat windows dat "verplicht" omdat de software te veel gaat eisen.
Om alles uit je distro te kunnen verwijderen heb je toch wat meer kennis nodig dan de gemiddelde gebruiker.

De kracht van Ubuntu is nu juist dat het een compleet pakket aanbiedt 'uit de doos'. Je kan direct beginnen met browsen, muziek luisteren, tekstdocumentje typen, foto's importeren, mail binnenharken etcetera. Voor wat jij wil is er de zogenaamde blokkendoosinstallatie. Zoek maar eens binnen dit forum op blokkendoos. Dat standaardpakket is misschien voor jou te vol met programma's die je niet wil hebben maar het is gericht op een zo breed mogelijk publiek.

Offline vanadium

  • Lid
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/16, 16:19:08 »
Ubuntu gaat met Unity de zwaardere kant op
Daar ben ik niet van overtuigd. Unity is niets anders dan een belachelijk kleine plugin van compiz, en het geheel draait op gnome 2. Veel zwaarder dan een klassieke gnome omgeving met compiz kan het dus niet zijn.

Het is de "lijm" die het allemaal als een groot geheel doet aanvoelen. Bijvoorbeeld, sommige websites ware in de wolken over het nieuwe "Control Center" van Unity (systeemknop rechts, "System Settings") terwijl dat Control Center zuivere Gnome 2 is en al vele jaren bestaat.

Compiz is een heel klein schilletje, waaronder bestaande elementen van gnome 2 en van compiz efficient - en zelfs clever - samengebracht werden.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/16, 20:04:30 »
Hallo

En waar het ook nogal van afhangt, is het aantal zaken dat automatisch als dienst mee worden
opgestart. Een standaard gnome van 10.04, kan ik best nog wel in beweging houden, door
flink te wieden in niet noodzakelijke diensten en blingbling.
Is de machine te zwak en moet het ubuntu gevoel er toch nog een beetje in zitten, dan schakel ik
terug naar Lubuntu (Xubuntu ontloopt de gnome desktop niet meer zoveel helaas) en ook daar
haal ik niet noodzakelijke snicksnack weg. Laatst nog een "oude" netbook de Asus 701 opgeleukt met
Lubuntu (dat kreupele Xandros linux eraf; = vis noch vlees  ;)) en alles start binnen 20 seconden
incl. de desktop omgeving, waarbij minder als de helft van het geheugen in beslag werd genomen.

Groeten Gerrit


Zou het dan niet een idee zijn om de distro's als uitgeklede versie te leveren (met handleiding) en dat je zelf er dingen aan kunt hangen zodat je toch een systeem hebt dat je kunt draaien op een niet al te snelle comp? Mijn reden om ubuntu te gaan gebruiken was en is dat je niet verplicht bent om zwaardere machines hoeft aan te schaffen omdat windows dat "verplicht" omdat de software te veel gaat eisen.
Om alles uit je distro te kunnen verwijderen heb je toch wat meer kennis nodig dan de gemiddelde gebruiker.

De kracht van Ubuntu is nu juist dat het een compleet pakket aanbiedt 'uit de doos'. Je kan direct beginnen met browsen, muziek luisteren, tekstdocumentje typen, foto's importeren, mail binnenharken etcetera. Voor wat jij wil is er de zogenaamde blokkendoosinstallatie. Zoek maar eens binnen dit forum op blokkendoos. Dat standaardpakket is misschien voor jou te vol met programma's die je niet wil hebben maar het is gericht op een zo breed mogelijk publiek.

De blokkendoos installatie ga ik opzoeken, maar dat is niet wat  ik wil of naar op zoek ben.Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Zoals ik al schreef ging het er eigenlijk om niet mee te hoeven met een zwaarder systeem(zoals bij windows) en daar een oplossing voor te zoeken in algemene zin. Inderdaad alles uit doos (de meest noodzakelijke dingen) zou geweldig zijn ook op een wat trager systeem.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/17, 10:35:44 »
@erik: Niet mee eens. Ik heb Bodhi op een hele oude laptop draaien en de videokaart werkt gewoon out-of-the-box. Hij is echt snel met Bodhi.

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/17, 11:02:58 »
@erik: Niet mee eens. Ik heb Bodhi op een hele oude laptop draaien en de videokaart werkt gewoon out-of-the-box. Hij is echt snel met Bodhi.

Dat is toch precies wat ik zeg? Zal best goed draaien ALS de videokaart wordt ondersteund. Leuk dat dat bij jou het geval is, bij mij niet.

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/18, 11:39:59 »
Ik bedoelde dus met se open source driver ;)

Re: systeemeisen verschillende ubuntu's
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/18, 17:30:44 »
Ik bedoelde dus met se open source driver ;)

Aha, ja die deed het wel maar het resultaat was niet om over naar huis te schrijven. Het positieve was dat er meteen een hoge resolutie werd gepakt. De menus werkte ook vloeiend maar surfen met Midori ging als ... nou ja. Dus dan geldt eigenlijk nog hetzelfde, leuk dat het bij jou werkte, bij mij niet. Een leuke distro hoor met mooie interface, maar op de hardware die ik heb zorgt ie er niet voor dat je een systeem krijgt waarmee je dagelijks zou kunnen werken. Om positief af te sluiten: Audacious en Battle for Wesnoth draaiden goed.