Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Welke netwerkprinter (all in one)  (gelezen 11324 keer)

[Opgelost] Welke netwerkprinter (all in one)
« Gepost op: 2011/06/01, 10:47:46 »
Ik heb al door het forum gezocht, in de berichten van de laatste twee maanden in ieder geval, maar er niets over kunnen vinden.

Ik heb 3 printers in huis en dat is wat onzinnig. Ik wil een netwerkprinter, een all in one, gewoon met een netwerk kabel aansluiting. Geen wifi, mag wel maar hoeft niet. Het liefst met een makkelijke installatie "out of the box". Ik gebruik op al mijn computers Ubuntu 10.04.

Als het kan ook een mogelijkheid om via het netwerk te scannen. En eentje die goede drivers heeft om onderhoud te plegen via Ubuntu, en dan bedoelen ik het reinigen van de printer (printkop). Ik heb nu Canon printers staan en deze hebben de mogelijkheid niet om te reinigen via de Ubuntu driver.

Welke printer van welk merk voldoet aan mijn eisen? Iemand een suggestie?

Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 16:26:38 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/01, 10:58:56 »
Zelf heb ik een HP B110, deze werkt out-of-the box, en heeft een webinterface, zodat je hem ook op afstand kan bekijken, met elke PC !
scanner en printer werken zowel via WiFi als met een kabel (usb en netwerk).
Verder heeft de printer 4 gescheiden inkt-patronen, iets dat kosten kan besparen.
Deze printer is overal te koop, onder de 100 Euri's.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/01, 11:44:33 »
Bedankt voor de reacties. Zal ze eens gaan bekijken. Ik wil alleen geen connectie met usb, maar gewoon met een netwerkkabel en dan aansluiten op een switch.

Scannen werkt ook via netwerk?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline koos4401

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/01, 11:55:53 »
Oké, daar komt de controverse:
Ik zweer bij Canon vanwege de afdrukkwaliteit van de foto's. Een MP640 heb ik hier goed aan de praat gekregen met netwerkkabel. (op W7,Vista, Ubuntu LL en  ook draadloos voor laptop met Mint Isadora) Oriënteer je eerst voor je besluit. De afdrukkwaliteit geldt voor alle Canons als pré imho, de drivers is een probleem voor veel Canons (feit)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/01, 16:17:07 »
Wij hebben de hp photosmart c6200 en die werkt prima met de hp toolbox. Hij heeft ook een webinterface, maar is dacht ik niet meer nieuw te krijgen.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/01, 20:54:15 »
Ik denk dat we de "Canon-problemen" niet moeten overdrijven.
Het is inderdaad mooi en erg makkelijk als een printer/scanner/all in one out of the box werkt. Het is echter ook erg jammer als al die apparaten die out of the box ondersteund worden het nu net niet zijn voor je maar je  je er wel toe laat beperken.

Als je toch energie steekt in het zoeken naar een mooi en voor jou geschikt apparaat, daarbij kwaliteit en (on)kosten etc. tegen elkaar weg streept, dan is het een kleine extra moeite om te kijken of je apparaat eventueel via drivers van de fabrikant goed geïnstalleerd kan worden. (zie ook dit forum...)
In het geval van Canon gebruik ik http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker als uitgangspunt. Staat hier dat een apparaat werkt onder Ubuntu dan durf ik het wel aan. Ook staan er diverse links naar diverse (Canon)sites waar de drivers te downloaden zijn. Ook staat er hoe je de boel kunt finetunen. Er zijn beslist meer van dit soort sites.

Voor een beginner met Ubuntu zou dit inderdaad wat lastig kunnen zijn. TS heeft echter al meer dan 800 posts op zijn naam dus hij lijkt me geen beginner meer (okay, aanname, geen feit  =D). Voor een gemiddelde Ubuntu gebruiker zal het installeren van een Canon-driver geen slapeloze nachten opleveren, vooropgesteld dat er even gezocht is naar beschikbaarheid van drivers.

Dependencies aanpassen is zelfs mij gelukt, dus diezelfde gemiddelde Ubuntu gebruiker kan dit zeker ook. Ik weet het: dit is niet elegant en voor een beginner geen goede start. Toen ik die dependencies aan moest passen voor een van mijn Canon all in one, heb ik de drivers netjes opgeslagen zodat ik ze in een later stadium weer uit een digitaal laatje kan trekken en met een paar klikken de boel weer aan de praat heb (okay, opnieuw finetunen is ook niet elegant, maar voor hen die hun systeem niet om de week slopen of willen herinstalleren hebben we het dan over 1 keer in de 1,5 of 3 jaar....)

Dit gezegd hebbende: zoek de all in one uit die je echt wilt hebben, kijk of hij al dan niet met drivers van de fabrikant aan de praat gebracht kan worden. Als je meerdere "bewijzen" hebt dat het kan, schaf hem dan gewoon aan.
In mijn geval hebben de Canon all in ones MP510 en MP640 zonder problemen hun werk gedaan c.q. aan het doen.
De MP640 werkt hier in een bedraad netwerk via de router in mijn experiabox. Geen enkel probleem mee. Het scannen doe je met "Scangearmp wat eigenlijk een terminalprogramma is, maar daarvoor heb ik na een tip van een mede forumlid een snelstarter in het Toepassingen menu aangemaakt. 1 druk op de knop en het werkt. Het zou ook draadloos moeten kunnen maar daar heb ik geen interesse in.

Kies je uiteindelijk voor een HP: mooi toch? Toch een Canon? Prima toch? Of toch maar een Brother of Samsung? Lekker doen.
Je weet nu in ieder geval dat de MP640 van Canon uitstekend werkt onder 10.04 (en daarvoor onder 9.04). Of dit de all in one van je dromen is, is natuurlijk maar de vraag. Misschien is hij wel te langzaam voor je, of te dorstig op inkt-gebied of maakt hij teveel lawaai :-)
Succes met je keuze en je oriëntatie via het forum.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/01, 21:29:18 »
Ik ben best wel bekend met Ubuntu en hoop een hoop dingen aan de gang gekregen, dan wel met of zonder hulp van het forum. Dependecies aanpassen, printer drivers installeren allemaal geen probleem, maar ik wil er gewoon een die het doet, zodat ik niet elke keer met die printer onder mijn arm naar een Windows computer moet om dat ding te reinigen.

Scannen via de terminal, allemaal prachtig, maar ik heb een vrouw en kinderen die dat ding ook moeten gebruiken, Dus geen terminal gedoe voor hen.

Ik ga me verdiepen in een van de HP's. Ook deze printers printen prachtig. Het merendeel is toch tekst wat er geprint wordt. Foto's laat ik goedkoop uitprinten in een fotozaak van een kennis.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/01, 22:41:04 »
Hoi flyerman,

Het is gewoon een suggestie dus als je kiest voor een HP dan maakt me dat natuurlijk niets uit. Misschien zijn ze wel even goed of beter of hebben ze een betere prijs/kwaliteitverhouding.

Wat dat terminalprogramma betreft: dat is niet praktisch werken maar het werkt. Ik schreef echter dat dat geen probleem meer is. Ik heb de starter in het menu "Toepassingen - Grafisch" met de naam "Simplescan" aangepast. Als ik daar nu op klik dan start het scanprogramma. Komt geen commando om in te typen meer aan te pas.

Ik blijf het jammer vinden als mensen roepen dat iets niet goed werkt en omdat ze zelf ooit in een (ver) verleden een afweging hebben gemaakt op basis van toen geldende argumenten. Tijden veranderen en op dit forum zul je problemen tegen komen met hardware van Canon, maar ook van Brother, Samsung en HP.

We kunnen je suggesties aan de hand doen maar uiteindelijk maak jij de keuze en dat gaat een goede worden  :D

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/01, 23:09:05 »
Mijn ervaring met HP spullen is dat die over het algemeen gesproken zeer Linux vriendelijk zijn. Een paar maanden geleden bij iemand thuis een nieuwe printer aangeschaft. Een HP all-in-one. Met hplip-toolbox was dat ding binnen één minuut aangesloten en klaar voor gebruik. Alles is in te stellen, dus ook scannen, faxen, kopiëren en afdrukken. De interface is zo gebruikers- en (vooral) beginnersvriendelijk dat alles goed is te gebruiken. Ook de kwaliteit van de cartridges zijn goed af te lezen.
Afdrukkwaliteit is met een paar muisklikken in te stellen. Heel gebruikersvriendelijk.
Daar staat tegenover dat ik hier en daar ook wel eens een Canon of Lexmark tegen ben gekomen. Uiteindelijk krijg ik dat ook wel aan de praat, maar lang niet zo uitgebreid als een HP (over het algemeen).

Ik neem dan niet de kwaliteit van de afdrukken e.d. in mijn 'review' mee.  Daarover moet je mij niet 'afschieten'. Zo weet ik bijv. dat een Canon aparte tankjes heeft voor de verschillende kleuren. Dat kan natuurlijk ook mee worden genomen in de aanschaf.
Is dat niet (zo zeer) van belang, dan zou ik toch voor een HP gaan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline heir4c

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/01, 23:22:33 »
Offtopic:
@Pjoeh, Dat er geen probleem zou zijn met Canon is wel waar maar er zit wel een 'foutje' in de drivers. Eigenlijk is het niet IN de drivers maar in Ubuntu zelf, namelijk in de drivers is er een verwijzing naar het pakket libcupsys2 maar dat bestaat niet meer. Ze hebben dit bij Ubuntu (bij Debian hoogstwaarschijnlijk) anders genoemd, namelijk libcups2. Daar moet je dan wel even de drivers uitpakken, dat woordje aanpassen en er weer een driverpakket van maken. Heb ik zelf moeten doen en ook anderen.
Zie hiervoor:
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/howto-ip-2600/
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/driver-canon-printer-mp-140/msg733902/#msg733902
Dit even ter info.

Dus toch wel eventjes werk voordat het werkt. Maar goed, ben erg tevreden van mijn Canon printerje. Is voor eenvoudig gebruik.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/02, 00:02:20 »
Hoi heir4c,

Ik had hetzelfde probleem met mijn MP510 in 9.04 en die afhankelijkheid heb ik toen aangepast. Daarna werkte hij gewoon weer goed.

Mijn punt in dit draadje is eigenlijk dat je je niet op voorhand moet beperken tot 1 merk. Stel dat Lexmark dadelijk een prachtige all in one in de markt zet (hebben er inmiddels een paar heel aardige) dan roept men: geen Lexmark pakken want die hebben geen drivers voor Linux. Dat is inmiddels niet meer waar (volgens de Lexmark site) en je loopt dus de kans dat je een prachtig apparaat (het apparaat van je dromen notabene  :o) aan je neus voorbij ziet gaan.
Als zo'n apparaat met iets meer moeite dan plug and play aan de praat te krijgen is en volledig grafisch werkt dan zou ik zeggen: waarom neem je die dan niet maar ga je voor je tweede of derde keus? Zolang je niet van Ubuntu versie wijzigt heb je er in principe jaren geen omkijken meer naar (LTS versie dus).
Als je echter geen echte voorkeur hebt of indien je er geen energie in wilt steken dan ben je gek als je het plug en play apparaat laat schieten. Dan zou ik ook kiezen voor het absolute gemak en al helemaal als de kosten en kwaliteit redelijk gelijkwaardig zijn.
Ik wilde ook aangeven dat de MP640 een uitstekende netwerkprinter is (naar mijn mening) die het gewoon goed doet onder Ubuntu. TS krijgt hierdoor wat opties aangereikt en kan zelf bepalen wat het beste bij hem past. Naar ik begrepen heb gaat het een HP worden en dat zal een goede keuze zijn. Mocht dadelijk iemand anders dit draadje lezen dan kan die mijn visie meenemen in zijn besluitvorming (en dan ook voor HP kiezen  :D :D :D :D).

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/02, 10:46:20 »
Ik ben altijd een Canon fan geweest. Foto en film apparatuur en printers. Maar de printer drivers voor Linux vallen me tegen. Ga nu dan maar eens een HP proberen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/02, 21:31:28 »
Ik gebruik zelf een Epson Stylus Office BX625FWD.

Perfecte all-in-one. Lekker snel. maar vooral: HEEEEEEL ZUINIG MET INKT. Ik heb hem nu ruim een half jaar, gebruik nog steeds de eerste inktpatronen! En ik print regelmatig. Geschikt voor wifi en lan.

Drivers Epson moet je in 10.04 en 10.10 nog handmatig installeren (paar debjes downloaden bij Epson), en in 11.04 doet ie het vanzelf (even laten zoeken naar netwerkprinter en klaar is kees).


Offline heir4c

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/02, 22:59:07 »

...
Mijn punt in dit draadje is eigenlijk dat je je niet op voorhand moet beperken tot 1 merk.
...

+1
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/04, 11:47:39 »
Heel tevreden met mijn Canon MG6150. Scannen lukt m.b.v de Gimp.

Offline jolo

  • Lid
Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/04, 14:22:59 »
Als je toch energie steekt in het zoeken naar een mooi en voor jou geschikt apparaat, daarbij kwaliteit en (on)kosten etc. tegen elkaar weg streept, dan is het een kleine extra moeite om te kijken of je apparaat eventueel via drivers van de fabrikant goed geïnstalleerd kan worden.
Het nadeel daarvan is, dat de fabrikant alleen drivers beschikbaar stelt zolang deze nog in de handel is. Als deze op een gegeven moment niet meer willen installeren in een nieuwere Ubuntu versie, dan lijkt de aanschaf van weer een nieuwe All-in-One printer onvermijdelijk.

Wel ben ik het eens dat de specificaties bepalend kunnen zijn voor de aanschaf. En uiteraard een review. Daarna check je bijvoorbeeld deze hyperlink http://www.openprinting.org/printers

Zelf gebruik ik een HP All-in-One printer. Namelijk de HP Photosmart C6380 All-in-One printer. Deze heb ik via alleen maar muisklikken kunnen installeren. In Ubuntu 10.04.2 Systeem > Beheer > Afdrukken > Toevoegen > Netwerkprinter > Vind Netwerkprinter. Dan de gevonden Netwerkprinter geselecteerd > Vooruit.

Het beste kun je een All-in-One printer proberen aan te schaffen, die in de lijst Perfectly staat. Eventueel Mostly. Maar probeer Partially en Paperweight All-in-One printers te vermijden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/04, 17:44:18 »
Ik zel had voor die ik nu heb, de HP photosmart B109b-z, de HP photosmart C4580.
Het nadeel van deze printer was dat je hem eerst moest laten detecteren door Windows om zo een ip adres te kunnen verkrijgen.
Maar ook daarna deed hij het soms wel en soms niet over het netwerk. Verkocht aan een lid van hier die hem nu geweldig gebruikt met een usb kabel.

Je hoeft de printer ABSOLUUT NIET via Windows te laten detecteren!!!! Je bedoelt waarschijnlijk dat je je printer via de Windows driver aan je draadloze netwerk koppelt, maar dat kan ook via de Linux driver. Sommige HP inkjet printers kun je niet via het eigen display aan je netwerk koppelen, dat moet dan via de driverinstallatie gebeuren.

Als je via de website van HP naar de Linux driver gaat voor deze printer, dan kun je die vervolgens downloaden, dat is hplip-3.x.x.run

Die driver start je via de shell voor installatie en dan kun je je draadloze netwerk instellen voor de printer. 

Ga maar eens naar http://hplipopensource.com/hplip-web/install_wizard/index.html en http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html



Re: Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/04, 18:25:37 »
Edjekadetje, neem nou maar van mij aan dat dat dus wel moet. Maar ik heb deze printer niet meer, zoals ik al schreef.
Ik heb het overigens hier nog gevraagd en iemand die dezelfde had gaf mij dit advies. En ik las het ook elders.

Dus ABSOLUUT WEL.

Ben wel benieuwd of je destijds de manier die ik beschreef hebt geprobeerd. Ik heb gisteren nog zo'n printer ingesteld bij een vriend die verhuisd was en ook een nieuwe router had. De printer zat dus niet meer op het draadloze netwerk. Instellen op de juiste SSID etc. ging alleen via de HPLIP driver..., waarbij je eerst de printer moet aansluiten via USB en hem daarna kunt loskoppelen.




Re: [Opgelost] Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/08, 16:28:24 »
Heb de HP c410 besteld. Die moet het met scannen en printen zo out of de box doen. We zullen zien. Ik plaats hier mijn bevindingen wel.

Krijg hem wel pas over een week, er moet eerst gewerkt worden.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: [Opgelost] Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/15, 19:17:46 »
Printer is binnen. Uitgepakt en in elkaar gezet, netwerk kabel erin de nieuwste versie HPLIP geïnstalleerd en werkte zo out of de box, ook over het netwerk scannen. Geen Windows nodig gehad gelukkig.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: [Opgelost] Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/15, 23:15:30 »
Heel mooi. Als je dadelijk ook nog heel tevreden bent met de geleverde kwaliteit dan hoor ik het graag. Een vriendin wil met Ubuntu beginnen en zal (waarschijnlijk) een nieuwe all-in-one aan gaan schaffen. Zou dan een goede optie voor haar kunnen zijn....
Gr

Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: [Opgelost] Welke netwerkprinter (all in one)
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/16, 09:06:08 »
Ikzelf heb nog niet veel geprint, maar mij dochter was erg tevreden over de afgedrukte foto's voor haar spreekbeurt.

(Kinderhand is gauw gevuld zeggen ze)
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04