Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord werkt niet in 1e start.  (gelezen 6397 keer)

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Gepost op: 2006/11/22, 16:51:57 »
Hallo allen

Heb zelf al jaartje Ubuntu.
Ben voor moeders een Pentium 400 aan het installeren. Na wat gerommel met de schijfindeling (compaq heeft bios op hd) staat Xubuntu erop. Maar bij 1e opstart kom ik er niet in. De gebruikersnaam is tijdens de installatie niet gevraagd, alleen 2X een password. Er werd als laatst in de installatie wel gerept over het deleten van een tijdelijke OEM-user via: sudo oem-config-prepare. Maar als ik tijdens opstarten het password intoets, zie ik niets verschijnen, dus kom ik er niet in. Wat nu?
Live cd branden? Andere optie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/22, 17:07:48 »
Heb je Xubuntu 6.10 of 6.06? Ik raad 6.06 aan, want die is veel stabieler. Overigens kun je die prima met de alternate CD installeren; ik heb dat zelf enkele malen gedaan en geen enkel probleem ondervonden.

Misschien dat het probleem te maken heeft met de verborgen FAT16-partitie van Compaq? Zo'n verrekte Compaq..... idioot systeem voor het BIOS.

Ik heb zelf ook met een Compaq te maken gehad, en heb het als volgt opgelost. Bij die ouwe Compaqs staat een deel van het BIOS in de EEPROM-chip op het moederbord, zoals het hoort (!!!). Op de verborgen FAT16-partitie staan wat  gereedschappen voor het wijzigen van instellingen en zo.

Ik heb toen eerst de nieuwste versie voor zowel EEPROM chip als voor de FAT16-partitie binnengehaald van de webstek van Compaq. Vervolgens de chip geflitst en de instellingen met de gereedschappen op de FAT16-partitie, zo gezet als ik ze wilde hebben.

Daarna heb ik de verborgen FAT16-partitie vernietigd en de volledige ruimte van de harde schijf geformatteerd als EXT3 (en een kleine swap). En daar heb ik toen Linux op gezet. Werkt prima!

Mocht je de gereedschapjes toch nog weer nodig hebben, dan kun je die ook gebruiken vanaf diskettes (twee stuks), waarvan je de images ook kunt binnenhalen vanaf de Compaq webstek.

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/22, 17:55:27 »
Hallo Pjotr, bedankt voor antwoord.

Ja, ik heb ivm stabiliteit 6.06 gekozen, en Alternate ivm weinig ram. Ik wacht even met 6.10, die moet eerst wat beter worden.

Ik dacht al dat op die 100mb fat16 partitie alleen wat compaq hulpdingetjes staan. Ik wist niet dat de bios zelf toch op het mobo staat. Zal eens 1 en ander opzoeken bij compaq zelf met het typenummer.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/22, 18:14:55 »
De bios is al de laatste versie van 18/8/1999, (t'is n Deskpro EP/SB series 400Mhz)dus flashen heeft dan weinig zin.

Pjotr, die hulptooltjes kunnen er dan gewoon af, oftewel kan ik de HD helemaal formatteren?

Trouwens, ik heb ook wat zitten rommelen met "primair" en "logisch" als indeling, misschien is hier iets mis gegaan. De hoofdpartitie van 4.1G is "primair" gekozen. En 250mb swap is "logisch" gekozen.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/22, 18:44:58 »
Ik heb ontdekt dat je ook gelijk sudo kan gebruiken bij het opstartscherm. (na paar keer een verkeerd ww)
Zal kijken of ik daarin username en password kan veranderen.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/22, 19:16:16 »
Er gaat iets fout. Ik kan in het opstartscherm een user toevoegen via commando "adduser" als ik dit doe geen probleem, alleen dan vraagt hij een nieuw UNIX password, en dan kan ik weer NIETS in toetsen, geen enkele toets werkt.

Ik heb zoiets met password al eens eerder gehad met ubuntu 5.10, dat ging mis in de installatie. Destijds heb ik dat gewoon opgelost door een install-stap over te slaan. Tijdens 1e opstart ubuntu heb ik toen een goede username en ww opgegeven, klaar.

Toch zit er dan iets fout in de ww procedure bij (X)ubuntu
Wat nu?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/22, 19:21:38 »
Er mag niets werken als je een paswoord intoets
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/22, 19:21:46 »
Citaat van: jw
De bios is al de laatste versie van 18/8/1999, (t'is n Deskpro EP/SB series 400Mhz)dus flashen heeft dan weinig zin.

Pjotr, die hulptooltjes kunnen er dan gewoon af, oftewel kan ik de HD helemaal formatteren?

Trouwens, ik heb ook wat zitten rommelen met "primair" en "logisch" als indeling, misschien is hier iets mis gegaan. De hoofdpartitie van 4.1G is "primair" gekozen. En 250mb swap is "logisch" gekozen.
Als je de BIOS-instellingen precies zo hebt als je ze wil hebben, dan kun je de harde schijf inderdaad helemaal formatteren. De FAT16 verborgen partitie kun je dus veilig vernietigen. Doe het ook maar, want Grub wil in de eerste sector van je harde schijf, en daar zit nou die Compaq partitie nog.

Ik raad je aan om de opnieuw geformatteerde harde schijf als volgt in te delen:
- hda1: primair, actief, boot flag, EXT3: Xubuntu 6.06
- restruimte eerst extended maken
- in de extended ruimte een logische partitie aanmaken voor je swap (hda5).

Gebruik voor het partitioneren de Gparted LiveCD, die is beter dan Partition Magic (die maakt fouten bij Linuxpartities en verziekt de boel soms). Haal de Gparted LiveCD hier: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Daarna Xubuntu opnieuw installeren met de alternate CD.

Je kunt de gebruikersschil van Xfce trouwens nog aardig opleuken, hoor. Dat zal de drempel voor je moeder ook wat verlagen.... Een leuke vakantiefoto als bureaublad en zo...

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/22, 20:00:27 »
Bedankt pjotr en bartek

De grub werkt wel, maar ik denk dat xubuntu last heeft van die compaq "bios" Weet je zeker dat ik die eraf kan gooien Pjotr?
Wat ik kan doen is er even een niet door compaq gebruikte hd erin zetten, ik heb nog wel wat meuk. Dan kijken of de bios werkt/pc opstart. Ik heb nl geen eeprom chip kunnen ontdekken op de mobo.

Zal dan nieuw installeren en "tips" uitproberen ;-)

Doe ik volgende week

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/22, 22:02:41 »
Citaat van: jw
Bedankt pjotr en bartek

De grub werkt wel, maar ik denk dat xubuntu last heeft van die compaq "bios" Weet je zeker dat ik die eraf kan gooien Pjotr?
Ik weet het heel zeker, omdat ik het zelf ook zo gedaan heb bij een Compaq Deskpro.

Mocht je heimwee krijgen naar die verborgen partitie (tja), dan kun je hem trouwens altijd weer terugzetten met diskettes (images daarvan kun je binnenhalen op de webstek van Compaq). Moet je wel eerst ff de harde schijf weer opnieuw formatteren in FAT32, want die diskettes zien geen EXT3.

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/23, 19:23:48 »
Goed bedankt Pjotr. Ik krijg niet gauw heimwee hoor ;-)

Trouwens schoot mij nog te binnen, op de HD staat nog een heel klein ander bestandje, 38kb of zo, is dit voor de schijfgegevens? (cylinders heads en zo?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/23, 19:44:42 »
Gewoon alles vernietigen. Daarna opnieuw formatteren.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/23, 20:27:24 »
Ha die Pjotr
Heb er even een 2.5G schijf ingezet die leeg is en ext3 indeling heeft, het compaq scherm start gewoon op en geeft aan dat er een automatische wijziging is, ja klopt de hd!
Ben nu met Gparted bezig inderdaad veel professioneler als fdisk. Zal wel moeten uitzoeken welke opdrachten ik moet geven, er staat nu home@gparted volgens mij, en hij wacht verdere instructies af. http://gparted.sourceforge.net/larry/generalities/gparted.htm

De Gparted instructie geeft wat anders aan als ik in scherm heb, dus ergens een foutje.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/23, 21:15:17 »
Je hebt per ongeluk de OEM versie van ubuntu ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/23, 21:39:08 »
Mooi bedankt Profox. Heb ook poberen in te loggen als oem maar dat ging ook niet. Moet toch nieuw installeren.
Pjotr, zojuist HD met Gparted leeg gesweept en nu HDA1/ext3.  De swap heb ik niet benaming HDA5 kunnen geven maar heet HDA2. Maakt niet uit als het maar werkt. Gparted werkt mooi, moest wel eerst lowmem kiezen. Grafisch en zelfs 4 bureaubladen! 8 x de boel nieuw opgestart, scherm deed moeilijk. Een andere monitor bracht uitkomst. Ga tzt rest doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/23, 23:45:17 »
Je komt er wel uit nu, jw. Goed zo!

Terzijde: je hebt van de swap een primaire partitie gemaakt, daardoor is-ie hda2 en niet hda5. Maakt niet uit, kan ook.

Let er wel op dat je hda1 een boot flag geeft, anders start er niks op.

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/24, 20:33:50 »
Pjotr, hij installeert nu. Ubuntu heeft swap netjes #5 gemaakt, en installatie bleef hangen op flag / was ik vergeten, maar werkt nu. Heb een ander pci netw kaartje gekocht, handig voor extra progjes. De isa etherlinkIII deed het niet (direct bij install)
Zal straks kijken of Xubuntu werkt.

Nogmaals bedankt.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/26, 14:04:49 »
Ok 3e keer scheepsrecht. Xubuntu staat erop. profoX je had gelijk, oefff, had oem genomen.

Ik merk dat Xubuntu wel wat rudimentairder is, want nu het draait, toch een paar (misschien wat domme) vraagskes:

- Sommige menu's zijn in engels, andere nederlands. Hoort dit? (in ubuntu = alles nl)

-veel vensters moet ik met enter of escape bedienen/weghalen rechterzijkant en onderkant verdwijnt en kan ik niet bij met muisaanw.

-CD afspelen gaat niet, play klikken werkt niet, moet er nog wat geinstalleerd?

-Bij 3e keer starten is "applications" verdwenen in bovenste balk. Menu kom ik wel in met R muisknop. Maar voor moeders wil ik appl. wel weer hebben.

-wil nog een modem verbinding installeren, ga dat uitzoeken, hardware zit er al op.

Bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/26, 14:39:47 »
Citaat van: jw
- Sommige menu's zijn in engels, andere nederlands. Hoort dit? (in ubuntu = alles nl)

-veel vensters moet ik met enter of escape bedienen/weghalen rechterzijkant en onderkant verdwijnt en kan ik niet bij met muisaanw.

-CD afspelen gaat niet, play klikken werkt niet, moet er nog wat geinstalleerd?

-Bij 3e keer starten is "applications" verdwenen in bovenste balk. Menu kom ik wel in met R muisknop. Maar voor moeders wil ik appl. wel weer hebben.

-wil nog een modem verbinding installeren, ga dat uitzoeken, hardware zit er al op.

Bedankt!
De Nederlandse vertaling van Xubuntu is helaas nog maar halverwege. Als je tijd over hebt, mag je zelf meehelpen met vertalen.... http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2901

Vensters: het lijkt erop, dat ze niet gemaximeerd zijn op je scherm, maar met een formaat dat niet past in je scherm. Kwestie van ff bijstellen.

Paar bijdragen terug had je het over een wachtwoord dat niet kan worden ingetikt: dat wordt wel degelijk ingetikt, er verschijnen alleen geen sterretjes. Extra veiligheid: zo kan iemand die over je schouder meekijkt, zelfs niet zien uit hoeveel tekens je wachtwoord bestaat.

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/26, 23:31:43 »
Goed bedankt Pjotr.

*Die venstergrootte heb ik ontdekt, kan gevarieerd.

*ww bij aanmelden gaat gewoon weer met stipjes.

*Cd speler gaat niet(Xf-media?), deze loopt vast en kan ik niet wegklikken, ook niet met escape oid.

*Menu: "toepassingen", oftewel weergegeven als "applications" is verdwenen van taakbalk linksboven,  en krijg het nog op geen enkele manier terug.

Ps vindt het uiterlijk van Xubuntu steeds leuker worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/27, 11:48:37 »
Citaat van: jw
Goed bedankt Pjotr.

*Die venstergrootte heb ik ontdekt, kan gevarieerd.

*ww bij aanmelden gaat gewoon weer met stipjes.

*Cd speler gaat niet(Xf-media?), deze loopt vast en kan ik niet wegklikken, ook niet met escape oid.

*Menu: "toepassingen", oftewel weergegeven als "applications" is verdwenen van taakbalk linksboven,  en krijg het nog op geen enkele manier terug.

Ps vindt het uiterlijk van Xubuntu steeds leuker worden.
Mooi, het gaat vooruit!

- CD-speler: kijk eens hoe die op het moederbord zit. Hangt hij aan dezelfde IDE-kabel als de harde schijf? Zo ja, is hij wel met de jumpers op slave gezet en de harde schijf als master?

Beter nog is om de CD-speler een eigen IDE-kabel te geven en hem in een eigen IDE-gleuf op het moederbord te pluggen. In dat geval moet de CD-speler overigens wel met de jumpers op master worden gezet.

- Toepassingen: die heb je zelf per ongeluk van het paneel (bovenbalk) verwijderd, denk ik. Daar is een optie voor. Dus terugzetten moet ook kunnen. Klik eens met de RECHTERmuisknop op de bovenbalk en kies: Toevoegen aan paneel.

Het uiterlijk van Xubuntu kun je nog behoorlijk verfraaien, trouwens! Een mooie foto als bureaubladachtergrond en zo.

Succes!

Groet, Pjotr.

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/27, 11:51:56 »
Ha die Pjotr.

Bureaublad heeft al een foto :-D

Terugzetten menu met R knop gaat niet. Kan niet meer vinden waar Applications zit.

Zal kijken of hardware (cdrom) er goed inzit, denk wel want hij leest cd wel uit, krijg titels ed.

Groet: jw

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #22 Gepost op: 2006/11/27, 12:23:10 »
Citaat van: jw
Ha die Pjotr.

Bureaublad heeft al een foto :-D

Terugzetten menu met R knop gaat niet. Kan niet meer vinden waar Applications zit.

Zal kijken of hardware (cdrom) er goed inzit, denk wel want hij leest cd wel uit, krijg titels ed.

Groet: jw
rechtsklikken op de onderstebalk=toevoegen aan paneel=menubalk/hoofdmenu?=toepassen. :)

Offline jw

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #23 Gepost op: 2006/11/27, 14:31:24 »
CD en HD hebben een eigen IDE kabel, en beide op master ingesteld.

Menu toevoegen doe ik zo:

Op balk R knop->Nw item toevoegen-> Add items to panel->
 komt lijst:

*Snelkoppeling
*actieknoppen(afsluiten)
*battery
*bureablad
*cpu
*clipman
*..
enz, tot Xfcemenu, en met geen van allen kan ik kiezen: "applicaties"

Xfcemenu kan ook wel zelf configureren, maar kan ik applicaties niet vinden.

Ook via R muisknop op bureaublad kan ik de programma's niet meer krijgen. Ik kom NERGENS meer in, ook niet na nieuw opstarten.

Ik denk dat het een 4e keer installeren wordt. Ubuntu is veel uitgebreider als Xub. maar ook veel stabieler. Dit is voor moeders niks.(heeft nu 66mHz apple!!)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wachtwoord werkt niet in 1e start.
« Reactie #24 Gepost op: 2006/11/27, 14:53:18 »
Citaat van: jw
CD en HD hebben een eigen IDE kabel, en beide op master ingesteld.

Menu toevoegen doe ik zo:

Op balk R knop->Nw item toevoegen-> Add items to panel->
 komt lijst:

*Snelkoppeling
*actieknoppen(afsluiten)
*battery
*bureablad
*cpu
*clipman
*..
enz, tot Xfcemenu, en met geen van allen kan ik kiezen: "applicaties"

Xfcemenu kan ook wel zelf configureren, maar kan ik applicaties niet vinden.

Ook via R muisknop op bureaublad kan ik de programma's niet meer krijgen. Ik kom NERGENS meer in, ook niet na nieuw opstarten.

Ik denk dat het een 4e keer installeren wordt. Ubuntu is veel uitgebreider als Xub. maar ook veel stabieler. Dit is voor moeders niks.(heeft nu 66mHz apple!!)
heb je dit echt geprobeerd:

rechtsklikken op de onderstebalk=toevoegen aan paneel=hulpmiddelen=menubalk/hoofdmenu=toepassen.

anders zou nog het ubuntu system panel (USP) kunnen proberen. heel fraai, met applications.
probeer de zoekfunctie op de site hoe je dit moet installen.