Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf  (gelezen 5085 keer)

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Gepost op: 2006/11/15, 11:47:21 »
Ik wil graag een externe harde schijf aanschaffen, omdat de 40GB schijf van m'n laptop niet toereikend is voor mijn doeleinden. Nu kan ik er natuurlijk de winkel in stormen en mezelf de eerste de beste schijf toe-eigenen... En er dan achter komen dat het niet werkt...

Hoe zit het met de ondersteuning van externe harde schijven door dapper?
Is er iemand die gebruik maakt van externe harde schijven en werkte dat goed?
Hoe zit het me de draadloze externe harde schijven? Werkt dat ook out of the box?

Groetjes B.buddy

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/15, 13:09:38 »
gebruikt er niemand externe harde schijven?

budster

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/15, 13:34:02 »
ik heb een USB-harde schijf gekocht van phillips bij de kijkshop.

http://www.kijkshop.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intProductID=15688&intHoofdgroepID=243&intSubgroepID=326&intProductgroepID=1502

En ben daar erg tevreden mee, ook erg klein en mooi design, en werkt probleemloos met Ubuntu.

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/15, 14:22:38 »
tnx, die van 250GB lijkt me wel wat...
jammer dat het via usb gaat, ik heb een laptop
en zou het liefst draadloos blijven :) (Zit altijd nog met me stroomkabeltje, maar tegen de tijd dat dat draadloos is lig ik al onder de zoden denk ik :P)

Is er iemand met een draadloze externe harde schijf?
Het lijkt me heel handig maar dan moet ie het wel doen!

btw hoe zit het met de webcams :P iemand suggesties?

budster

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/15, 14:34:03 »
Mijne, (die kleine) heeft maar 1 kabeltje, dat is voor data & voeding. Het kabeltje berg je ook heel makkelijk en mooi op. Als je op het plaatje goed kijkt zie je ook een zwart randje, dat is het kabeltje wat in een soort gootje om de drive heen zit, geniaal bedacht. Grotere externe schijven hebben vaak wel een losse voeding kabel en losse data kabel.

Ding van mij kan je gewoon in de binnenzak van je jas stoppen.

Offline jgoor

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/15, 15:34:19 »
Talking 'bout the devil! ;-)
Ik heb net in een andere post verteld dat ik een 500Gig ext HDD gekocht heb.

MediaMarkt heeft nu een aanbieding voor 189 euro (Western Digital MyBook), dat is 0,378 cent per Gig!
Check maar eens op www.alternate.nl, daar wordt de prijs per Gig vermeld en je zult zien dat dit een fantastische aanbieding is, vaak goedkoper dan 500Gig interne disks...
Hij werd direct herkend (Edgy), dus ext3 filesystem erop en werken met dat ding!
(Deze heeft wel een aparte voeding nodig.)

Me happy..
groet,
jgoor

Offline Kev

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/15, 16:03:56 »
Ik heb nu een externe harde schijf die ik gekregen heb, bij de aankoop van iets, weet niet meer wat, spijtig is wel dat hij NTFS is geformatteerd, maar omdat het eigenlijk een simpele case was met een normale IDE schijf ingemonteerd, zou hij perfect moeten werken en dat doet hij ook.
Nu eerst al mijn data naar de FAT32 windows restant partitie overzwiepen die ik gemaakt had voor het delen van bestanden onder mijn dual-boot. Dan die schijf ext3 formatteren en dan alles er terug op zetten. Hoop dat dit pijnloos kan lukken.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/16, 09:40:36 »
Wees gerust, alle externe harde schijven werken met Ubuntu :)

Het enige wat er een probleem kan zijn is het bestandstype. Ubuntu kan (nog) niet goed NTFS Lezen/Schrijven. Dus de beste performance zal je met een EXT2 (of EXT3) bestandssysteem halen. Probleem is dan dat Windows geen EXT kan lezen/schrijven. Maar daarvoor kan je even googlen en dat zo oplossen :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/16, 09:54:21 »
Citaat van: Masuran
Probleem is dan dat Windows geen EXT kan lezen/schrijven. Maar daarvoor kan je even googlen en dat zo oplossen :)
www.fs-driver.org bv.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

rpr

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/16, 10:08:58 »
Inderdaad zoals al vele malen hierboven gezegd er zal geen probleem zijn.
Wat ik heb is een usb case voor een laptop hardeschijf. Hierdoor kan ik dus zonder extra voedingskabel een schijf op usb aansluiten. Dit is zelf een 7200 ipv 5600 toeren hardeschijf.

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/16, 13:19:08 »
Allemaal goed en wel, maar geldt dat ook voor de draadloze externe harde schijven?!

Ik kom zo vaak mensen tegen die problemen hebben met draadloos!

externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/16, 14:21:24 »
draadloze externe harde schijven?

Dat is dan blijkbaar een nieuw product waar ik nog niet van gehoord heb :D
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/16, 14:41:53 »
Nou ja ik weet dat ze bestaan in ieder geval. Las ooit eens over op tweakers, volgens mij waren maxtor, linksys en asus ermee bezig. Maar ik geloof niet dat het een optie is voor mij. Die dingen schijnen nogal prijzig te zijn.

En toch heb ik meer opslagruimte nodig... kan ik niet een harde schijf aan me router hangen ofzo?

Ik hou gewoon van draadloos, ik voel er niet zoveel voor om vastgeroest te zitten in me luie stoel achter me desktop pc en er alleen uit te komen om naar de plee te gaan en om vreten te pakken :P

najaa dat was bij mij het geval voordat ik me laptop had, nu kan ik nog kiezen waar ik vast wil roesten ;)

Offline Kev

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/16, 14:49:08 »
Citaat van: Bo-bomb Buddy
Nou ja ik weet dat ze bestaan in ieder geval. Las ooit eens over op tweakers, volgens mij waren maxtor, linksys en asus ermee bezig. Maar ik geloof niet dat het een optie is voor mij. Die dingen schijnen nogal prijzig te zijn.

En toch heb ik meer opslagruimte nodig... kan ik niet een harde schijf aan me router hangen ofzo?

Ik hou gewoon van draadloos, ik voel er niet zoveel voor om vastgeroest te zitten in me luie stoel achter me desktop pc en er alleen uit te komen om naar de plee te gaan en om vreten te pakken :P

najaa dat was bij mij het geval voordat ik me laptop had, nu kan ik nog kiezen waar ik vast wil roesten ;)
Netwerkschijfje he dat kan je simpel aan het netwerk koppelen, als je die dan nog eens aan een router gaat hangen die print en filesharing ondersteunt dan kan je onmogelijk misgaan he. Steek de schijf op je router stel de juiste zaken in en je kan zelfs zonder Samba bestanden delen van Linux naar Windows als de netwerkschijfstation FAT32 is.
Alle ja heb ik omlangs toch gelezen weet niet veel van die materie af, maar ben nu zelf zo iets aan het uitproberen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Kev

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/16, 15:33:38 »
Netwerkschijven zijn iets complexer dan gewoon een schijfje aansluiten hoor.
En die materie om zoiets aan te sluiten gaat me voor de moment net iets te ver, tis daarom dat ik aan het experimenteren ben met een kennis.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/16, 15:39:07 »
Ik zag al dat er speciale schijven voor zijn, ik zal nog wel wat websurfing doen en ik heb hier op me stage nog iemand zitten die er wel het een en ander vanaf weet. Op zich is het wel een uitdaging om het voor elkaar te krijgen en dat maakt het juist interessant. Wedstrijdje doen wie em het eerst aan de praat krijgt? ;)

Offline Kev

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/16, 15:42:13 »
Misschien, maar dan bijt ik toch int stof, ben te wispelturig om daar echt in te slagen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Bo-bomb Buddy

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/16, 15:47:27 »
Ha, nee ik dan! Ik ben 60 uur per week kwijt aan me stage, ik heb er gewoonweg geen tijd voor... Als me stageperiode voorbij is heb ik wel tijd maar dan begint de zomer en dan zit ik toch liever niet binnen :)

nb.
Vooral niet als je kot op het zuiden staat en je nog een zwart plat dak heb :(
plus dat me ramen niet verder open kunnen staan dan op een kier van 15cm :(

Offline Kev

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/16, 15:48:45 »
Zalige broeikas heb jij.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.