Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van een .tar.gz bestand  (gelezen 901 keer)

Installeren van een .tar.gz bestand
« Gepost op: 2016/07/21, 23:18:38 »
Ik weet dat het een standaard handeling is binnen Ubuntu/Linux, maar kan iemand mij nog even de weg wijzen hoe ik zo'n bestand kan installeren. Ik doe het nl niet dagelijks.
Ik wil Culumus voor Ubuntu installeren en heb "cumulus_1.0.0.tar.gz" gedownload.
Maar dan .... ?

Kan iemand mij wegwijs maken waar ik de richtlijn kan vinden of wat ik moet doen om dit te installeren.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline sidonia

  • Lid
Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/22, 04:00:01 »
https://github.com/kd8bny/cumulus/releases

Hier vind je ook een deb bestand.

Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/22, 10:19:47 »
@Sidonia, bedankt voor je reactie, maar het gaat mij erom, hoe deze bestandjes te installeren nadat je ze hebt gedownload.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/22, 10:38:40 »
Hoi Petineke,

Ik ben het aan het bekijken. Wacht er maar even mee, het lijkt wellicht op buggy software.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/22, 10:58:09 »
Duidelijk, jvecht.
Ik wacht dan maar tot de uiteindelijke versie.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/22, 11:03:13 »
PS.

Overigens blijf ik geïnteresseerd in hoe zo'n .tar.gz bestand geïnstalleerd moet worden, dus als iemand mij daarmee kan helpen.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/22, 11:30:38 »
Nou Petineke,

Normaal zit in zo'n tar.gz pakket van een programma een readme of Install bestand met uitleg hoe het programma te starten of te installeren. Als het bron-bestanden zijn dan vertelt dat bestand je hoe het te compileren. Daar ga je dus als eerste naar op zoek. Dat ontbreekt hier en dat is op zich al een beetje vreemd.

Ik vond een discussie met verdere uitleg tussen ervaren lieden en volgens mij de ontwikkelaars zelf in een discussie hier: http://www.omgubuntu.co.uk/2016/07/cumulus-weather-app-ubuntu-desktop.

Dat zegt dat je het bestand cumulus in de map bin moet uitvoeren in een terminal. Dat heb ik gedaan en dan komt er een foutmelding over het ontbreken van Webkit-3.0. Die zit in de repo, dus dat maar gedaan.

Voor de goede orde: ik gebruik Xubuntu 16.04 (64 bits)

Met Webkit erbij kwam ik wat verder. Dat wil zeggen: ik kreeg een tweede foutmelding :D

Als ik het zo bekijk en die discussie volg is dit een vroege versie van dat cumulus, dat overigens doorbouwt op andere software.
Mijn mening voor een betere, hoor. Ik ben geen programmeur, al mag ik zo nu en dan graag een nog wat pril softwarepakket compileren.

Laat dit pakket maar even rijpen, lijkt mij, of probeer de .deb.  Ook die zou ik nog niet in een installatie uitproberen, die je graag "heel" houdt. En let op: alleen 64 bits en wellicht niet zomaar werkend te krijgen op eerdere versies dan 16.04 of andere versies (zoals mijn Xubuntu)

Het zag er wel uit als een leuk weer-programma in de screenshots. Als je een beetje thuis bent in Python kon het wel eens leuk zijn te kijken of je de problemen weet op te lossen. Het lijkt me misschien niet al te lastig.

Ik hoop dat dit de kwestie wat verduidelijkt. Ik ga de katten even voorzien van verse brokken en fris water. Zacht voer hebben ze al gehad. Licht verwend, hoor :D.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/22, 12:45:58 »
tar.gz is een gecomprimeerd containerbestand net als zip/rar/etc.
Met je bestandsmanager openen en/of uitpakken.
Dan zie je een uitvoerbaar Pythonscript: Setup.py

Maar....bezint eer ge begint!
Wees er zeker van dat het script betrouwbaar is!
Zelf zou ik dit niet zo maar doen.

En wat is er mis met de tip van Sidonia?
Een deb bestand is een installatie bestand voor Ubuntu/Debian; dubbelklikken en het installeert. Makkelijker kan niet.
(ook hier weer bezint eer ge begint aan losse deb's buiten de officiele repo's om!)

De tip van Just sluit ik mij bij aan:
Laat dit pakket maar even rijpen, lijkt mij, of probeer de .deb.  Ook die zou ik nog niet in een installatie uitproberen, die je graag "heel" houdt. En let op: alleen 64 bits en wellicht niet zomaar werkend te krijgen op eerdere versies dan 16.04 of andere versies (zoals mijn Xubuntu)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 12:49:22 door VuurVosje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/22, 13:34:25 »
Ja, een Setup.py, daar trap ik niet in.  Nu deed ik dat niet op mijn vaste bak, maar alleen voor het uitproberen haal ik me toch liever geen herinstallatie op de hals. Die cumulus was op zich al riskant, maar ik begreep uit de discussie dat die gewoon het programma zou starten. Geen setup dus. Het waren ook duidelijk mensen met inzicht in de materie. Dan kan je zo'n actie nog wel wat vertrouwen.

Dit vooral om de vraag van Petineke hoe je met dit soort bestanden omgaat wat meer achtergrond te geven. Het tar.gz formaat is een tar archief uit het oude tape backup bestanden tijdperk. Dat tar legt alle bestanden met rechten en structuur vast en gz geeft aan dat het gecomprimeerd is met het programma gzip. Dat doe je bijvoorbeeld als je de complete broncode van een programma in ééń klein bestand wilt zetten.

Van zo'n tar.gz bestand kan je daarom iets bijzonders verwachten, maar het valt niet uit te sluiten dat het een keer echte rommel bevat.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/22, 23:55:31 »
Heel duidelijk nu voor mij.

Mijn dank sidonia, Just en VuurVosje,

Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/23, 07:42:38 »
Hoi Peter,

Graag gedaan! Het was een leuke vraag en dat Cumulus is een leuk project. Ik ben benieuwd of we het ooit mogen weerzien in een mooi doorontwikkeld programma! Dat zou welkom zijn..

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren van een .tar.gz bestand
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/23, 12:29:54 »
Ben het helemaal met je eens Just !

Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)