Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect  (gelezen 8379 keer)

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Gepost op: 2008/09/07, 12:12:12 »
Dag allemaal,

Ik hoop dat k op het juiste gedeelte van het forum kom met mijn vraag.

Zoals ongetwijfeld meerdere van de lezers wil ook ik graag een VoipTelefoon in de huiskamer hebben zonder dat ik de computer constant heb aan staan.
Wij hebben allebei onze kinderen en familie ver weg wonen en willen dus goedkoop bellen.
Ik gebruik nu VoIPButser onder Windows, de enige reden dat ik Windows nog heb, maar ik probeer al een hele tijd VoIPButser aan de gang te krijgen onder Ubuntu.

Ik gebruik Ubuntu standaard. Maar ben een niet-kenner van software.

Ik heb een analoge lijn met beneden het modem en boven een Belkin Wireless Mode, die gewoon met twee kabels aan de beide computers is aangesloten.

Welke software moet ik donwloaden ?

Welk type telefoon moet ik hebben, ik heb een dect systeem van panasonic hier in huis.

Mocht het een onduidelijke of domme vraag zijn, leg het uit en/of excuseer me nu al
Dank voor de antwoorden bij voorbaat.

Hans Minekus

Offline siegi

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/08, 11:45:26 »
Een dect systeem is toch gewoon een telefoon zonder draad?

Het belangrijkste waar je naar moet zien voor voipbuster is dat het toestel met de sip protocol werkt, skype is het enige aanbieder die met zijn eigen protocol werkt.
Er zijn verschillende systemen om voice over ip te doen.

Originele telefoon behouden
Nieuwe telefoon met voip mogelijkheid

Offline Petervdw

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/08, 16:33:21 »
Aan dutch1
Wij hebben een gewone ADSL verbinding (2 Mb/s max)
Ik ben er niet zo in thuis, maar ik ben begonnen met een Voipbuster account. Toen kon ik via de computer met zo'n headsetje gratis bellen naar alle vaste nummers. Mobiele nummers duur. Even afgezien van de 30 iri beltegoed die je per jaar moet aanmaken.
De andere telefoons in huis bleven gewoon via KPN bellen (analoog dus). Om bepaalde reden wil ik van een gewoon KPN abbo gebruik blijven maken.
Later kwam een vriend met een Linksys kastje wat er ook tussen ging en daarmee gingen ook alle andere telefoons (gewoon analoog) in huis via Voipbuster bellen. Alleen de mobiele nummers en wat andere uitzonderingen lopen nog via KPN.
Dat Linksys kastje is in elkaar gezet door lui die echt alles van telefonie en internet weten. Kastje is 8x8x2cm maar er zijn geloof ik 5 A4tjes data in te stellen. Het meeste gaat gelukkig vanzelf.
Nu bellen alle telefoons in huis via Voipbuster. Meestal gratis. Mobiel laten we nog via KPN lopen. Kun je precies en haarfijn instellen. Kan desnoods de instellingen even omzetten om ook mobiel via Voipbuster te bellen. Beter duur via Voipbuster met beltegoed dat anders niet opraakt, als iets minder duur via KPN wat er zomaar bijkomt.
Als je interesse hebt, vraag ik vanavond mijn guru om precieze uitleg.
Vr.groet, peter


Te laat gezien dat Siegi twee links in de post had.
De eerste link gaat over dat Linksys kastje.
Bij mij is het Model No SPA3102 en het heet: Voice Gateway with router

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/08, 19:05:13 »
Citaat van: Petervdw
Aan dutch1
Wij hebben een gewone ADSL verbinding (2 Mb/s max)
Ik ben er niet zo in thuis, maar ik ben begonnen met een Voipbuster account. Toen kon ik via de computer met zo'n headsetje gratis bellen naar alle vaste nummers. Mobiele nummers duur. Even afgezien van de 30 iri beltegoed die je per jaar moet aanmaken.
De andere telefoons in huis bleven gewoon via KPN bellen (analoog dus). Om bepaalde reden wil ik van een gewoon KPN abbo gebruik blijven maken.
Later kwam een vriend met een Linksys kastje wat er ook tussen ging en daarmee gingen ook alle andere telefoons (gewoon analoog) in huis via Voipbuster bellen. Alleen de mobiele nummers en wat andere uitzonderingen lopen nog via KPN.
Dat Linksys kastje is in elkaar gezet door lui die echt alles van telefonie en internet weten. Kastje is 8x8x2cm maar er zijn geloof ik 5 A4tjes data in te stellen. Het meeste gaat gelukkig vanzelf.
Nu bellen alle telefoons in huis via Voipbuster. Meestal gratis. Mobiel laten we nog via KPN lopen. Kun je precies en haarfijn instellen. Kan desnoods de instellingen even omzetten om ook mobiel via Voipbuster te bellen. Beter duur via Voipbuster met beltegoed dat anders niet opraakt, als iets minder duur via KPN wat er zomaar bijkomt.
Als je interesse hebt, vraag ik vanavond mijn guru om precieze uitleg.
Vr.groet, peter


Te laat gezien dat Siegi twee links in de post had.
De eerste link gaat over dat Linksys kastje.
Bij mij is het Model No SPA3102 en het heet: Voice Gateway with router
Allereerst dank je voor het antwoord.
Ik heb vandaag wat rondom gebeld.
Jouw kastje vertelde een guru mij is niet te gebruiken als je net zxoals ik een tele2 abonnement hebt (duurt nog een jaar).
Door de verschillende en soms zeer technische informatie fdie ik ontving, iedereen deed zijn/haar best is het alleen verwarrender geworden.
Wacht nu op een antwoord vaneen 2-tal mensen, beiden verbonden aan een verkoopafdeling, maar hoop dat ze mij brede informatie geven, nogmaals bedankt


hans

Offline Petervdw

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/09, 16:27:21 »
Aan dutch1
OK, ik wacht het wel even af. Inmiddels weet ik ook hoe je Voipbuster onder Ubuntu aan het werk krijgt.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/11, 15:36:42 »
Aan dutch1
Mail ontvangen. Ben handleiding voor Voipbuster onder Ubuntu aan het schrijven. stuit nog op een probleempje, maar ik heb goede hoop dat de doorgewinterde Ubunteros mij willen helpen daar een oplossing voor te vinden. :)
Ik gebruik een Linksys kastje SPA3102 in combinatie met een gewoon ADSL abbo en Speedtouchmodem. Ik weet echt niet of het met zo'n Tele2 abbo ook werkt.
Voipbuster werkt wel met Tele2, uit eigen ervaring geinstalleerd, maar met Vista.
Voipbuster gebruikt het SIP protocol, Skype heeft een eigen protocol.
Als je via de PC wilt bellen, gebruik dan een USB Headset. De goedkope analoge headsetjes geven erg veel echo, haperen en kraken na verloop van tijd.
SIP telefoons zijn wel wat duurder, maar je kunt ze makkelijker aansluiten op een netwerk. Ik weet alleen niet of het via zo'nTele2 modem gaat.
Vr.groet, peter

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/11, 16:20:45 »
dank, ik wacht de verdere ontwikkelingen van jouw activiteiten af en houd me aanbevolen.
Inmiddels mails met vragen naar Siemens , Tele2, en enkele andere levranciers gezonden, maar nog geen antwoord ontvangen.
Mocht het iets zijn dat vopor het forum van belang is dan meld ik dat.

Hans

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/12, 20:29:26 »
Citaat van: Petervdw
Aan dutch1
OK, ik wacht het wel even af. Inmiddels weet ik ook hoe je Voipbuster onder Ubuntu aan het werk krijgt.
Vr.groet, peter
Peter,

Vandaag ook gebeld met Ekiga en weer on line met voipbuster.

maar wat betreft beneden telefoneren ben ik er nog niet uit
er schijn een 3102-achtig iets te zijn met zowel skype, als voipnbuster kogelijkheden
hans

Offline siegi

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/12, 23:13:50 »
Moest het je interesseren, ik zag vandaag in de carrefour een toestel voor voipbuster en skype. Van profoon.
http://www.hypercarrefour.be
De laatste folder.

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/12, 23:55:47 »
Wat altijd al een goed merk in telefoons geweest is, en nog is Siemens.
Betrouwbaar, nooit kapot en gaan vele lange jaren mee, ook bij intensief gebruik.

Om zowel de normale telefoonlijn te gebruiken als direct via internet (direct aansluiten op je router) kun je ook VOIP gebruiken met een aantal van deze telefoons.
http://www.routershop.nl/search/siemens/

Het model Siemens Gigaset C475 IP (ECO DECT) kan zelfs 6 voip accounts bevatten, dus skype, voipbuster enz enz.
http://www.routershop.nl/products/voice-over-ip-voip/voip-adapter-ata/siemens-gigaset-c475-ip-eco-dect.htm

meer info over dit toestel:
http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,nl_nl_0_145533_rArNrNrNrN,00.html
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/13, 09:25:37 »
Citaat van: siegi
Moest het je interesseren, ik zag vandaag in de carrefour een toestel voor voipbuster en skype. Van profoon.
http://www.hypercarrefour.be
De laatste folder.
hoi ,

gisteren toevallig op een site geweest van een nederlandse aanbieder van profoon en daar een toestel gezien dat inderdaad deze eigenschappen zou hebben.
tijdens het gesprek met de techneut begreep ik echter dat hij zelf (dus van de leverancier) zijn vraagtekens zette bij de bewering zowel skype als voipś van een ander soort.
in ieder geval bedankt en zal carrefour een mail sturen.
op de folders in ieder geval niets gezien.

Hans

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/17, 16:19:38 »
dag allemaal,
inmiddels de linksys 3102 in huis.
ik heb geen idee of ik nu gratis bel,lol
dacht het goed te hebben ingesteld, alle lampjes branden, maar of ik nu voor nets bel?
moest zelfs geen wachtwoorden e.d. ingeven.

hans

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/17, 19:39:14 »
hoi arie,
ja natuurlijk heb je gelijk, dom, dom
kan nu wel worden gebeld heb ik gemerkt
alleen uitbellen lukt niet
dus nog niet goed geconfigureerd
overigens vraagt linksys zelf om een controle door te bellen, aleen weer zo iets, er wordt dan gevraagd, please enter the option followed by. heb geen idee hoe ik een option moet enteren

groetjes, en dank

hans

Offline Petervdw

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/17, 23:08:06 »
Aan dutch1
Vanavond even naar de Linksys zitten kijken, maar er kwamen 2 haastklussen tussendoor, dus er kwam niet van om je te bellen. Bovendien wil ik het even netjes voor je op papier zetten. Komt helemaal goed. Ga ik morgen direct aan beginnen. Tja. Verbazend hoe snel je vergeet hoe een en ander tot stand gekomen is bij jezelf. Die menus van dat kastje; hoe krijgen ze het erin?   :D
Eén vraag kan ik vast beantwoorden: het maakt niet of je met een Windows of Ubuntu in de software configureert: Je doet dat met een browser, dus Firefox of Explorer altijd goed.
Bij mij zit de hele zooi in de kelder dus het is zo gemaakt dat ik er met een laptapje even beneden met een kabeltje op aansluit. (Stahoogte hoor) Verder hoef je eigenlijk maar twee dingen in te vullen.
Maar morgen verder.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/18, 00:26:16 »
Aan arie
Al erder geprobeerd en nu weer, maar werkt niet.
Vanaf de telefoonaansluiting (hoofdaanvoerleiding) zit er een splitter, Linksys SPA2301, Speedtouch modem, en dan boven een switch. Nee, ik moet echt naar beneden met de laptap en een ethernetkabeltje, Gewoon zo ingericht en werkt prima. Ga ik er ook niet steeds aan zitten knoeien.
Die LinksysSPA2301 is zeker geen gewone router.
Vr.groet, peter

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/18, 09:13:55 »
vrienden ik wacht even af
gisteren inderdaad het menu ingedoken en conform de info van voipbuster geregeld.
daarna het "links configuration menu" gestart.
kreeg de mooie stem aan de lijn.
vervogens moet de ik de option enteren en afsluiten met #
Dit lukt niet.

Verder een wat gecompliceerd verhaal over de z.g. interactive voice response menu.
Daar sprteekt men over IP-nummers bellen.
ik dacht de je gewoon de telefoonnummers van de vaste telefoon in b.v. amerika kon bellen.
of haal ik dingen dor elkaar?
kortom we zijn bezig maar....

misschien toch beter de dure siemens oplossing??
lol

Hans

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/18, 10:10:05 »
Hallo Arie,

Dank je voor het snelle antwoord.
Misschien is dat een goed idee.
Inmiddels wel ontdekt dat de keys in het boekje van de linksys staan.
echter zoals je vertelde, als ik de telefoonlijn eruit haar, krijg ik geen toon op de telefoon, dus ik doe nog iets fout.
wel heb ik een ander meldgeluid op de telefoon als ik bel.
nogmaals dank, ik ben erg blij met dit forum.

Hans MInekus

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/18, 10:38:11 »
Hoera,

Ik deed gewoon iets doms,  na een nachtje slapen realiseerde ik mij dat de key het nummer was in het configuratiemenu van de linksys.

overigens zou ik desalniettemin toch een collegiaal overzichtje willen hebben.
je weet nooit denk ik dan als niet techneut.

dank dank dank

Hans

VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/18, 17:29:12 »
Beste mensen het werkt en er is een gelukkig mens weer bij op deze kloot
Dank Peter en Arie en alle anderen.

Hans Minekus


als afsluiting, wat is het toch een waar genoegen
peter je had gelijk met de 909-nummers
gauw effe veranderd

Re: VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/10, 16:14:05 »
dag allemaal, misschien werkt dit nog.
Ik heb inmiddels een tweede provider voor voip, n.l. 12 voip.
kan ik die bij de sPA3102-APPARAAT ZETTEN EN ZO JA, HOE?

Peter, ik heb je een mail gesuurd, maar weet niet of het goed is aangekomen.

Hans

Re: VoIP telefoons, , ubuntu, skype, dect
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/16, 16:42:54 »
maak er een nieuw item van

onder de naam : 2 voip-clubs en de linksys 3102 en instelleingen