Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies voor installatie ( beginner )  (gelezen 1335 keer)

Tuskon

  • Gast
Advies voor installatie ( beginner )
« Gepost op: 2007/02/27, 23:20:51 »
Hallo Beginners,

Ik ben zelf ook een beginner en heb nu voor de zoveelste keer een installatie gedaan. Nu 6.10 32b
Ik heb nu echt begrepen dat je nadat je verbinding hebt met internet. Als eerste een update moet draaien. Niet via het update icoontje, maar via tekst..Console(terminal program)

Ik gebruik deze twee sudos: sudo apt-get update (er volgt de vraag naar je password gebruikje inlogcode Bij het typen zal je niets zien)en daarna sudo apt-get upgrade.( de rest gaat vanzelf )

Dit heeft bij mij alles een beetje opgelost. Nu veel stabieler. En soms gewoon gedult waneer deze gaat na denken. Hij komt er EENS uit.)

Dus 1
sudo apt-get update
wachtwoord.......je ziet niet terwijl je typt
dan

sudo apt-get upgrade

ik maakte veek beginners fouten door dat ik niet wist wat er volgde als ik op een icoontje of programma starte. Net andere manier van mappen.
Maar went snel en ik moedig mijn omgeving aan om ook naar ubintu te gaan kijken en installeren.
Legaal is blijkbaar een puntje bij de mensen. En eerlijk ik ook.
Als ik MS niet zo mag zou ik ook niet moeten steunen met procentage gebruikers algemeen.
Ik las dat de gemeente Amsterdam (gemeente) overstapt op opensource.
Dacht te herinneren dat er meer aan mee doen.

Top Kubuntu

PS.

Op de diverse hulp pagina's staat wel een juiste uitleg. Toch is deze uitleg meer voor mensen die net als ik al voor de 5e maal een installatie doen.(is de beste les dat installeren).
Ik denk dat sommige kunnen opgeven over de soort blindheid Gevoeloos begin. Het is net als of je plotseling doof bent.
Ik miste dat soort uitleg dat je je wachtwoord niet ziet Ook geen sterretje, als je bia terminal update.
Dit soort dingen maakte mijn Kubuntu instabiel.

Zouden het niet meer beginner beginners te helpen. Want als alles erop staat. Mail inter net open ofice ..etc. draaid het prettig en ziet er mooi uit.

Ik hoop dat dit mensen kan helpen?

Het spijt me voor de spel fouten.

Offline wutnubu

  • Lid
Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/28, 07:06:06 »
Helemaal gelijk heb je, beginners zijn de ideale mensen om beginners te helpen.
Elkaar een brug over helpen kan het beste als je dicht bij elkaar loopt.

Als ik je stukje lees krijg ik wel het gevoel (deja vu) dat hetzelfde ook voor windows geldt. Gewone gebruikers zullen denk ik net zoveel moeite hebben met installeren en wennen aan windows als aan linux of om het even welk systeem dan ook.

Groet

Theejoo

  • Gast
Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/01, 08:47:20 »
Ben het wel met je ééns hierover, ook ik ben nog maar een beginner  sinds december en weet ook nog niet alles. Het is inderdaad wennen en ook kunnen begrijpen, en nog begrijp ik niet alles over wel en wee. Heb ubuntu al verschillende keren opnieuw geinstalleerd, en nog lang niet alle software die ik aan het draaien wil hebben werken onder ubuntu.
Toch probeer ik via internet zoveel mogelijk te vinden over de vragen wat ik heb, sommige vind ik en sommige niet, en sommige worden niet beantwoord. Hieraan neem ik dan de gedachten van of ze weten het niet of van daar is die weer ik geef er geen antwoord op dat ie zelf ook maar iets doet. Maar niet alles wat je vindt op internet of op hulppagina's wordt juist uitgelegd. bijvoorbeeld in Nixp werk ik met voipbuster in linux werkt deze niet, totdat ik ging zoeken op voipbuster voor linux en werd linphone aanbevolen en kan deze geconfigureerd worden om via voipbuster account te kunnen bellen.
Ik heb 6 verschillende mogelijkheden geprobeert ook hier staat er kort omschreven door iemand met een link hoe je moet configureren, en toch werkt linphone niet.
Zo ook mijn pda die werkt met Activesynce, alternatief voor linux MultiSync of Synce beide geprobeerd maar geen connection, verder zoeken leverde als resultaat dat Activesynce niet werkt met de alternatieven van linux.
Dit neemt niet weg dat ik ubuntu niet meer ga gebruiken, deze staat meer aan dan Nixp en ga ik mijn tijd niet meer steken in het zoeken en/of vragen om bepaalde dingen aan de gang te krijgen in ubuntu.
De vorige week heb ik bij een vriend die  pas een pc heeft aangeschaft (zonder internet) zijn schijf ingedeeld en er edubuntu opgezet, het heeft wel vijf uur geduurd voordat alle randapparatuur dat wat was aangesloten werkte onder ubuntu.
Dus zeg ik en dat is mijn mening het is geen peace of cake als je gewend bent met MS, het is moeilijker dan MS, als het dat niet was dan werden hier geen vragen gesteld over problemen die men tegen komt als de overstap gemaakt wordt naar Linux en al zijn varianten.

Tuskon

  • Gast
Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/01, 14:28:00 »
Citaat van: Theejoo
Dus zeg ik en dat is mijn mening het is geen peace of cake als je gewend bent met MS, het is moeilijker dan MS, als het dat niet was dan werden hier geen vragen gesteld over problemen die men tegen komt als de overstap gemaakt wordt naar Linux en al zijn varianten.
Je veel versies. Ook dat bemerk ik dat ik het nog niet zo snap.

Ik moet een beetje in je zitten om geduld te hebben bij het configureren van je systeem.
Internet verbinding, mail, camara(foto's downen), plugins.

De versie die ik nu gebruk is 6.10 IKDE 3.5.5.
Hier heb ik geen problemen met vidoes kijken tube ook ggogle. Andere versie meer een gedoe.
Updaten doe ik nu haast alleen via de terminal. Het andere verN. te mijn systeem.

Toch hoop ik dat meerdere mensen het leuk gaan vinden om met een goed geweten je computer te kunnen gebruiken. ZONDER een update te moeten missen. Omdat het steeds lastiger word gemaakt.
Ik vind dat we MS maar hun zin moeten geven. Eens kijken wat er dan gebeurt.
MS heeft lang gunstig gebruik kunnen maken van de iligale downloads.
Zo konde veel mensen thuis leren om op het werk(waar het echte geld mee wordt verdiend), zonder opleiding met ms werken.
Dus geef MS zijn zin. En linux systemen zullen meer en meer Goedkoper worden in de aanschaf en onderhoud en compatblebility.

Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/01, 15:30:44 »
Het is niet moeilijker dan MS...

Je kan het alleen niet vergelijken, tis allebei totaal anders.
Beide zijn een OS, welke is moeilijker van de 2...tis maar net wat je gewend bent.

Een chinees vind nederlands moeilijk en een nederlander vind chinees moeilijker...
Beide zijn een taal, wat is moeilijker van de 2...tis maar net wat je gewend bent.

Ik ben linux nu gewend en vind het makkelijker, meer straight forward en fijner.

Tuskon

  • Gast
Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/02, 20:57:04 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Het is niet moeilijker dan MS...

Je kan het alleen niet vergelijken, tis allebei totaal anders.
Beide zijn een OS, welke is moeilijker van de 2...tis maar net wat je gewend bent.
Dat is ook zo. Het werkt goed en het is een nieuw truukje.
Ik mis wel in de online teksten (buiten de forum) soms te kort schieten.
Het gaat soms fout bij in de detail. Net die informatie niet voor handen die ms (klnlttrs) nooit vroeg.
Over het algemeen leuk om te bedienen. Want dat kan je hier nog doen.

Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/02, 22:37:10 »
Okee, ook ik ben helemaal nieuw binnen de ubuntu besturing en het gaat na drie installaties inderdaad een heel eind beter. Ook via de terminal, het is gewoon een kwestie van wennen en een beetje opletten. Maar dit mag voor iedereen die ooit wel eens met html of andere internet taal gerommeld heeft geen problemen opleveren.

Nu zit ik alleen nog met 1 klein vraagje en ik dacht dat ik die hier wel kon stellen.
Er staat bij softwarebronnen, universe, main, multiverse en restricted ook nog een vakje broncode. Nu is mijn vraag of het verstandig is om dit vakje ook aan te vinken i.v.m. het updaten van de kernel of geeft dit veel instabiliteit? Het viel mij de eerste keer updaten via de terminal (hetgeen overigens door bovenstaande uitleg prima ging) op dat er drie updates geen doorgang vonden, en dit waren updates voor de kernel. Wat, heb ik begrepen de broncode is.

Als iemand mij hierop een antwoord zou kunnen geven, heel erg graag want ik vind dit echt helemaal geweldig alleen heb ik niet zoveel zin om nu gelijk de vierde installatie te maken.

bij voorbaat veel dank hiervoor
Linux user 467260
Intel core 2duo 3GHz
4Gb DDR2 ram
natty desktop en natty server

Dropbox: http://db.tt/jr2tx5V

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/02, 23:01:45 »
Citaat van: dikkiedik
ook nog een vakje broncode. Nu is mijn vraag of het verstandig is om dit vakje ook aan te vinken i.v.m. het updaten van de kernel of geeft dit veel instabiliteit? Het viel mij de eerste keer updaten via de terminal (hetgeen overigens door bovenstaande uitleg prima ging) op dat er drie updates geen doorgang vonden, en dit waren updates voor de kernel. Wat, heb ik begrepen de broncode is.
Ik vrees dat je het verkeerd begrepen hebt. De broncode is de programmacode van het programma; dit betekent dus eigenlijk dat als je dat vakje aanvinkt, dat je via een speciaal commando (apt-get source) de broncode van een programma kunt downloaden, en dan kan je eventueel dat programma aanpassen en zelf compileren of verbeteren en de verbeteringen doorgeven aan de oorspronkelijke ontwikkelaars.

Alles in linux (en open source in het algemeen) draait om die vrije broncode. Iedereen kan aan de code en er veranderingen aanbrengen. Dit is niet mogelijk bij proprietary (gesloten) code zoals die van Microsoft.

Van 99% van de software in de Ubuntu repositories is de broncode vrij beschikbaar.

Dus opzich zal het geen enkele verandering geven, het zal zelfs een heel klein nadeel geven omdat jouw computer er ongeveer een halve seconde langer over doet om de pakketlijsten in te lezen omdat nu ook de lijsten met broncode moet ingelezen worden :)

Dus het is enkel interessant voor software ontwikkelaars, maar het heeft niets met de kernel te maken. De kernel is gewoon het linux besturingssysteem zelf, de software die op de achtergrond draait om linux te laten werken: aansturing van hardware, procesbeheer, geheugenbeheer, etc.. (ook hier is broncode natuurlijk voor beschikbaar)

Citaat van: dikkiedik
ik vind dit echt helemaal geweldig alleen heb ik niet zoveel zin om nu gelijk de vierde installatie te maken.
Waarom zou een 4de installatie nodig zijn? Meestal zijn problemen wel op te lossen zonder een herinstallatie.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/03, 11:27:01 »
Aha, had ik het daar toch even helemaal bij het verkeerde eind dan.
Bedankt voor de uitleg, weer iets geleerd
Linux user 467260
Intel core 2duo 3GHz
4Gb DDR2 ram
natty desktop en natty server

Dropbox: http://db.tt/jr2tx5V

Tuskon

  • Gast
Advies voor installatie ( beginner )
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/03, 12:39:00 »
Citaat van: eendje
Kubuntu is de distributie met KDE als grafische schil, daarom staat er een K in de naam.

Variant = Ubuntu + grafische schil

Ubuntu = Ubuntu + GNOME
Kubuntu = Ubuntu + KDE
Xubuntu = Ubuntu + Xfce
ik lees over KDE 4. Krijg ik die met een update?
Of moet ik hem zelf installeren.
Ik kijk bij kde looks. Het lukt me niet om iets hiervan te installeren.
Een uitgebreide uitleg hoe dit te doen is er niet.
Er wordt te veel vanuit gegaan dat iedereen dit weet. Dit zorgt voor demotivatie om door te gaan met linux als os.

Het is vaak onduidelijk hoe het te doen. Hier door word ook vaak het OS instabiel en sommige dingen openen hierna niet meer. Heel jammer.

Iets waar ms(klnlttrs) minder last van heeft.