Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] enkel windows start op  (gelezen 1026 keer)

Offline netraam

  • Lid
[OPGELOST] enkel windows start op
« Gepost op: 2010/04/13, 22:50:00 »
Hallo,

Zou graag wat willen experimenteren met linux, heb een paar dagen geleden linux mint en windows XP samen op mijn pc gezet. Dit ging allemaal vrij vlot het enige probleem is nu dat enkel windows XP opstart. na wat opzoekingswerk heb ik al ontdekt dat ik het boot.lnx bestand moet hebben om deze te kunnen toevoegen in windows en de boot.ini aan te passen. Het probleem is nu dat ik op geen enkele manier meer in de geïnstalleerde versie van linux geraak. Ik kan de live (CD) versie van linux mint wel nog opstarten maar vandaar uit lukt het me niet om de boot.lnx te genereren. weet er iemand hoe ik mijn geïnstalleerde versie van linux opgestart kan krijgen of hoe  ik deze kan toevoegen aan de boot.ini?

Maarten
« Laatst bewerkt op: 2010/04/15, 20:13:19 door netraam »

Re: enkel windows start op
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/13, 23:37:37 »
Het ligt er aan hoe je hem heb geinstalleerd.
Optie 1. Eerst de pc opgestart met windows en dan de cd geinstalleerd met wubi. dan is het volgens mij niet mogelijk.
Optie 2. Met de live cd opgestart en dan Ubuntu naast windows geinstalleerd. Dan is het meestal dat de eerste optie is ubuntu testarten in het grub menu en windows staat verder naar beneden in de lijst.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline netraam

  • Lid
Re: enkel windows start op
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/13, 23:54:37 »
eest heb ik de nodige partities aan gemaakt
dan Linux geïnstalleerd met live cd, daarna pas Windows. Windows staat wel op de eerste partitie en Linux op de 2de en 3de partitie, 4de partitie is leeg, deze ga ik later gebruiken voor data op te zetten.

Bij het opstarten gaat de pc direct naar Windows zonder een of andere vorm van Keuze menu te geven.

Re: enkel windows start op
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/14, 00:00:32 »
Het is volgens mij makkelijker om eerst windows op 1 schijf te installeren. Dus partitie 1,2 en 3 met de windows installatie cd samenvoegen tot 1 schijf en windows te installeren en daarna Ubuntu te installeren en de schijf in te delen voor windows en linux tijdens de installatie van Ubuntu. Dit kan dan bij de schijfindeler. Dan gaat het bij altijd goed.

Als je windows na ubuntu installeert wordt de boot sector overschreven waardoor de grubmenu weer verdwijnt van je c schijf.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 00:04:33 door Paul v. Oosterom »
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline netraam

  • Lid
Re: enkel windows start op
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/14, 23:35:44 »
het is me gelukt, heb Linux mint van op CD gestart, in de terminal een paswoord aangemaakt om als supper user te kunnen werken. dan de file boot.lnx laten genereren, en deze dan met de zoek functie opgespoord zodat ik deze op een USB stick kon zetten om vervolgens in windows te plakken.

ben nog maar 5 minuten met linux bezig en ben al overtuigd.  Mijn laptop (sony) is gemaakt voor windows vista en windows 7, Voor xp vind ik niet alle drivers, waardoor sommige dingen niet goed werken.  In linux mint werkt alles gewoon zonder drivers. Zelfs de speciale sneltoetsen van mijn laptop werken! Dit had ik nooit voor mogelijk geacht.


Re: enkel windows start op
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/15, 06:58:28 »
:P lang leve de kracht van open-source ;P

anyway:
dit ziet er uit alsof t opgelost is, zet even [OPGELOST] voor de titel (dit doe je door naar je eerste post in dit draadje te gaan, op bewerken te klikken en dan bij onderwerp het neerzetten.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken